Η ύπαρξη pay drivers, δηλαδή οδηγών που έχουν πληρώσει για τη θέση τους, δεν είναι κάτι καινούριο για τη Formula 1. Έτσι, ο ερχομός του Ρώσου, Νικίτα Μαζεπίν στη Haas με βασικό όχημα τα δισεκατομμύρια του μπαμπά του είναι ένα γεγονός το οποίο δε μας ξαφνιάζει.
Σίγουρα θα προτιμούσαμε όλοι όσοι οδηγούν στη Formula 1 να έχουν φτάσει εκεί λόγω ικανοτήτων, όμως με τα δυσθεώρητα έξοδα που απαιτεί το άθλημα και τα περιορισμένα έσοδα των μικρότερων ομάδων, οι pay drivers δίνουν το απαραίτητο “καύσιμο”.
Όμως με τον Μαζεπίν ίσως υπάρξει πρόβλημα. Θεωρούμε ότι η είσοδός του στη Formula 1 θα έπρεπε να εξεταστεί περισσότερο από τους ανθρώπους της Haas και αν υπήρχε το περιθώριο, να προχωρήσουν σε επιλογή κάποιου άλλου οδηγού.
Ο λόγος είναι ο χαρακτήρας που έδειξε ότι έχει, το διάστημα που αγωνίζεται στις πιο μικρές κατηγορίες. Ας δούμε μερικά περιστατικά.
Μαζεπίν εναντίον Ίλοτ
Ένα από τα πιο ακραία είναι όταν γρονθοκόπησε τον Κάλουμ Ίλοτ. Οι δύο οδηγοί αγωνίζονταν τότε στη Formula 3. Ο Μαζεπίν ανήκε στο δυναμικό της Force India και ο Ίλοτ σε εκείνο της Red Bull, ενώ το περιστατικό συνέβη στον αγώνα που έγινε στην πίστα του Χανγκαρόρινγκ.
Αιτία ήταν ότι κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών (θέλουμε να το τονίσουμε αυτό), ο Ίλοτ βρέθηκε μπροστά από τον Μαζεπίν, με αποτέλεσμα να χαλάσει ο χρόνος του σε εκείνον τον γύρο.
Όταν η διαδικασία των ελεύθερων δοκιμών ολοκληρώθηκε ο Ρώσος κινήθηκε επιθετικά προς τον Βρετανό, καθώς θεώρησε ότι ο τελευταίος του έκλεισε επίτηδες το δρόμο. Υπήρξε ένα έντονο φραστικό επεισόδιο και μετά τον χτύπησε δύο φορές. Το αποτέλεσμα ήταν ο Ίλοτ να βρεθεί με μαυρισμένο μάτι και πρησμένο σαγόνι. Όσο για την τιμωρία του Μαζεπίν, οι αγωνοδίκες του απαγόρευσαν τη συμμετοχή στον αγώνα.
Μαζεπίν εναντίον Τσουνόντα
Η πορεία του Μαζεπίν συνεχίζεται και ο Ρώσος οδηγός ανεβαίνει στη Formula 2. Εκεί η πρώτη χρονιά δεν ήταν καλή, όμως τη δεύτερη βελτιώθηκε σημαντικά, διεκδικώντας βάθρα και νίκες. Στον αγώνα του Βελγίου, στην πίστα του Σπα, την πρωτοπορία έχει ο Ιάπωνας Γιούκι Τσουνόντα. Στη δεύτερη θέση είναι ο Μαζεπίν. Όμως ο Τσουνόντα έχει ένα αργό pit stop, με αποτέλεσμα να πέσει στη δεύτερη θέση. Ο Ιάπωνας πιέζει όσο γίνεται περισσότερο τον Ρώσο. Στο τέλος της ευθείας Kemmel προσπαθεί να περάσει από τα δεξιά. Ο Μαζεπίν τον κλείνει και τον αναγκάζει να βγει εκτός πίστας. Οι αγωνοδίκες των τιμωρούν με 5 δευτερόλεπτα. Έτσι, ενώ πέρασε πρώτος τη γραμμή τερματισμού, η νίκη πήγε στον Τσουνόντα. Ο Ιάπωνας ολοκληρώνει πρώτος τον γύρο μετά τον τερματισμό και παρκάρει το μονοθέσιό του μπροστά στην πινακίδα με τον αριθμό 1. Βγαίνει και αρχίζει να πανηγυρίζει. Όταν ο Μαζεπίν φτάνει και πρέπει να παρκάρει στην ταμπέλα με τον αριθμό 2, τη χτυπάει δυνατά με το ρύγχος του μονοθεσίου. Η ταμπέλα φεύγει μακριά και περνάει πάρα πολύ κοντά από τον Τσουνόντα, με τον Ιάπωνα να γλιτώνει για πολύ λίγο τον τραυματισμό.
15 θέσεις ποινή!
Φτάνουμε στον αγώνα της Ρωσίας. Εκεί ο Μαζεπίν ξεκινάει καλά και φτάνοντας στη στροφή 2 είναι στις; πρώτες θέσεις. Όμως χάνει τα φρένα και αναγκάζεται να κόψει τη στροφή. Το ίδιο παθαίνει και ο Τζακ Άιτκεν που είναι πίσω του. Σε ανάλογη περίπτωση οι οδηγοί είχαν οδηγία να περάσουν από συγκεκριμένο σημείο, ώστε να επιστρέψουν με ασφάλεια στην αγωνιστική διαδρομή. Ο Άιτκεν ακολούθησε την οδηγία όμως ο Μαζεπίν αδιαφόρησε και πήγε από πιο σύντομη οδό. Το αποτέλεσμα ήταν οι δύο οδηγοί να έχουν επαφή, από την οποία το μονοθέσιο του Μαζεπίν βρέθηκε εκτός ελέγχου να πέφτει πάνω σε ένα τρίτο, εκείνο του Νομπουχάρου Ματσουσίτα και να καταλήγουν και τα δύο πάνω στα προστατευτικά. Μετά τη σύγκρουση ο Μαζεπίν βγήκε μόνος του από το μονοθέσιο. Αντίθετα, τον Ματσουσίτα έπρεπε να τον βγάλουν οι άνθρωποι της πίστας και μετά παρέμεινε για ένα βράδυ στο νοσοκομείο. Οι αγωνοδίκες έκριναν ότι ο Ρώσος είχε την απόλυτη ευθύνη για το περιστατικό. Τιμωρήθηκε με 15 θέσεις στον επόμενο αγώνα και 4 βαθμούς ποινής στο αγωνιστικό του δίπλωμα. Μάλιστα, στην απόφασή τους αναφέρουν ότι επέβαλαν τόσο βαριά ποινή, επειδή θεώρησαν ότι οι πράξεις του έδειξαν πλήρη αδιαφορία για τους υπόλοιπους αγωνιζόμενους.
Αμφιλεγόμενες συμπεριφορές, τουλάχιστον ιδιαίτερες απόψεις
Όμως εκτός από τα περιστατικά εντός πίστας, ο Μαζεπίν έχει δείξει ότι διαθέτει τουλάχιστον αμφιλεγόμενο χαρακτήρα με τις εκτός πίστας συμπεριφορές του και κυρίως με την παρουσία του στα social media.
Εν μέσω της πανδημίας που ταλαιπωρεί εκατομμύρια ανθρώπους και οδηγεί σε απώλειες ζωών, ο νεαρός οδηγός θεώρησε καλό να ανεβάσει στο Instagram ειρωνικό σχόλιο για να “γιορτάσει” τον ένα χρόνο από την έναρξη της πανδημίας στη Γουχάν.
Σε μία άλλη περίπτωση, κατά τη διάρκεια ενός live που έκανε ο Ράσελ, θεώρησε καλό να κάνει σχόλιο το οποίο άφηνε υπονοούμενα για τη σεξουαλική ζωή του Βρετανού της Williams.
Σε άλλη περίπτωση υπερασπίστηκε μια μερίδα οπαδών του, οι οποίοι είχαν επιτεθεί ρατσιστικά σε κάποιον. Η απάντηση του οδηγού ήταν απλά ότι ¨έτσι είναι ο κόσμος”.
Το πάρτυ και ο σεξισμός
Όμως το αποκορύφωμα ήρθε με ένα πάρτυ. Ο μπαμπάς του οδηγού Ντμίτρι Μαζεπίν, οφείλει την περιουσία του στην εταιρεία που έφτιαξε το 2007 με την ονομασία Uralchem, η οποία αποτελεί κομμάτι του κολοσσού Uralkali. Βασικό αντικείμενο της εταιρείας είναι τα ορυκτά λιπάσματα και η αμμωνία.
Όταν ο Νικίτα ήταν στη Formula 3, έγινε ένα ατύχημα σε κάποιο από τα ορυχεία της Uralkali, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους εννέα εργάτες. Παρά τη σοβαρότητα του γεγονότος, ο Νικίτα συμμετείχε σε πάρτυ. Εκεί ήταν και το μοντέλο Σοφία Νικιτσούκ, η οποία αναδείχτηκε Μις Ρωσία 2015. Μάλιστα, ο οδηγός φρόντισε να κάνει ο ίδιος γνωστή την παρουσία του στο πάρτυ, μέσω αναρτήσεων σε social media.
Τέλος, ο Μαζεπίν έχει προβεί και σε σεξιστική συμπεριφορά. Σε μήνυμα κοπέλας στο Twitter, της ζήτησε γυμνές φωτογραφίες, με αντάλλαγμα την είσοδό της στα paddocks.
Προβληματισμός
Το ερώτημα που προκύπτει από τα παραπάνω είναι το εξής. Έχει πραγματικά θέση στη Formula 1 ο Μαζεπίν; Όταν ένα άθλημα το παρακολουθούν πάνω από 500 εκατομμύρια άνθρωποι, η συμπεριφορά όλων των εμπλεκομένων οφείλει να είναι πολύ προσεκτική. Ειδικά οι οδηγοί, που αποτελούν πρότυπα γαι πολλούς. Μάλιστα η Formula 1 τελευταία δείχνει ότι έχει αρχίσει να παίρνει θέση απέναντι σε κοινωνικά ζητήματα.
Πρώτα απαγόρευσε grid girls. Στη συνέχεια πήρε απόφαση για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός της. Τώρα δείχνει ευαισθητοποίηση απέναντι στο θέμα της αντιμετώπισης προς τη μαύρη κοινότητα.
Το grid διαθέτει ήδη έναν οδηγό ο οποίος έχει δείξει παραβατικές συμπεριφορές και αδιαφορία προς τους συναθλητές του, καθώς και τουλάχιστον ακραίες απόψεις, τον Φερστάπεν. Οι συμπεριφορές του Μαζεπίν, όμως, ξεπερνούν κατά πολύ τις θέσεις του Ολλανδού και αγγίζουν επικίνδυνα όρια.
“Έθαψε” το θέμα η Haas;
Χωρίς τα δισεκατομμύρια του μπαμπά του μάλλον δε θα έβρισκε θέση σε ένα grid το οποίο είναι άκρως ανταγωνιστικό. Ειδικά όταν συνοδεύεται από τόσο μεγάλη αρνητική δημοσιότητα. Ίσως, γι’ αυτό η Haas επέλεξε αυτή τη στιγμή για να κάνει τη σχετική ανακοίνωση. Δύο μέρες νωρίτερα είχε γίνει το ατύχημα του Γκροζάν, την ίδια μέρα με τον Μαζεπίν ανακοινώθηκε ότι στη θέση του Γάλλου θα τρέξει ο Φιτιπάλντι ενώ μόλις μία μέρα μετά έγινε γνωστή και η υπογραφή του Σουμάχερ στην αμερικανική ομάδα. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ότι μάλλον στη Haas θέλησαν ο ερχομός του Μαζεπίν να περάσει “στα ψιλά”.
Ελπίζουμε να ενηλικιωθεί
Ελπίζουμε μεγαλώνοντας και μπαίνοντας στη Formula 1 ο Νικίτα Μαζεπίν να καταλάβει ότι κάποιες από τις συμπεριφορές και τις απόψεις του πρέπει να αλλάξουν. Πλέον βρίσκεται στο μεγαλύτερο και πιο προβεβλημένο πρωτάθλημα μηχανοκίνητου αθλητισμού στον κόσμο. Αποτελεί κομμάτι μιας ελίτ μόλις 20 οδηγών και κάνει κάτι το οποίο πάρα πολλοί άλλοι άνθρωποι ονειρεύονται να μπορούσαν να κάνουν. Ταυτόχρονα, όσα λέει και όσα κάνει θα μπαίνουν στο μικροσκόπιο και θα φτάνουν σε εκατομμύρια ανθρώπους. Πρέπει, λοιπόν, να σκέφτεται δυο φορές προτού πει ή πράξει κάτι.
Χρειάζεται υπομονή και σύνεση
Σίγουρα μας αρέσει οι οδηγοί να έχουν άποψη και να την εκφράζουν. Αυτό, όμως είναι κάτι που το κερδίζουν με τον καιρό και με τη συμπεριφορά τους. Ο Χάμιλτον του 2007 ή ακόμα και του 2008 ή του 2009 δύσκολα θα ύψωνε το ανάστημά του απέναντι σε ένα πολιτικά ουδέτερο άθλημα όπως είναι η Formula 1 για να μιλήσει για το κίνημα black lives matter. Όμως η πορεία που έχει διαγράψει και το ειδικό βάρος που απέκτησε, του επιτρέπουν κάτι τέτοιο. Ο Μαζεπίν δεν έχει καν αρχίσει την πορεία του στο άθλημα.
Μέχρι και ο Μαζεπίν να αποκτήσει αυτό το ειδικό βάρος (αν το αποκτήσει), θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικός.