Η Skoda μας σύστησε τη νέα γενιά της Fabia στην πιο κοσμοπολίτικη πόλη της Πολωνίας, το Γκντανσκ.
Εκεί γνωρίσαμε την τέταρτη γενιά του μοντέλου πόλης των Τσέχων και… αναφέρουμε τα εξής.
Διαστάσεις
Ξεκινώντας από τις εξωτερικές διαστάσεις το μήκος φτάνει πλέον τα 4.108 χλστ. (+111 χλστ.), το πλάτος είναι στα 1.780 χλστ. (+48 χλστ.), ενώ η μόνη διάσταση που μειώθηκε είναι εκείνη του ύψους, το οποίο φτάνει τα 1.459 χλστ. (-8 χλστ.). Η αύξηση των συνολικών διαστάσεων αντικατοπτρίζεται και στο μεγαλύτερο μεταξόνιο. Η απόσταση που χωρίζει τον μπροστά από τον πίσω άξονα είναι 2.564 χλστ. (+94 χλστ.).
Στις αυξημένες διαστάσεις οφείλει η Skoda Fabia και το γεγονός ότι διαθέτει σημαντικά μεγαλύτερο χώρο αποσκευών. Στην τέταρτη γενιά έχει φτάσει τα 380 λίτρα, νούμερο που μεταφράζεται σε 50 λίτρα περισσότερα συγκριτικά με την τρίτη γενιά.
Skoda Octavia Grand Coupe1.5 TSI150 PS: Στην Εκκίνηση της VIP οδήγησης!
Οι χώροι είναι χαρακτηριστικό κάθε μοντέλου της Skoda, οπότε η νέα Fabia δε θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Εκτός από το πορτ-παγκάζ, η ευρυχωρία συναντάται και στην καμπίνα. Στις μπροστά θέσεις δε θα υπάρξει κανένα παράπονο με τον διαθέσιμο χώρο, ενώ η είσοδος και η έξοδος από το αυτοκίνητο γίνεται με ευκολία. Αρκετός χώρος για γόνατα και κεφάλι υπάρχει και στο πίσω κάθισμα, κυρίως αν οι επιβάτες είναι δύο. Αν πρέπει να μπει και κάποιος στη μέση, τότε το αρκετά ψηλό τούνελ θα αποτελέσει πρόβλημα.
Σχεδίαση
Αφήνοντας τους χώρους και περνώντας στη σχεδίαση, η νέα Fabia δεν ξεφεύγει εντελώς από όσα μας έχει συνηθίσει το μοντέλο, όμως κάνει εμφανές ότι δεν πρόκειται για κάποιο facelift αλλά για ολοκαίνουρια γενιά.
Ένα από τα στοιχεία που ξεχωρίζουν είναι η μάσκα μπροστά, με τα LED φωτιστικά σώματα και τις λεπτομέρειες της σχεδίασης στο καπό, αλλά και εκείνες στο κάτω μέρος να είναι σα να συγκλίνουν στη γρίλια, ώστε να την τονίσουν ακόμα περισσότερο.
Στα πλαϊνά το μάτι στέκεται στο “νεύρο” που διατρέχει όλο το αμάξωμα και ενώνει νοητά τα μπροστά φωτιστικά σώματα με τα πίσω. Ακόμα ένα “νεύρο” υπάρχει στο κάτω μέρος, ενώ η γκάμα με τις διαθέσιμες ζάντες περιλαμβάνει όμορφα σχέδια, κάποια με πλαστικά “καπάκια” για μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις και κάποια άλλα χωρίς. Υπάρχουν χαλύβδινες επιλογές στις 14 και 15 ίντσες, αλλά και 9 διαφορετικά σχέδια αλουμινίου από 15 μέχρι και 18 ίντσες.
Όσο για το πίσω μέρος, διακρίνεται από αρκετές ακμές. Χαρακτηριστικά σημεία είναι η αναγραφή της μάρκας με μεγάλα γράμματα στο κέντρο της πόρτας του χώρου αποσκευών, η αεροτομή στο τέλος της οροφής και τα φωτιστικά σώματα που βρίσκονται τόσο στο αμάξωμμα, όσο και στην πόρτα του πορτ-παγκάζ. Η τελευταία αλλαγή επέτρεψε στους ανθρώπους της Skoda να μεγαλώσουν το διαθέσιμο άνοιγμα, ώστε να έχει πλάτος πάνω από 1 μέτρο, διευκολύνοντας την είσοδο και την έξοδο αντικειμένων. Τα μπροστά φώτα είναι LED ήδη από τον στάνταρντ εξοπλισμό, ενώ στα πίσω αυτή η δυνατότητα είναι προαιρετική.
Καμπίνα
Περνώντας στο εσωτερικό η διαφορά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά είναι εμφανής αμέσως, είτε πρόκειται για κάποια απλή έκδοση, είτε για μία με περισσότερο εξοπλισμό. Το πρώτο στο οποίο στέκεται κάποιος είναι το τμήμα πάνω από τον πίνακα οργάνων. Εκεί έχουν τοποθετηθεί δύο διακοσμητικά πάνελ στα οποία αναγράφεται το όνομα του μοντέλου.
Προχωρώντας σε άλλα στοιχεία, δε γίνεται κάποιος να μη δει τους αεραγωγούς οι οποίοι πλέον είναι στρογγυλοί (οι δύο στα άκρα), ενώ πρέπει να αναφέρουμε ότι σε αυτή τη γενιά η Skoda Fabia αποκτά αεραγωγούς και για τους πίσω επιβάτες για πρώτη φορά, ακόμα και από τη βασική έκδοση.
Φυσικά το μάτι στέκεται και στην κεντρική οθόνη, η οποία ανάλογα το επίπεδο εξοπλισμού μπορεί να έχει διαγώνιο 6.5, 8 ή 9.2 ίντσες. Ωστόσο, αυτή δεν είναι η μόνη οθόνη. Στις εκδόσεις με λιγότερο εξοπλισμό υπάρχει μία για την απεικόνιση πληροφοριών ανάμεσα στα αναλογικά όργανα του πίνακα οργάνων, όπως μας έχει συνηθίσει εδώ και πολλά χρόνια η εταιρεία. Στις πιο πλούσιες εκδόσεις, όμως, στη θέση των αναλογικών οργάνων συναντάμε οθόνη με διαγώνιο 10.25 ίντσες. Αυτή η προσθήκη, κάνει το περιβάλλον στην καμπίνα να δείχνει πολύ πιο σύγχρονο.
Το ενδιαφέρον τους έχουν αλλαγές όπως οι χειρολαβές των θυρών, τόσο τα μεταλλικά τμήματα που χρησιμοποιούνται για να ανοίξει η πόρτα, όσο και τα πλαστικά για να τη φέρεις κοντά σου, καθώς και τα δύο έχουν ιδιαίτερη σχεδίαση. Ακόμα, νέο στοιχείο αποτελεί η γραμμή που ξεκινάει από τον αεραγωγό στην πλευρά του οδηγού και τελειώνει σε εκείνον στην πλευρά του συνοδηγού, καθώς δίνει μία αίσθηση συνέχειας στο ταμπλό.
Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει το τιμόνι το οποίο αποτελεί δάνειο από μεγαλύτερα μοντέλα της Skoda. Μας άρεσε ότι και στις δύο εκδόσεις υπήρχαν οι επενδύσεις χρωμίου που το κάνουν να δείχνει πιο πολυτελές. Ελπίζουμε ότι θα αποτελεί κομμάτι του στάνταρντ εξοπλισμού.
Ένα χαρακτηριστικό που συναντήσαμε στην πιο πλούσια από τις δύο εκδόσεις είναι η πανοραμική οροφή. Σίγουρα η δυνατότητα παραγγελίας του αυτοκινήτου με πανοραμική οροφή δεν είναι κάτι καινούριο. Ωστόσο, αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι το μέγεθός της, ειδικά αν σκεφτούμε την κατηγορία στην οποία ανήκει η Fabia, τόσο σε μέγεθος όσο και σε κόστος. Συνήθως σε αυτή την κατηγορία η πανοραμική οροφή είναι σημαντικά μικρότερη, ακόμα και η μισή σε μέγεθος. Στην περίπτωση του μοντέλου από την Τσεχία έχει το μέγιστο μέγεθος, καλύπτοντας στην ουσία όλη την καμπίνα, καθώς τελειώνει πάνω από τα κεφάλια των πίσω επιβατών.
Πρωτότυπες και χρήσιμες ιδέες
Στη νέα Fabia συναντήσαμε και δύο νέες και πολύ χρήσιμες ιδέες. Η μία είναι η αποσπώμενη ποτηροθήκη. Το κομμάτι στην κονσόλα όπου υπάρχουν δύο υποδοχές για να βάλουν οδηγός και συνοδηγός καφέδες/μπουκαλάκι με νερό ή οτιδήποτε άλλο, έχει τη δυνατότητα να αφαιρείται εντελώς. Αυτό βολεύει σε διάφορα σενάρια χρήσης, με το πιο σημαντικό να είναι το καθάρισμα.
Η άλλη πρωτότυπη ιδέα βρίσκεται στο πορτ-παγκάζ. Κάτω από το δάπεδο που χωρίζει τον κυρίως χώρο από εκείνον της ρεζέρβας υπάρχει μία διπλωμένη πλαστική επιφάνεια. Αυτή ξεδιπλώνεται και καλύπτει το κατώφλι του πορτ-παγκάζ. Ο ρόλος της είναι διπλός. Να προστατεύσει από τυχόν φθορές κατά τη φόρτωση και να χρησιμεύσει το κατώφλι ως κάθισμα π.χ. μετά από τρέξιμο. Επιπλέον, η επιφάνεια έχει επάνω της ανακλαστικές επιφάνειες με τις κεντρικές να έχουν τριγωνικό σχήμα. Έτσι, σε περίπτωση που σταματήσετε κάπου από ανάγκη και δεν έχετε τρίγωνο μαζί σας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό.
Φυσικά χαρήκαμε ιδιαίτερα που είδαμε ρεζέρβα και όχι κιτ επισκευής ελαστικών, αν και είναι άγνωστο ποια επιλογή θα γίνει στα μοντέλα που θα έρχονται στη χώρα μας.
Κινητήρες
Στο κομμάτι των κινητήρων η γκάμα θα περιλαμβάνει τέσσερις επιλογές 1.0 λίτρου και μία στα 1.5 λίτρα. Οι δύο πρώτες θα είναι MPI σύνολα, δηλαδή δε θα έχουν turbo, με την απόδοσή τους να είναι στους 65 και 80 ίππους. Θα συνδυάζονται με χειροκίνητο πεντάρι κιβώτιο. Τα επόμενα δύο σύνολα είναι TSI, δηλαδή έχουν turbo και η απόδοσή τους είναι 95 και 110 ίπποι. Το πρώτο συνδυάζεται με χειροκίνητο πεντάρι κιβώτιο. Στο δεύτερο συναντάμε χειροκίνητο εξάρι ή προαιρετικά αυτόματο διπλού συμπλέκτη (DSG) με 7 σχέσεις. Η πιο ισχυρή επιλογή είναι εκείνη στα 1.5 λίτρα με 150 ίππους, η οποία θα συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο κιβώτιο των 7 σχέσεων.
Από τα πέντε σύνολα που αναφέραμε εκείνο με τους 65 ίππους δε θα έρθει στην Ελλάδα.
Στο δρόμο
Οδηγικά το αυτοκίνητο δείχνει πιο “δεμένο” στο δρόμο και η ανάρτηση φιλτράρει καλύτερα τις διάφορες κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Βέβαια η άσφαλτος στην Πολωνία ήταν αρκετά καλύτερη της ελληνικής, οπότε αυτό θα πρέπει να το δούμε και όταν οδηγήσουμε το αυτοκίνητο εντός συνόρων. Το τιμόνι έχει ακρίβεια και αμεσότητα, με τις εντολές του οδηγού να μεταφέρονται χωρίς καθυστέρηση.
Οι εκδόσεις που δοκιμάσαμε ήταν με τους 80 ίππους και με τους 110. Στην πρώτη περίπτωση το κιβώτιο ήταν χειροκίνητο και στη δεύτερη αυτόματο.
Στη “μικρή” εκδοχή ο κινητήρας ήταν ελαστικός και ένιωθε άνετα ακόμα και στις πιο υψηλές σ.α.λ. Μπορεί να μην έβαζε φωτιά στην άσφαλτο, όμως κινούσε με αξιοπρέπεια το αμάξωμα. Την ίδια στιγμή στο κιβώτιο μας άρεσε το γεγονός ότι οι αλλαγές ήταν σαφείς, δηλαδή ξέραμε σε κάθε αλλαγή ότι επιλέξαμε τη σχέση που θέλαμε και ότι “μπήκε η ταχύτητα” με ευκολία. Επιπλέον, το γρανάζωμά του ήταν τέτοιο ώστε να καλύπτει πιθανά κενά του μοτέρ.
Στην αυτόματη εκδοχή η εμπειρία ήταν εντελώς διαφορετική. Αρχικά ο κινητήρας ήταν φανερό ότι δούλευε πιο άνετα, ενώ εκτιμήσαμε πάρα πολύ το γεγονός ότι δεν έπρεπε να αλλάζουμε σχέσεις στα μποτιλιαρίσματα του Γκντανσκ (η κυκλοφοριακή συμφόρηση δεν είναι μόνο ελληνικό προνόμιο). Οι αλλαγές γίνονταν πολύ γρήγορα και σε διαφορετικό σημείο του φάσματος ανάλογα με το οδηγικό προφίλ που είχαμε επιλέξει. Στο Sport άφηνε να ανέβουν πιο ψηλά οι στροφές, στο Eco έκανε τις αλλαγές νωρίς ενώ στο Normal η εικόνα ήταν κάπου στη μέση.
Σίγουρα η αυξημένη ισχύς σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο έδωσαν άλλον αέρα στη Fabia, όμως αυτό δε σημαίνει ότι αν κάποιος επιλέξει τη μικρότερη εκδοχή θα έχει πρόβλημα στην καθημερινότητα.
Νέα πλατφόρμα
Η τέταρτη γενιά της Skoda Fabia έρχεται με πολλές αλλαγές. Από τις βασικότερες είναι ότι πλέον χρησιμοποιεί την πλατφόρμα MQB A0 της Volkswagen που συναντάμε και στο Polo. Σε αυτό το χαρακτηριστικό οφείλονται πολλές από τις διαφοροποιήσεις με σημαντικότερη όλων εκείνη των διαστάσεων. Για να σας δώσουμε ένα μέτρο σύγκρισης, το μεταξόνιο είναι μεγαλύτερο από την Octavia πρώτης γενιάς.
Πότε έρχεται
Η επιλογή του Γκντανσκ για τη δημοσιογραφική παρουσίαση της νέας Fabia ήταν πολύ πετυχημένη και η πόλη ταίριαξε με τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Πλέον περιμένουμε το ντεμπούτο στη χώρα μας, το οποίο θα γίνει τους τελευταίους μήνες του 2021. Περίπου εκείνη την περίοδο θα ανακοινωθούν και οι τιμές.