Θυμάστε εκείνη τη μέρα, πριν από χρόνια, όταν με μεγάλη χαρά, πήρατε στα χέρια σας το δίπλωμα οδήγησης;
Οι περισσότεροι αισθανόμασταν ότι μπορούσαμε να βγούμε στους δρόμους και να γίνουμε βασιλιάδες, καθώς θεωρούσαμε ότι δεν παιζόμαστε πίσω από το τιμόνι.
Πόσο λάθος κάναμε… Η μοναδική πείρα που είχαμε ήταν τα είκοσι μαθήματα οδήγησης από τη σχολή. Με μόνο είκοσι ώρες οδήγησης όμως γίνεσαι άσος του βολάν;
Σε καμία περίπτωση, όμως ο ενθουσιασμός, η άγνοια κινδύνου, η ανάγκη για ανεξαρτητοποίηση, η ανυπομονησία και το πάθος αποτελούν χαρακτηριστικά των νέων ανθρώπων.
Τα στατιστικά όμως αποκαλύπτουν την τραγική αλήθεια. Οι νεαροί οδηγοί, 18 έως 24 ετών, προκαλούν πολύ περισσότερα τροχαία ατυχήματα, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Δυστυχώς τα τροχαία ατυχήματα είναι από τις πρώτες αιτίες θανάτου στους νέους ανθρώπους.
Τι πρέπει να γίνει ώστε να σταματήσουμε να θρηνούμε τα νιάτα που χάνονται τόσο, μα τόσο, άδικα στην άσφαλτο; Αρχικά το πλαίσιο γύρω από τη θεωρητική-πρακτική εκπαίδευση και την εξέταση των υποψηφίων οδηγών πρέπει να αλλάξει ριζικά. Το νομοσχέδιο «Οδηγώντας με Ασφάλεια» που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή θεωρούμε ότι βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση, αν και υπάρχουν πολλά ακόμα βήματα να γίνουν.
Το ερώτημα που θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε σήμερα είναι πώς ένας νέος οδηγός μπορεί να βγει στη ζούγκλα των ελληνικών δρόμων με ασφάλεια; Αυτό που πρέπει να κάνει είναι να δώσει έμφαση στη διαρκή εξάσκηση.
Αρχικά να ξεκαθαρίσει στο μυαλό του ότι το να πάρεις δίπλωμα οδήγησης σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι είσαι έτοιμος οδηγός. Θα γίνεις μόνο όταν γράψεις πάρα πολλές ώρες πίσω από το τιμόνι και έχεις αντιμετωπίσει κάθε είδους συνθήκη.
Για αυτό θεωρούμε απαραίτητο καθημερινά να αναζητάτε αφορμές για να οδηγήσετε. Για παράδειγμα, χρειάζεται κάποιο μέλος της οικογένειας να πάει σουπερμάρκετ; Αναλάβατε να γίνετε ο σοφέρ, όχι μόνο για να εξυπηρετήσετε, αλλά και για να κάνετε ένα έξτρα δρομολόγιο.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι επίσης όταν πάρουμε το δίπλωμα οδήγησης να μην αφήσουμε να περάσουν μήνες ή χρόνια για να πιάσουμε και πάλι τιμόνι. Είναι βέβαιο ότι θα ξεχάσετε όσες γνώσεις έχετε αποκτήσει. Είναι σαν μια ξένη γλώσσα που όταν δεν τη μιλάς συχνά τη ξεχνάς και θυμάσαι μόνο τα βασικά.
Κατανοούμε ότι οι περισσότεροι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν αμέσως δικό τους αυτοκίνητο. Καλό θα ήταν όταν θα αποκτήσετε αυτή τη δυνατότητα, τότε να βγάλετε και το δίπλωμα οδήγησης.
Ένας έμπειρος οδηγός στη θέση του συνοδηγού μπορεί να αποδειχτεί πολύτιμος, αρκεί βέβαια να μην είναι νευρικός, να έχει υπομονή και να συμβουλεύει σωστά.
Αν κάποια μέρα βρέχει έντονα μην αφήσετε το αυτοκίνητο και πάρετε το λεωφορείο. Πρέπει να μάθετε να οδηγείτε και με βροχή. Αν θέλετε να πάτε ταξίδι στο χωριό μην πάρετε πάλι το λεωφορείο. Πρέπει να μάθετε να οδηγείτε στον αυτοκινητόδρομο. Αν θέλετε να κατέβετε στο κέντρο της Αθήνας, μην πάρετε το μετρό. Πρέπει να μάθετε να οδηγείτε σε συνθήκες κυκλοφορικής συμφόρησης. Αν θέλετε να πάτε σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή που δύσκολα βρίσκεις θέση στάθμευσης μην πάρετε ταξί. Πρέπει να μάθετε να παρκάρετε σε στενές θέσεις.
Γενικότερα μην επιλέγετε την εύκολη λύση, καθώς για να γίνετε καλοί οδηγοί πρέπει να μάθετε στα δύσκολα!