Ποιοι και με ποιες προϋποθέσεις μπορούν να αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα;
Την επόμενη δεκαετία σε όλους τους ευρωπαϊκούς δρόμους θα κυκλοφορούν, αναγκαστικά, ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το μήνυμα το έχετε λάβει όλοι. Δεν είναι κάποια καινούργια είδηση. Η βόρεια και κεντρική Ευρώπη έχει κινηθεί γρήγορα και έχει φροντίσει να γεμίσει με ηλεκτρικούς σταθμούς φόρτισης των μπαταριών στις εθνικές και επαρχιακές οδούς. Οι κάτοικοι δεν βασανίζονται να βρουν έναν σταθμό για να φορτίσουν τις μπαταρίες των αυτοκινήτων τους. Οι κυβερνήσεις τους υποστήριξαν την ιδέα της ηλεκτροκίνησης όχι με λόγια αλλά με έργα.
Έχουν υποδομές που εμείς στην Ελλάδα απλώς τις ονειρευόμαστε. Και αυτοί που δίνουν υποσχέσεις τις φαντάζονται. Δεν εξηγείται διαφορετικά. Στη βόρεια Ευρώπη όπου και αν κινηθείς, σε εθνική οδό ή σε βουνά και απομακρυσμένα χωριά, θα βρεις σταθμούς φόρτισης των μπαταριών.
Στη Γερμανία, κατά τη διάρκεια παρουσίασης καινούργιου μοντέλου αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης, μπήκαμε σε ένα υπόγειο πάρκινγκ. Τελικά δεν βρήκαμε να παρκάρουμε -παρά το γεγονός ότι υπήρχαν κενές θέσεις-, γιατί όλες ήταν θέσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σταθμούς καυσίμων βρίσκεις στους δρόμους, στα σουπερμάρκετ, σε όλα τα δημόσια και ιδιωτικά πάρκινγκ αλλά και σε όλους χώρους όπου κάποιος αυτοκινητιστής θα έχει λόγο να σταματήσει. Ρίξτε μια ματιά στα πάρκινγκ στην Αθήνα να δείτε αν υπάρχουν σταθμοί φόρτισης. Και αν τύχει και ρωτήσετε κάποιον ιδιοκτήτη πάρκινγκ αν σκέφτεται να επενδύσει σε σταθμό φόρτισης μπαταριών, θα γελάσει.
Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν οι παραδοσιακοί οδηγοί μπορούν να κινηθούν χωρίς άγχος με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η απάντηση είναι ΝΑΙ, αλλά μόνο υπό προϋποθέσεις.
Δεν θα αναφερθώ στο θέμα οδηγικής αίσθησης. Αυτό είναι υποκειμενικό. Η οδηγική αίσθηση είναι θέμα συνήθειας. Ο μεγάλος προβληματισμός στην ηλεκτροκίνηση είναι η φόρτιση των μπαταριών.
Για να υιοθετήσεις την ευρωπαϊκή ιδέα που έχει στόχο το μηδενικό αποτύπωμα θα πρέπει να απαραιτήτως:
– Να έχεις χώρο στάθμευσης στο σπίτι σου.
– Να έχεις προμηθευτεί τον ειδικό φορτιστή που μπορεί τη νύχτα μέσα σε 5-6 ώρες να γεμίσει τις μπαταρίες του αυτοκινήτου.
– Να έχουν γεμίσει οι δρόμοι με φορτιστές, και φυσικά να μη σταθμεύει αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα.
– Να υπάρχουν δεκάδες ταχυφορτιστές των 35-40 λεπτών στις εθνικές οδούς Αθηνών – Θεσσαλονίκης και Αθηνών -Πατρών. Να μπουν ταχυφορτιστές στον δρόμο για τη Λάρισα και την Καρδίτσα, τα Ιωάννινα και τα Γρεβενά. Να υπάρχουν ταχυφορτιστές στα σύνορα με την Τουρκία, τη Βουλγαρία, την Κροατία, την Αλβανία.
Αν δεν γίνουν όλα αυτά, τότε δεν υπάρχει ελπίδα. Θα λέμε λόγια και θα κάνουμε όνειρα χωρίς κανένα νόημα.
Όταν δεν υπάρχουν οι σωστές προϋποθέσεις, όταν η ένδειξη της αυτονομίας πέσει κάτω από τη μέση αρχίζει η αγωνία.
Η αλήθεια είναι ότι αρκετοί «τραβάνε τα μαλλιά τους», γιατί η Ελλάδα δεν είναι ακόμη έτοιμη να ανταποκριθεί σ’ αυτήν την πρόκληση.
Θα μου πείτε ότι λύσεις υπάρχουν.
Όταν ο δείκτης στις μπαταρίες κατέβει, μπορεί ο καθένας να πάει σε κάποιον σταθμό φόρτισης ή σε κάποιο σουπερμάρκετ -όλα τα μεγάλα σουπερμάρκετ έχουν σταθμούς φόρτισης- και να αφήσει το αυτοκίνητό του για κάποιες ώρες στην πρίζα.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι τη μισή με μία ώρα που κάνουν τα ψώνια τους φορτίζουν κατά κάποιο τρόπο τις μπαταρίες τους. Μέχρι να γεμίσουν το καρότσι τους προσθέτουν και ένα 10%-15% ενέργεια.
Πριν από μερικές ημέρες είχα στη διάθεσή μου ένα 100% ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Φορτιστής για να χρησιμοποιήσω το ρεύμα του σπιτιού μου -διαθέτω πάρκινγκ- δεν υπήρχε. Ο υπεύθυνος μου είπε ότι για λόγους ασφαλείας δεν βάζουν πλέον στο αυτοκίνητο αυτό το καλώδιο που κάποτε είχαν.
Εσείς τι λέτε; Είμαστε έτοιμοι για την ηλεκτροκίνηση ή απλώς λέμε λόγια για να τα πιστέψουμε;