Όλοι οι οδηγοί πρέπει να γνωρίζουμε πότε πρέπει να ενεργοποιούμε τα φώτα ομίχλης, καθώς τα ακραία καιρικά φαινόμενα γίνονται όλο και συχνότερα, εξαιτίας της κλιματικής κρίσης.
Η ομίχλη είναι ένα καιρικό φαινόμενο που εμφανίζεται συνήθως σε ορεινούς δρόμους τις πρώτες πρωινές ώρες και το βράδυ. Μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ορατότητα του οδηγού, επομένως τίθεται σημαντικό ζήτημα για την ασφάλεια. Πότε λοιπόν πρέπει και πότε όχι να ενεργοποιούμε τα φώτα ομίχλης του αυτοκινήτου μας;
Αρχικά να πούμε ότι η εξέλιξη στα συστήματα φωτισμού έχει κάνει πλέον αρκετά ορατά τα σύγχρονα αυτοκίνητα, καθώς τα περισσότερα εξοπλίζονται με Led φώτα εμπρός-πίσω, αλλά και με τα ευρέως διαδεδομένα Led φώτα ημέρας. Σημειώνεται ότι από το 2011 τα φώτα ημέρας έχουν γίνει υποχρεωτικά, ώστε το όχημα να είναι πιο ορατό από τους χρήστες των δρόμων. Για το λόγο αυτό τα παραδοσιακά μπροστινά φώτα ομίχλης των αυτοκινήτων σταδιακά αρχίζουν να περιορίζονται στα νέα μοντέλα.
Πότε ανάβουμε τα φώτα ομίχλης και πότε απαγορεύεται
Ωστόσο τουλάχιστον ένα πίσω φως ομίχλης παραμένει υποχρεωτικό από το νόμο, ενώ όταν ενεργοποιηθεί ανάβει ένα έντονο κόκκινο φως, ώστε να αποτραπεί μια οπίσθια σύγκρουση σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας λόγω ομίχλης. Στις περισσότερες χώρες είναι υποχρεωτικό να ανάβετε το πίσω φως ομίχλης όταν η ορατότητα είναι μικρότερη από 50 μέτρα, καθώς και όταν η χαμηλή ορατότητα οφείλεται σε έντονη χιονόπτωση.
Διευκρινίζεται ωστόσο ότι λόγω της έντονης φωτεινότητας το πίσω φως ομίχλης δεν πρέπει ποτέ να ανάβει όταν δεν είναι απαραίτητο. Πολλοί εσφαλμένα ενεργοποιούν το πίσω φως ομίχλης κατά τη διάρκεια ισχυρών βροχοπτώσεων, όμως κάτι τέτοιο μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στην ορατότητα των οδηγών που ακολουθούν. Το έντονο κόκκινο φως στην πραγματικότητα διπλασιάζεται από την αντανάκλασή του στο βρεγμένο οδόστρωμα και από τις σταγόνες της βροχής στο παρμπρίζ.
Ένα επίσης συχνό λάθος των οδηγών στην ομίχλη είναι να ενεργοποιούν τη μεγάλη σκάλα των φώτων. Τότε η δέσμη του φωτός κατευθύνεται ακόμα ψηλότερα και αντανακλάται περισσότερο στην ομίχλη, επομένως η ορατότητα επιδεινώνεται σοβαρά.
Παγίδα στην αυτόματη λειτουργία φώτων
Ακόμα ένα χαρακτηριστικό των σύγχρονων αυτοκινήτων είναι η αυτόματη λειτουργία των φώτων. Ένας αισθητήρας φωτός αναλαμβάνει την ενεργοποίηση – απενεργοποίηση τους, αν όμως η λειτουργία αυτή δεν είναι επιλεγμένη, ενδέχεται ο οδηγός να μπερδευτεί το βράδυ, καθώς θα βλέπει μπροστά από τα μόνιμα αναμμένα Led φώτα ημέρας, ωστόσο τα πίσω φώτα θα είναι σβηστά. Κάτι τέτοιο σε συνθήκες ομίχλης μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνο. Τέλος, επισημαίνεται ότι ο αισθητήρας φωτός δε μπορεί να αναγνωρίσει την ομίχλη, επομένως ο οδηγός θα πρέπει πάντα να ενεργοποιεί χειροκίνητα τα φώτα ομίχλης.