Ο αριθμός που αφορά τα μικρά/βασικά αυτοκίνητα τα οποία ανήκουν, κυρίως, στην κατηγορία Α ή και λίγο μεγαλύτερα, μειώνεται σταθερά στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τους αναλυτές του κλάδου, παράγοντες όπως η κρίση εφοδιασμού επιτάχυνε αυτή την τάση. Ωστόσο, το όλο θέμα συνδέεται, πρωτίστως, με το κέρδος και τα περιθώρια…
Το σημείο αιχμής όσον αφορά την «ιδιοκτησία αυτοκινήτου», συνήθως, ξεκινά με τα πολύ μικρά χάτσμπακ της κατηγορίας Α, όπως πχ, το Renault Twingo ή το Volkswagen Up!. Αλλά, είναι γνωστό ότι μια τιμή βάσης στην εν λόγω κατηγορία οδηγεί σε πολύ περιορισμένα περιθώρια κέρδους για τον κατασκευαστή.
Στην Ευρώπη, αυτά τα στενά περιθώρια συμπιέζονται περαιτέρω από τη νομοθεσία της ΕΕ που καλύπτει τα πιο πρόσφατα πρότυπα ασφάλειας και εκπομπών. Δηλαδή, για να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών CO2, οι κατασκευαστές προσθέτουν υβριδική και ηλεκτρική τεχνολογία μπαταρίας στα οχήματα, γεγονός που αυξάνει το κόστος παραγωγής.
Μικρά αυτοκίνητα: Δεν απορροφούν το επιπλέον κόστος
Τα μικρότερα, λοιπόν, αυτοκίνητα βρίσκονται στη χειρότερη θέση για να απορροφήσουν αυτό το επιπλέον κόστος, καθώς υπάρχει μια πραγματικότητα σε αυτό το άκρο της αγοράς που λέει ότι οι αυξήσεις γίνονται λιγότερο ανεκτές από τους αγοραστές.
Επομένως, το τμήμα Α των συμβατικών διαφόρων τύπων δολιχοδρομεί ανάμεσα στην δαπανηρή ανάγκη τήρησης της νομοθεσίας της ΕΕ και στην αδυναμία μετακύλισης αυτού του κόστους στους αγοραστές.
Έτσι, βλέπουμε μια απότομη μείωση στον αριθμό των μοντέλων προς πώληση σε αυτήν την κατηγορία, καθώς οι κατασκευαστές επιλέγουν να μην συνεχίσουν να παράγουν τα μικρότερα αυτοκίνητα με μειωμένες γι’ αυτούς αποδόσεις.
Το έχουμε γράψει και σε άλλο άρθρο μας ότι τα SUV είναι, πλέον, ο πιο δημοφιλής τύπος αμαξώματος στην Ευρώπη και επομένως η ανάπτυξη της δραστηριότητας μοντέλων σε αυτήν την κατηγορία είναι κρίσιμη. Η επιτάχυνση στο μερίδιο αγοράς των SUV, εν μέρει οφείλεται στα εξαρτήματα, συμπεριλαμβανομένων των μικροτσίπ, που έχουν προτεραιότητα σε οχήματα υψηλότερου περιθωρίου κέρδους (τέτοια είναι από τη φύση τους τα SUV) κατά τη διάρκεια ελλείψεων εφοδιασμού.
Μικρά αυτοκίνητα: Ούτε στα SUV ούτε στα ηλεκτρικά;
Η παραγωγή ενός πλουσιότερου μείγματος μοντέλων επέτρεψε στους κατασκευαστές να αντισταθμίσουν τις χαμηλότερες πωλήσεις διατηρώντας παράλληλα υγιή κέρδη.
Βεβαίως, ενώ τα μοντέλα SUV μεγαλύτερης κατηγορίας παρέχουν ισχυρά περιθώρια, η κερδοφορία από τα SUV της (μικρής) κατηγορίας A είναι και πάλι πιο περιορισμένη για τους ίδιους λόγους, που σχετίζονται με τη νομοθεσία της ΕΕ. Η κατηγορία Α είναι και εδώ στη χειρότερη θέση για να επωφεληθεί από την ανάπτυξη του αμαξώματος SUV.
Οι παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι η μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα είναι επίσης ένα ζήτημα για τα μικρότερα αυτοκίνητα. Επί του παρόντος, οι ηλεκτρικές εκδόσεις του ίδιου αυτοκινήτου κοστίζουν περισσότερο από την έκδοση με κινητήρα εσωτερικής καύσης, κυρίως λόγω της τιμής της μπαταρίας και άλλων πολύτιμων υλικών. Η διαφορά στην τιμολόγηση των αυτοκινήτων BEV (ηλεκτρικά με μπαταρία) και ICE (συμβατικά με θερμικό μοτέρ) οδήγησε στην εστίαση της ανάπτυξης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε μεγαλύτερα τμήματα, όπου οι τιμές και τα περιθώρια μπορούν να καλύψουν το επιπλέον κόστος.
Μικρά αυτοκίνητα: Δεν είναι μόνο ζήτημα τιμής
Η τιμή, πάντως, δεν είναι το μόνο ζήτημα που αντιμετωπίζουν τα μικρά αυτοκίνητα κατά τη μετάβαση στα ηλεκτρικά. Η πρακτικότητα είναι μια πραγματική ανησυχία για το περιορισμένο μέγεθος μπαταρίας σε ένα αυτοκίνητο του λεγομένου A-Segment (περισσότερο με τη διεθνή έννοια του όρου και όχι την αυστηρά «ελληνική»). Το εύρος οδήγησης για ένα ηλεκτρικό αυτού του μεγέθους είναι, ήδη, μικρότερο από το ιδανικό για τους περισσότερους χρήστες, αλλά η χρήση στην καθημερινότητα θα μειωθεί περαιτέρω από το επιπλέον φορτίο και τα φαινόμενα πτώσης της απόδοσης στα κρύα.
Υπάρχει το επιχείρημα ότι τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με περιορισμένη εμβέλεια οδήγησης, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για οδήγηση στην πόλη με σύντομα ταξίδια. Όμως, αυτό εξακολουθεί να αποτρέπει τους αγοραστές που χρειάζονται ένα μικρό αυτοκίνητο για να καλύψει όλες τις ανάγκες χρήσης, συμπεριλαμβανομένων περιστασιακών ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων με βαριές αποσκευές.
Συνεπώς, έως ότου επιλυθούν αυτά τα ζητήματα, η πρόβλεψη που γίνεται είναι ότι η στροφή της Ευρώπης (τουλάχιστον) σε αμιγώς ηλεκτρικά αφορά περισσότερο τις μεγαλύτερες κατηγορίες, ενώ η «ασύμφορη» για τους κατασκευαστές κατηγορία Α έχει μείνει πίσω. Η ανάκαμψη θα μπορούσε να είναι -στα χαρτιά- πολύ αργότερα, σε ένα σενάριο όπου η ισοτιμία μεταξύ ηλεκτρικών και οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα επέτρεπε στα μικρότερα αυτοκίνητα να αναζωογονηθούν, καθώς η ζήτηση γι’ αυτά από το ευρύ κοινό θα υφίσταται. Αυτό, όμως, μπορεί να μην αρέσει καθόλου στους κατασκευαστές ώστε να αναπτύξουν εκ νέου αυτό το τμήμα της αγοράς εάν η κερδοφορία υπάρχει και χωρίς αυτό…