Στην Ευρώπη κυκλοφορούν, σύμφωνα με στοιχεία του ACEA, πάνω από 250.000.000 αυτοκίνητα, με τον ετήσιο ρυθμό αύξησης να κυμαίνεται στο 1%.
Αν και τα επίσημα στοιχεία αφορούν στο 2022, λόγω μεγάλου μεγέθους δείγματος, τα στοιχεία δε θα έχουν μεταβληθεί σημαντικά με την προσθήκη του 2023.
Πως όμως κατανέμονται αυτά τα αυτοκίνητα βάσει ηλικίας και καυσίμου; Ποιες είναι οι χώρες με τη μεγαλύτερη αναλογία αυτοκινήτων ανά κάτοικο;
Απρόσμενα τα στατιστικά του ACEA για το 2022
Όπως είναι λογικό, η χώρα με τα περισσότερα αυτοκίνητα είναι η Γερμανία, καθώς είναι και η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης και η χώρα με τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες. Ωστόσο ρυθμός αύξησης των νέων αυτοκινήτων είναι στο 0.5%, ενώ συνολικά της Ε.Ε είναι στο 1.0%.
Αυτό που εντυπωσιάζει είναι τα ποσοστά ορισμένων χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, με ετήσιους ρυθμούς αύξησης των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων πάνω από το διπλάσιο της Ε.Ε, με πρωταθλήτρια τη Ρουμανία που φτάνει το 3.3%
Η Ελλάδα το γηραιότερο πάρκο
Τα στατιστικά του 2022 επιβεβαιώνουν αυτό που βλέπουμε όλοι γύρω μας καθημερινά στους δρόμους.
Η Ελλάδα διαθέτει τον πιο ηλικιωμένο στόλο αυτοκινήτων, με πάνω από 4.5 εκατομμύρια οχήματα να έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 10 ετών και την αρνητική πρωτιά.
Αυτό είναι απόρροια και της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, με τις πωλήσεις να έχουν υποχωρήσει σημαντικά το διάστημα 2010-2020, αλλά και της έλλειψης κινήτρων γι’ αντικατάσταση του στόλου.
Τον νεότερο στόλο αυτοκινήτων (εξαιρείται το Λουξεμβούργο) διαθέτουν η Αυστρία με τη Δανία, με την Ιρλανδία ν’ ακολουθεί.
Πρωταθλήτρια η… Πολωνία!
Η Πολωνία σε λίγα χρόνια κατάφερε να προσπεράσει τις μεγάλες δυνάμεις της Ευρώπης στην κατοχή αυτοκινήτων, ξεπερνώντας ακόμα και την Ιταλία. Η αναλογία αυτοκινήτων ανά κάτοικο φτάνει τα 703 ανά 1.000 κατοίκους, ενώ στην Ιταλία τα 681 και στην Εσθονία τα 638 (εξαιρούνται Κύπρος και Λουξεμβούργο λόγω μικρού αριθμού κατοίκων). Η Ελλάδα ξεπερνάει το 50% με 525 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους με το μέσο όρο της Ε.Ε στα 574 αυτοκίνητα/1.000 κατοίκους.
Βενζίνη: Πρωταθλήτρια η Ελλάδα
Η δεύτερη πρωτιά της Ελλάδας, αφορά στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, που φτάνουν σχεδόν στο 90%. Μπορεί να επετράπη η κυκλοφορία των diesel στις δύο μεγάλες πόλεις, αλλά συνέπεσε με την οικονομική κρίση, οπότε σε απόλυτους αριθμούς δεν επηρέασε το συνολικό ποσοστό.
Πρωταθλήτριες στα diesel είναι οι δύο χώρες της Βαλτικής, Λετονία και Λιθουανία, με την Πορτογαλία ν’ ακολουθεί.
Οι υπόλοιπες κατηγορίες, όπως των υβριδικών και των ηλεκτρικών κερδίσουν έδαφος με μικρούς ρυθμούς, όπως είναι λογικό, καθώς τα στατιστικά αφορούν στο σύνολο του κυκλοφοριακού πάρκου.