Όταν έχεις στη διάθεσή σου ένα Jeep Compass 4xe, σχεδιάζεις την απόδραση από το κλεινόν άστυ, και γιατί όχι ο προορισμός να είναι η Κεντρική Μακεδονία.
Για να διανύσεις μεγάλες αποστάσεις, χρειάζεσαι πρωτίστως ένα άνετο αυτοκίνητο, που δεν θα κουράσει οδηγό και επιβάτες, με καλούς χώρους γι’ αποσκευές, ισχυρό, αλλά και ταυτόχρονα οικονομικό μοτέρ.
Αν δε είναι και τετρακίνητο, τότε το ταξίδι ξεκινάει με τις καλύτερες προϋποθέσεις, καθώς δεν θα φοβηθείς να κινηθείς και εκτός δρόμου. Υπάρχει κάποιο αυτοκίνητο που να συνδυάζει όλα τα παραπάνω;
Jeep Compass 4xe: Ενας εξηλεκτρισμένος δρομέας αποστάσεων
Φυσικά και υπάρχει και πρόκειται για το Jeep Compass 4xe, στην κορυφαία plug-in hybrid έκδοσή του με τους 240 ίππους και το σύστημα τετρακίνησης με «κλείδωμα» 50-50 και κοντές σχέσεις. Οι προδιαγραφές δείχνουν ιδανικές και μένει ν’ αποδειχθούν και στην πράξη οι δυνατότητες της κορυφαίας έκδοσης του Compass.
Ημαθία: Τόπος γεμάτος ιστορία
Αφορμή (αν χρειάζεται για road trip) για τη συγκεκριμένη εκδρομή, αποτέλεσε η σχετικά πρόσφατη αποκάλυψη στο κοινό του ανακτόρου των Αιγών, του μεγαλύτερου οικοδομήματος της κλασικής Ελλάδας, αλλά και του πιο σημαντικού μαζί με τον Παρθενώνα.
Εκτός από το ανάκτορο των Αιγών, στην περιοχή της Βεργίνας υπάρχει και το νέο, Πολυκεντρικό μουσείο και φυσικά η έκθεση θησαυρών στους Βασιλικούς τάφους. Ο καλύτερος τρόπος να επισκεφτείς όλα αυτά τα πολύ σημαντικά για την Ιστορία της Ελλάδας εκθέματα, είναι να έχεις ως βάση την πόλη της Βέροιας.
Η πρωτεύουσα της Ημαθίας βρίσκεται σε καίριο σημείο, αφού απέχει λίγα χιλιόμετρα από τον κόμβο του Κλειδίου, εκεί δηλαδή όπου διασταυρώνονται η Εγνατία Οδός με τον Ε75, την Εθνική οδό δηλαδή Αθήνας-Θεσσαλονίκης, είναι σε πολύ κοντινή απόσταση από τη Θεσσαλονίκη, κι εκτός από τη Βεργίνα, σημαντικό ενδιαφέρον παρουσιάζει και το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά.
Στον αυτοκινητόδρομο…
Η απόσταση που χωρίζει την Αθήνα, από την πρωτεύουσα της Ημαθίας είναι 508 χιλιόμετρα, αποκλειστικά σε αυτοκινητόδρομο, φορτώσαμε το Compass και φύγαμε. Στον αυτοκινητόδρομο το Compass κινείται πολύ άνετα, ξεκούραστα και με ελάχιστους θορύβους, παρόλο το ύψος του και τις μεγάλες μετωπικές επιφάνειες. Κινούμενοι με τα όρια (παραμονεύουν τα νέα ραντάρ στο τμήμα Μαλλιακός-Κλειδί), η απόσταση καλύφθηκε σε κάτι παραπάνω από πέντε ώρες και φτάνοντας στην πόλη της Βέροιας, ήμασταν έτοιμοι να διανύσουμε άλλα τόσα χιλιόμετρα non-stop. Τόσο ξεκούραστη ήταν η διαδρομή.
Βέροια: Σύγχρονη, φιλική προς τους πεζούς πόλη
Η Βέροια τα τελευταία χρόνια έχει αναβαθμιστεί, είναι πολύ φιλική για τους πεζούς, έχουν δημιουργηθεί χώροι περιπάτου και πολλά κτίρια στην παλιά πόλη και στην εβραϊκή συνοικία Μπαρμπούτα, με τον ποταμό Ολγάνο να τη διατρέχει, έχουν ανακαινιστεί ή ανακατασκευαστεί εξ’ ολοκλήρου. Διακρίνεται φυσικά και για το καλό φαγητό, όπως και για τα παραδοσιακά τοπικά γλυκίσματα. Αυτή την περίοδο δε, είναι και η εποχή που ανθίζουν οι ροδακινιές που δημιουργούν ένα εντυπωσιακό χρωματικό σκηνικό στον κάμπο της Ημαθίας.
Η επόμενη μέρα ήταν αφιερωμένη αποκλειστικά σε επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους της Βεργίνας, καθώς χρειάζεται αρκετός χρόνος για την πλήρη εικόνα.
Δέος από τα εκθέματα στη Βεργίνα
Η αρχή έγινε φυσικά από το ανάκτορο των Αιγών και δεν μπορείς παρά να εντυπωσιαστείς από το μέγεθός και τη μεγαλοπρέπειά του. Οι φωτογραφίες σίγουρα το αδικούν και μόνο από κοντά μπορείς να θαυμάσεις το μεγαλείο του. Το ανάκτορο είναι εύκολα προσβάσιμο και ακόμα δεν έχει εισιτήριο, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στον περιβάλλοντα χώρο.
Από το φως στο… σκοτάδι και στην έκθεση των θησαυρών στους Βασιλικούς Τάφους, με τα αναρίθμητα ευρήματα που εκτίθενται. Πραγματικά δεν ξέρεις τι να πρωτοθαυμάσεις. Δεν είναι μόνο ο πλούτος των εκθεμάτων, αλλά και η τέχνη με την οποία έχουν κατασκευαστεί. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο καινούριο Πολυκεντρικό μουσείο των Αιγών που βρίσκεται σε πολύ μικρή απόσταση από τη Βεργίνα. Εδώ, αντίθετα, με την έκθεση των θησαυρών, ο χώρος είναι πολύ φωτεινός, ωστόσο και εδώ τα εκθέματα εντυπωσιάζουν και σε αφήνουν άφωνο.
Το θετικό στοιχείο ήταν πως και στους τρεις χώρους υπήρχε αρκετός κόσμος και πολλές οικογένειες με παιδιά. Ακόμα και αν έχετε επισκεφτεί τη Βεργίνα, λόγω των νέων αποκαλύψεων, αξίζει να την επισκεφτείτε ξανά.
Πριν την επιστροφή στη Βέροια, αξίζει μία στάση στη λίμνη του φράγματος του Αλιάκμονα, του μεγαλύτερου ποταμού της Ελλάδας. Υπάρχουν τοποθετημένοι πάγκοι και τραπέζια, για κάνετε ακόμα και πινκικ, ενώ είναι διαφορφωμένος και παραλίμνιος δρόμος για περπάτημα και πεζοπορία.
Την επόμενη μέρα θ’ αναχωρούσαμε από τη Βέροια, για τον επόμενο προορισμό, το νόμο Πέλλας, ωστόσο κάναμε μία «παράκαμψη» ώστε να επισκεφτούμε το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά.
Ανηφορίζοντας στα 1.300 μέτρα στο Βέρμιο
Η διαδρομή στις πλαγιές του Βερμίου, είναι ανηφορική, με πλήθος στροφών και σε πολλά σημεία άσχημο οδόστρωμα που εγκυμονεί κινδύνους. Όχι για το Compass που δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα σε τέτοιου είδους δρόμους. Η περίσσεια ισχύος (180 ίπποι από το θερμικό κινητήρα και 60 από τον ηλεκτρικό) και τα τεράστια αποθέματα ροπής κινούν απρόσκοπτα το σχεδόν δύο τόνων αμάξωμα (1.935 κιλά), η ανάρτηση απορροφά τα πάντα και το Compass συμπεριφέρεται στις στροφές σαν κλασικό επιβατικό, παρόλο το σεβαστό μέγεθός του (4.40 μέτρα μήκος – 1.87 μέτρα πλάτος). Ακόμα και όταν υπερβάλλεις, η τετρακίνηση θα σε επαναφέρει στην τάξη.
Η επιλογή για την επίσκεψη στο μοναστήρι μας δικαιώνει, αφού η διαδρομή ήταν απολαυστική με τις καστανιές να κυριαρχούν. Σε αποζημιώνει επίσης και η θέα από το μοναστήρι που βρίσκεται στα 1.300 μέτρα, που μπορεί να μην συγκρίνεται με το αυθεντικό στην Τραπεζούντα, αλλά σίγουρα είναι από τα μέρη που πρέπει να επισκεφτείς, ειδικά αν βρεθείς στην περιοχή.
Στο κατηφορικό τμήμα της επιστροφής, βρήκαμε την ευκαιρία να φορτίσουμε την μπαταρία του Compass, ώστε να έχουμε στη διάθεσή μας την επιπλέον ισχύ του ηλεκτροκινητήρα. Στο πρώτο τμήμα του οδοιπορικού, η κατανάλωση κυμάνθηκε στα 8.2 λίτρα/100 χλμ., που μπορεί να φαίνονται αρκετά, αλλά μην ξεχνάμε πως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 180 ίππων, 1.935 κιλά βάρος και όχι ιδιαίτερα αεροδυναμικό σχήμα.
Με φορτισμένη μπαταρία σε μεγάλο ποσοστό, συνεχίσαμε για το επόμενο μέρος του οδοιπορικού που θα διαβάσετε στο δεύτερο μέρος.