Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για τις οθόνες των καινούριων αυτοκινήτων που μεγαλώνουν σε μέγεθος, ενσωματώνοντας πλήθος λειτουργιών.
Έτσι, μετά τη «διαμάχη» μεταξύ συμβατικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχει ενσκήψει και αυτή μεταξύ των οθονών και των συμβατικών διακοπτών στα ταμπλό των νέων μοντέλων.
Μεγάλες οθόνες: Είναι πρακτικές και εργονομικές;
Είναι τελικά οι μεγάλες οθόνες η βέλτιστη λύση; Ή μήπως αποσπούν την προσοχή του οδηγού από το δρόμο, όταν ψάχνει κάποια συγκεκριμένη ρύθμιση ή λειτουργία στο αυτοκίνητο;
O οργανισμός EURONCAP πρόσφατα μάλιστα ανακοίνωσε πως θα αφαιρεί 5 από τους 100 βαθμούς στον τομέα της ασφάλειας στην οδήγηση, αν ορισμένες λειτουργίες του αυτοκινήτου (πχ φλας, κόρνα ή φώτα) απαιτούν χρήση της οθόνης.
Αν και ακόμα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση για τον τρόπο με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιλέγουν τον έλεγχο των λειτουργιών (όπως πχ έγινε υποχρεωτικό το ABS και το ESP), ίσως δεν απέχουμε πολύ από το να συμβεί.
Έλεγχος αυτοκινήτου μέσω… κινητού
Ο κυριότερος λόγος που επικρατούν οι οθόνες είναι η αυξημένη χρήση των κινητών τηλεφώνων και το πλήθος των διαθέσιμων εφαρμογών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να διευκολύνουν θεωρητικά τους οδηγούς, μεταφέρουν ουσιαστικά ένα κινητό τηλέφωνο ή τάμπλετ με μεγάλη οθόνη στο αυτοκίνητο κι από εκεί να ελέγχονται οι λειτουργίες του.
Όταν είναι σταματημένο το αυτοκίνητο ή σε συνθήκες έντονου κυκλοφοριακού, είναι σχετικά εύκολο για τον οδηγό. Τι συμβαίνει όταν οδηγούμε σε δρόμους με στροφές και επιθυμούμε ν’ αλλάξουμε θερμοκρασία στον κλιματισμό; Ή ν’ αλλάξουμε σταθμό στο ραδιόφωνο;
Εκεί εύκολα μπορεί ν’ αποσπαστεί η προσοχή του οδηγού από το δρόμο ή να εκνευριστεί επειδή δεν βρίσκει άμεσα τη συγκεκριμένη λειτουργία που θέλει να διαμορφώσει με ίσως απρόβλεπτες συνέπειες σε έκτακτη ανάγκη ή κάποιο φρενάρισμα πανικού.
Σίγουρα οι μεγάλες οθόνες που καλύπτουν ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα του ταμπλό των καινούριων αυτοκινήτων, ειδικά των ηλεκτρικών, είναι εντυπωσιακές και προσελκύουν τους αγοραστές, ωστόσο χρειάζεται αρκετή προσοχή στη χρήση τους.
Ήδη συμβαίνουν ατυχήματα και δυστυχήματα από την κακή χρήση του κινητού κατά την οδήγηση. Δεν χρειάζεται να υπάρχουν κι άλλοι τρόπο για ν’ αποσπάται η προσοχή του οδηγού από το δρόμο με δυσάρεστες συνέπειες. Γι’ αυτό καλό είναι να υπάρχουν και συμβατικοί διακόπτες για τον έλεγχο συγκεκριμένων λειτουργιών των αυτοκινήτων