Από τα βασικότερα σημεία στην οδηγική αξιολόγηση ενός μοντέλου είναι η συνολική αίσθηση που προσφέρει το τιμόνι.
Το βάρος του ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος, η αφή με τη στεφάνη, η ακρίβεια στις κινήσεις, η επαναφορά, τα ενσωματωμένα σε αυτό κουμπιά, η απόκριση στις εντολές κατεύθυνσης του οχήματος χωρίς καθυστέρηση, η απορρόφηση κραδασμών, η πιστή αναμετάδοση για τη θέση των τροχών σε στροφές και η σταθερότητα σε ευθείες, είναι βασικά κριτήρια για το πόσο καλό είναι το εκάστοτε τιμόνι.
Η Audi λοιπόν μέσα από ένα διαδικτυακό “Tech Talk” μας εξήγησε αναλυτικά τη φιλοσοφία και την τεχνογνωσία που έχει αναπτύξει σχετικά με τα συστήματα διεύθυνσης των οχημάτων της.
Το τιμόνι είναι το κυρίαρχο χαρακτηριστικό του αυτοκινήτου για πάνω από 120 χρόνια. Στην αρχή, υπήρχε ένας μοχλός ή μία ράβδος διεύθυνσης. Με αυτόν τον τρόπο ο οδηγός άλλαζε τη γωνία διεύθυνσης των τροχών. Ωστόσο, αυτό το σύστημα διεύθυνσης ήταν οτιδήποτε άλλο από ακριβές ή ευέλικτο.
Ακόμα και τα παλαιότερα οχήματα της Audi, όπως τα Type Α και Type Β, ήταν εξοπλισμένα με τα παραδοσιακά τιμόνια, τα οποία τότε ήταν πολύ μεγάλα, σε σύγκριση με τα σύγχρονα. Τη δεκαετία του 1980 η Audi παρουσίασε το υδραυλικό τιμόνι, το οποίο ήταν μικρότερο και πιο εύχρηστο. Το 1991 ο αερόσακος οδηγού που αποθηκεύεται μέσα στο τιμόνι εντάχθηκε στο βασικό εξοπλισμό. Παράλληλα ενσωματώθηκαν κουμπιά στο τιμόνι π.χ για την ένταση του ηχοσυστήματος.
Μέσα από το Q7 η Audi το 2014 παρουσίασε την τετραδιεύθυνση. Το σύστημα μπορεί να ρυθμίσει τις γωνίες διεύθυνσης στο μπροστινό και στον πίσω άξονα ανεξάρτητα το ένα από το άλλο. Σε χαμηλές ταχύτητες οι πίσω τροχοί περιστρέφονται έως και πέντε μοίρες στην αντίθετη κατεύθυνση των εμπρός τροχών. Αυτό μειώνει την ακτίνα στροφής κατά περίπου ένα μέτρο και είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο κατά τον ελιγμό και τη στάθμευση.
Σε ταχύτητες περίπου 60 χλμ./ώρα, οι πίσω τροχοί ακολουθούν την κίνηση των εμπρός τροχών. Η περιστροφή έως και δύο μοίρες στην ίδια κατεύθυνση καθιστά τη συμπεριφορά οδήγησης στον αυτοκινητόδρομο και τις ταχύτητες ταχείας κυκλοφορίας πιο ήρεμες συνολικά και αυξάνει τη σταθερότητα σε περιστρεφόμενες καταστάσεις.
Η γερμανική εταιρεία με σήμα τους τέσσερις ενωμένους κύκλους καθόρισε τα 375 χιλιοστά ως τη διάμετρο της στεφάνης του τιμονιού. Όλα τα τιμόνια έχουν διπλό αφρώδες υλικό και συνεπώς προσφέρουν πολύ καλή επιφανειακή ομοιογένεια και αίσθηση ολίσθησης. Οι θέσεις των ακτίνων πρέπει να ταιριάζει με τη βασική διάταξη της θέσης του οδηγού και να μην αποκρύπτει τη θέαση των οργάνων ή των paddles. Σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, οι ακτίνες στα τιμόνια Audi έχουν πραγματικά πολύ λεπτό σχεδιασμό, μια πρόκληση όσον αφορά την αντοχή και την ασφάλεια.
Audi Q4 e-tron: 299 ίπποι και 520 χλμ. αυτονομία-Είναι σίγουρα ηλεκτρικό; (video)
Σημειώνεται ακόμα ότι τα ενσωματωμένα κουμπιά και οι διακόπτες στο τιμόνι πρέπει να είναι προσβάσιμα και με τους δύο αντίχειρες, χωρίς να επηρεάζεται η οδήγηση. Σε όλα τα μοντέλα της Audi, το ύψος και το βάθος του τιμονιού μπορούν να ρυθμιστούν στην περιοχή των +/- 30 χιλιοστών, έτσι ώστε ο κάθε οδηγός να μπορεί να βρει τη δική του κατάλληλη θέση καθίσματος. Σε γενικές γραμμές, πρέπει να υπάρχει απόσταση περίπου 25 έως 30 εκατοστών μεταξύ του άνω σώματος του οδηγού και του τιμονιού, ενώ οι βραχίονες του οδηγού πρέπει να κάμπτονται ελαφρώς.
Το τιμόνι των νέων Audi Q4 e-tron και Q4 Sportback e-tron θέτει νέα πρότυπα στη σχεδίαση, την εργονομία και τη λειτουργικότητα. Ενσωματώνει συνολικά 18 λειτουργίες, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πρώτη φορά μέσω οθονών αφής με εμφάνιση black panel. Οι περιοχές λειτουργίας τους ανάβουν και δείχνουν ποια κουμπιά είναι ενεργά με αυτόν τον τρόπο. Όταν είναι ανενεργές, οι οθόνες αφής με γυαλιστερό μαύρο χρώμα είναι σχεδόν αόρατες.
Μια άλλη καινοτομία είναι η στεφάνη του τιμονιού, η οποία είναι επίπεδη για πρώτη φορά στο πάνω και στο κάτω μέρος. Αυτό δίνει στο εσωτερικό ένα πιο φουτουριστικό αποτέλεσμα, τονίζει την προοδευτικότητά του και διευκολύνει την είσοδο και έξοδο από το όχημα.
Μια επιφάνεια αισθητήρα κάτω από το εξωτερικό στρώμα αφρώδους επένδυσης στη στεφάνη του τιμονιού μπορεί να επιβεβαιώσει εάν ο οδηγός έχει ή όχι τα χέρια του στο τιμόνι. Δεν απαιτεί δύναμη ή πίεση, μπορεί να αισθανθεί ακόμη και μια πολύ απαλή επαφή για να επιτρέπει τη χαλαρή οδήγηση. Η μονάδα ελέγχου που είναι ενσωματωμένη στο τιμόνι αξιολογεί συνεχώς αυτήν την επαφή και αναγνωρίζει εάν ο οδηγός είναι έτοιμος να ασχοληθεί με την κυκλοφορία. Το τιμόνι δεν μπορεί να παραμείνει περισσότερο από 15 δευτερόλεπτα χωρίς να το αγγίξει ο οδηγός. Μετά από αυτό, θα εμφανιστεί μια σειρά οπτικών και ακουστικών προειδοποιήσεων.
Το ηλεκτρομηχανικό υποβοηθούμενο τιμόνι είναι ότι πιο σύγχρονο. Το σύστημα λειτουργεί χωρίς υδραυλικά εξαρτήματα και έτσι εξοικονομεί σημαντική ποσότητα ενέργειας. Κάνει επίσης τεχνικά δυνατά όλα τα συστήματα βοήθειας με επέμβαση διεύθυνσης. Το ηλεκτρομαγνητικό υδραυλικό τιμόνι προσφέρει ρυθμιζόμενη ταχύτητα διεύθυνσης και συμβάλλει στην σταθερότητα της κατεύθυνσης.