Ο πρόγονος του σύγχρονου και ιδιαίτερα επιτυχημένου Peugeot 208 έχει αφήσει ανεξίτηλα τα χνάρια του στο χάρτη της αυτοκίνησης. Ο λόγος φυσικά για το εμβληματικό 205, το οποίο φέτος γιορτάζει την 40η του επέτειο.
Σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία το ημερολόγιο έδειχνε 24 Φεβρουαρίου του 1983 όταν λανσαρίστηκε το ιστορικό 205, το οποίο άνοιξε για την Peugeot νέους ορίζοντες στη σχεδίαση, τους κινητήρες και το μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Την ιδέα για τη δημιουργία ενός νέου μικρού αυτοκινήτου είχε ο Jean Boillot, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Peugeot στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Οραματίστηκε κάτι περισσότερο από ένα αυτοκίνητο πόλης, καθώς ήθελε να είναι πολλαπλών χρήσεων, άνετο στην πόλη αλλά και στους επαρχιακούς δρόμους, ικανό να μεταφέρει μια μικρή οικογένεια και πάνω απ’ όλα να είναι προσιτό.
Αν και τα περισσότερα μοντέλα της Peugeot εκείνη την εποχή είχαν την υπογραφή του οίκου Pininfarina, οι γραμμές του 205 δημιουργήθηκαν από το σχεδιαστή της Peugeot, Gérard Welter, ενώ εγκαινίασε στοιχεία που ενσωματώθηκαν στα επόμενα μοντέλα της εταιρείας. Για παράδειγμα, η μάσκα με τις οριζόντιες γρίλιες και το τμήμα που συνέδεε τα πίσω φωτιστικά σώματα. Το εσωτερικό του 205 επιμελήθηκε ο σχεδιαστής Paul Bracq, από το Στούντιο Σχεδίασης της Peugeot, ενώ αργότερα ο οίκος ο Pininfarina «έπλασε» το 205 cabriolet.
Από τεχνικής σκοπιάς το 205 ήταν το πρώτο Peugeot με ράβδους στρέψης στο πίσω μέρος, ώστε να ελευθερωθεί περισσότερος χώρος για την καμπίνα των επιβατών. Επίσης εγκαινίασε τη νέα γενιά κινητήρων XU και συγκεκριμένα τον XUD7, έναν τετρακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα 1.769 κ.εκ., απόδοσης 60 ίππων με μέση κατανάλωση καυσίμου μόλις 3,9 λίτρα/100 χλμ.
Ωστόσο η γκάμα των κινητήρων του ήταν πλούσια. Από το λανσάρισμα του το 1983 προσφέρονταν με τέσσερις βενζινοκινητήρες και έναν πετρελαιοκινητήρα, με την ισχύ κατά τη διάρκεια της καριέρας του να κυμαίνεται από 45 έως 200 ίππους. Το 1984 έκαναν πρεμιέρα οι θρυλικές εκδόσεις GTI και Turbo 16 με τρίθυρο αμάξωμα. Το 1986 ακολούθησε η Junior με τζιν καθίσματα και έπειτα οι πιο σικάτες Lacoste και Gentry. Αξίζει να αναφέρουμε ακόμα ότι το 1984, όταν στο τιμόνι της Peugeot βρίσκονταν ο Jean Todt, η εταιρεία εισήλθε στην κορυφαία κατηγορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι, το διάσημο «Group B», με το εντυπωσιακό 205 Turbo 16.
Το 1985 και το 1986, το 205 Turbo 16 επέτρεψε στην Peugeot να κερδίσει τον παγκόσμιο τίτλο των κατασκευαστών και στους Timo Salonen (1985) και Juha Kankkunen (1986) να τον τίτλο των οδηγών. Όταν δεν υπήρχε πλέον η κατηγορία «Group B» στα τέλη του 1986, ο Jean Todt πρότεινε στην Peugeot το 205 T16 να λάβει μέρος στο Ράλι Παρίσι-Ντακάρ. Το ειδικά τροποποιημένο 205 T16 κέρδισε το 1987 και το 1988 το σκληρό αγώνα αντοχής, αρχικά με τον Ari Vatanen και μετά με τον Juha Kankkunen.
Το 1998, μετά από μια μακρά και επιτυχημένη σταδιοδρομία 15 ετών, η παραγωγή του 205 ολοκληρώθηκε στις 5.278.050 μονάδες. Τη σκυτάλη στη συνέχεια παρέλαβαν τα 206, 207 και το νεότερο 208.