Σεπτέμβριος, καλός καιρός και έχοντας στη διάθεση μας το Opel Grandland X με diesel κινητήρα 1.5 λίτρων αφήσαμε πίσω το κλεινόν άστυ.
Διαβάζοντας για κάτι παλιά ράλι Ακρόπολις και τις διαδρομές του, μια από αυτές ήταν και στον Παρνωνα. από τα πιο γνωστά, αλλά και πιο ανεξερεύνητα βουνά της χώρας μας.
Η αφετηρία
Στόχος μας ήταν να δούμε κυρίως κάποια χωριά και τους ανθρώπους του. Έτσι, αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε από το Γεράκι. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα χωριά όλης της οροσειράς, με τον πληθυσμό του στην τελευταία απογραφή του 2011 να φτάνει τους 1.244 κατοίκους. Το Γεράκι στο παρελθόν και ιδιαίτερα στα χρόνια του Βυζαντίου αλλά και της Φραγκοκρατίας αποτέλεσε σημαντικό κέντρο. Αυτό γίνεται εμφανές από δύο στοιχεία. Το ένα είναι οι περίπου 40 εκκλησίες που σώζονται, με τις περισσότερες να έχουν πολύ μεγάλη ιστορία, καθώς είναι χτισμένες τα Βυζαντινά χρόνια. Το δεύτερο είναι το κάστρο. Φημισμένο το κάστρο στο Γεράκι.Το συγκεκριμένο χτίστηκε από από τους Φράγκους το 1209 και διατηρείται μέχρι σήμερα. Μάλιστα είναι επισκέψιμο, όμως όταν βρεθήκαμε εκεί ήταν κλειστό.
Αφήνοντας πίσω μας το Γεράκι και παίρνοντας το δρόμο προς τα ανατολικά του Πάρνωνα, το επόμενο χωριό που συναντάμε είναι το Αλεποχώρι. Πρόκειται απλά για ένα μικρό χωριουδάκι της περιοχής. Χαρακτηρίζεται από τους ιδιαίτερα στενούς δρόμους του και οι κάτοικοί του δεν ξεπερνούν τους 114.
Έχει φαρμακείο και ATM…
Ωστόσο, λίγα χιλιόμετρα αργότερα μας υποδέχεται ο Άγιος Δημήτριος. Πρόκειται για ακόμα ένα μεγάλο χωριό. Εδώ από το 1999 μέχρι το 2010 ήταν η έδρα του δήμου Νιάτων. Αυτός είναι ο λόγος που το χωριό διαθέτει ATM και φαρμακείο.
Επειδή σίγουρα κάνει εντύπωση η αναφορά μας, θα σας πούμε το έξης. Αν από τον Άγιο Δημήτριο κάποιος συνεχίσει ανατολικά, όπως κάναμε εμείς, δεν πρόκειται να συναντήσει τίποτα από τα δύο. Οι πιο κοντινές περιοχές που έχουν έστω τη μία από τις δύο παροχές, είναι οι Μολάοι στα νότια (19 χλμ.) και το Λεωνίδιο στα βόρεια (48 χλμ.).
Φεύγουμε από τον Άγιο Δημήτριο και μετά από περίπου 20 λεπτά και 13 χιλιόμετρα, φτάνουμε στην Κρεμαστή.
Εκεί που χρειάζεσαι το φούτερ
Εδώ ανοίγουμε το παράθυρο και κλείνουμε τον κλιματισμό. Ο λόγος ο καθαρός δροσερός αέρας ανάμεσα στα έλατα σε ύψος 800 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας.Το χωριό είναι από τα ορεινότερα του Πάρνωνα. Όσο για το όνομα, Κρεμαστή, δικαιολογείται απόλυτα καθώς είναι σαν κάποιος να κρέμασε τα σπίτια στις πλαγιές του βουνού. Εκτός από το δροσερό κλίμα (το βράδυ απαραίτητο το φούτερ ακόμα και το καλοκαίρι) η Κρεμαστή είναι ένα από τα ομορφότερα χωριά της περιοχής. Τα σπίτια είναι στην πλειοψηφία τους δίπατα και σχεδόν όλα είναι ασβεστωμένα. Αυτό δίνει μια ομοιομορφία η οποία ξεκουράζει το μάτι. Επιπλέον, οι κάτοικοι διατηρούν σε καλή κατάσταση και απόλυτα καθαρά όλα τα κεντρικά σημεία του χωριού, όπως η πλατεία, η εκκλησία και το εξωκκλήσι του Προφήτη Ηλία, αλλά και τα πλακόστρωτα δρομάκια.
Ανεφοδιασμός
Έχοντας περάσει αρκετές ώρες από την αρχή της περιήγησής μας, άρχισε το στομάχι να διαμαρτύρεται και σε αυτό η Κρεμαστή είχε την κατάλληλη απάντηση. Γκόγκες. Πρόκειται για χειροποίητα ζυμαρικά τα οποία παρασκευάζονται από αλεύρι, νερό και αλάτι. Βράζονται, στραγγίζονται και στη συνέχεια περιχύνονται με καυτό βούτυρο. Απαραίτητη γαρνιτούρα είναι η άφθονη μυζήθρα. Αν βρεθείτε στην περιοχή δοκιμάστε τες, αλλά μετά μην ανεβείτε στη ζυγαριά…
Τελευταίος σταθμός
Τελευταία στάση στη βόλτα μας στα χωριά του Πάρνωνα είναι ο Χάρακας ή Ζάρακας. Ένα ακόμα μικρό χωριό το οποίο χαρακτηρίζεται από μεγάλο υψόμετρο. Συγκεκριμένα, βρίσκεται στα 620 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας και το 2011 είχε μόλις 172 κατοίκους.
Το ομορφότερο σημείο του ήταν εκείνο το οποίο σηματοδότησε το τέλος της περιήγησής μας στον Πάρνωνα. Πρόκειται για τον Σταυρό, ή ξέφωτο. Οι ντόπιοι χρησιμοποιούν και τις δύο ονομασίες. Η πρώτη οφείλεται σε έναν σταυρό που έχει τοποθετηθεί στο σημείο. Η δεύτερη στο γεγονός ότι ξαφνικά σε μια στροφή του δρόμου παύεις να βλέπεις μόνο βουνά γύρω σου. Τη θέση τους παίρνει το Μυρτώο πέλαγος, με την Ύδρα και τις Σπέτσες να διακρίνονται στο βάθος του ορίζοντα.
Με το Opel Grandland X
Αυτή ήταν η περιήγησή μας σε μερικά μόνο από τα δεκάδες χωριά που έχει ο Πάρνωνας. Μια οροσειρά η οποία έχει μήκος πάνω από 100 χλμ. Όπως αναφέραμε στις πιο πάνω γραμμές το αυτοκίνητο με το οποίο κινηθήκαμε ήταν το Opel Grandland X. Μάλιστα, πρόκειται για την ειδική έκδοση 2020 με την οποία η Opel γιορτάζει τα 120 χρόνια από την ίδρυσή της.
Ο κινητήρας ήταν ο diesel των 1.5 λίτρων με τους 150 ίππους και τα 300 Nm ροπής και το κιβώτιο ταχυτήτων το χειροκίνητο έξι σχέσεων.
Το τρίπτυχο της ικανοποίησης. Καθίσματα, ανάρτηση, κατανάλωση
Η εμπειρία μας με το SUV των Γερμανών ήταν κάτι παραπάνω από θετική. Ένας από τους βασικούς παράγοντες στους οποίους οφείλεται αυτό, ήταν τα καθίσματα. Από το Γεράκι μέχρι και τον Χάρακα η εξόρμησή μας κράτησε περίπου 6 ώρες, καθώς σταματούσαμε, φωτογραφίζαμε και βλέπαμε τα διάφορα μέρη. Σε αυτές προσθέστε άλλες τρεις μέχρι να φτάσουμε στο Γεράκι, σύνολο 9 ώρες.
Εκτός από τα καθίσματα, στην άνεση συνέβαλε και η ανάρτηση. Άσχετα από το ρυθμό που κινούμασταν, απορροφούσε με άνεση τις ποικίλες κακοτεχνίες. Δεν τις εξαφάνιζε, όμως φρόντιζε να απομονώνονται από την καμπίνα με τέτοιο τρόπο, ώστε να μη δημιουργήσουν προβληματισμό ούτε για μια στιγμή. Ταυτόχρονα, περιόριζε σε πολύ μεγάλο βαθμό τις κλίσεις του αμαξώματος, παρά το αυξημένο του ύψος και την απόσταση από το έδαφος.
Τρίτος παράγοντας που μας γέμισε ικανοποίηση ήταν η κατανάλωση. Παρά το ιδιαίτερα ορεινό ανάγλυφο και τις πάμπολλες στροφές που συναντήσαμε, η κατανάλωση περιορίστηκε στα 6.7 λίτρα/100 χλμ. ενώ όσο ήμασταν στον αυτοκινητόδρομο,και χωρίς να ξεφεύγουμε από τα όρια ταχύτητας είδαμε στον υπολογιστή ταξιδίου ακόμα και 4.9 λίτρα/100 χλμ.
Κάτι διαφορετικό
Ο Σεπτέμβριος είναι μήνας ιδανικός για εξορμήσεις, καθώς ακόμα ο καιρός είναι καλός. Ταυτόχρονα, οι περισσότεροι έχουν επιστρέψει στα αστικά κέντρα, οπότε μπορεί κάποιος να δει με περισσότερη άνεση τα διάφορα μέρη. Δοκιμάστε λοιπόν κι εσείς μια τέτοιου είδους εξόρμηση. Η Ελλάδα έχει πάρα πολλά μέρη για εξερεύνηση, τα οποία περιμένουν να τα ανακαλύψουμε.
Στο ταμείο
Οι τιμές του Opel Grandland X ξεκινούν από τις 21.650 ευρώ, ενώ με τον diesel κινητήρα από τις 22.770 ευρώ. Όσο για την έκδοση 2020, με κινητήρα βενζίνης ξεκινά από τις 23.100 ευρώ και με κινητήρα πετρελαίου από τις 24.850 ευρώ.