Η Tesla το 2021 πούλησε στην Ελλάδα 598 αυτοκίνητα, ενώ ο στόχος που έχει θέσει για το 2022 είναι περισσότερα από 1.000.
Αν ένα τζίνι βγαίνοντας από το λυχνάρι ζητούσε να μας εκπληρώσει τρεις μονό ευχές, σίγουρα δε θα ξέραμε τι να πρωτοδιαλέξουμε.
Στη δεδομένη φάση ίσως του ζητούσαμε αρχικά να διακτινιστούμε στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού. Έπειτα να μας κάνει αόρατους για να τρυπώσουμε στο γραφείο του Elon Musk, τη στιγμή που θα παραλάβει τα επίσημα στοιχεία με τις παγκόσμιες πωλήσεις των Tesla για το 2021.
Άραγε θα παρατηρούσε ότι στη μικρή αγορά της Ελλάδας η Tesla, εντός μόλις ενός έτους εμπορικής δραστηριότητας, ήταν πρώτη στις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων; Συνολικά πέρυσι πουλήθηκαν 2.176 αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στην Ελλάδα της πανδημίας…
«Μισό» λεπτό όμως. Μας έχει μείνει ακόμα μια ευχή. Θα ζητήσουμε λοιπόν κάτι πιο ρεαλιστικό, να οδηγήσουμε το Tesla Model Y. Για όσους δεν πιστεύουν σε μαγικά λυχνάρια, τζίνι και ευχές να τους διαβεβαιώσουμε ότι το γκρι Model Y των φωτογραφιών είναι 100% αληθινό!
Γοητευτικά διαφορετικό
Παρατηρήστε το λίγο καλύτερα, καθώς ίσως βιαστείτε να κατηγορήσετε το τζίνι ότι αντί για το Model Y μας έφερε το Model 3. Ναι μοιάζουν πολύ, ωστόσο το Model Y αποτελεί την crossover εκδοχή του. To εμπρός και πίσω τμήμα είναι σχεδόν ίδιο με του Model 3, ωστόσο η ειδοποιός διαφορά εντοπίζεται στην ψηλότερη και «κουρμπαριστή» γραμμή της οροφής.
Παράλληλα το Model Y είναι πιο μυώδες και πιο πληθωρικό σε διαστάσεις, με μήκος 4.751 χλστ., πλάτος 1.921 χλστ. και ύψος 1.624 χλστ. Ένα λεπτό μαύρο πλαστικό προστατευτικό υπάρχει χαμηλά περιμετρικά του αμαξώματος, το οποίο απέχει από την άσφαλτο ή το χώμα 167 χλστ.
Απαρατήρητοι δεν περνούν οι μεγάλοι τροχοί των 19 ιντσών ντυμένοι με ελαστικά διαστάσεων 255/45, ενώ έχουν αρκετά πλατιές ακτίνες για αεροδυναμικούς λόγους. Αν ζουμάρετε λίγο στις φωτογραφίες θα δείτε ότι στις μεσαίες κολόνες και στα εμπρός φτερά υπάρχουν τοποθετημένες κάμερες, καθώς και ότι οι χειρολαβές των θυρών είναι εντοιχισμένες στο αμάξωμα.
Μινιμαλιστικό με χώρους γηπέδου
Περνώντας στο εσωτερικό, ανακαλύπτουμε και μια coupe «νότα» στο crossover αμάξωμα του Model Y, καθώς όλες οι πόρτες δεν έχουν πλαίσιο. Κάτι επίσης διαφορετικό είναι ότι οι πόρτες από μέσα δεν ανοίγουν με την παραδοσιακή χειρολαβή, αλλά με το πάτημα ενός μπουτόν. Το σκηνικό στο εσωτερικό προέρχεται αυτούσιο από το Model 3. Η κεντρική μεγάλη οθόνη αφής των 15 ιντσών έχει «απορροφήσει» σχεδόν όλους τους φυσικούς διακόπτες και τα κουμπιά.
Υπάρχουν μόνο δυο ροδέλες ενσωματωμένες στο τιμόνι και το κουμπί των αλάρμ σε «περίεργο» σημείο, που το ψάχνεις για λίγο, καθώς βρίσκεται στην πλαφονιέρα της οροφής. Παράπονο για αποθηκευτικούς χώρους μικροαντικειμένων δε μπορείς να κάνεις, καθώς εξυπηρετεί απόλυτα το βαθύ κεντρικό υποβραχιόνιο.
Ακόμα ένας «υπόγειος» αποθηκευτικός χώρος βρίσκεται στη βάση της κεντρικής κονσόλας, μπροστά από τις δυο κάθετες θέσεις για επαγωγική φόρτιση των smartphones. Όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου ελέγχονται από την οθόνη, η οποία παίρνει άριστα στην απόκριση αφής και στην ευκρίνεια της. Ακόμα και οι υαλοκαθαριστήρες ρυθμίζονται από την οθόνη. Στην αρχή ίσως πελαγώσεις, αλλά η περιήγηση στο μενού είναι αρκετά εύκολη τελικά.
Μαλακό πλαστικό καλύπτει το επάνω τμήμα του ταμπλό, ενώ χαμηλότερα υπάρχει διακοσμητική ξύλινη επένδυση, η οποία επεκτείνεται στα πάνελ των θυρών. Ο οδηγός ρυθμίζει ηλεκτρικά το δερμάτινο αναπαυτικό του κάθισμα, το οποίο είναι ψηλό και βοηθάει στην περιμετρική ορατότητα. Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν XL χώρους για τα πόδια τους (μεταξόνιο 2.890 χλστ.), ενώ παρότι η οροφή έχει κλίση και είναι πανοραμική γυάλινη, υπάρχει άφθονος «αέρας» για τα κεφάλια τους.
Το εντελώς επίπεδο δάπεδο ευνοεί το μεσαίο τρίτο πίσω επιβάτη, αλλά θα θέλαμε τα έδρανα των πίσω καθισμάτων λίγο πιο πλατιά. Η πόρτα του χώρου αποσκευών ανοίγει ηλεκτρικά και έχει αρκετό φάρδος. Το πορτμπαγκάζ προσφέρει γενναιόδωρα 854 λίτρα, ενώ αποθηκευτικός χώρος (117 λίτρων) υπάρχει και κάτω από το εμπρός καπό, εκεί όπου σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο βρίσκεται ο θερμικός κινητήρας. Συνολικά οι χώροι αποσκευών στο Model Y φτάνουν τα 2.158 λίτρα.
Αριθμοί που προκαλούν ηλεκτροσόκ
Στο πίσω τμήμα του Model Y υπάρχει η ένδειξη Dual Motor, η οποία αφορά την ύπαρξη ενός σύγχρονου ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη τοποθετημένο στον εμπρός άξονα και ενός ακόμα στον πίσω άξονα, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται ηλεκτρική τετρακίνηση. Το κιβώτιο είναι αυτόματο μονής σχέσης, όπως σε όλα τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα.
Η έκδοση Long Range που είχαμε στη διάθεση μας παράγει 351 ίππους, ενώ ο πίνακας των επιδόσεων αναγράφει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα εντός μόλις 5 δευτ. και τελική ταχύτητα 217 χλμ./ώρα. Οι αριθμοί αυτοί εντυπωσιάζουν από την άποψη ότι μιλάμε για ένα όχημα που ζυγίζει 2 τόνους (για την ακρίβεια 2.003 κιλά).
Η μπαταρία ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 75,0 kWh, είναι ενσωματωμένη στο δάπεδο του οχήματος, χαμηλώνοντας έτσι το κέντρο βάρους, ενώ με μια πλήρη φόρτιση της υπόσχεται αυτονομία 507 χλμ., η οποία δεν απέχει σημαντικά από την πραγματικότητα (μέτρηση WLTP με 19αρες ζάντες). Η επίσημη μέση κατανάλωση ενέργειας αναφέρει 14 kWh/100 χλμ.
Κάθε φορά που πιέζεις λίγο πιο δυνατά το γκάζι η πλάτη σου κολλάει στο κάθισμα και ασυναίσθητα σφίγγεις πιο πολύ τα δάκτυλα στο τιμόνι, το οποίο έχει παχιά στεφάνη χορταστική στην αφή. Αιτία είναι η αστείρευτη ροπή των ακαριαία διαθέσιμων 527 Nm ροπής.
Άλλο είδος οδήγησης
Όταν δεν έχεις ενεργοποιημένο το Autopilot ευχάριστη έκπληξη αποτελεί η ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης, ακόμα και σε υψηλότερες ταχύτητες, αλλά και το μελετημένο βάρος του, ενώ εντός της πόλης είναι γρήγορο και δεν κουράζει (κύκλος στροφής 12,13 μέτρα). Στην αρχή ίσως παραξενευτείς από τη «ξύλινη» αίσθηση των φρένων, αλλά γρήγορα διαπιστώνεις ότι είναι αποτελεσματικά και δεν κουράζονται ακόμα και σε συνεχή πίεση.
Η δεύτερη ευχάριστη έκπληξη ήρθε στις στροφές, στις οποίες ακόμα και αν μπεις λίγο «πατημένος», το Model Y χάρη στο χαμηλό του κέντρο βάρος (θυμηθείτε τη διάταξη της μπαταρίας) δεν αφήνει το αμάξωμα να πάρει ανησυχητικές κλίσεις. Στον ανοιχτό δρόμο ταξιδεύει με αξιοθαύμαστη σταθερότητα, ενώ η απουσία θερμικού κινητήρα σε συνδυασμό με την καλή ηχομόνωση της καμπίνας κάνουν κάθε διαδρομή ήρεμη και αγχολυτική. Η ανάρτηση, αν και όχι ιδιαίτερα μαλακή, είναι ενδοτική στις άπειρες λακκούβες των ελληνικών δρόμων, ενώ η πίσω αντιδρά λίγο πιο ξερά (εμπρός διπλά ψαλίδια-πίσω πολλαπλών συνδέσμων).
Το κοινό του
Σε ποιους απευθύνεται τελικά το Model Y; Αναμφισβήτητα σε όσους βλέπουν μπροστά και επιθυμούν η αγορά του νέου τους αυτοκινήτου να είναι μια επένδυση, καθώς η ηλεκτροκίνηση είναι η επόμενη μέρα στην αυτοκίνηση.
Σε όσους θέλουν να ακολουθήσουν τη μόδα των crossover, αλλά διατάζουν με το μέγεθος του μεγαλύτερου Model X στους ελληνικούς δρόμους. Σε όσους θέλουν να μπουν στην πρίζα με στυλ και με το κύρος του premium ονόματος Tesla.
Σε όσους θέλουν να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Σε όσους δε θέλουν να ζουν με το καθημερινό άγχος της αυτονομίας. Σε όσους δεν έχουν πρόβλημα να γίνονται αντικείμενο συζήτησης από όπου περνάνε και να δέχονται «βροχή» ερωτήσεων από περαστικούς και άλλους οδηγούς. Σε όσους λατρεύουν τα gadgets και οτιδήποτε high-tech.
Σε όσους αναζητούν τη μέγιστη πρακτικότητά και άπλετους χώρους. Σε όσους δε θα λείψει καθόλου ο ήχος της εξάτμισης, η μυρωδιά της βενζίνης και η παραδοσιακή συμμετοχική οδήγηση. Σε όσους μπορούν να διαθέσουν το σεβαστό ποσό των 60.990 ευρώ.