Οι θεριακλήδες δε σταματούν να καπνίζουν ακόμη και όταν οδηγούν.
Στο ένα χέρι το τιμόνι στο άλλο το τσιγάρο.
Όμως το κάπνισμα μέσα στο αυτοκίνητο ακόμη και με ανοιχτά τα παράθυρα, δημιουργεί και άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα…
Δημιουργεί ρύπανση του αέρα που υπερβαίνει τα επίσημα όρια ασφαλείας του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.
Τα παιδιά που κάθονται στο πίσω κάθισμα, όταν κάποιος καπνίζει στις μπροστινές θέσεις, εκτίθενται σε αυτή τη ρύπανση της ατμόσφαιρας, σύμφωνα με τη μελέτη.
Όπως τόνισαν οι Βρετανοί επιστήμονες, τα παιδιά είναι πιο ευαίσθητα επειδή αναπνέουν με ταχύτερο ρυθμό, έχουν λιγότερο ανεπτυγμένο ανοσοποιητικό σύστημα και δεν μπορούν να αποφύγουν το παθητικό κάπνισμα.
Έτσι, κινδυνεύουν από δύσπνοια, άσθμα, ωτίτιδες κ.α.
Οι ερευνητές από τη Σκωτία με επικεφαλής τον δρα Σον Σεμπλ του πανεπιστημίου του Αμπερντίν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό «Tobacco Control», σύμφωνα με το BBC, έκαναν μετρήσεις επί ένα τριήμερο στη διάρκεια 85 διαδρομών με αυτοκίνητο, διάρκειας δέκα λεπτών έως μίας ώρας.
Στις μισές περίπου διαδρομές ο οδηγός κάπνισε έως τέσσερα τσιγάρα.
Οι επιστήμονες κατέγραψαν με ειδική συσκευή στο πίσω κάθισμα το επίπεδο της ποιότητας του αέρα.
Όπως διαπιστώθηκε, τα μικροσωματίδια μέσα στο αυτοκίνητο ήταν κατά μέσο όρο 85 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, ποσότητα υπερ τριπλάσια του μέγιστου επιπέδου των 25 μγρ./κυβ.μέτρο που συστήνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.
Ανάλογα με τον αριθμό των τσιγάρων που κάπνιζε ο οδηγός, αυξανόταν και το επίπεδο των σωματιδίων, που έφταναν κατά μέσο όρο έως τα 385 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (σε μια περίπτωση μάλιστα άγγιξαν τα 880 μγρ./κυβ.μ).
Ακόμα και όταν ο οδηγός κάπνιζε μόνο ένα τσιγάρο και μάλιστα με ανοιχτό το παράθυρο, τα επίπεδα των μικροσωματιδίων, που εισχωρούν στους πνεύμονες, ήταν πάλι πάνω από το όριο ασφαλείας.
Αντίθετα, στις διαδρομές που ο οδηγός δεν κάπνιζε, τα σωματίδια δεν ξεπερνούσαν κατά μέσο όρο τα 7,4 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, δηλαδή ήσαν πολύ κάτω από το όριο ασφαλείας.
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι, σύμφωνα με τα ευρήματά τους, το παθητικό κάπνισμα, στο οποίο υποβάλλονται οι επιβάτες μέσα στο αυτοκίνητο, θέλοντας και μη, είναι πιθανό ότι αποβαίνει επιβλαβές για την υγεία τους, ιδίως για τα παιδιά.
«Πιστεύουμε ότι υπάρχει σαφής ανάγκη να απαγορευτεί το κάπνισμα στα αυτοκίνητα, όταν υπάρχουν παιδιά», όπως τονίζουν, κάτι με το οποίο, όπως έχει δηλώσει, συμφωνεί και ο Βρετανικός Ιατρικός Σύλλογος, ακόμα μάλιστα κι αν δεν επιβαίνουν παιδιά μέσα στο αυτοκίνητο.
Αρκετές χώρες έχουν επιβάλει απαγορεύσεις για το κάπνισμα στο αυτοκίνητο, όταν στους επιβάτες περιλαμβάνονται παιδιά (Καναδάς, Αυστραλία, Ν.Αφρική, Κύπρος κ.α.)
Σύμφωνα με τον αντικαπνιστικό νόμο (4633/2019) καταργήθηκαν οι εξαιρέσεις για την απαγόρευση του καπνίσματος και πλέον απαγορεύεται πλήρως το κάπνισμα και η κατανάλωση προϊόντων καπνού σε όλα τα αυτοκίνητα, ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, όταν επιβαίνουν ανήλικοι κάτω των 12 ετών.