Δεν υπάρχει εδώ και χρόνια ούτε ένα αυτοκίνητο που να πωλείται και να μην έχει αρκετούς αερόσακους. Στο τιμόνι, στο ταμπλό, πλαϊνούς, ανάμεσα σε οδηγό – συνοδηγό και σε πολλά ακόμα σημεία, καλύπτοντας σχεδόν κάθε ωφέλιμο εκατοστό του αυτοκινήτου. Πώς όμως λειτουργεί στην πράξη ένας αερόσακος αλλά και πότε μπορεί να γίνει επικίνδυνος;
Όλα γίνονται πολύ γρήγορα και όλα βασίζονται στην χημεία
Πιο συγκεκριμένα, ειδικοί αισθητήρες αξιολογούν την σφοδρότητα της εκάστοτε σύγκρουσης και αναλόγως δίνουν ή όχι, την εντολή για το άνοιγμα των αερόσακων. Εντός των σάκων υπάρχει το αζίδιο του νατρίου, μία ουσία που μόλις θερμανθεί διασπάται ιδιαιτέρως βίαια και αποχωρίζεται σε νάτριο και άζωτο. Η ταχύτητα με την οποία ανοίγει φτάνει μέχρι και τα 320χλμ./ώρα, απαιτώντας κάτι λιγότερο από 0.03δυτ.
Πότε όμως ένας αερόσακος μπορεί να αποβεί επικίνδυνος;
Φυσικά ο αερόσακος είναι μία πατέντα που από μόνη της δεν είναι επικίνδυνη, κάθε άλλο. Όμως, μερικές δικές μας συνήθειες μπορούν να αντιστρέψουν τις ικανότητες του, όπως:
- Αντικείμενα στο ταμπλό: Με την ταχύτητα που ανοίγει ο αερόσακος, οτιδήποτε είναι πάνω στο ταμπλό, γίνεται αυτόματα σφαίρα με ακανόνιστη τροχιά.
- Μη χρήση ζώνης ασφαλείας: Ένας αερόσακος είναι ελεγχόμενα αποτελεσματικός μόνο με παράλληλη χρήση ζώνης, η οποία εξασφαλίζει την σωστή θέση του κορμιού.
- Εάν έχουμε πράγματα στην αγκαλιά μας όσο καθόμαστε στο αμάξι, αυτά μπορούν να προκαλέσουν τραύματα στο σώμα μας, από την δύναμη του αερόσακου.
Πόσο αποτελεσματικοί είναι οι αερόσακοι;
Δεν υπάρχει κανείς που να αμφιβάλλει για την αποτελεσματικότητα των αερόσακων καθώς οι μετρήσεις δείχνουν πως σε μία μετωπική σύγκρουση όπου ενεργοποιούνται παράλληλα με τη χρήση ζώνης, μειώνονται οι πιθανότητες θανάτου πάνω από 30%, ενώ αυξάνεται και η πρόληψη τραυματισμών κεφαλής κατά 75%. Μεγάλη προσοχή στα παιδιά με ύψος μικρότερο από 140εκ. καθώς πολύ πιθανόν να γλιστρήσουν κάτω από τη ζώνη σε περίπτωση ατυχήματος και να μην καλυφτούν από τον σάκο.