Υπάρχουν τρία είδη ελαστικών, τα θερινά, τα παντός καιρού και τα χειμερινά, με τα οποία θα ασχοληθούμε σήμερα λόγω εποχής.
Η πρώτη ερώτηση που κάνει ένας οδηγός, είναι αν πρέπει να τοποθετήσει χειμερινά ελαστικά στο αυτοκίνητο του. Αν είστε κάτοικος της πρωτεύουσας, όπου συνήθως ο χειμώνας είναι αρκετά ήπιος δεν κρίνεται απαραίτητο (αν και πέρυσι το Φεβρουάριο χιόνισε ακόμα και στην Αθήνα).
Ωστόσο σε πολλές περιοχές της βόρειας Ελλάδας ο χειμώνας είναι βαρύς και οι χιονοπτώσεις αρκετά συχνές. Εξαρτάται λοιπόν και από τον τόπο διαμονής σας η επιλογή του ελαστικού. Σημειώνεται ότι τα χειμερινά ελαστικά έχουν σχεδιαστεί για θερμοκρασίες κάτω των 7 βαθμών Κελσίου.
Πάμε τώρα να δούμε ποια είναι τα οφέλη των χειμερινών ελαστικών. Προσφέρουν μέγιστη ασφάλεια και πρόσφυση όχι μόνο πάνω σε χιονισμένο, αλλά και σε βρεγμένο οδόστρωμα. Οι ειδικές χαράξεις πέλματος στα χειμερινά ελαστικά εξασφαλίζουν υψηλή ικανότητα αποβολής του νερού που σχεδόν εξουδετερώνει τον κίνδυνο υδρολίσθησης.
Παράλληλα τα χειμερινά ελαστικά όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι κάτω από 7 βαθμούς Κελσίου μειώνουν την απόσταση φρεναρίσματος σε σύγκριση με τα θερινά ελαστικά κατά 10% και 20% πάνω σε βρεγμένες και χιονισμένες επιφάνειες αντίστοιχα.
Αν οι χιονοπτώσεις δεν είναι συχνές στην περιοχή σας γιατί να βάλετε χειμερινά ελαστικά και να μην έχετε ως λύση τις αλυσίδες; Πρώτον με τις αλυσίδες δε μπορείτε να υπερβείτε τα 50 χλμ./ώρα, δεύτερον προκαλούν αρκετό θόρυβο, τρίτον μειώνουν σημαντικά την οδηγική άνεση και τέταρτον χρειάζεται χρόνος για την τοποθέτηση τους.
Μπορείτε να αναγνωρίσετε τα χειμερινά ελαστικά εύκολα από τη σήμανση M+S (Mud & Snow-Λάσπη & Χιόνι) και το σύμβολο μιας βουνοκορφής με μία χιονονιφάδα.
Δείτε ακόμα
Ένα τεράστιο λάθος είναι η τοποθέτηση χειμερινών ελαστικών μόνο στον κινητήριο άξονα του αυτοκινήτου. Αν μιλάμε για προσθιοκίνητο αυτοκίνητο τότε υπάρχει κίνδυνος να χάσετε τον έλεγχο του οχήματος, ενώ σε πισωκίνητο ίσως χάσετε την πρόσφυση όταν στρίβετε. Αν τοποθετήσετε χειμερινά ελαστικά στο μη κινητήριο άξονα, θα είναι πολύ δύσκολο να κινηθείτε σε παγωμένους ή χιονισμένους δρόμους.
Όπως και στους υπόλοιπους τύπους των ελαστικών, έτσι και στα χειμερινά, συνίσταται το σταύρωμα τους (εμπρός-πίσω ή αντίστροφα από την ίδια πλευρά του οχήματος) κάθε 8.000-10.000 χλμ. για ομοιόμορφη φθορά του πέλματος και αυξημένη αντοχή.
Εδώ να πούμε ότι η απόδοση του χειμερινού ελαστικού στο χιόνι είναι άριστη με βάθος πέλματος 4 χλστ., ωστόσο, ο νόμος επιτρέπει βάθος πέλματος έως 1,6 χλστ.
Όταν δεν χρησιμοποιούνται, τα χειμερινά ελαστικά πρέπει να αποθηκεύονται, κατά προτίμηση φουσκωμένα, με την πίεση να ελέγχεται τακτικά. Ο καλύτερος τρόπος να αποθηκεύονται είναι κάθετα σε μία σειρά πάνω σε ράφια, τουλάχιστον 10 εκατοστά πάνω από το έδαφος.
Τέλος, για τα χειμερινά ελαστικά, συνιστάται μία αύξηση στην πίεση 0,2 bar, λόγω θερμικής διακύμανσης που οδηγεί σε μείωση της πίεσης. Προτιμάται η μέτρηση της πίεσης να γίνεται σε κρύες συνθήκες, τουλάχιστον 30 λεπτά μετά τη χρήση του οχήματος, για να εξασφαλιστεί ότι η θερμότητα που παράγεται κατά την οδήγηση, δεν έχει μεταβάλλει την πίεση. Ο έλεγχος πίεσης των χειμερινών, αλλά και κάθε τύπου ελαστικών, πρέπει να εκτελείται τουλάχιστον μία φορά το μήνα.