Το Enyaq είναι το τελευταίο –ηλεκτρικό- μοντέλο πού πέρασε τα «σύνορα» της χώρα μας.
Ας ρίξουμε λοιπόν μια σε βάθος ματιά από τεχνικής άποψης καθώς «γεννήθηκε» εξαρχής ηλεκτρικό, και όχι όπως τα Skoda Citigo ή VW Golf που αποτελούσαν τροποποιήσεις υπαρχόντων συμβατικών μοντέλων.
Αυτό ενείχε συμβιβασμούς και περιορισμούς. Η νέα γενιά ηλεκτρικών οχημάτων του Ομίλου σχεδιάζεται πάνω στην πλατφόρμα Modularer E-Antriebs-Baukasten, αποκλειστικά φτιαγμένη για τις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης, ανάγκες που διαφέρουν πολύ από αυτές των συμβατικών οχημάτων.
Φιλοσοφία
Πρώτα απ’ όλα δεν χρειάζεται τόσος χώρος εμπρός από τους επιβάτες για τον θερμικό κινητήρα. Δεν υπάρχει κιβώτιο ταχυτήτων, μετάδοση, τούνελ μετάδοσης, ψυγείο, σύστημα λίπανσης κ.ά. Οι μπαταρίες τοποθετούνται στο πάτωμα του αυτοκινήτου, έτσι συμβάλλουν σημαντικά στην ακαμψία και στο χαμηλό κέντρο βάρους. Τα στοιχεία αυτά παίζουν κομβικό ρόλο στην οδική συμπεριφορά και στην άνεση του οχήματος. Προφανώς η πίσω κίνηση επέστρεψε με τιμή και δόξα, καθώς ήρθησαν όλα τα μειονεκτήματά της. Δεν υπάρχει μεγάλο βάρος εμπρός, ούτε ανάγκη να μεταφερθεί η μετάδοση πίσω. Ο ηλεκτροκινητήρας εδράζεται πάνω στον πίσω άξονα και έχει απόδοση 95%, τριπλάσια απ’ ό,τι ένας θερμικός κινητήρας.
Στην πλατφόρμα ΜΕΒ το VW Group σχεδιάζει να «χτίσει» δεκάδες μοντέλα ως το 2025. Έχουμε ήδη δει τα ΙD3, ID4, το Enyaq, ενώ πρόσφατα παρουσιάστηκε και το Cupra Born.
Στο Enyaq προσφέρονται 3 μπαταρίες χωρητικότητας 52 kwh, 58 kwh και 77 kwh. Ανάλογα με τη χωρητικότητα, η μπαταρία αποτελείται από συγκεκριμένο αριθμό μονάδων. Κάθε μονάδα περιέχει 24 στοιχεία ιόντων λιθίου. Τα στοιχεία αποτελούνται από πολλά ενεργά στρώματα που στοιβάζονται ή διπλώνονται και περικλείονται από ένα εύκαμπτο εξωτερικό φιλμ. Τα στοιχεία αυτά διαθέτουν υψηλό βαθμό ευελιξίας ως προς το σχήμα τους και μπορούν να προσαρμοστούν ιδανικά στις αντίστοιχες απαιτήσεις. Επιπλέον, αποβάλλουν τη θερμότητα ιδιαίτερα καλά χάρη στην ομαλή τους επιφάνεια.
Skoda Enyaq iV: Οδηγούμε το καλοφτιαγμένο πρώτο ηλεκτρικό SUV των Τσέχων
O ηλεκτροκινητήρας του Enyaq εδράζεται πάνω στον πίσω άξονα. Δεν χρειάζεται κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς η ροπή του είναι σταθερά διαθέσιμη σε όλο το εύρος στροφών του. Η κίνηση μεταδίδεται απευθείας μέσω ενός γραναζιού, χωρίς να υπάρχει ανάγκη μεταφοράς ή μείωσης στροφών. Ο ηλεκτροκινητήρας έχει 3 εκδόσεις: 148 ίππων, 180 ίππων και 204 ίππων. Υπάρχουν ακόμη και δύο τετρακίνητες εκδόσεις, με 265 και 299PS, αυτές διαθέτουν δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα. Οι 4κίνητες εκδόσεις προσφέρονται αποκλειστικά με τη μεγάλη μπαταρία χωρητικότητας 77 kWh. Σε όλες τις εκδόσεις πλην της κορυφαίας η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ./ώρα για εξοικονόμηση ενέργειας.
Παρότι η μπαταρία είναι υδρόψυκτη υπό σταθερό φορτίο (σταθερά υψηλή ταχύτητα), ζεσταίνεται και πέφτει η αυτονομία της. Ο κύκλος στροφής του Enyaq είναι διπλάσιος του μήκους του, 9,3 μ. (μήκος 4.65 μ.). Αυτό συμβαίνει γιατί δεν έχει τον περιορισμό των ημιαξονίων μετάδοσης εμπρός. Ένα αντίστοιχο συμβατικό Kodiaq χρειάζεται 11.6 μ. για κύκλο στροφής. Οι μπροστινοί τροχοί διαθέτουν αεριζόμενα δισκόφρενα. Καθώς τα πίσω φρένα χρησιμοποιούνται σπάνια λόγω ανάκτησης ενέργειας, οι πίσω τροχοί είναι εφοδιασμένοι με ταμπούρα, τα οποία είναι ιδιαίτερα ανθεκτικά στη διάβρωση χάρη στον κλειστό σχεδιασμό τους. Η ανάκτηση ενέργειας γίνεται στη φάση του ρολαρίσματος και της πέδησης. Στην κανονική λειτουργία οδήγησης D, ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει χειροκίνητα τρία επίπεδα ανάκτησης χρησιμοποιώντας τα paddles: D1 για ήπιο επίπεδο πέδησης με επιβράδυνση 0,6 m/s², D2 με 1,0 m/s² και D3 με 1,5 m/s². Στο επίπεδο D3, πρακτικά δεν χρειάζεται να πατάς φρένο.
Το Enyaq έχει συντελεστή αεροδυναμικής Cd στο 0.257, νούμερο ασύλληπτο για συμβατικό SUV. Αυτό επιτυγχάνεται γιατί δεν έχει μεγάλα ανοίγματα, καθώς δεν είναι μεγάλες οι ανάγκες ψύξης, έχει εντελώς λείο πάτωμα, αφού δεν υπάρχει εξάτμιση και μετάδοση, και οι τροχοί του είναι μελετημένοι αεροδυναμικά.
H καριέρα του αυτοκινήτου ξεκίνησε και στη χώρα μας, όπου κάνοντας ένα ταξίδι θα σας περιγράψουμε τις εντυπώσεις μας.