Η επιστροφή στη ζωή του περιστροφικού Wankel κινητήρα της Mazda μάλλον ήταν απροσδόκητη, καθώς η ηλεκτροκίνηση σκοτώνει αργά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ποιος να το περίμενε όμως ότι ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα, όπως το ΜΧ-30, θα ήταν η σανίδα σωτηρίας του περιστροφικού Wankel κινητήρα, ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή πριν από σχεδόν δέκα χρόνια, στο πολυσυζητημένο τότε RX-8.
Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου των Βρυξελών λοιπόν η ιαπωνική εταιρεία αποκάλυψε το νέο MX-30 E-Skyactiv R-EV, το οποίο αποτελεί την plug-in υβριδική έκδοση του μοναδικού ηλεκτρικού μοντέλου που διαθέτει αυτή τη στιγμή στη γκάμα της. Ο νέος περιστροφικός Wankel κινητήρας με το ρεζερβουάρ καυσίμου 50 λίτρων αποκτά το ρόλο «ρεζέρβας» στην ομολογουμένως χαμηλή αυτονομία 200 χλμ. του ηλεκτρικού MX-30.
Σύμφωνα με τη Mazda ο νέος περιστροφικός Wankel κινητήρας έχει πιο απλή σχεδίαση με ένα ρότορα, μικρότερο μέγεθος και χαμηλότερο κατά 15 κιλά βάρος χάρη στην εκτεταμένη χρήση αλουμινίου. Η χωρητικότητα του είναι μόλις 803 κ.εκ., ενώ παράγει 74 ίππους. Συνυπάρχει με τον ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος εξακολουθεί να δίνει κίνηση στους τροχούς. Συνδυαστικά το νέο MX-30 E-Skyactiv R-EV αποδίδει 166 ίππους και 260 Nm ροπής. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι το αμιγώς ηλεκτροκίνητο MX-30 έχει ισχύ 145 ίππων και ροπή 271 Nm.
Η τελική ταχύτητα παραμένει σταθερή στα 140 χλμ./ώρα, ενώ η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 9,1 δευτ. έναντι 9,7 δευτ. που χρειάζεται το αμιγώς ηλεκτροκίνητο MX-30. Το μέγεθος μπαταρίας στη νέα plug-in υβριδική έκδοση είναι μικρότερο, καθώς έχει χωρητικότητα 17.8 kWh, όταν στην αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοση η μεγαλύτερη μπαταρία έχει χωρητικότητα 35.5 kWh.
Αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να κινηθεί για 85 χλμ., αλλά με γεμάτο ρεζερβουάρ καυσίμου η συνδυαστική αυτονομία μπορεί να φτάσει τα 600 χλμ. Υπάρχει συμβατότητα τόσο με φόρτιση εναλλασσόμενου ρεύματος όσο και με ταχεία φόρτιση συνεχούς ρεύματος, όπου η μπαταρία γεμίζει σε 25 λεπτά. Η διαχείριση της αποθηκευμένης ενέργειας στη μπαταρία και η στάθμη καυσίμου στο ρεζερβουάρ ελέγχονται μέσα από τα προγράμματα οδήγησης Normal, EV και Charge.
Τέλος, να πούμε ότι το λανσάρισμα του νέου MX-30 E-Skyactiv R-EV στην Ευρώπη θα ξεκινήσει την ερχόμενη άνοιξη, ενώ απόβαση στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού εκτιμάται ότι θα κάνει εντός του 2023. Αρχικά θα διατεθεί η συλλεκτική έκδοση Edition R, με το γράμμα R να προέρχεται από τη λέξη return που σημαίνει επιστροφή. Το έμβλημα του περιστροφικού Wankel κινητήρα αποτυπώνεται στα πατάκια και στα προσκέφαλα των καθισμάτων, ενώ το αμάξωμα βάφεται αποκλειστικά με μαύρο χρώμα “Jet black” και οι κολόνες με κόκκινο “Maroon Rouge”.