Βρισκόμαστε σε μια εποχή που η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται στο επίκεντρο.
Για αυτό ακριβώς το λόγο εμείς τολμήσαμε και οδηγώντας το ηλεκτροκίνητο Opel Corsa–e ταξιδέψαμε μέχρι τη Θεσσαλονίκη.
Τα υπόλοιπα στις γραμμές που ακολουθούν
Η ζωή χρειάζεται φαντασία και αποφασιστικότητα. Γι’ αυτό κι εμείς «γράψαμε» 1.227 χλμ. σε 48 ώρες οδηγώντας το αμιγώς ηλεκτρικό Opel Corsa-e, το μοντέλο (είναι διαθέσιμο και με θερμικούς κινητήρες βενζίνης και diesel) που κατέκτησε τον τίτλο «Best Buy Car οn Europe 2020» από τον ανεξάρτητο ευρωπαϊκό δημοσιογραφικό οργανισμό AutoBest.
Πού ταξιδέψαμε
Από την Αθήνα στην πάντα ρομαντική Θεσσαλονίκη μετ’ επιστροφής. Στο ενδιάμεσο «πεταχτήκαμε» και μέχρι τη Χαλκιδική. Πώς ήταν η εμπειρία μας, τι καταγράψαμε στο ταξίδι, πόσο πληρώσαμε φορτίζοντας, αν θα το ξανακάναμε και αν μπορεί κάποιος να βασιστεί σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ώστε να κινηθεί ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, θα τα μάθετε στις επόμενες γραμμές.
Η προετοιμασία – 1ο βήμα
Πριν ξεκινήσουμε από την Αθήνα έπρεπε να κάνουμε κάποιες ενέργειες, καθώς θα επιχειρούσαμε κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Να ταξιδέψουμε Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα με ένα από τα πιο προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα της αγοράς, το νέο Opel Corsa-e. Για τον λόγο αυτό ψάξαμε και βρήκαμε πού υπάρχουν φορτιστές στη διαδρομή σύμφωνα με τους χάρτες της plugshare. Οι φορτιστές που σημειώσαμε ήταν εκείνοι στο ΣΕΑ Αταλάντης, στη Λαμία και στη Λάρισα. Εδώ είναι το πρώτο σημείο που θέλει προσοχή. Δεν είναι όλοι οι φορτιστές της ίδιας ισχύος. Ανάλογα με τα kW που προσφέρει ο καθένας, διαφοροποιείται και ο χρόνος φόρτισης. Στο ΣΕΑ Αταλάντης βρίσκεται ο μοναδικός ταχυφορτιστής. Η ισχύς του φτάνει τα 40 kW (στο ρεύμα προς Αθήνα φτάνει τα 50 kW), όπως έδειξαν οι ενσωματωμένες οθόνες των φορτιστών. Οι εν λόγω προσφέρουν πρίζες φόρτισης “CCS”, το πιο γρήγορο πρωτόκολλο που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά. Όσον αφορά τους υπόλοιπους, ανήκουν στο δίκτυο της εταιρείας Blink, έχουν ισχύ 22 kW και διαθέτουν μόνο “Type 2” πρίζα φόρτισης, πρωτόκολλο το οποίο είναι πιο αργό. Εδώ να συμπληρώσουμε όταν δεν χρησιμοποιείται ταχυφορτιστής, αναλαμβάνει ο ενσωματωμένος φορτιστής (on board charger, όπως ονομάζεται) του αυτοκινήτου, ο οποίος στην περίπτωση του πορτοκαλί/μαύρου Corsa–e έχει ισχύ 7.4 kW. Ως εξτρά διατίθεται και ενσωματωμένος φορτιστής ισχύος 11 kW.
Η προετοιμασία – 2ο βήμα
Στη συνέχεια επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά με τους χώρους όπου βρίσκονται οι φορτιστές, ώστε να μάθουμε ποιες ώρες είναι προσβάσιμοι, αν υπήρχε κάποια βλάβη και τι γίνεται με τη χρέωση. Όλοι ήταν σε κατάσταση λειτουργίας και προσβάσιμοι 24 ώρες το 24ωρο. Στη χρέωση, όμως, υπήρχαν διαφορές. Στην Αταλάντη χρεωνόμαστε 2,5€ μόλις συνδεθεί το αυτοκίνητο στον φορτιστή και επιπλέον 0,25€ για κάθε λεπτό που μένει συνδεδεμένο. Στους φορτιστές της Blink δεν υπήρχε χρέωση, όμως στη Λάρισα ο σταθμός βρίσκεται μέσα σε ιδιωτικό parking. Ωστόσο, η χρέωση ήταν μικρή, 2€ για κάθε ώρα, με το μέγιστο ποσό να είναι τα 6€, ανεξάρτητα από το πόσες ώρες θα αφήσεις το αυτοκίνητο στο parking. Εξασφαλίζοντας, λοιπόν, ότι θα μπορούμε να φορτίσουμε στη διαδρομή, έμενε μόνο ένα πράγμα να κάνουμε: η φόρτιση του Opel Corsa-e στο 100%. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήσαμε μια απλή οικιακή πρίζα (μονοφασική) στα γραφεία του motori.
Το ταξίδι ξεκινά
Πριν πατήσουμε το γκάζι, ας δούμε κάποια τεχνικά στοιχεία. Το Opel Corsa-e φέρει ηλεκτρικό κινητήρα στον μπροστά άξονα. Αποδίδει 136 ίππους και 260 Nm ροπής. Το βάρος του συγκριτικά με τις απλές εκδόσεις είναι περίπου 350 κιλά επιπλέον, ωστόσο για 0-100 χλμ./ώρα χρειάζεται 8.1 δευτ., με την τελική να είναι στα 150 χλμ./ώρα (αν και σε ένα ηλεκτρικό οι επιδόσεις δεν έχουν ρόλο πρωταγωνιστικό, καθώς σε εμπνέει να το οδηγείς όσο πιο οικονομικά γίνεται). Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 50 kWh και η Opel ανακοινώνει επίσημη αυτονομία 337 χλμ.
Από την Αθήνα ξεκινήσαμε στις 06:00 με την μπαταρία στο 100% και τη διαθέσιμη αυτονομία στα 350 χλμ. σύμφωνα με την ένδειξη στον πίνακα οργάνων. Ορίσαμε την ταχύτητα στα 80 χλμ./ώρα, ώστε να δούμε τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στον αυτοκινητόδρομο. Θεωρητικά τα ηλεκτρικά μοντέλα έχουν μειωμένη αυτονομία στον αυτοκινητόδρομο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν φρενάρουν ή ρολάρουν όπως συμβαίνει εντός των τειχών, ώστε να γίνεται ανάκτηση ενέργειας. Που σημαίνει ότι η μπαταρία δεν φορτίζεται, παρά μόνο εκφορτίζεται. Μάλιστα, πάνω από τα 80 χλμ./ώρα ανεβαίνουν σημαντικά και οι αεροδυναμικές αντιστάσεις.
Πρώτη στάση για φόρτιση – ταχυφορτιστής
Λιγότερο από δύο ώρες αργότερα ήμασταν στο ΣΕΑ Αταλάντης. Το ποσοστό της μπαταρίας ήταν στο 69% και η διαθέσιμη αυτονομία 260 χλμ., ενώ είχαμε καλύψει 131 χλμ. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, θα μπορούσαμε να καλύψουμε μέχρι και σχεδόν 400 χλμ. χωρίς να χρειαστούμε φόρτιση. Εντυπωσιακό!
Σε 45 λεπτά φόρτισης το ποσοστό είχε φτάσει στο 99% και η αυτονομία στα 360 χλμ., οπότε ήμασταν έτοιμοι να συνεχίσουμε.
Ξανά στον δρόμο
Με την κατανάλωση να είναι πολύ καλύτερη του αναμενόμενου, αποφασίσαμε να μη σταματήσουμε στη Λαμία, αλλά στη Λάρισα. Συνεχίσαμε να κινούμαστε με 80 χλμ./ώρα προκειμένου να επιβεβαιώσουμε όσα είδαμε στο πρώτο σκέλος του ταξιδιού. Περίπου τρεις ώρες αργότερα βρισκόμασταν στην Θεσσαλική πόλη με θέα το στάδιο Αλκαζάρ. Εκεί όπου αναδείχθηκαν μεγάλα ποδοσφαιρικά ταλέντα όπως οι Βαλαώρας, Βουτιρίτσας, Γκαλίτσιος, Νεμπεγλέρας, Γκέκας, έχοντας καλύψει 214 χλμ. Η μπαταρία είχε πέσει στο 41% και η αυτονομία στα 170 χλμ. Η απόσταση μέχρι τη Θεσσαλονίκη ήταν 164 χλμ. Πιθανότατα θα μπορούσαμε να παρακάμψουμε και τη Λάρισα, όμως θελήσαμε να σταματήσουμε για λόγους ασφαλείας. Με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν «παίζεις» σε θέματα αυτονομίας, καθώς εάν μείνεις από ρεύμα, το σενάριο να έρθει ο φίλος σου με ένα δοχείο καύσιμα ώστε να φτάσεις στον πλησιέστερο σταθμό καυσίμων, δεν υπάρχει.
Οι προδιαγραφές του φορτιστή της Blink που χρησιμοποιήσαμε ανέφεραν ότι η ισχύς του είναι 22 kW. Ωστόσο, με την πρίζα φόρτισης Type 2, αναλαμβάνει το έργο φόρτισης ο ενσωματωμένος φορτιστής (ισχύος 7.4 kW). Στη Λάρισα μείναμε τρεις ώρες. Η αυτονομία ανέβηκε στα 300 χλμ. και το ποσοστό της μπαταρίας στο 90%.
Φύγαμε για Θεσσαλονίκη
Έχοντας πλέον περίσσεια ενέργειας, ανεβάσαμε ρυθμό στα 100 χλμ./ώρα και ενεργοποιήσαμε τον κλιματισμό. Ο χρόνος που χρειαστήκαμε για να φτάσουμε στη Νύμφη του Θερμαϊκού ήταν περίπου μιάμιση ώρα. Η αυτονομία κινήθηκε ακριβώς στα αναμενόμενα. Ξεκινήσαμε με την ένδειξη στα 300 χλμ., κάναμε 164 χλμ. έως την Πυλαία και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων έδειχνε ακόμα 140 χλμ.
Και γιατί στην Πυλαία;
Γιατί εκεί θα αφήναμε το ηλεκτροκίνητο Corsa στο φιλόξενο και φυλασσόμενο πρατήριο της Kaoil (*), όπου θα φόρτιζε κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Δε χρησιμοποιήσαμε τους δωρεάν σταθμούς της περιφέρειας Μακεδονίας και του δήμου Θεσσαλονίκης, καθώς προτιμήσαμε το πρατήριο της Kaoil για τους λόγους που εξηγήσαμε στις πιο πάνω γραμμές.
Το Corsa–e κατά τη διάρκεια της νύχτας φόρτιζε με 3.5 kW. Επειδή έπρεπε να φορτίζει με 7.4 kW επικοινωνήσαμε με την Blink και μας ενημέρωσαν ότι αυτό οφείλεται στους περιορισμούς του δικτύου που έχει το πρατήριο στο οποίο βρίσκεται ο φορτιστής.
2η μέρα
Όταν πήγαμε να παραλάβουμε το Opel Corsa-e η φόρτιση δεν είχε ολοκληρωθεί. Ο λόγος είναι ότι κοντά στο 100% η φόρτιση γίνεται εξαιρετικά αργά, για προστασία της μπαταρίας. Με την αυτονομία να είναι εκ νέου στα 300 χλμ., κάναμε μια βόλτα στη Θεσσαλονίκη και φύγαμε για Χαλκιδική, συγκεκριμένα στην Κασσάνδρα.
Ταχυφορτιστής και στη Χαλκιδική
Στην Καλλιθέα (Κασσάνδρα) η Lidl έχει ανοίξει ένα νέο κατάστημα, όπου στο parking υπάρχει ταχυφορτιστής (διαθέτει πρίζα CCS). Η ισχύς του είναι 20 kW και δεν υπάρχει χρέωση. Μία ώρα ήταν αρκετή για να πάμε ξανά στο 98% και παράλληλα είχαμε χρόνο για τις απαραίτητες προμήθειες ενόψει της επιστροφής μας στην Αθήνα.
Αναχώρηση από τη συμπρωτεύουσα
Επειδή η δεύτερη μέρα ήταν πιο ζεστή, ενεργοποιήσαμε τον κλιματισμό. Έτσι η αυτονομία έφτανε οριακά μέχρι τη Λάρισα, οπότε κάναμε μία ακόμα στάση της μίας ώρας. Αυτή τη φορά σε πρατήριο της ΕΚΟ κοντά στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», με ταχυφορτιστή ισχύος 50 kW. Όσο για τη χρέωση, όπως και στους περισσότερους φορτιστές, ήταν δωρεάν.
Η επιστροφή
Πλέον, ξέραμε το αυτοκίνητο και τις αποστάσεις, οπότε κινούμασταν πιο γρήγορα και με τον κλιματισμό ενεργοποιημένο, χωρίς να «ψαχνόμαστε» όπως την πρώτη μέρα. Όντως, τη διαδρομή μέχρι τη Λάρισα την κάναμε χωρίς να κοιτάμε συνεχώς την ένδειξη της αυτονομίας. Εκεί φτάσαμε με 160 χλμ. διαθέσιμα, μείναμε τρεις ώρες και φύγαμε με το 90% των μπαταριών και σκοπό η τελευταία στάση να είναι στην Αταλάντη. Φτάνοντας στο ΣΕΑ είχαμε μόλις 15% υπόλοιπο μπαταρίας, το οποίο επαρκούσε για 40 χλμ. Στάση λοιπόν για φόρτιση διάρκειας 90 λεπτών, με την ένδειξη να δείχνει 90% πληρότητα της μπαταρίας, φεύγοντας από εκεί.
Η διαδρομή Αταλάντη – Αθήνα έγινε πιο γρήγορα (120 χλμ./ώρα) και φτάνοντας στην πρωτεύουσα είχαμε ακόμα 100 χλμ. αυτονομία.
Συμπέρασμα
Πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι, μας προβλημάτιζε ο παράγοντας «αυτονομία». Τελικά αποδείχτηκε σύμμαχός μας. Εξετάζοντας μετά την επιστροφή τα δεδομένα, είδαμε ότι μπορούσαμε να πάμε από την Αταλάντη μέχρι τη Θεσσαλονίκη παρακάμπτοντας και τη Λάρισα. Όταν όμως δοκιμάζεις να κάνεις ένα τέτοιο ταξίδι, επιλέγεις την ασφαλή οδό. Να δαπανήσεις περισσότερο χρόνο, αλλά να είσαι σίγουρος ότι δεν θα έχεις απρόοπτα. Αν επιχειρούσαμε ξανά το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ξέροντας πλέον τις ικανότητες του Opel Corsa-e, θα κάναμε μόνο τη στάση στην Αταλάντη. Όταν γνωρίζεις ότι ο ανεφοδιασμός δεν διαρκεί πέντε λεπτά και ότι δεν υπάρχουν σε τακτά διαστήματα φορτιστές, συμπεριφέρεσαι διαφορετικά.
Καταλήγοντας, θεωρούμε ότι αν κάποιος έχει ένα ηλεκτρικό μοντέλο όπως το Opel Corsa-e, μαθαίνοντας σταδιακά πώς πρέπει να κινείται με αυτό, μπορεί να κάνει την απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη περίπου σε 7 ώρες. Με ένα συμβατικό αυτοκίνητο θα χρειαζόταν περίπου 5,5 ώρες (ΚΟΚ), όμως αυτός ο χρόνος εξαργυρώνεται πολλαπλά. Αφενός με το κόστος μετάβασης που είναι ελάχιστο (14 ευρώ), πέρα από τα διόδια, αφετέρου με τη φιλικότητα προς το περιβάλλον. Όλο το μυστικό βρίσκεται στους ταχυφορτιστές. Στη συγκεκριμένη διαδρομή, εάν υπήρχε ένας ταχυφορτιστής στο ύψος του Βόλου, δεν θα χρειαζόταν άλλη στάση για ρεύμα. Μία ώρα εκεί θα ήταν αρκετή, τουλάχιστον με τα δεδομένα του Opel Corsa-e. Με την ευκαιρία της αναφοράς στους φορτιστές, θα συμπληρώσουμε το εξής: στη διαδρομή, είτε η φόρτιση γινόταν δωρεάν είτε επί πληρωμή, δεν συναντήσαμε ούτε έναν ταχυφορτιστή ισχύος 100 kW, καθώς αυτοί είναι που κάνουν πραγματικά γρήγορη φόρτιση. Βέβαια, στη χώρα μας τώρα ξεκινάει η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης (με γοργά βήματα, θα συμπληρώναμε) και φυσικά αναμένονται έργα (ταχυφορτιστές) που θα βελτιώσουν την όλη εικόνα της διαδρομής, που ήδη έχει βελτιωθεί πάρα πολύ από τότε που δεν διασχίζεις τα Τέμπη.
Με το Corsa-e
Όσο για το ηλεκτρικό Corsa, (από 32.230 ευρώ) η πρώτη αυτή -τολμηρή- εμπειρία, μας άρεσε. Δεν σας κρύβουμε ότι το Corsa-e δεν μας κούρασε καθόλου, καθώς ταξίδευε με ασφάλεια και με απόλυτη ησυχία. Τελικά αυτή η ηρεμία που σου προσφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτή που θα παίξει σημαντικό ρόλο στην επιλογή, καθώς οδηγείς κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που ήξερες μέχρι τώρα. Πάντως θα το επαναλάβουμε, γιατί η μία φορά δεν είναι ποτέ αρκετή – μάλιστα, ήδη καταστρώνουμε την επόμενη απόδραση. Με τι αυτοκίνητο; Λίγο υπομονή…
(*) Θέλουμε να ευχαριστήσουμε το πρατήριο Kaoil στην Πυλαία που φιλοξένησε το Corsa-e όλη τη νύχτα κάνοντάς μας σίγουρους ότι είναι ασφαλές, όσο εμείς κάναμε τις βόλτες μας στη Νύμφη του Θερμαϊκού.