Όταν κυκλοφορείς με το νέο Fiat 500e, καλό θα ήταν να έχεις μαζί σου μια χάντρα θαλασσιά για το «μάτι».
Γίναμε “talk of the town” σε κάθε μας έξοδο. Ο κόσμος σταματούσε διαρκώς και ρωτούσε πληροφορίες για το διαφορετικό αυτό «πεντακοσαράκι».
Ρόλο σε αυτό έπαιξε σίγουρα η ιδιαίτερη ροζ απόχρωση του αμαξώματος, που ενίσχυε το «μαγνητικό πεδίο» για τα βλέμματα πάνω στο πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο της Fiat, το 500e. Στην προκειμένη περίπτωση είναι cabrio, οπότε μας έκανε να «μυρίσουμε» λίγο πιο έντονα το καλοκαίρι που έρχεται.
Κόσμημα σε μικρό κουτάκι
Μας έμεινε η φράση, «μοιάζει με concept car», ενός φίλου, όταν εξέταζε εξονυχιστικά το μπροστινό τμήμα του 500e. Όντως, έχει κάτι το φουτουριστικό. Οι full Led προβολείς είναι δυο επιπέδων, ενώ οι επάνω ενσωματώνονται στο εμπρός καπό. Η μάσκα είναι κλειστού τύπου, καθώς δεν υπάρχει κινητήρας εσωτερικής καύσης που να έχει ανάγκη ψύξης. Στο κέντρο της δεσπόζει σε μεγάλο μέγεθος το 500, ένα θρυλικό όνομα για την ιταλική εταιρεία.
Ακόμα και η παραμικρή λεπτομέρεια έχει το δικό της design. Παρατηρήστε τα πλευρικά φλας που έχουν σχήμα πτερυγίου, τις όμορφες δίχρωμες ζάντες των 17 ιντσών και τις εσοχές που αντικαθιστούν τις παραδοσιακές εξωτερικές χειρολαβές των θυρών. Μόνο το λογότυπο 500e στο πίσω τμήμα «προδίδει» ότι το σικάτο αυτό Fiat συνδέεται με την πρίζα.
Νοσταλγήσαμε τις παραλίες
Μόλις σταμάτησε η αναπάντεχη ανοιξιάτικη βροχούλα, δε χάσαμε χρόνο και «διώξαμε» την μπλε σκούρα υφασμάτινη οροφή από πάνω μας. Ανοίγει ολόκληρη ηλεκτρικά και αναδιπλώνεται εξωτερικά στο πίσω τμήμα του οχήματος, προσδίδοντας μια ρετρό νότα. O οδηγός βέβαια μπορεί να αποφασίσει μέχρι ποιο σημείο θα την ανοίξει. Ανάλογα με το πόσο αέρα θέλει να πάρει.
Μπαίνεις και σου φτιάχνει η διάθεση
Το μοναδικό στυλ του 500e δεν εξαντλείται στην εξωτερική του εικόνα, αλλά επεκτείνεται με ορμή και στο εσωτερικό του, μαζί με τη ροζ απόχρωση που απλώνεται στο ταμπλό. Κυριαρχεί ένα μείγμα τεχνολογίας με vintage στοιχεία.
Κεντρικά τοποθετημένη μια λεπτή οθόνη αφής τύπου tablet 10,25 ιντσών (θα θέλαμε λίγο μεγαλύτερη γραμματοσειρά στις ενδείξεις). Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός με TFT οθόνη 7 ιντσών. Κλασσικός λεβιές για το κιβώτιο μονής σχέσης δεν υπάρχει. Έχει αντικατασταθεί με τέσσερα κουμπιά (P,R,N,D) χαμηλά στην κεντρική κονσόλα.
Το δερμάτινο πολυλειτουργικό τιμόνι είναι αρκετά ευχάριστο στη αφή, έχει δυο ακτίνες και στο κέντρο το λογότυπο 500. Τα πλαστικά είναι όλα σκληρά. Μια καινοτομία είναι το ηλεκτρικό άνοιγμα των εμπρός θυρών με το πάτημα ενός κουμπιού. Ωστόσο υπάρχει και μια λαβή χαμηλότερα στα πάνελ των θυρών, για χειροκίνητο άνοιγμα.
Για τη θέση οδήγησης θα κάνουμε ένα μικρό παράπονο, διότι το ύψος της δεν είναι ρυθμιζόμενο. Τα πίσω καθίσματα είναι κυρίως για παιδιά, αφού ένας ενήλικας θα δυσκολευτεί να βολευτεί (μεταξόνιο 2.322 χλστ.). Περιορισμένο όμως είναι και το πορτμπαγκάζ των μόλις 180 λίτρων, ενώ έχει αρκετό στενό άνοιγμα.
Ηλεκτρική καρδιά
Μπορεί η σιλουέτα του 500e να μην περνάει απαρατήρητη, όμως είναι αρκετά διακριτικό, καθώς ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο, κινείται εντελώς αθόρυβα. Παράλληλα είναι φιλικότατο προς το περιβάλλον, εκπέμποντας μηδενικούς ρύπους. Ο ηλεκτροκινητήρας του παράγει 118 ίππους (διατίθεται και με 95 ίππους), ενώ η ροπή των 220 Nm είναι άμεσα διαθέσιμη. Μπορεί να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα εντός 9 δευτ. και η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας.
Φόρτιση-αυτονομία
Η μπαταρία ιόντων λιθίου, βάρους 294 κιλών, έχει χωρητικότητα 42 kWh (διατίθεται με 23,8 kWh). Από οικιακή πρίζα 2,3 kW για μια πλήρη φόρτιση της απαιτούνται 15 ώρες και 5 λεπτά. Από ταχυφορτιστή 85 kW φτάνει από 0% σε 80% εντός 35 λεπτών και από wallbox 11 kW γεμίζει σε 4 ώρες και 15 λεπτά. H αυτονομία εξαρτάται από το πρόγραμμα οδήγησης που θα επιλέξεις. Σε πραγματικές συνθήκες, μετά από μια πλήρη φόρτιση, στο Normal πρόγραμμα είδαμε 257 χλμ., στο Range 266 χλμ. και στο Sherpa 293 χλμ. αυτονομία
Οδηγώντας
Είναι προφανές ότι η υφασμάτινη οροφή δεν προσφέρει την ίδια ηχομόνωση στην καμπίνα όπως η μεταλλική. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι εισβάλουν ενοχλητικοί θόρυβοι. Η ανάρτηση έχει αστικό προσανατολισμό, καθώς είναι μαλακή και ξέρει πως να κλείνει το «στόμα» στις λακκούβες των ελληνικών δρόμων.
Το επιπλέον βάρος (σύνολο 1.330 κιλά) γίνεται αντιληπτό, αλλά όχι ως δυσκολία στην κίνηση του οχήματος. Αντιλαμβάνεσαι ότι έχει χαμηλότερο κέντρο βάρους (δομημένο σε νέα πλατφόρμα) και πιο σταθερό πάτημα στην άσφαλτο. Με το Normal πρόγραμμα οδήγησης η απόκριση στο γκάζι γίνεται αμεσότερη και το 500e «αρπάζει» πιο εύκολα, ενώ συμβάλει και η άμεση διάθεση της ροπής.
Το τιμόνι έχει ικανοποιητική αίσθηση και σωστό βάρος για τα δεδομένα. Στα προγράμματα Range και Sherpa μπορείς να οδηγείς μέσα στην πόλη το 500e μόνο με το πεντάλ του γκαζιού. Όσο του ασκείς πίεση επιταχύνει και όσο τραβάς το δεξί σου πόδι επιβραδύνει, μέχρι που ακινητοποιείται πλήρως. Αυτή η λειτουργία όμως ενδείκνυται για μέσα στην πόλη.
Συνοψίζοντας
Το νέο 500e είναι από τα πιο ενδιαφέροντα σχεδιαστικά μικρά ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ ακολουθεί με το δικό του στυλ το ρεύμα της εποχής. Προτάσσει την αυτονομία του, η οποία χαρακτηρίζεται επαρκέστατη για την κατηγορία του. Η τιμή του 500e Cabrio με τη μεγάλη μπαταρία των 42 kW διαμορφώνεται στα 31.300 ευρώ, όμως με κρατική επιδότηση μειώνεται στα 26.252 ευρώ.