Το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 αρχίζει στις 20 Mαρτίου από την πίστα του Bahrain.
Αναμένεται με τεράστιο ενδιαφέρον, καθώς υιοθετήθηκαν οι μεγαλύτερες τεχνικές αλλαγές στην ιστορία του θεσμού, που ξεκίνησε το 1950.
Βασικός στόχος των αλλαγών στους τεχνικούς κανονισμούς που εφαρμόστηκαν ήταν η διευκόλυνση της μάχης για θέση στον αγώνα.
Να μπορούν, δηλαδή, οι οδηγοί να πλησιάζουν κοντά σ’ αυτόν που προηγείται.
Διαβάστε ακόμα
Με την περσινή αεροδυναμική αυτό δεν ήταν εύκολο, καθώς υπήρχαν έντονοι στροβιλισμοί στο πίσω μέρος των μονοθεσίων και ταυτόχρονα η αεροδυναμική ευστάθειά τους εξαρτιόταν κατά 30% από την εμπρός αεροτομή.
Η αεροδυναμική απόδοση ενός μονοθεσίου πέρσι οφειλόταν κατά 70% στα δύο φτερά και κατά 30% στο σώμα.
Αυτό φέτος έχει αντιστραφεί. Παράλληλα, η διαμόρφωση του πίσω μέρους είναι τέτοια που οι έντονοι στροβιλισμοί κατευθύνονται διαγωνίως άνω, οπότε ακριβώς πίσω από το μονοθέσιο στο ύψος του, δημιουργείται μια περιοχή ήπιων στροβιλισμών η οποία επιτρέπει στο μονοθέσιο που ακολουθεί να πλησιάσει πιο κοντά.
Ταυτόχρονα, η εμπρός πτέρυγα είναι πιο απλή και η συνολική απόδοση του μονοθεσίου εξαρτάται λίγο απ’ αυτήν (10-15%).
Δυνάμεις
Έτσι οι οδηγοί μπορούν να πλησιάσουν αυτόν που προηγείται και να δώσουν μάχη για θέση. Το σώμα του μονοθεσίου φέτος παράγει το 70% της κάθετης δύναμης. Για να επιτευχθεί αυτό, οι νέοι κανονισμοί επιτρέπουν την ύπαρξη καναλιών Βεντούρι (φαινόμενο Βεντούρι: όσο μειώνεται η διατομή επιταχύνεται ο αέρας).
Έχει προκύψει ένα πρόβλημα, όσο ανεβαίνει η ταχύτητα του μονοθεσίου στο τέλος της ευθείας τόσο αυξάνει η απόδοση των καναλιών Βεντούρι και αντίστοιχα η διαφορά πιέσεων, εντέλει η κάθετη δύναμη.
Φτάνει, λοιπόν, μια στιγμή που η αεροδυναμική πίεση συμπιέζει τέρμα την ανάρτηση και το μονοθέσιο αγγίζει σχεδόν το έδαφος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα στιγμιαία να διακόπτεται η ροή αέρα, να παύει το φαινόμενο και το μονοθέσιο ν’ αναπηδά.
Αμέσως η πίεση αποκαθίσταται. Αυτό, όμως, είναι ενοχλητικό για τους οδηγούς και οι ομάδες καλούνται να το αντιμετωπίσουν. Μια εύκολη λύση, που όμως ενέχει συμβιβασμούς στην απόδοση, είναι ν’ αυξήσουν την απόσταση από το έδαφος.
Μια άλλη λύση είναι οι ενεργητικές αναρτήσεις, που σήμερα δεν επιτρέπονται γιατί θεωρούνται κινητά αεροδυναμικά βοηθήματα. Προσώρας προσπαθούν να το αντιμετωπίσουν με πριονωτή διαμόρφωση στο πλάι του πατώματος.
18 ιντσών
Πέρα από την αεροδυναμική, μια άλλη μεγάλη αλλαγή είναι τα ελαστικά 18 ιντσών. Αρκετοί οδηγοί εξέφρασαν την ανησυχία τους όσον αφορά την ορατότητα στις αργές, κλειστές στροφές σε αγώνες εντός πόλης (Monaco, Singapore, Baku).
Πάντως, όλοι είναι ευχαριστημένοι με την απόδοση και την εμφάνιση των ελαστικών, που είναι γεγονός ότι προσδίδουν μια πιο σύγχρονη μορφή στην εμφάνιση των μονοθεσίων.
Επιπλέον, η τεχνογνωσία που αποκτά η Pirelli θα μπορεί πιο εύκολα να μεταφερθεί στα παρόμοια σε διάσταση ελαστικά που χρησιμοποιούν τα σπορ αυτοκίνητα.
Aγώνες sprint
Υπάρχουν, όμως, και σημαντικές αλλαγές στους αθλητικούς κανονισμούς, όπως η ελεύθερη επιλογή γόμας ελαστικού για την εκκίνηση του αγώνα.
Αυτό αλλάζει τη συμπεριφορά των ομάδων στο Q2. Φέτος θα έχουμε και πάλι τελικά τρεις αγώνες σπριντ (Imola, Austria, Intlagos) και θα βαθμολογούνται οι 8 πρώτοι, με τον πρώτο να παίρνει 8 βαθμούς.
Όσον αφορά τον ρόλο του αλυτάρχη, από τον οποίο απομακρύνθηκε -όπως ήταν αναμενόμενο- ο Michael Masi, μια νέα ομάδα αλυταρχών ανέλαβε: Οι Niels Wittich, Eduardo Freitas θα εναλλάσσονται στη θέση του αλυτάρχη βοηθούμενοι από τον Herbie Blash σε ρόλο μόνιμου συμβούλου.
Ο Hamilton ζήτησε σταθερή ομάδα αγωνοδικών και επισήμανε τις φιλικές σχέσεις που έχουν κάποιοι με συγκεκριμένους οδηγούς. Το Ρωσικό GP δεν θα γίνει φέτος λόγω του πολέμου, και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν είναι γνωστό αν θα αντικατασταθεί από το Κινεζικό. Ούτως ή άλλως, η σεζόν που αρχίζει στην πίστα του Sakhir στο Bahrain στις 20 Μαρτίου είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία του αθλήματος.
Πιθανόν να αποδειχτεί και η πιο ενδιαφέρουσα, τουλάχιστον μέχρι να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι λόγω του ρυθμού εξέλιξης των μονοθεσίων. Ως τότε θα έχουμε πολλές εκπλήξεις. Όσον αφορά την πρόβλεψή μας: Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren θα πάρουν νίκες φέτος, πολλά προβλήματα για Aston Martin, Alpine, Alfa Romeo, πιο δυνατές από πέρσι Alpha Tauri, Williams. Ναι, βλέπουμε τη Ferrari πολύ δυνατή…