Οι νεότεροι θα γνωρίζουν τον Wankel κινητήρα της Mazda από το RX-8, το οποίο παράγονταν από το 2003 έως το 2012.
Ο περιστροφικός του κινητήρας Wankel, ήταν ο RENESIS, κυβισμού 1.308 κ.εκ., ο οποίος όμως εξαφανίστηκε από τη γκάμα της ιαπωνικής εταιρείας μαζί με το RX-8, καθώς δεν εναρμονίζονταν με τις νέες προδιαγραφές για τις εκπομπές ρύπων, ενώ η κατανάλωση καυσίμου του ήταν υψηλή.
H επιστροφή του Wankel κινητήρα επιβεβαιώθηκε από την Mazda, καθώς θα χρησιμοποιηθεί ως range extender, δηλαδή ως επέκταση αυτονομίας στο ηλεκτρικό MX-30. Στο σημείο αυτό να θυμίσουμε ότι το MX-30 είναι το μοναδικό αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο παραγωγής της Mazda, η αυτονομία όμως του οποίου περιορίζεται σε μόλις 200 χλμ., λόγω της μικρής μπαταρίας ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 35,5 kWh.
Το ηλεκτρικό crossover της Mazda μέχρι τώρα χρησιμοποιούσε αποκλειστικά ηλεκτροκινητήρα, απόδοσης 143 ίππων και 265 Nm ροπής, επιτρέποντας επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 9,7 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 140 χλμ./ώρα. To ευρωπαϊκό ντεμπούτο του MX-30 με Wankel κινητήρα, ο οποίος θα λειτουργεί με σταθερή ταχύτητα για την επαναφόρτιση της μπαταρίας με στόχο την αύξηση της αυτονομίας, αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 13 Ιανουαρίου του 2023 στο πλαίσιο της Έκθεσης Αυτοκινήτου των Βρυξελλών.
Προς το παρόν η Mazda δε γνωστοποιεί τον κυβισμό για τον Wankel κινητήρα του MX-30, ούτε τη νέα υψηλότερη αυτονομία του. Αυτί που επισημαίνει είναι ότι θα συνδυάζει τα πλεονεκτήματα ενός ηλεκτρικού συστήματος μετάδοσης κίνησης με την εμβέλεια ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Για την ιστορία να πούμε ότι η παραγωγή μοντέλων της Mazda με περιστροφικούς κινητήρες έφτασε τα δυο εκατομμύρια, με το RX-7 να κατέχει δεσπόζουσα θέση, ενώ το 1991 το 787B με κινητήρα Wankel 2.6 λίτρων με 4 ρότορες και ισχύ 710 ίππων έκανε τη διαφορά κερδίζοντας στις 24 Ώρες του Λε Μαν. Το 1967 το Cosmo Sport, το οποίο εκτός Ιαπωνίας έγινε γνωστό ως 110S, ήταν το πρώτο που χρησιμοποίησε περιστροφικό κινητήρα με δυο ρότορες.