Ξέρεις να φρενάρεις; Κάποιος μπορεί να σκεφτεί ότι πρόκειται για παράξενη ερώτηση και ίσως κάπως “χαζή”, όμως ακόμα και το φρενάρισμα έχει τα δικά του tips. Πάμε να δούμε ποια είναι.
Μπορεί το φρενάρισμα να φαίνεται μία απλή και ξεκάθαρη διαδικασία, καθώς όλοι οι οδηγοί καλούνται να μειώσουν την ταχύτητα του οχήματός τους πολλές φορές σε κάθε διαδρομή, όμως πρόκειται για μία διαδικασία που αν θέλουμε να την κάνουμε σωστά, έχει τους δικούς της κανόνες.
Οδηγώντας με ασφάλεια: Μη γυρίσεις καν τη μίζα, αν δεν έχεις αυτά τα πέντε πράγματα στο αυτοκίνητο
Όταν όλα βαίνουν φυσιολογικά, το φρενάρισμα είναι σχετικά απλό. Πιέζουμε αρχικά απαλά το πεντάλ και σταδιακά εφαρμόζουμε περισσότερη πίεση, μέχρι το όχημά μας να σταματήσει πλήρως.
Όμως τι γίνεται όταν προκύψει μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης;
Παίρνοντας ως δεδομένο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων διαθέτει σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών, το γνωστό ABS, τότε πατάμε το φρένο όσο πιο δυνατά μπορούμε. Εκείνη τη στιγμή θα νιώσουμε το πεντάλ να δονείται. Αυτό γίνεται επειδή ο εγκέφαλος δίνει εντολή στα φρένα να “πιάνουν” και να “αφήνουν” τον τροχό πολλές φορές σε κάθε δευτερόλεπτο. Ωστόσο, η δόνηση δεν πρέπει να μας τρομάξει και να αφήσουμε το πεντάλ. Αντίθετα, πρέπει να συνεχίσουμε να ασκούμε μεγάλη πίεση, μέχρι να ακινητοποιηθούμε ή να μειωθεί η ταχύτητα κίνησης στα επιθυμητά επίπεδα.
Στο ενδεχόμενο που το αυτοκίνητό μας δε διαθέτει ABS, πιέζουμε και πάλι πολύ δυνατά το πεντάλ του φρένου, όμως προσέχουμε η πίεση να μην είναι τόση ώστε να μπλοκάρουν οι τροχοί. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, υπάρχουν δύο συνέπειες. Η μία είναι ότι θα αυξηθεί η απόσταση ακινητοποίησης και η δεύτερη ότι δε θα έχουμε κανέναν έλεγχο στην πορεία του αυτοκινήτου.
Σε ακραίες περιπτώσεις, το απότομο φρενάρισμα μπορεί να οδηγήσει σε ντεραπάρισμα του αυτοκινήτου, δηλαδή να αρχίσει να ολισθαίνει το πίσω μέρος προς τα δεξιά ή τα αριστερά. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, πρέπει να κάνουμε το λεγόμενο ανάποδο τιμόνι, δηλαδή να στρίψουμε προς την κατεύθυνση που τείνει να κινηθεί το πίσω μέρος. Για παράδειγμα, αν τείνει να “φύγει” προς τα αριστερά, στρίβουμε προς τα αριστερά.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα φρένα επηρεάζονται από το νερό. Καθώς θα μπαίνουμε στο φθινόπωρο, σταδιακά θα αυξηθούν οι μέρες βροχόπτωσης. Είναι, λοιπόν, πιθανό να περάσουμε από κάποιο σημείο όπου υπάρχουν λιμνάζοντα νερά. Σε αυτό το ενδεχόμενο, προκειμένου να φύγει το νερό από τους δίσκους ή τα ταμπούρα, πατάμε ελαφρά το φρένο ώστε να αναπτυχθεί τριβή που θα στεγνώσει το σύστημα. Όταν είμαστε σίγουροι ότι η απόδοση των φρένων έχει επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα, συνεχίζουμε απρόσκοπτα την πορεία μας.
Τέλος, όταν φρενάρουμε απότομα πρέπει να κοιτάμε τον καθρέφτη. Όμως γιατί; Μπορεί εμείς να είδαμε έναν κίνδυνο μπροστά μας και να αντιδράσαμε αρκετά γρήγορα πατώντας δυνατά το φρένο. Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητο ότι και ο/η οδηγός που ακολουθεί θα μπορέσει να κάνει το ίδιο. Έτσι, όσο φρενάρουμε ελέγχουμε το αυτοκίνητο που ακολουθεί. Αν δούμε ότι μειώνεται επικίνδυνα η απόστασή του από εμάς, καλό είναι να αφήσουμε λίγο το φρένο ώστε να γλιτώσουμε μια οπίσθια σύγκρουση, εφ’ όσον κάτι τέτοιο είναι εφικτό.
Μετά από τα παραπάνω σκέψου λοιπόν. Εσύ ξέρεις να φρενάρεις;