Το MX-30 βάζει τη Mazda στο χάρτη των εταιρειών που διαθέτουν κάποιο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην γκάμα τους και μάλιστα με ιδιαίτερο στυλ.
Διαφορετικό στυλ μπροστά και πίσω
Από τα πρώτα σχεδιαστικά στοιχεία που παρατηρείς είναι το αιχμηρό τελείωμα του καπό, οι στρογγυλοί προβολείς που τονίζονται από ευθύγραμμα στοιχεία, αλλά και τα πίσω φωτιστικά σώματα, με το κέντρο τους να μοιάζει σαν ένα συνδυασμό μεγάλων pixels. Ωστόσο, το βλέμμα στέκεται περισσότερο στο έντονα κεκλιμένο πίσω τμήμα, το οποίο κάνει το ιαπωνικό crossover να έχει αρκετά coupe αισθητική.
Διαφορετικές και οι πόρτες
Παρατηρώντας όμως το ιαπωνικό croosover, θα παρατηρήσετε ότι απουσιάζουν οι χειρολαβές στις πίσω πόρτες. Εκεί κρύβεται μια επιλογή που έρχεται από το παρελθόν, καθώς οι πόρτες ανοίγουν με αντίθετη φορά. Εκείνες για οδηγό και συνοδηγό ανοίγουν όπως σε κάθε άλλο αυτοκίνητο, όμως εκείνες για την πρόσβαση στις πίσω θέσεις ανοίγουν αντίθετα. Πρόκειται για μια ιδέα που η Mazda είχε υλοποιήσει τελευταία φορά στο σπορ μοντέλο, το RX-8 με κινητήρα Wankel, το οποίο ήταν στην παραγωγή από τον Φεβρουάριο του 2003 μέχρι και τον Ιούνιο του 2012.
Μάλιστα η υλοποίηση έχει γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να μην υπάρχουν τριγμοί, φαινόμενο που μπορεί σχετικά εύκολα να παρατηρηθεί σε αυτού του είδους επιλογές, αν και όλα είναι θέμα «δεσίματος» των μερών του αμαξώματος..
Εκτός από τη διαφορετικότητα σε αισθητικό επίπεδο, οι αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες προσφέρουν και πιο εύκολη πρόσβαση στο πίσω κάθισμα. Με το χώρο για τους πίσω να είναι κάπως περιορισμένος, η διευκόλυνση στη διαδικασία εισόδου και εξόδου είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτη.
Πάντως οι πίσω πόρτες δεν ανοίγουν, εαν πρώτα δεν ανοίξουν οι μπροστά.
EuroNCAP/Mazda MX-30: Ηλεκτροκίνητο με πεντάστερη ασφάλεια (video)
Τι δουλειά έχει ο φελλός;
Όταν οι πόρτες ανοίξουν και εισέλθεις στην καμπίνα υπάρχει ακόμα ένα στοιχείο που ξαφνιάζει, σε επίπεδο αισθητικής. Σε πολλά σημεία έχει χρησιμοποιηθεί φελλός. Πρόκειται για υλικό που βλέπουμε σπάνια, όμως οι Ιάπωνες το επέλεξαν με το σκεπτικό ότι αποτελεί μία ιδιαίτερα οικολογική λύση.
Το ίδιο σκεπτικό ακολουθήθηκε στη δημιουργία όλου του αυτοκινήτου. Παραμένοντας στην καμπίνα, λοιπόν, συναντάμε υλικά τα οποία προσφέρουν απαλή αίσθηση και δημιουργούν μια πραγματικά premium ατμόσφαιρα, ενώ ταυτόχρονα έχουν “πράσινη συνείδηση” καθώς προέρχονται από ανακύκλωση. Όσο για τα δέρματα, εννοείται ότι είναι τεχνητά.
Γεμάτο με οθόνες
Στο τεχνολογικό κομμάτι, ο οδηγός θα αντικρίσει γύρω του τρεις φυσικές οθόνες και μία εικονική. Η μία αντικαθιστά τον πίνακα οργάνων με διαγώνιο 7 ίντσες. Η δεύτερη είναι εκείνη στην κορυφή του ταμπλό για τον έλεγχο του infotainment (συμβατό με Android Auto και Apple CarPlay). Η τρίτη βρίσκεται στην βάση του ταμπλό. Είναι η μοναδική που μπορεί κάποιος να τη χειριστεί με την αφή και σκοπός της είναι ο έλεγχος του κλιματισμού. Όσο για την εικονική οθόνη που αναφέραμε, πρόκειται για το HUD (Head up Display). Δηλαδή το σύστημα που προβάλει πληροφορίες όπως η ταχύτητα κίνησης και κάποια σήματα του ΚΟΚ πάνω στο παρμπρίζ, μπροστά από τον οδηγό, ώστε εκείνος να μη χρειάζεται να πάρει τα μάτια του από τον δρόμο.
Διαστάσεις-Μπαταρία
Σε ο,τι αφορά τις εξωτερικές διαστάσεις , οι αριθμοί για το ηλεκτρικό MX-30 αναφέρουν τα εξής, 4.395 χλστ. μήκος, 2.035 χλστ. πλάτος και 1.555 χλστ. ύψος. Τα 130 χλστ. φτάνει η απόσταση από το έδαφος, ενώ η χωρητικότητα του πορτ-παγκάζ αγγίζει τα 366 λίτρα. Kάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών συναντάμε κιτ επισκευής ελαστικού και δύο καλώδια. Ένα για σύνδεση σε οικιακή πρίζα και ένα για σύνδεση σε σταθμό φόρτισης και wallbox.
Τα καλώδια χρησιμοποιούνται για να φορτίσουμε την μπαταρία, η οποία έχει χωρητικότητα 35.5 kWh και σύμφωνα με τη Mazda αρκεί για την κάλυψη 200 χλμ. (194 χλμ. έδειξε η δική μας δοκιμή) με την επίσημη κατανάλωση να είναι 19 kWh/100χλμ. (εμείς καταγράψαμε 17.6 kWh/100 χλμ.). Η ισχύς της πηγαίνει σε έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στον μπροστά άξονα. Η απόδοση του τελευταίου φτάνει τους 143 ίππους και τα 265 Nm ροπής. Σε συνδυασμό με το βάρος των 2.108 κιλών, η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα γίνεται σε 9.7 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα είναι περιορισμένη στα 140 χλμ./ώρα ώστε να μην επιβαρύνεται η αυτονομία.
Πώς πάει στο δρόμο;
Το μικρό μέγεθος της μπαταρίας συνεπάγεται μειωμένο βάρος (τα 2.108 κιλά δεν είναι πολλά για ηλεκτρικό crossover), το οποίο με τη σειρά του βοηθάει στην οδική συμπεριφορά. Όντως, το MX-30 καταφέρνει να περνάει με αρκετή άνεση πάνω από τις διάφορες κακοτεχνίες. Ταυτόχρονα, δεν είναι “πλαδαρό”, με αποτέλεσμα να ανταποκρίνεται ανάλογα, όταν ο οδηγός θέλει να κινηθεί σε πιο γρήγορο τέμπο. Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που οι Ιάπωνες δεν τοποθέτησαν μεγαλύτερη μπαταρία.
Την κίνηση σε αυξημένο ρυθμό βοηθάει και το τιμόνι το οποίο έχει πολύ σωστό βάρος, ενώ ταυτόχρονα μεταφέρει αρκετή πληροφορία.
Αγαπάει την πόλη
Πέραν της οδικής συμπεριφοράς, με τη μικρότερη μπαταρία έχουμε ταχύτερους χρόνους φόρτισης, ενώ όταν κάποια στιγμή χρειαστεί αντικατάσταση, το κόστος (;) θα είναι μικρότερο για τον ιδιοκτήτη Άλλωστε, το MX-30 είναι ένα μοντέλο με προσανατολισμό την πόλη, καθώς η αυτονομία δεν επιτρέπει περαιτέρω σκέψεις. Για εκεί είναι κατασκευασμένο πρωτίστως και εκεί νιώθει πιο άνετα.
Το κόστος;
Η Mazda μπήκε στο χορό των ηλεκτρικών με μία αστική crossover πρόταση η οποία ξεχωρίζει σε τομείς όπως η σχεδίαση τα υλικά της καμπίνας, αλλά και στην προσέγγιση απέναντι στην μπαταρία.
Η τιμή του MX-30 ξεκινά από τις 37.590 ευρώ. Με την κρατική επιδότηση μειώνεται στις 33.043 ευρώ, ενώ αν συνδυαστεί με απόσυρση «πέφτει» ακόμα περισσότερο, στις 32.043 ευρώ.