Tι ιστορία ξεκίνησε η Citroen με το Ami, εντυπωσιάζοντας μικρούς, μεγάλους, αγόρια, κορίτσια, μαθητές, φοιτητές και επαγγελματίες!
Μέσα από ένα σχήμα, που όσο το κοιτάς, τόσο προσπαθείς να καταλάβεις εάν το Ami αποτελεί τον προπομπό μιας νέας γενιάς οχημάτων, όπως πριν από 70 και πλέον χρόνια με το θρυλικό 2CV. Αυτό δείχνει και το πως η Citroen σε διαφορετικούς καιρούς καινοτομεί, και μάλιστα ηλεκτρικά.
Αυτό είναι το Ami, το πιο παιχνιδιάρικο όχημα που κυκλοφορεί πλέον και στους ελληνικούς δρόμους. Δεν επιλέξαμε τυχαία τη λέξη όχημα, καθώς είναι λάθος να προσεγγίσεις το Ami ως αυτοκίνητο και θα διαπιστώσετε στη συνέχεια γιατί.
Talk of the town
Πρόκειται για ένα έξυπνο όχημα μικροκινητηκότητας, το οποίο προορίζεται αποκλειστικά για χρήση εντός της πόλης. Αυτή την απάντηση δίναμε στις δεκάδες (κυριολεκτούμε) ερωτήσεις που δεχόμασταν οπουδήποτε εμφανιζόμασταν με το Ami. Φουτουριστικό, χαριτωμένο, ιδιαίτερο, ελκυστικό, πρωτότυπο, ασυνήθιστο, διαφορετικό, νεανικό, περίεργο, ευφάνταστο, εκκεντρικό, ξεχωριστό και πολλούς ακόμα χαρακτηρισμούς μπορείς να χρησιμοποιήσεις όταν το περιγράφεις.
Οι εξαιρετικά συμπαγείς εξωτερικές του διαστάσεις γίνονται κατευθείαν το πρώτο θέμα συζήτησης. Με μήκος μόλις 2,41 μ., πλάτος 1,36 μ. και ύψος 1,52 μ. θα μπορούσες ακόμα και να το φιλοξενήσεις μέσα στο σπίτι σου, όπου μπορείς, χωρίς να ντρέπεσαι, να ανοίξεις διάπλατα τα χέρια σου και να το χωρέσεις μέσα στην αγκαλιά σου.
Τρυπώνει πραγματικά παντού, παρκάρει ακόμα και κάθετα, ενώ είναι εξαιρετικά ευέλικτο (κύκλος στροφής 7,2 μέτρα). Παρατηρήστε ότι το εμπρός και πίσω τμήμα είναι ίδιο, ότι οι τροχοί των 14 ιντσών είναι ακροβολισμένοι στα άκρα του αμαξώματος, αλλά και πόσο του πάει η συγκεκριμένη σκούρα ματ μπλε απόχρωση. Οι δυο μεγάλες του πόρτες έχουν αντίστροφο άνοιγμα μεταξύ τους, ενώ το σπαρτιάτικο εσωτερικό του αποδεικνύει ότι η σχεδιαστική έμπνευση της Citroen δεν εξαντλήθηκε στην εξωτερική εικόνα του Ami.
Εμπειρία για δυο
Στα ενδότερα υπάρχει χώρος αυστηρά για δυο επιβάτες. Το κάθισμα του οδηγού είναι συρόμενο, ενώ του συνοδηγού σταθερό και πιο πίσω τοποθετημένο. Έτσι είναι σίγουρο ότι δε θα ακουμπάνε οι ώμοι τους, ενώ υπάρχει αρκετός «αέρας» ανάμεσα στα κεφάλια και στην οροφή. Στο σημείο αυτό να πούμε ότι το μεγαλύτερο τμήμα της οροφής είναι γυάλινο, αλλά δεν υπάρχει σκίαστρο, κάτι που σε συνδυασμό με την απουσία κλιματισμού σε κάνει να ιδρώνεις και μόνο με τη σκέψη ότι το καλοκαίρι είναι προ των πυλών.
Τα καθίσματα δεν είναι ότι πιο βολικό, καθώς το μεγαλύτερο τμήμα τους είναι πλαστικό, αλλά πιστέψτε μας, το ξεχνάς σχεδόν αμέσως. Αντί για χειρολαβές των θυρών υπάρχουν πορτοκαλί ιμάντες (trendy) ενώ ασορτί είναι τα αποσπώμενα πλαστικά κομμάτια στο ταμπλό που θυμίζουν Lego.
Υπάρχουν μόνο τρία κουμπιά (αλάρμ, εξαερισμός και θερμαινόμενο/αντιθαμβωτικό παρμπρίζ), μια θύρα USB και μια βάση στήριξης του smartphone. Μια μικρή οθόνη πολλαπλών ενδείξεων βρίσκεται πίσω από τιμόνι και πίσω από αυτή μια θήκη για το ηχείο που συνδέεται μέσω Bluetooth με το smartphone, αν θες να ακούσεις μουσική, καθώς ηχοσύστημα δεν υπάρχει. Eίπαμε, ένα gadget με τέσσερις τροχούς
Μη ψάξετε επίσης για πορτμπαγκάζ! Λύση δίνει ο αποθηκευτικός χώρος 63 λίτρων μπροστά στα πόδια του συνοδηγού, όπου χωράει όρθια μια μικρή βαλίτσα ή τα ψώνια από το σουπερμάρκετ. Ελάχιστος αποθηκευτικός χώρος υπάρχει πίσω από τα καθίσματα, αλλά επαρκεί απλά για τον πυροσβεστήρα, το τρίγωνο και το φαρμακείο. Για τα διάφορα μικροαντικείμενα χρησιμοποιήσαμε το δίχτυ στα πάνελ των θυρών.
Τα παράθυρα ανοίγουν τμηματικά και χειροκίνητα προς τα επάνω, όπως στο θρυλικό 2CV. Ακόμα μια vintage πινελιά αποτελεί τα κουμπί της κόρνας στο μοχλό του υαλοκαθαριστήρα και τα μικρά στρογγυλά πλευρικά καθρεφτάκια που τα ρυθμίζεις τεντώνοντας το χέρι σου. Nα πούμε ακόμα ότι τα φώτα ανάβουν μόνα τους το βράδυ, καθώς δεν υπάρχει σχετικός διακόπτης.
Φορτίζει σε 3 ώρες
Ένα σύγχρονο όχημα μικροκινητικότητας δε θα μπορούσε να μην είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο, έτσι το Ami δε θα το δείτε ποτέ να κάνει στάση σε πρατήριο υγρών καυσίμων για ανεφοδιασμό. Κινείται με στυλ μέσα στην πόλη αθόρυβα, εκπέμποντας μηδενικούς ρύπους και με όλα τα μάτια καρφωμένα πάνω σας. Πού φορτίζει όμως; Το πιθανότερο είναι να το πετύχετε στην αυλή κάποιου σπιτιού ή έξω από ένα cafe, να φορτίζει συνδεδεμένο σε οικιακή πρίζα σούκο 220V.
Το καλώδιο βγαίνει από μια εσοχή που υπάρχει στην πόρτα του συνοδηγού, ενώ για μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας του αρκούν 3 ώρες. Διατίθεται βέβαια και ειδικός αντάπτορας για σύνδεση του Ami σε wallbox ή δημόσιο σταθμό φόρτισης, όμως και πάλι ο χρόνος φόρτισης θα είναι 3 ώρες. Η μέγιστη αυτονομία διαπιστώσαμε στην πράξη ότι είναι 75 χλμ. και για το λόγο αυτό (αλλά και για πολλούς ακόμα) δε μπορείς σε καμία περίπτωση να χαρακτηρίζει το Ami ταξιδιάρικο.
Προορίζεται για κοντινές αποστάσεις εντός των τειχών της πόλης και δεν ενδείκνυται προφανώς για το εθνικό οδικό δίκτυο, καθώς η τελική του ταχύτητα περιορίζεται στα 45 χλμ./ώρα (η μέγιστη επιτρεπόμενη για οχήματα της κατηγορίας L6e). Ο ηλεκτροκινητήρας παράγει περίπου 8,2 ίππους και 9,6 Nm ροπής, ενώ συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο μιας σχέσης. Αριστερά στο κάθισμα του οδηγού υπάρχουν τρία μπουτόν με τις ενδείξεις D,N,R για την κίνηση του Ami.
Προσαρμογή στην οδήγηση
Ομολογούμε ότι τις μέρες που συμβιώσαμε με το Ami ζήσαμε μια διαφορετική οδηγική εμπειρία, καθώς βγήκαμε έξω από τα «νερά» μας. Η μέγιστη ταχύτητα των 45 χλμ./ώρα σε αναγκάζει να κινείσαι διαρκώς στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας. Αναγκαστικά όμως θα πρέπει κάποια στιγμή να βγεις και σε πιο κεντρικούς δρόμους, όπου ορισμένοι βιαστικοί οδηγοί δεν έδειξαν τον απαιτούμενο σεβασμό «παίζοντας» μας τα φώτα ή κορνάροντας επειδή τους…καθυστερούσαμε.
Με το γκάζι στο…πάτωμα, αυξάνεται το βουητό που παράγει εν κινήσει το Ami, ενώ όπως είναι λογικό σε ότι αφορά την ηχομόνωση της καμπίνας να μην ζητάς ότι σε μια Rolls-Royce. Μην τα επαναλαμβάνουμε, στην πόλη όλα αυτά τα ξεπερνάς, μόλις βρεις την «τρύπα» και παρκάρεις. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες προσφέρουν αρκετά καλή περιμετρική ορατότητα, αλλά θα θέλαμε έναν κεντρικό εσωτερικό καθρέπτη, ώστε να έχουμε εικόνα και για το συμβαίνει πίσω μας.
Η ανάρτηση τώρα αντιδρά λιγότερο ξερά από όσο περιμέναμε, αλλά το σίγουρο είναι ότι το Ami δεν υποφέρει από αναταράξεις. Εννοείται ότι δεν είχαμε απαιτήσεις για ακρίβεια και πλούσια πληροφόρηση από το τιμόνι, το οποίο εν κινήσει είναι ελαφρύ, κάτι που οι φίλες μας οι σοφερίνες θα το λατρέψουν, τι και αν είναι κάπως πιο βαρύ στις μανούβρες του παρκαρίσματος. Αποδεκτή για τα δεδομένα είναι η αίσθηση από τα φρένα (δίσκοι εμπρός-ταμπούρα πίσω) που δεν αγχώνουν ούτε ξαφνιάζουν με την απόδοση τους.
Το κοινό του
Σε ποιους απευθύνεται τελικά το νέο Ami; Σε όσους βλέπουν σήμερα το αύριο των αστικών μετακινήσεων, σε όσους αναζητούν ένα οικονομικό μεταφορικό μέσο για την πόλη, σε πιτσιρικάδες από 16 ετών με δίπλωμα μοτοποδηλάτου, σε γονείς που δε θέλουν το παιδί τους να καβαλήσει δίκυκλο, ώστε να είναι πιο προστατευμένο από τα καιρικά φαινόμενα ή από την άσχημη στιγμή και κυρίως σε όσους το επιλέξουν με ωριμότητα γνωρίζοντας τα υπέρ και τα κατά του.
Στην εξοπλιστική έκδοση One η αρχική τιμή του ορίζεται στα 9.900 ευρώ, ενώ με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μειώνεται κατά 3.000 ευρώ στα 6.900 ευρώ. Η τιμή του μπορεί να πέσει περισσότερο για νέους κάτω των 29 ετών, ΑΜΕΑ και πολύτεκνους, όπως ορίζει ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Εμείς αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι σύντομα το Ami θα γίνει γκράφιτι στους τοίχους της πόλης…