Οι κορυφαίες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες εντείνουν τις προσπάθειές τους για τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV).
Με σημαντικές νέες επενδύσεις και συνεργασίες που έχουν σχεδιαστεί για να ενισχύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Αυτό οφείλεται κυρίως στην ταχέως αναπτυσσόμενη ζήτηση στο εξωτερικό, ενώ οι πωλήσεις EV στην εγχώρια αγορά τους παραμένουν, μάλλον, αμελητέες…
Γενικώς, η αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας έχει κατηγορηθεί ότι είναι αργή στη μετάβαση, παρότι η Toyota και η Nissan πρωτοστάτησαν πριν από περίπου 20-30 χρόνια στην παγκόσμια υιοθέτηση υβριδικών οχημάτων -από την οποία φαίνεται να είναι απρόθυμες να αποχωρήσουν. Εν τω μεταξύ, οι κυβερνήσεις στις περισσότερες προηγμένες οικονομίες σε όλο τον κόσμο έχουν θέσει ορισμένα πολύ φιλόδοξα χρονοδιαγράμματα για να καταργήσουν σταδιακά τη χρήση κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ο στόχος για μηδενικούς ρύπους
Πέρυσι, η ιαπωνική κυβέρνηση έθεσε ως στόχο όλα τα νέα επιβατικά οχήματα να είναι Οχήματα Καθαρής Ενέργειας (CEVS) έως το 2035, συμπεριλαμβανομένων των ZEV όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και τα οχήματα με κυψέλες καυσίμου καθώς και τα υβριδικά plug-in. Παρά τις κρατικές επιδοτήσεις έως και 800.000 JPY (5.600 δολ) ανά όχημα, οι πωλήσεις των ZEV υπολογίζονται σε λιγότερες από 20.000 μονάδες πέρυσι –ή μόλις 0,4% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων. Από αυτά, περίπου 8.600 εισήχθησαν, συμπεριλαμβανομένων πολλών από την Κίνα. Ωστόσο, τα υβριδικά οχήματα, τα οποία ανήλθαν σε περίπου 1,46 εκατομμύρια μονάδες, πέρυσι -ή σχεδόν το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεων-, δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για κρατικές επιδοτήσεις.
Η Toyota, η κορυφαία μάρκα υβριδικών οχημάτων της χώρας, άσκησε πίεση στην κυβέρνηση «να καταστήσει σαφές ότι υποστήριξε τα υβριδικά οχήματα όσο και τα οχήματα με μπαταρία μηδενικών εκπομπών» σε μια συνάντηση της G7 νωρίτερα φέτος, σύμφωνα με τοπικές αναφορές. Μια μελέτη που κυκλοφόρησε τον περασμένο μήνα από την Greenpeace κατέταξε την Toyota στο κάτω μέρος των δέκα κορυφαίων παγκόσμιων κατασκευαστών οχημάτων όσον αφορά την κατασκευή ZEV, η οποία αντιπροσώπευε μόλις το 0,2% της συνολικής παγκόσμιας παραγωγής της πέρυσι. Η Honda και η Nissan έπεσαν τρεις θέσεις, με τα ZEV να αντιπροσωπεύουν μόλις το 0,35% και το 2,2% της παγκόσμιας παραγωγής οχημάτων αντίστοιχα, σε σύγκριση με το 8,2% της GM.
Στην Ευρώπη τα ZEV αντιπροσώπευαν πάνω από το 9% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων το 2022 και η ΕΕ έχει θέσει στόχο όλες οι πωλήσεις νέων οχημάτων να είναι ZEV μετά το 2035.
Στην Κίνα τα EV αντιπροσώπευαν το 11% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων πέρυσι και έχουν στόχο να ξεπεράσει το 18% το 2022, ή κοντά στα πέντε εκατομμύρια μονάδες, μαζί με επιπλέον πωλήσεις 1 εκατομμυρίου υβριδικών. Η χώρα έχει τους δύο μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών στον κόσμο, την CATL και την BYD, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που συνέλεξε η νοτιοκορεατική εταιρεία συμβούλων SNR Research.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει πολλά για να κάνουν τη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές ρύπων, υποστηριζόμενες από κυβερνητικές πολιτικές που έχουν κάνει τη χώρα μακράν τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Η BYD είναι επίσης ο κορυφαίος κατασκευαστής EV της χώρας με περίπου 487.000 πωλήσεις τους πρώτους οκτώ μήνες του 2022 και παρόμοιους όγκους plug-in υβριδικών, ακολουθούμενη από την Tesla με περίπου 400.000 παραδόσεις από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη. Όλοι οι μεγάλοι όμιλοι κατασκευής οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των SAIC Motor και GAC Group, επενδύουν τεράστιες επενδύσεις για να φέρουν νέα EV στην αγορά τα επόμενα δύο χρόνια.
Η Tesla παραμένει μακράν ο μεγαλύτερος παγκόσμιος κατασκευαστής EV, με περίπου 936.000 παραδόσεις πέρυσι και περίπου 760.000 μονάδες τους πρώτους οκτώ μήνες του 2022.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων στις ΗΠΑ ανήλθαν σε 608.000 μονάδες το 2021, από τις οποίες περίπου το 73% ήταν με μπαταρίες -που ισοδυναμεί με το 3% των συνολικών πωλήσεων ελαφρών οχημάτων. Αυτό αυξήθηκε στο 5,5% το πρώτο εξάμηνο του 2022, με τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα να αντιστοιχούν σε επιπλέον 1,4%. Χωρίς τα πρόσφατα γεγονότα συμφόρησης στην εφοδιαστική αλυσίδα, η διείσδυση του ZEV θα ήταν πιθανότατα πολύ υψηλότερη φέτος.
Η κυβέρνηση Μπάϊντεν έθεσε πέρυσι στόχο το 50% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων να είναι μηδενικών εκπομπών ή υβριδικών έως το 2030, ενώ ορισμένες πολιτείες, συμπεριλαμβανομένης της Καλιφόρνιας, στοχεύουν σε 100% οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2035. Η κυβέρνηση κάνει προσφορές σε EV και plug-in υβριδικά, με τους αγοραστές να παίρνουν εκπτώσεις φόρου έως και 7.500 $ ΗΠΑ για να αυξηθούν οι πωλήσεις στα στοχευμένα επίπεδα, ενώ μόλις πρόσφατα γνωστοποίησε ότι μόνο οχήματα τοπικής κατασκευής θα πληρούν τις προϋποθέσεις για τα κίνητρα -αναγκάζοντας τους Ιάπωνες και επίσης Νοτιοκορεάτες κατασκευαστές να εντείνουν την τοπική προσαρμογή της παραγωγής τους.
Απάντηση στη μεγάλη ζήτηση EV
Ιάπωνες κατασκευαστές όπως η Toyota, η Honda και η Nissan ανακοίνωσαν σημαντικές επενδύσεις για την ενίσχυση των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού EV τους, τις τελευταίες εβδομάδες, ως απάντηση στην αυξανόμενη ζήτηση EV στο εξωτερικό.
Στα τέλη Αυγούστου η Honda ανακοίνωσε μια νέα στρατηγική συνεργασία με την LG Energy Solution για την κατασκευή ενός εργοστασίου μπαταριών ιόντων λιθίου 4,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ από κοινού στις ΗΠΑ με παραγωγική ικανότητα 40 GWh μπαταριών ετησίως από το 2025. Αυτό αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης παγκόσμια επενδυτικής στρατηγική ηλεκτροδότησης 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2030, οπότε η εταιρεία αναμένει να πουλά περισσότερα από δύο εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα ετησίως παγκοσμίως.
Την ίδια εβδομάδα, η Toyota δήλωσε ότι θα επενδύσει 730 δισ. JPY (5,1 δισ. δολ) σε νέες εγκαταστάσεις παραγωγής μπαταριών EV στην Ιαπωνία και τις ΗΠΑ μαζί, για να προσθέσει 40 GWh σε νέα χωρητικότητα έως το 2026 για να καλύψει την αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση EV.
Η Nissan συμφώνησε, επίσης, να αποκτήσει το πλειοψηφικό μερίδιο της Vehicle Energy Japan Inc (VEJ), μιας συνδεδεμένης εταιρείας που ασχολείται με την ανάπτυξη και την κατασκευή μπαταριών ιόντων λιθίου αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης μπαταριών και των σχετικών συστημάτων κατασκευής. Η Nissan είπε ότι η εξαγορά θα της επιτρέψει να εξασφαλίσει έναν σταθερό προμηθευτή μπαταριών που θα συμβάλει στην ανάπτυξη μπαταριών επόμενης γενιάς με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τόσο από άποψη απόδοσης όσο και κόστους.
Άλλοι Ιάπωνες κατασκευαστές εντείνουν επίσης τις προσπάθειές τους για να κλείσουν το χάσμα EV με άλλους παγκόσμιους κατασκευαστές οχημάτων.