H στιγμή που θα ανοίξεις την πόρτα και θα καθίσεις στη θέση του οδηγού ενός Tesla, ειδικά όταν πρόκειται για την πρώτη φορά, είναι διαφορετική.
Ίσως είναι όλος αυτό ο ντόρος που υπάρχει γύρω από το όνομα Tesla, ή ακόμα περισσότερο ο ίδιος ο εκκεντρικός πολυεκατομμυριούχος Elon Musk, ιδιοκτήτης της Tesla.
Η πρώτη οδηγική επαφή στη χώρα μας, λοιπόν, έγινε με το Model 3
Ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το οποίο όμως δεν πρέπει να κάνουμε το λάθος να το συγκρίνουμε με όσα έχουμε συνηθίσει ως τώρα, γιατί απλά δεν έχει καμία σχέση.
Μπορεί τα προϊόντα της Tesla να ανήκουν στο χώρο του αυτοκινήτου, όμως έχουν υλοποιηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να προσδιορίζουν από την αρχή πολλά από όσα θεωρούσαμε δεδομένα.
Αρχικά, θα πρέπει να καταλάβουμε ότι τα προϊόντα Tesla δεν έχουν φτιαχτεί από μια αυτοκινητοβιομηχανία με πολλές δεκαετίες ιστορίας. Η Tesla ιδρύθηκε το 2003 και παρέδωσε αυτοκίνητα για πρώτη φορά το 2008, άρα μόλις φέτος κλείνει τα 18 έτη.
Ίσως να είναι και αυτό που έχει ταράξει τα νερά της παγκόσμιας αυτοκίνησης, καθώς με λιγότερο από δύο 10ετίες στο ράλι των πωλήσεων, κάνει «νούμερα» που ζηλεύουν άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες με τεράστια ιστορία.
Όλο αυτό «βαραίνει» αποκλειστικά τον Musk, αυτός οδήγησε την Tesla με τον τρόπο του στο δρόμο της επιτυχίας με τις πωλήσεις να σαρώνουν στις ΗΠΑ.
Ας εμβαθύνουμε όμως ακόμα περισσότερο στο Model 3, μέσα από το οποίο μας “βγάλανε” με γερανό (ψάχναμε τρόπους ακόμα και να κοιμηθούμε μέσα, τόσο μας ενθουσίασε η διαφορετικότητά του).
Με 11.002 ταξινομήσεις «έκλεισε» ο Μάιος, Lamborghini και Tesla στη λίστα
Long Range, Dual Motor
Το Model 3 των φωτογραφιών, λοιπόν, είναι η δεύτερη έκδοση από τις τρεις που εισάγονται στην Ελλάδα και χαρακτηρίζεται από δύο φράσεις. Η μία είναι η Long Range και η άλλη η Dual Motor.
Η Long Range σημαίνει ότι έχει το μεγαλύτερο διαθέσιμο πακέτο μπαταριών, εκείνο με τις 75 kWh χωρητικότητας, φορτίο που σύμφωνα με την εταιρεία αρκεί για να καλυφθούν μέχρι και 614 χλμ. με μία φόρτιση.
Η Dual Motor σημαίνει ότι υπάρχουν δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο ένας είναι τοποθετημένος στον μπροστά άξονα και ο άλλος στον πίσω, κάνοντας το αυτοκίνητο να είναι τετρακίνητο. Η συνδυαστική τους ισχύς φτάνει τους 450 ίππους και τα 493 Nm ροπής.
Επιδόσεις – οδήγηση
Αποτέλεσμα αυτής της δύναμης σε συνδυασμό με την ηλεκτρική φύση του αυτοκινήτου, είναι να χρειάζεται μόλις 4.4 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα, ενώ συνεχίζει να επιταχύνει μέχρι το κοντέρ να δείξει 233 χλμ./ώρα.
Μπορεί το νούμερο της επιτάχυνσης να δείχνει εντυπωσιακό, όμως δεν αρκεί για να περιγράψεις τον απόλυτο τρόπο με τον οποίο το Model 3 ξεκολλάει από την ακινησία και εκτοξεύεται προς τα μπροστά. Μάλιστα η συμπεριφορά είναι ίδια άσχετα αν η άσφαλτος δεν είναι καλής ποιότητας ή ακόμα και αν βρέχει.
Με αντίστοιχο τρόπο επιβραδύνει καθώς τα φρένα του είναι πολύ ισχυρά, ενώ δεν κουράζονται ακόμα και αν καταπονηθούν έντονα για αρκετή ώρα.
Το σύνολο σε οδηγικό επίπεδο ολοκληρώνεται με το τιμόνι. Μας άρεσε το γεγονός ότι είναι μικρό σε διάμετρο και έχει παχιά στεφάνη. Το βάρος του μπορεί να διαμορφωθεί σε τρία επίπεδα, Comfort, Standard και Sport. Η πρώτη είναι η πιο “ελαφριά” και η τελευταία η πιο “βαριά”, που απευθύνεται κυρίως σε όσους οι αγώνες είναι στο DNA τους.
Για αυτό ακριβώς με το που κάθισε ο Γιάννης Σταυρόπουλος πίσω από το τιμόνι τα έβαλε όλα στο “sport”.
H αίσθηση του τιμονιού σε ενθουσιάζει και οι ρόδες ακολουθούν τις εντολές του οδηγού.
Γενικά ενθουσιάζει από τον τρόπο που κινείται στην άσφαλτο το αυτοκίνητο με τη συμπαγή συμπεριφορά του, χωρίς πλεύσεις και με πολύ υψηλό δείκτη σταθερότητας.
Όμως είπαμε ότι το Model 3 και γενικότερα οι δημιουργίες της Tesla είναι κάτι παραπάνω από ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτό που ξεχωρίζει, λοιπόν, είναι το τεχνολογικό κομμάτι αλλά και η πολύ διαφορετική προσέγγιση σε πολλούς τομείς που είχαμε συνηθίσει να γίνονται με κάποιους συγκεκριμένους τρόπους.
Design-διαστάσεις
Το design, ειδικά στο μπροστινό μέρος δεν “λέει” απολύτως τίποτα. Την όλη διαφορά την κάνει το logo “T” στο κέντρο του καπό.
Θα τονίζαμε ότι η εμφάνιση είναι πολύ slick, στοιχείο απαραίτητο σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για την ελαχιστοποίηση των αεροδυναμικών αντιστάσεων. Βασικό ρόλο σε αυτό παίζει η γυάλινη οροφή η οποία ξεκινάει από εκεί που τελειώνει το καπό και φτάνει σχεδόν μέχρι και το τέλος του αυτοκινήτου. Η θυσία που έπρεπε να γίνει ώστε αυτή η γυάλινη οροφή να φτάσει τόσο πίσω είναι το άνοιγμα του πορτ-παγκάζ. Δεδομένου ότι το γυαλί είναι σταθερό ανοίγει μόνο το μεταλλικό τμήμα, θυμίζοντας τη νοοτροπία των sedan. Ο χώρος των αποσκευών φτάνει τα 425 λίτρα.
Όμως για να ολοκληρώσουμε με το design, το πίσω μέρος είναι αυτό που συγκεντρώνει τα βλέμματα και φυσικά η έλλειψη διακοσμητικών στοιχείων.
Το μπροστά καπό ανοίγει και από κάτω δε βρίσκουμε μηχανολογικά τμήματα, αλλά ένα δεύτερο χώρο αποσκευών στα 131 λίτρα. Είναι το λεγόμενο frunk, από την ένωση των λέξεων front που σημαίνει μπροστά και trunk που σημαίνει πορτ-παγκάζ. Ακόμα και εδώ η Tesla κάνει τη διαφορά.
Όσο για τις εξωτερικές διαστάσεις, για μήκος/πλάτος/ύψος αυτές είναι 4.694/1.849/1.443 χλστ. αντίστοιχα.
Εσωτερικό
Εκεί όμως πραγματικά τρελαίνεσαι είναι μόλις ανοίξεις την πόρτα, χωρίς πλαίσιο, κάτι που δείχνει πόσο συμπαγής είναι η όλη κατασκευή (που φαίνεται και όταν το οδηγείς).
Και μόλις καθίσεις στη θέση του οδηγού, ψάχνεις τον πίνακα οργάνων. Όμως δεν υπάρχει καθώς όλα είναι στο tablet 15 ιντσών που βρίσκεται στο κέντρο του minimal ταμπλό.
Εδώ ακριβώς χτυπάει η καρδιά του αυτοκινήτου. Από εδώ χειρίζονται τα πάντα και από εδώ γίνονται όλες οι ρυθμίσεις του αυτοκινήτου.
Η οθόνη είναι το αυτοκίνητο και το αυτοκίνητο είναι η οθόνη.
Οι μοναδικοί φυσικοί διακόπτες είναι εκείνοι για τα παράθυρα, οι ροδέλες πάνω στο τιμόνι και οι μοχλοί που βρίσκονται πίσω από αυτό. Ο αριστερά είναι για τα φλας και τους υαλοκαθαριστήρες, ενώ ο δεξιά για το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και το χειρόφρενο.
Από την οθόνη ρυθμίζονται τα πάντα με αρκετά εύκολο τρόπο, αρκεί να εξοικειωθείς. Αυτόματα φώτα, αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες, ένταση ανάκτησης ενέργειας, διαθέσιμη ισχύς από τους κινητήρες, ντουλαπάκι συνοδηγού, σετάρισμα σε καθρέφτες και τιμόνι, επιλογές σχετικά με την αυτόνομη οδήγηση, σύστημα πλοήγησης αλλά και πρόσβαση στο internet (όπου και παρακολουθήσαμε το τελευταίο σετ μεταξύ Tσιτσιπά-Djokovic). Όλα είναι εδώ, μαζί με πιο παραδοσιακές επιλογές όπως η μουσική και ο κλιματισμός.
Από εδώ επιλέγεις αν θες το chill ή το standard, δηλαδή το πόση ισχύ θα αποδίδουν οι κινητήρες. Στην πρώτη περίπτωση έχεις λιγότερη ισχύ ώστε να κάνεις οικονομία στην μπαταρία, ενώ στη δεύτερη περίπτωση όλη η δύναμη είναι διαθέσιμη. Από εδώ ρυθμίζεται και το βάρος του τιμονιού στις θέσεις Comfort, Stamdard και Sport όπως αναφέραμε νωρίτερα.
Ακόμα, σε αυτή την οθόνη απεικονίζεται το περιβάλλον και τα αντικείμενα που καταγράφουν οι κάμερες και τα ραντάρ του αυτοκινήτου καθώς προχωράς. Αναγνωρίζονται αυτοκίνητα (δείχνει ακόμα και αν πρόκειται για μικρά ή μεγάλα οχήματα), δίκυκλα, ποδήλατα, πεζοί, οι πορτοκαλί κώνοι, οι σηματοδότες, ακόμα και οι κάδοι σκουπιδιών.
Πάει μόνο του
Αυτά τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της Tesla, το Autopilot και το ακόμα εντυπωσιακότερο FSD (Full Self-Driving). Το Autopilot θυμίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό το adaptive cruise control που έχουμε δει αρκετές φορές, όμως το FSD είναι κάτι το ξεχωριστό. Εκτός ότι ελέγχει το τιμόνι όταν υπάρχουν γραμμές στο δρόμο έστω και αχνές, αναγνωρίζει το STOP και το κόκκινο φανάρι. Όταν δει κάτι από τα δύο ακινητοποιεί το αυτοκίνητο. Παράλληλα, προσαρμόζει την ταχύτητα του αυτοκινήτου στα εκάστοτε όρια ταχύτητας, τα οποία έχει διαβάσει μόνο του.
Παιχνίδια, Netflix και YouTube
Φυσικά υπάρχουν και τα χαρακτηριστικά για τα οποία είναι διάσημη η Tesla, όπως τα παιχνίδια που μπορείς να παίξεις με τα χειριστήρια στο τιμόνι (ή και με ολόκληρο το τιμόνι). Ένα mode στα οποία το αυτοκίνητο εμφανίζεται ως έλκηθρο, ακούγεται χριστουγεννιάτικη μουσική και όταν ανάβεις το φλας παίζουν καμπανάκια. Άλλο mode που κάνει το σύστημα πλοήγησης να δείχνει ότι βρίσκεσαι στον πλανήτη Άρη και το αυτοκίνητο είναι κάποιο εξερευνητικό rover και όταν βαρεθείς τα παραπάνω, τότε μπορείς να δεις μια ταινία στο Netflix ή videos στο YouTube.
Προσέχει τον εαυτό του
Κυρίως από τα πολύ “μακριά” χέρια. Άφησες το αυτοκίνητο να φορτίζει ή το στάθμευσες και απομακρύνθηκες, στην οθόνη επιστρέφοντας θα μάθεις αν κάποιος το πλησίασε περισσότερο από όσο θα έπρεπε. Πρόκειται για το Sentry Mode. Μια λειτουργία η οποία όταν το αυτοκίνητο είναι κλειδωμένο παρακολουθεί το περιβάλλον γύρω του, μέσα από τις πολλές κάμερες που διαθέτει. Αν κάποιος πλησιάσει σε πολύ κοντινή απόσταση αρχίζει να καταγράφει βίντεο. Όταν ο κάτοχος μπει ξανά στην καμπίνα, ενημερώνεται ότι υπήρξε συμβάν και στην οθόνη παίζει το σχετικό βίντεο, στο οποίο φαίνεται υλικό από τις τέσσερις κάμερες.
Κάν’ το τηλεκατευθυνόμενο
Υπάρχει και κάτι ακόμα. Αν κάποιος πάρκαρε κολλητά στην πόρτα του οδηγού και δεν μπορείς να μπεις δεν υπάρχει πρόβλημα. Ανοίγεις την εφαρμογή της Tesla στο κινητό. Εκεί θα βρεις τη λειτουργία Summon, με την οποία κάνεις το αυτοκίνητο να κινηθεί προς τα μπροστά ή προς τα πίσω, χωρίς να είσαι μέσα, μέχρι να υπάρξει ικανό άνοιγμα της πόρτας ώστε να εισχωρήσεις στο εσωτερικό και να φύγεις…
Το κινητό σου είναι το κλειδί
Γενικότερα η εφαρμογή προσφέρει πολλά χαρακτηριστικά. Αρχικά αν την έχεις στο κινητό και είναι ανοιχτό το bluetooth, δε χρειάζεται να χρησιμοποιείς την κάρτα που δίνεται με την αγορά και λειτουργεί ως κλειδί. Το αυτοκίνητο αναγνωρίζει το κινητό του ιδιοκτήτη και ξεκλειδώνει αυτόματα. Από εκεί μπορείς να δεις πού βρίσκεται ανά πάσα στιγμή. Αν είναι σταθμευμένο ή αν κινείται και μάλιστα με τι ταχύτητα.
Όλα σε ένα app
Μπορείς να δεις το υπόλοιπο της αυτονομίας που έχει η μπαταρία, να ρυθμίσεις τον κλιματισμό μερικά λεπτά πριν μπεις ώστε η καμπίνα να είναι έτοιμη, πόσο απομένει ακόμα μέχρι να ολοκληρωθεί η φόρτιση, ενώ μπορείς να κάνεις ορισμένες ακόμα ενέργειες. Μεταξύ αυτών είναι να ανοίξεις τα παράθυρα, να πατήσεις την κόρνα, να ανάψεις τα φώτα, να ανοίξεις καπό και πορτ-παγκάζ ή ακόμα και να βάλεις όριο στη μέγιστη ταχύτητα κίνησης. Γενικότερα το app της Tesla προσθέτει πόντους στη συνολική εμπειρία που προσφέρει το αμερικανικό μοντέλο.
Χώροι
Οι χώροι του Model 3 είναι πολύ καλοί με πέντε άτομα να μετακινούνται με ευκολία. Ο μεσαίος –πίσω-επιβάτης είναι ευγνώμων για το εντελώς οριζόντιο δάπεδο. Τα καθίσματα προσφέρουν άνεση σε τέτοιο βαθμό που να μπορείς να περάσεις αρκετές ώρες στην καμπίνα χωρίς παράπονο. Η επένδυσή τους είναι μια καλής ποιότητας επένδυσης τύπου δέρματος, ενώ στο ταμπλό συνδυάζονται το συνθετικό ξύλο και τα πλαστικά με άλλα να είναι μαλακά και άλλα σκληρά στην αφή.
Γενικά πάντως, οι θέσεις είναι τοποθετημένες χαμηλά.
Συνοψίζοντας
Μπορείς να γράψεις τόσα πολλά για το Tesla που στο τέλος δεν θα τα πιστεύεις ούτε εσύ ο ίδιος που τα γράφεις. Θα επανέλθουμε όμως γιατί έχουμε «κάνει» κάτι πολύ εντυπωσιακό με το μπλε Model 3 Dual Motor.
Το Tesla Model 3, λοιπόν, στην πρώτη επαφή μαζί του μας κέρδισε σε όλα. Ειδικά στο πόσο γρήγορα μπορείς να κινηθείς. Στην απόδοση των φρένων και φυσικά στο πόσο αθόρυβα κινείσαι απολαμβάνοντας τη μουσική από το υψηλής απόδοσης Hi-Fi ενώ για στις βραδινές βόλτες υπάρχει ο κατάλληλος διακόπτης που μειώνει τη φωτεινότητα της οθόνης.
Και τώρα στο ζητούμενο. Πόσο κοστίζει η έκδοση Model 3 Dual Μotor. 54.990 ευρώ λέει ο τιμοκατάλογος, χωρίς τα κίνητρα από το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά”. Αν υπολογίσουμε και αυτά, η τιμή πέφτει στα 48.990 ευρώ.