H Cupra είτε κατασκευάζει αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, είτε με ηλεκτρικούς, ξέρει να προσφέρει συγκινήσεις.
Τις προηγούμενες δεκαετίες ήταν πολλές οι διαμάχες μεταξύ των οδηγών και των petrolheads, όπως μπροστινή ή πίσω κίνηση; με την πρώτη να επικρατεί κατά κράτος, ατμόσφαιρα ή τούρμπο; με το δεύτερο να επικρατεί στους θερμικούς κινητήρες, ενώ εταιρείες που «σνόμπαραν» την υπερτροφοδότηση, έφτασαν στο σημείο να μην έχουν ατμοσφαιρικούς κινητήρες στην γκάμα τους, ενώ σε λίγο καιρό θα εξηλεκτριστούν πλήρως.
Καθώς αλλάζει η αυτοκίνηση, αλλάζουν και τα διλήμματα, με κυριότερο πλέον το εξής: ηλεκτροκίνηση ή θερμικό κινητήρα; Με την ηλεκτροκίνηση να αυξάνει συνεχώς τα μερίδια στις πωλήσεις. Τι συμβαίνει όταν συνδυάζεται η ηλεκτροκίνηση με την πίσω κίνηση;
Cupra Born: Ένα hatchback που χαίρεσαι να οδηγείς
Το αποτέλεσμα; Cupra Born. Ένα hatchback (διαστάσεις 4.32 μέτρα μήκος – 1.81 μέτρα πλάτος) με τολμηρό και επιθετικό σχεδιασμό, που μόνο απαρατήρητο δεν περνά στο δρόμο. Το σφηνοειδές μπροστινό μέρος και ο διαχύτης στο πίσω μέρος, μαρτυρούν ότι δεν είναι ένα απλό μικρομεσαίο οικογενειακό, παρόλη την απουσία εξατμίσεων. Την σπορ εικόνα ολοκληρώνουν οι ζάντες των 19 ιντσών που προσομοιάζουν σε πτερύγια τουρμπίνας, δημιουργώντας παράλληλα αντίθεση με την απόχρωση Glacial White της δοκιμής.
Cupra Born: Οδηγικές συγκινήσεις με οικολογικό προφίλ
Γεγονός είναι πως τα πισωκίνητα αυτοκίνητα, όχι μόνο τα hatchback, σπανίζουν πλέον, ενώ ακόμα και αυτά που εξακολουθούν να παράγονται, διαθέτουν και τετρακίνητες παραλλαγές. Το Born καταρρίπτει το «μύθο» ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μπορούν να προσφέρουν συγκινήσεις και οδηγική ευχαρίστηση. Δεν είναι μόνο οι 231 ίπποι και τα 310 Nm ροπής διαθέσιμα από το… μηδέν, που αποδίδει ο ηλεκτροκινητήρας στην έκδοση eBoost της δοκιμής. Τη σημερινή εποχή, η επίτευξη υψηλών ιπποδυνάμεων είναι σχετικά εύκολη υπόθεση, ειδικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αυτό που κερδίζει τον οδηγό, είναι το στιβαρό πλαίσιο με την κατανομή 50:50 μεταξύ των δύο αξόνων, το στήσιμο και η ρύθμιση της ανάρτησης, σε συνδυασμό με την πίσω κίνηση που προσφέρουν το κάτι παραπάνω στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Μπορεί το Born να βασίζεται στην πλατφόρμα ΜΕΒ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων του ομίλου Volkswagen , ωστόσο οι μηχανικοί της Cupra, με τις επιμέρους επεμβάσεις (πχ χαμηλότερη απόσταση από το έδαφος κατά 15 χιλ.) δημιούργησαν ένα σύνολο με διττό χαρακτήρα. Άνετο και ξεκούραστο εντός πόλης, που ωστόσο μεταμορφώνεται στο επαρχιακό δίκτυο.
Αρκεί να επιλέξεις τη ρύθμιση «Performance» ή «Cupra» στο Dynamic Chassis Control – DCC, (επιβάλλεται η επιλογή από τη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού) από τους δύο διακόπτες στο τιμόνι (με τον «Drive» αριστερά αλλάζεις μεταξύ των διαθέσιμων επιλογών, με τον «Cupra» δεξιά επιλέγεις αμέσως την ομώνυμη επιλογή), οι αναρτήσεις σφίγγουν, η απόκριση στο γκάζι γίνεται αμεσότατη, το τιμόνι, που είναι απαλλαγμένο από το σύστημα μετάδοσης και φαινόμενα torque steer, αποκτά το σωστό βάρος και αίσθηση και… πυροβολείς ηλεκτρικά.
Η υπερστροφή που εμφανίζεται ξαφνικά εαν πατήσεις βαθιά το πεντάλ γκζιού, ελέγχεται εύκολα από τα ηλεκτρονικά, ενώ ακόμα και αν τα απενεργοποιήσεις και πιέσεις, το γρήγορο τιμόνι είναι αποτελεί σύμμαχο, διορθώνοντας τις τάσεις ανεξαρτητοποίησης του πίσω μέρους. Οι επιδόσεις στην ευθεία είναι αντίστοιχες της ιπποδύναμης, με τα πρώτα 100 χλμ./ώρα να καλύπτονται από στάση σε 6.6 δευτ. (σχεδόν όσα και το Leon 1.4 TSI e-Hybrid των 245 ίππων), με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται για λόγους οικονομίας στα 160 χλμ./ώρα.
Οικονομία και άνεση εντός πόλης – επιδόσεις εκτός
Επιπροσθέτως και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις είναι εξαιρετικές, ειδικά στις επιλογές οδήγησης Performance ή Cupra Born, με την άμεση απόκριση στο γκάζι. Όλα αυτά ωστόσο, εξελiσoνται σε απόλυτη… ηρεμία και ησυχία, όπως και στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς στο εσωτερικό εισέρχονται ελάχιστοι θόρυβοι, αεροδυναμικοί και κύλισης. Εντός πόλης επιλέγεις το «Range», που εστιάζει στην αυτονομία ή το «Comfort», που εστιάζει και στην άνεση και χαλαρώνεις στο ευχάριστο εσωτερικό του Cupra, απολαμβάνοντας παράλληλα το εξαιρετικό ηχοσύστημα με τα 9 ηχεία. Τα καθίσματα είναι, πλήρως ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα, αναπαυτικά, (ίσως παραπάνω απ’ ότι ταιριάζει στο χαρακτήρα του) και κατασκευασμένα από οικολογικά υλικά, είναι δε θερμαινόμενα και με δυνατότητα… μασάζ.
Το εσωτερικό συνάδει με τον σπορ χαρακτήρα του μοντέλου, με τις απαιτούμενες πινελιές για την περίσταση κι αυτό που ξεχωρίζει είναι το supersport δερμάτινο πολυλειτουργικό, τιμόνι του, τόσο σε όψη όσο και αίσθηση με σωστή διάμετρο και πάχος. Η μοναδική ένσταση όσον αφορά στην εργονομία, είναι η τοποθέτηση του διακόπτη των αλάρμ, που για να πατηθεί, χρειάζεται να μετακινήσει ο οδηγός το σώμα του προς τα εμπρός, εκτός κι αν διαθέτει χέρια επιπέδου… Giannis.
Οι χώροι είναι πολύ καλοί για τα δεδομένα της κατηγορίας, απόρροια του επίπεδου πατώματος και του μεταξονίου των 2.78 μέτρων, με τον χώρο αποσκευών 385 λίτρα..
Πλήρης ο εξοπλισμός της έκδοσης eBoost
O εξοπλισμός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, ζάντες 19 ιντσών (ελαστικά 215/50), διζωνικό κλιματισμό, πλήρες σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 12 ιντσών, LED φωτιστικά σώματα με high beam assist, προσαρμοζόμενο cruise control και σύστημα παρκαρίσματος με κάμερα οπισθοπορείας.
Από τη λίστα των προαιρετικών επιλογών, εκτός από το DCC, θα επιλέγαμε την έκδοση με την αυξημένη αυτονομία στα 500-550 χλμ., με μπαταρία 77 kWh, αντί των 58 kWh της απλής έκδοσης eBoost. Μπορεί το κόστος των 3.600 ευρώ να φαντάζει υψηλό, ωστόσο όταν κινείσαι σε ρυθμούς Cupra, η κατανάλωση αυξάνεται, οπότε έχεις περισσότερα χιλιόμετρα ευχαρίστησης και λιγότερο άγχος.
H κατανάλωση κατά τη διάρκεια που είχαμε στα χέρια μας το αμιγώς ηλεκτρικό ισπανικό μοντέλο , κυμάνθηκε στα 15-16 kWh/100 χλμ., αλλά εύκολα μπορείς να ξεφύγεις, ενώ εντός πόλης συνίσταται η επιλογή «Range».
Η βασική έκδοση του Cupra με τους 204 ίππους, ξεκινάει από τα 41.900 ευρώ με την αρχική eBoost να ξεκινάει από τα 43.900 ευρώ.
Το αποτέλεσμα δικαιώνει απόλυτα την Cupra, που ξέρει να δημιουργεί σπορ αυτοκίνητα, είτε πρόκειται για τις διάφορες εκδόσεις των Formentor και Leon, είτε για το ηλεκτρικό Born.