Μπορεί εν έτει 2024 η γκάμα της Mercedes να έχει κατακλιστεί από SUV, ωστόσο η γερμανική εταιρεία έχει μακρά παράδοση στα station wagon αμαξώματα.
Το σπουδαίο αυτό κεφάλαιο στην ιστορία της Mercedes ξεκίνησε το 1978 με την πρακτικότερη εκδοχή της W123. Ωστόσο προάγγελος αυτής της κατηγορίας υπήρξε η έκδοση estate που βασίζονταν στην W110, η οποία έκανε πρεμιέρα στην Έκθεση Αυτοκινήτου των Βρυξελλών τον Ιανουάριο του 1965, αρχικά ως 190 D Universal.
Mercedes-Benz Universal: Σικάτος μεταφορέας
Πίσω από τα μπροστινά καθίσματα απλώνονταν ένας χώρος φόρτωσης 2,71 κυβικών μέτρων, ενώ μπορούσε να μεταφέρει φορτίο έως 710 κιλά. Για το λόγο αυτό διέθετε μεγαλύτερους τροχούς 15 ιντσών και ενισχυμένα ελατήρια. Τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονταν, επιτρέποντας τη μεταφορά αντικειμένων μήκους έως περίπου 1,90 μέτρων.
Τη μετατροπή της σε station wagon πραγματοποιούσε η εταιρεία Société Anonyme pour l’Importation de Moteurs et d’Automobiles (IMA), με έδρα το Μέχελεν, η οποία ήταν και ο επίσημος εισαγωγέας της Mercedes-Benz στο Βέλγιο. Η εκτεταμένη σιλουέτα της ακόμα και σήμερα δε δείχνει καθόλου άχαρη, αντιθέτως ξεχώριζε με τα κομψά πίσω φτερά που δημιουργούσαν δυο έντονες ακμές που της προσέδωσαν το παρατσούκλι “fintail”.
Όταν άνοιγε η μεγάλη πόρτα του χώρου αποσκευών, με το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, αποκαλύπταν το δάπεδο που μοιάζει επενδυμένο με ξύλο. Όμως το υλικό αυτό ονομάζονταν “Panolux”, μια ειδική σύνθεση από ίνες ξύλου και ρητίνη βακελίτη. Εκτός από μια έξτρα νότα πολυτέλειας εξασφάλιζε μέγιστη προστασία από γρατσουνιές και φθορά, καθώς επίσης και βέλτιστη ηχομόνωση.
Επιπλέον οι βιδωτές λωρίδες χρωμίου με ελαστικά τμήματα εμπόδιζαν την ολίσθηση του φορτίου. Μετά την 190 D Universal ακολούθησαν οι παραλλαγές που βασίζονται στις εκδόσεις 200 D, 200, 230 και 230 S. Οι δύο πρώτες τροφοδοτούνταν από τετρακύλινδρους κινητήρες και οι άλλες δυο από εξακύλινδρους κινητήρες.
Η 200 D Universal που βλέπετε στις φωτογραφίες φιλοξενείται στο Μουσείο της Mercedes, έχοντας κάτω από το εμπρός καπό της τετρακύλινδρο κινητήρα 1.988 κ.εκ. απόδοσης 55 ίππων. Παραδόθηκε κοντά στο Μπορντό της Γαλλίας τον Ιούλιο του 1968, ενώ διέθετε τη νέα υδροπνευματική ανάρτηση, η οποία προσαρμόζονταν αυτόματα στο βάρος του φορτίου. Από το 1965 έως το 1968 κατασκευάστηκαν μόλις 2.754 αντίτυπα της Mercedes-Benz Universal.