Μέσα από τη μόνιμη στήλη με τίτλο «Οδηγώντας με Ασφάλεια» κάθε Παρασκευή το motori.gr δίνει χρήσιμες συμβουλές στους οδηγούς, ώστε να βάλουμε και εμείς ένα μικρό λιθαράκι στο διαχρονικό στόχο για λιγότερα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας.
Σήμερα όμως δεν απευθυνόμαστε στους οδηγούς, αλλά στους πεζούς, καθώς ανήκουν στους ευάλωτους χρήστες των δρόμων και δυστυχώς συχνά συμπεριλαμβάνονται στα θύματα της αιματοβαμμένης ασφάλτου.
Πάμε λοιπόν να δούμε πως πρέπει να κυκλοφορεί με ασφάλεια ένας πεζός στους δρόμους, καθώς κανόνες δεν υπάρχουν μόνο για τους οδηγούς.
Οι πεζοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια ή τα ειδικά γι’ αυτούς ερείσματα. Κατ’ εξαίρεση, μπορούν να χρησιμοποιούν το οδόστρωμα των οχημάτων. Ποιοι έχουν αυτό το δικαίωμα;
Πεζοί που ωθούν, σύρουν ή μεταφέρουν ογκώδη αντικείμενα, οι οποίοι αν βάδιζαν στο πεζοδρόμιο ή το έρεισμα, θα προκαλούσαν σοβαρή δυσχέρεια στην κίνηση των υπολοίπων πεζών, ομάδες πεζών όταν καθοδηγούνται από ειδικά για το σκοπό αυτόν επιφορτισμένο πρόσωπο ή σχηματίζουν πομπή και ΑμεΑ που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο.
Αν το οδόστρωμα διαθέτει λωρίδα για ποδήλατα, μπορούν να βαδίζουν σ’ αυτήν, εφόσον το επιτρέπει η πυκνότητα της κυκλοφορίας και δεν παρεμποδίζουν την κίνηση των ποδηλατιστών.
Σημειώνεται ότι οι πεζοί δεν επιτρέπεται να υπερπηδήσουν εμπόδια, δοκούς, αλυσίδες, νησίδες, στηθαία, κιγκλιδώματα, που έχουν τοποθετηθεί από τις αρμόδιες Αρχές για ειδικούς λόγους π.χ εκτέλεση οδικών έργων.
Κάτι που ίσως να μη γνωρίζουν οι περισσότεροι πεζοί είναι ότι όταν χρησιμοποιούν το οδόστρωμα των οχημάτων υποχρεούνται να βαδίζουν αντίθετα με την κατεύθυνση της κυκλοφορίας για να έχουν ορατότητα και όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο άκρο του οδοστρώματος, εκτός αν κατ’ αυτόν τρόπο κινδυνεύουν ή δεν το επιτρέπουν ειδικές περιστάσεις.
Όταν τώρα ένας πεζός θέλει να διασχίσει το οδόστρωμα των οχημάτων πρέπει να προσέχει τα εξής. Αν υπάρχει στο οδόστρωμα διάβαση πεζών, αερογέφυρα πεζών ή υπόγεια διάβαση πεζών οφείλει να τις χρησιμοποιεί. Αν στη διάβαση πεζών υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες πεζών (Σταμάτης-Γρηγόρης) να συμμορφώνονται στα σήματά τους.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες πεζών, αλλά η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες οχημάτων ή από τροχονόμους και δίνεται σήμα για να προχωρήσουν τα οχήματα, να μην κατέρχονται στο οδόστρωμα.
Σε διαβάσεις που η κυκλοφορία τόσο των πεζών όσο και των οχημάτων δε ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες, να μην κατεβαίνουν στο οδόστρωμα πριν λάβουν υπόψην τους την απόσταση και την ταχύτητα των διερχόμενων οχημάτων.
Σε ισόπεδους οδικούς κόμβους, στους οποίους η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες οχημάτων ή τροχονόμους, πρέπει να διασχίζουν το οδόστρωμα βαδίζοντας παράλληλα με τα κινούμενα οχήματα, ενώ όταν διασχίζουν κάθετα το οδόστρωμα πρέπει να το κάνουν χωρίς να βραδυπορούν ή να σταματούν σε αυτό αδικαιολόγητα.
Τέλος, να πούμε ότι το διοικητικό πρόστιμο που ορίζει ο Κ.Ο.Κ (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας) για όσους παραβιάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας πεζών ορίζεται στα 40 ευρώ.