Το Yaris Cross, ένα νέο μοντέλο το οποίο έρχεται σε μία από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες της αγοράς μας παρουσίασε η Toyota στις Βρυξέλλες, την καρδιά της Ευρώπης, εκεί όπου βρίσκεται η ευρωπαϊκή της έδρα.
Αν και το Yaris Cross βασίζεται στο hatchback μοντέλο και χρησιμοποιεί την ίδια πλατφόρμα, την GA-B,οι διαστάσεις του διαφοροποιούνται ελαφρώς λόγω του γεγονότος ότι έχει ακολουθηθεί άλλος δρόμος στη σχεδίαση. Έτσι, οι μετρήσεις για μήκος/πλάτος/ύψος είναι 4.180/1.765/1.560 χλστ. με το μεταξόνιο στα 2.560 χλστ.
Κινητήρες
Ξεκινώντας από τους κινητήρες, το Yaris Cross θα προσφέρεται με δύο επιλογές. Ένα σύνολο στα 1.5 λίτρα με 125 ίππους το οποίο θα συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο ή CVT και ένα υβριδικό επίσης στα 1.5 λίτρα με απόδοση 116 ίππων και κιβώτιο eCVT.
Toyota C-HR 1.8: Η κατανάλωση είναι μόνο μία από τις αρετές του
Τετρακίνηση
Ένα σχεδόν μοναδικό για την κατηγορία χαρακτηριστικό που έχει το Yaris Cross, είναι ότι προσφέρεται και σε τετρακίνητη εκδοχή. Αυτό γίνεται στην έκδοση AWD-i, η οποία διαθέτει στον πίσω άξονα ένα ηλεκτρικό μοτέρ με ισχύ 3.9 kW (5.3 ίπποι) και 52 Nm ροπής. Σίγουρα τα νούμερα ισχύος δε φτάνουν εκείνα που πηγαίνουν στον μπροστά άξονα, όμως σε περιπτώσεις που χαθεί η πρόσφυση ή σε γλιστερές επιφάνειες όπως χιόνι ή πάγος, είναι χρήσιμο να συμμετέχει και ο πίσω άξονας στην κίνηση του αυτοκινήτου και να μη μένει αμέτοχος.
Καμπίνα
Στην καμπίνα μας άρεσε ότι τα υλικά είναι ποιοτικά. Αν και όχι μαλακά, είναι εμφανές ότι θα αργήσει η στιγμή που θα αρχίσουν να φθείρονται. Εξαίρεση (θετική) αποτελεί ένα κομμάτι του ταμπλό, το οποίο είναι το μοναδικό σημείο όπου συναντάμε μαλακό πλαστικό.
Η οθόνη του infotainment είναι ψηλά τοποθετημένη. Ανάλογα την έκδοση η διαγώνιός της μπορεί να είναι 8 ή 9 ίντσες και φυσικά χειρίζεται με την αφή. Αυτό που μας άρεσε σχετικά με την οθόνη είναι ότι γύρω της υπάρχουν φυσικά πλήκτρα. Η ύπαρξή τους ανεβάζει κατακόρυφα την εργονομία καθώς ο οδηγός χρειάζεται να πάρει για πολύ λιγότερο χρόνο το βλέμμα του από το δρόμο, ενώ όσο θα εξοικειώνεται με το αυτοκίνητο, κάποια πράγματα μπορεί να τα κάνει χωρίς να κοιτάξει καθόλου.
Τα ίδια ισχύουν και για τον κλιματισμό. Η ρύθμισή του με φυσικούς διακόπτες μεταφράζεται σε μειωμένη απόσπαση προσοχής για τον οδηγό.
Χώροι
Στο θέμα των διαθέσιμων χώρων, οι μπροστά επιβάτες δε θα έχουν κάποιο πρόβλημα, παρά το γεγονός ότι το Yaris Cross είναι από τα μικρότερα σε πλάτος αυτοκίνητα της κατηγορίας. Οι Ιάπωνες έχουν κάνει αυτή την επιλογή ώστε να ευνοήσουν την κίνηση μέσα στην πόλη, δηλαδή το περιβάλλον στο οποίο το Yaris Cross αναμένεται να περνάει το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του. Αυτό έχει αντίκτυπο στις πίσω θέσεις. Δύο άτομα θα μπουν εύκολα, όμως αν χρειαστεί να μεταφερθεί επιβάτης και στο μεσαίο κάθισμα, τότε η κατάσταση είναι κάπως πιο δύσκολη. Όσον αφορά το χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών, το αυτοκίνητο ικανοποιεί χωρίς να διεκδικεί δάφνες. Στα θετικά σημειώνουμε το πολύ χαμηλό τούνελ στο πάτωμα των πίσω καθισμάτων.
Εκεί που το Yaris Cross τα πάει εξαιρετικά είναι ο χώρος αποσκευών, η χωρητικότητα του οποίου φτάνει τα 397 λίτρα, μία από τις μεγαλύτερες τιμές στην κατηγορία. Σημαντικό ρόλο στο μεγάλο πορτ-παγκάζ έχει παίξει ότι ο πίσω πρόβολος είναι μεγαλύτερος από το κανονικό Yaris κατά 180 χλστ. Ωστόσο, στην τετρακίνητη έκδοση τα 397 λίτρα μειώνονται σε 320 λόγω του χώρου που καταλαμβάνουν τα μέρη για την κίνηση του πίσω άξονα.
Στο δρόμο
Περνώντας στο οδηγικό κομμάτι, οι αναρτήσεις είναι πιο μαλακές συγκριτικά με το κανονικό Yaris, όμως μόνο τόσο ώστε να εξασφαλίζεται άνεση. Όσο για την απορρόφηση των κραδασμών, το ιαπωνικό crossover δε μας απογοήτευσε. Αν και το οδικό δίκτυο του Βελγίου σε γενικές γραμμές δεν είναι εξίσου “βομβαρδισμένο” με εκείνο της χώρας μας, περάσαμε από δρόμο που μας θύμισε Ελλάδα οπότε μπορέσαμε να δούμε τη λειτουργία της. Σημαντικό ρόλο στο χαρακτήρα του αυτοκινήτου παίζει το γεγονός ότι τόσο ο κινητήρας, όσο και οι μπαταρίες για το υβριδικό σύστημα έχουν τοποθετηθεί όσο πιο χαμηλά γίνεται, ώστε να μην αυξηθεί το κέντρο βάρους. Στρίβοντας με κάποια χιλιόμετρα παραπάνω το αμάξωμα θα γείρει αρχικά, όμως δεν πρόκειται ποτέ να φοβίσει οδηγό και επιβάτες.
Έχοντας αρκετό χρόνο για να οδηγήσουμε το αυτοκίνητο, μπορέσαμε να εκτιμήσουμε τη λειτουργία των καθισμάτων, τα οποία ακόμα και μετά από 3 ώρες συνεχούς οδήγησης δε μας κούρασαν.
Το τιμόνι του Yaris Cross έχει καλό βάρος, χωρίς να κουράζει αλλά ούτε να γίνεται “παιχνίδι”. Αν και δε μεταφέρει πληροφορία από τους τροχούς, είναι άμεσο και δε θα προβληματίσει.
Πού χρησιμεύει η τετρακίνηση
Κατά τη δημοσιογραφική παρουσίαση του μοντέλου είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε δύο εκδόσεις, τόσο τη δικίνητη βενζινοκίνητη με αυτόματο κιβώτιο, όσο και την υβριδική τετρακίνητη με το eCVT. Υπό κανονικές συνθήκες η διαφορά μεταξύ των δύο εκδόσεων δεν είναι εμφανής. Ωστόσο, υπάρχουν στιγμές που χαίρεσαι για τη δυνατότητα του πίσω άξονα να συμβάλει στην κίνηση του οχήματος. Αν και δε βρεθήκαμε σε συνθήκες πάγου ή χιονιού, όταν έπρεπε να εκκινήσουμε σε φθαρμένο πλακόστρωτο ή σε σημείο με πολύ νερό στο οδόστρωμα, είδαμε στην οθόνη μπροστά από τον οδηγό ότι ενεργοποιήθηκε και το πίσω ηλεκτρικό μοτέρ. Κατά τα άλλα, τον περισσότερο χρόνο παρέμενε αδρανές.
Πολύ πλούσιος εξοπλισμός ασφαλείας
Στον εξοπλισμό του νέου μοντέλου θα υπάρχουν ήδη από τη βασική έκδοση πολλά συστήματα ασφαλείας, όπως αυτόματο φρενάρισμα με εντοπισμό πεζού και ποδηλάτη, το οποίο θα μπορεί να εντοπίζει τους πεζούς και τη νύχτα, υποβοήθηση στροφής σε διασταύρωση, adaptive cruise control, αυτόματη διατήρηση στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας και σύστημα που θα ρυθμίζει αυτόματα πόσο μακριά θα φωτίζει η μεγάλη σκάλα στα φώτα. Όσο πιο γρήγορα κινείται το αυτοκίνητο, τόσο πιο μακριά θα φωτίζουν. Όταν ελαττώνεται η ταχύτητα, θα μειώνεται και το μέγεθος της δέσμης.
Πότε έρχεται και πόσο θα κοστίζει
Στην Ελλάδα, το Yaris Cross θα έρθει προς το τέλος του χρόνου. Οι τιμές εκκίνησης θα είναι 17.470 ευρώ για την απλή βενζινοκίνητη έκδοση και 20.320 ευρώ για την υβριδική εκδοχή, αμφότερες με λευκό χρώμα. Ωστόσο, οι προπαραγγελίες έχουν ήδη ξεκινήσει και ξεπερνούν ήδη τα 1.600 αυτοκίνητα όπως μαθαίνουμε από την ελληνική αντιπροσωπεία, νούμερο που έχει καλύψει σχεδόν όλη την παραγωγή που αναλογεί στην Ελλάδα για το 2021.
Υ.Γ.: Η φωτογράφιση έγινε μπροστά από το σχολείο École Européenne de Bruxelles. Όντας το κέντρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι Βρυξέλλες, δε θα μπορούσε να μην υπάρχει στην περιοχή ευρωπαϊκό σχολείο. Η πλήρης ονομασία του είναι “ευρωπαϊκό σχολείο των Βρυξελλών” και στεγάζεται σε ένα κάστρο, το Château d’Argenteuil, στην περιοχή του Βατερλό. Αν κάποια στιγμή βρεθείτε στο Βέλγιο, αξίζει μια επίσκεψη.