H ιστορία της Skoda Octavia ΤDI Scout θα μπορούσε να είναι, με λίγη φαντασία βέβαια, η εξής.
Ένα αγρίμι περιπλανιέται μόνο του στη φύση και ξαφνικά συναντά ένα βούρκο. Πλησιάζει διστακτικά και βλέπει το είδωλο του να καθρεπτίζεται στα βρώμικα νερά.
Τότε συνειδητοποιεί ότι δεν είναι άσχημο, όπως το χαρακτηρίζουν οι εχθροί του. Με αναπτερωμένο το ηθικό του επιστρέφει σε μια «μάχη», από την οποία θεωρούνταν ξεγραμμένο.
Διαφορετική σιλουέτα
Στην Ελλάδα τα station wagon αμαξώματα παρά τους χώρους δεν κερδίζουν στο ράλι των πωλήσεων. Ειδικά από τότε που εμφανίστηκαν τα SUV με τη ψηλή θέση οδήγησης, την πρακτικότητα, και τα οff-road χαρακτηριστικά. Ωστόσο η Octavia Scout προκαλεί στην επέλαση των SUV, με τη διαφορετική σιλουέτα της, που τη «χρησιμοποιεί» ως δέλεαρ!
Ο περιπετειώδης χαρακτήρας της «προδίδεται» κυρίως από την αυξημένη κατά 15 χλστ. απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος σε σχέση με τις άλλες εκδόσεις, φτάνοντας πλέον τα 161 χλστ. Παράλληλα διαθέτει μαύρο πλαστικό προστατευτικό περιμετρικά του αμαξώματος, αλουμινένιες ποδιές εμπρός-πίσω και ράγες οροφής.
Η ταυτότητά της δηλώνεται με το ένδειξη “Scout” στα εμπρός φτερά. Οι διαστάσεις της είναι αρκετά σεβαστές, καθώς το μήκος της αγγίζει τα 4.703 χλστ., το πλάτος τα 1.829 χλστ. και το ύψος τα 1.467 χλστ.
Χώροι γηπέδου
Ειδικά αν είσαι οικογενειάρχης, θαυμάζει το τεράστιο πορτμπαγκάζ που θυμίζει «σπήλαιο». Με τα πίσω καθίσματα σε κανονική διάταξη προσφέρει 640 λίτρα, ενώ όταν αναδιπλωθούν η χωρητικότητα εκτοξεύεται στα 1.700 λίτρα! Ξαπλώνεις που λέει ο λόγος, αν χρειαστεί…
Μας άρεσε το ηλεκτρικό άνοιγμα του πορτμπαγκάζ, το χαμηλό και φαρδύ κατώφλι φόρτωσης και η μοκέτα με πλαστική επένδυση στη μια της πλευρά, που καθαρίζεται πιο εύκολα όταν χρειαστεί να μεταφέρεις λερωμένο εξοπλισμό. Κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών αντικρύσαμε ένα σπάνιο πλέον θέαμα, καθώς η κανονική ρεζέρβα απουσιάζει ακόμα και από τετρακίνητα οχήματα, όχι όμως από την Octavia Scout.
Οι πίσω επιβάτες έχουν κάτι παραπάνω από αρκετό χώρο για τα πόδια τους (μεταξόνιο 2.680 χλστ.), όμως το υπερυψωμένο κεντρικό δάπεδο δεν κάνει ιδιαίτερα ευχάριστη την παραμονή του μεσαίου πίσω επιβάτη.
Στο εσωτερικό τα ποιοτικά υλικά είναι διαλεγμένα από το ψηλότερο ράφι της τσέχικης εταιρείας. Μαλακό πλαστικό δεν έχει χρησιμοποιηθεί μόνο στο επάνω τμήμα του ταμπλό, αλλά και χαμηλότερα μέχρι και ψηλά στα πάνελ των θυρών. Το ταμπλό κατά μήκος έχει διακοσμηθεί με ξύλινη και υφασμάτινη επένδυση, ενώ υπάρχει και ατμοσφαιρικός κρυφός φωτισμός που αλλάζει χρώμα, «ανεβάζοντας» το ύφος του μοντέλου.
Άψογο στη αφή το πολυλειτουργικό-θερμαινόμενο-δερμάτινο τιμόνι με τις δυο ακτίνες του. Εκτός από πολυτελές και ευρύχωρο το εσωτερικό της Octavia Scout είναι και high-tech, χάρη στην κεντρική οθόνη 10 ιντσών που διακρίνεται για την απόκριση αφής της, ενώ προσαρμόσιμες είναι οι ενδείξεις που προβάλλονται στην οθόνη 10,25 ιντσών του ψηφιακού πίνακα οργάνων. Το έγχρωμο head-up display προβάλλει τις σημαντικότερες ενδείξεις χαμηλά στο παρμπρίζ στο οπτικό πεδίο του οδηγού, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του από το δρόμο.
To diesel ζει!
H Οctavia Scout τροφοδοτείται αποκλειστικά από δίλιτρο τετρακύλινδρο TDI πετρελαιοκινητήρα, ο οποίος παράγει 200 ίππους (3.600-4.100 σ.α.λ.) και άφθονη ροπή 400 Nm (1.750-3.500 σ.α.λ.). Ενώ αρκετοί υποστηρίζουν ότι οι πετρελαιοκινητήρες έχουν εξαφανιστεί από το «χάρτη», λυγίζοντας από το βάρος της ηλεκτροκίνησης, κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει ότι παραμένουν πρωταθλητές στην αυτονομία και στην εξοικονόμηση καυσίμου.
Η μέση κατανάλωση που καταγράψαμε ήταν 6,9 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση 5,7 λίτρα/100 χλμ.-εκπομπές C02 στα 151 γρ./χλμ.). Σαφέστατα ο ήχος του πετρελαιοκινητήρα είναι πιο τραχύς σε σύγκριση με ένα βενζινοκινητήρα, ωστόσο σε καμιά περίπτωση δεν είναι ενοχλητικός (βοηθάει η καλή ηχομόνωση της καμπίνας), ούτε συνοδεύεται από έντονους κραδασμούς.
Έχει γερό «τράβηγμα» από χαμηλά, ανεβάζει πρόθυμα ρυθμούς και έχει καλές ρεπρίζ, με την επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα να διαρκεί 6,7 δευτ. και την τελική ταχύτητα να ορίζεται στα 236 χλμ./ώρα, ενώ το βάρος της Octavia Scout φτάνει τα 1.602 κιλά. Συνεργάζεται με 7αρι αυτόματο κιβώτιο DSG διπλού συμπλέκτη με τεχνολογία “by wire”, το οποίο προσφέρει sport λειτουργία και paddles πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητες αλλαγές των σχέσεων.
Εξόρμηση στη φύση
Το αστικό περιβάλλον, δεν είναι το αγαπημένο της Octavia Scout λόγω των σεβαστών εξωτερικών της διαστάσεων. Για το λόγο αυτό αφήσαμε πίσω την πρωτεύουσα.
Στον αυτοκινητόδρομο μας απέδειξε τον ταξιδιάρικο χαρακτήρα της, καθώς «καταπίνει» τα χιλιόμετρα με την υποδειγματική της ποιότητα κύλισης. Ακλόνητη στις ατέλειωτες ευθείες, ενώ στις στροφές δύσκολα αντιλαμβάνεσαι τον έξτρα πίσω όγκο της, καθώς δεν είναι πλαδαρός.
Στην άνεση συμβάλει και η ανάρτηση (ΜακΦέρσον μπροστά/πολλαπλών συνδέσμων πίσω), η οποία είναι όσο σκληρή πρέπει προς τέρψιν της σταθερότητας, αλλά και όσο ενδοτική πρέπει στις κακοτεχνίες των δρόμων.
Η απόκριση στο γκάζι γίνεται αμεσότερη όταν επιλέγεις το πρόγραμμα οδήγησης sport, ενώ ταυτόχρονα αισθάνεσαι και το πιο επικοινωνιακό σύστημα διεύθυνσης, το οποίο γενικότερα έχει ακρίβεια και σωστό βάρος.
Εκεί που τελειώνει η άσφαλτος επιλέγεις το πρόγραμμα οδήγησης off-road που επηρεάζει καταλλήλως τις παραμέτρους των συστημάτων ABS και ΕSC. Όμως σίγουρα ποντάρεις περισσότερα στο έκτης γενιάς σύστημα τετρακίνησης με δυο ηλεκτρο-υδραυλικούς ομοαξονικούς συμπλέκτες υγρού τύπου που κατανέμουν αυτόματα τη ροπή στους τέσσερις τροχούς.
Ναι, με την Octavia Scout φτάνεις πιο μακριά εισχωρώντας μέσα στη φύση, όμως δε θα ανακαλύψεις απάτητα μονοπάτια. Αποστολή της είναι να συνεχίζει εκεί που σταματά ένα δικίνητο SUV, αλλά δεν προσπερνά ένα τετρακίνητο που έχει μεγαλύτερη απόσταση αμαξώματος από το έδαφος και καλύτερες γωνίες ράμπας, προσέγγισης και διαφυγής.
Συμπέρασμα
Σε ποιους απευθύνεται τελικά η Octavia Scout; Σε ένα συγκεκριμένο κοινό που δε θέλει οπωσδήποτε να ακολουθήσει τη μόδα του εξηλεκτρισμού και των προσθιοκίνητων, τις περισσότερες φορές, SUV. Σε όσους επιθυμούν να πατάνε χώμα, λάσπη, χαλίκι και άμμο με αυτοπεποίθηση σε βουνά και παραλίες χωρίς να κάνουν κανέναν απολύτως συμβιβασμό στους χώρους. Τέλος, σε όσους μπορούν να προσπεράσουν το σκόπελο των 42.700 ευρώ…