Οι κανονισμοί συστημάτων παρακολούθησης οδηγών πλησιάζουν και η βιομηχανία αναπτύσσει νέους τρόπους διευρυμένης χρήσης καμερών…
Ο κλάδος των προμηθευτών εργάζεται πυρετωδώς προκειμένου να αναπτύξει χαρακτηριστικά που μπορούν να προσφέρουν αυτές οι κάμερες, με την ελπίδα να λειτουργήσουν επ’ ωφελεία των χρηστών και όχι ως ένας ακόμη big brother.
Και, επειδή σε αυτά διαπρέπει η Αμερική θυμίζουμε πως εκεί ισχύει εδώ και δύο χρόνια ο νόμος Stay Aware For Everyone (SAFE) της Γερουσίας, που προετοιμάζει για το τι θα επιβληθεί σε όλα τα αυτοκίνητα μέχρι το 2027.
Ένα παράδειγμα είναι η παρακολούθηση του ματιού μας ενώ οδηγούμε και η ανίχνευση της κόπωσης, οπότε το αυτοκίνητο μας «προτείνει» να σταματήσουμε για καφέ και ολιγόλεπτη ανάπαυση. Καλό, ασφαλώς, αρκεί να μην αποτελεί το πρόσχημα για …άλλα.
Τώρα, που όλοι έχουμε συνηθίσει απλώς να κουβαλάμε ένα κλειδί ή ένα τηλέφωνο στις τσέπες μας, ο κλάδος των προμηθευτών ελπίζει να μας απαλλάξει από το και από αυτό ακόμη το …επαχθές έργο της μεταφοράς ενός κλειδιού ή ενός τηλεφώνου. Σε αυτοκίνητα όπως το επερχόμενο Lucid Air, η αναγνώριση προσώπου επιτρέπει να μπούμε με αδαμιαία περιβολή στο όχημα και να οδηγήσουμε σε μεγάλες αποστάσεις ή μέχρι κάποιου σημείου αν τίθεται τοπικός περιορισμός επί του προκειμένου ή αν δεν είμαστε και πολύ εντάξει με το νόμο… Όπου «επιτρέπεται», με λίγα λόγια.
Το Qualcomm Snapdragon Digital Chassis περιλαμβάνει, εξ άλλου, αρκετές κάμερες για την αναγνώριση όλων των επιβατών, ευθυγραμμίζοντας (και …καλά) τις προτιμήσεις για ατμοσφαιρικό φωτισμό και μουσική ζώνης ανάλογα.
Έλεγχος ταυτότητας
Η Continental παρουσίασε ένα σύστημα αναγνώρισης οδηγού ισχυριζόμενη ότι είναι το πρώτο στον κόσμο που παρέχει γρήγορο και ασφαλή βιομετρικό έλεγχο ταυτότητας, προσφέροντας ακόμη και ανίχνευση πλαστογράφησης! Η κάμερα εγγύς υπέρυθρης ακτινοβολίας 1 megapixel αξιοποιεί το VCSEL lidar όχι μόνο για λήψη τρισδιάστατης εικόνας, αλλά και για ανίχνευση μικροκινήσεων μέσα στην εικόνα -αναβοσβήνει ή ακόμα και ανεπαίσθητους κραδασμούς που προέρχονται από έναν καρδιακό παλμό. Για να αποδείξει ότι λειτουργεί, εκπρόσωπος της εταιρεία παρουσίασε την τεχνολογία σε ένα πολύ ακριβές αντίγραφο του κεφαλιού του, το οποίο δεν επαλήθευε την …ταυτότητα. Η Continental παράγει τις κάμερες και η trinamiX GmbH ανέπτυξε τον αλγόριθμο ελέγχου ταυτότητας.
Πέρυσι η Gentex παρουσίασε ένα σύστημα παρακολούθησης καμπίνας δομημένου φωτός, τοποθετημένο σε καθρέφτη και φέτος έδειξε μια νέα εφαρμογή που αξιοποιεί αυτήν την κάμερα για να προσδιορίσει ποιος επιβάτης στο μπροστινό κάθισμα αγγίζει τα διάφορα χειριστήρια. Έτσι, εάν μια αυτοκινητοβιομηχανία επιθυμεί να εμποδίσει έναν οδηγό να εισέλθει σε προορισμούς πλοήγησης ή να αντιστοιχίσει ένα τηλέφωνο ενώ οδηγεί, για παράδειγμα, αυτή η κάμερα θα μπορούσε να προσδιορίσει ότι ο επιβάτης άγγιζε την οθόνη για να ενεργοποιήσει τη λειτουργία. Η Gentex αξιοποιεί επίσης αυτό το σύστημα απεικόνισης τρισδιάστατης κάμερας για να παρέχει λειτουργία προειδοποίησης αντικειμένων αριστερά-πίσω. Καθώς ο οδηγός κλειδώνει και απομακρύνεται, το σύστημα τραβάει μια εικόνα και τη συγκρίνει με μια εικόνα αναφοράς που τραβήχτηκε την τελευταία φορά που το όχημα ήταν σταθμευμένο και εκκενωμένο, αναζητώντας αντικείμενα που εισήχθησαν και αφέθηκαν πχ, στα καθίσματα, στέλνοντας ένα μήνυμα στο εγγεγραμμένο έξυπνο τηλέφωνο του ιδιοκτήτη.
Κάμερα στην καμπίνα
Η Bosch παρουσίασε το aftermarket προϊόν RideCare, στην έκθεση τεχνολογίας CES 2022, το οποίο λειτουργεί μέσω σύνδεσης τηλεματικής συν μια κάμερα παρακολούθησης οδηγού ή της καμπίνας γενικότερα τοποθετημένη αρκετά ψηλά ώστε να παρέχει θέα στο πίσω κάθισμα, με δυνατότητα εγγραφής βίντεο. Στη συνέχεια, το μόνο που χρειάζεται είναι να προγραμματίσετε ένα κουμπί (κατά προτίμηση πάνω ή πολύ κοντά στο τιμόνι) που μπορεί να ξεκινήσει μια εγγραφή βίντεο και πιθανή επικοινωνία SOS στο τηλεφωνικό κέντρο του κατασκευαστή. Η Gentex και η Continental προσφέρουν και οι δύο τέτοιο υλικό και η ιδέα του Snapdragon Digital Chassis εμπεριέχει όλο το απαραίτητο υλικό και λογισμικό.
Ένα άλλο νέο προϊόν aftermarket που παρουσιάστηκε στην πρόσφατη CES 2023 ήταν η Ring Car Cam, η οποία διαθέτει πολλά χαρακτηριστικά ασφαλείας παρόμοια με αυτά του συναγερμού μιας εισόδου κτιρίου. Εάν το αυτοκίνητο γίνει στόχος παρανόμων, ενώ είναι σταθμευμένο, πιθανόν και με επιβάτες μέσα, μπορεί να στείλει μήνυμα, μαζί με μια εγγραφή εικόνων, όταν κάποιος επιχειρήσει να επιτεθεί, να το διαρρήξει κλπ, ακόμη και αν απομακρυνθεί μετά, οπότε επικοινωνεί με τον ιδιοκτήτη (ή τρίτο που θα έχει δηλωθεί ως αποδέκτης) αν δεν είναι ο ίδιος μέσα, την αστυνομία κλπ.
Αυτές οι δυνατότητες είναι εξίσου εύκολο να εφαρμοστούν από τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων, αξιοποιώντας το ίδιο υλικό, την τηλεματική και ψηφιακή τεχνολογία που παρέχονται από την Gentex, την Continental, την Qualcomm και άλλες. Υπόσχονται, επίσης, αναβάθμιση σε πιθανή καταγραφή 360 μοιρών με κάμερα.
Άρα, βρισκόμαστε μπροστά σε νέα δεδομένα ως προς την ασφάλεια της οδήγησης, αλλά και την υπηρεσία παρακολούθησης αυτοκινήτου/προσώπων με συνδρομή, μάλιστα, που πολλοί κατασκευαστές επιθυμούν. Αρκεί να το θέλουμε κι εμείς και να μη θίγει στοιχειώδη δικαιώματά μας…