Μεγάλο το σούσουρο στην αγορά καθώς υπάρχουν σκοτεινά σημεία και ασάφειες με πολιτικό άρωμα, όπως λένε οι γνωρίζοντες…
Προσφυγή για τον αποκλεισμό της από τη συνέχεια του διαγωνισμού του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αφορά την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων πρόκειται να καταθέσει η κινεζική BYD, η οποία αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα από την «Πέτρος Πετρόπουλος».
Εγείρονται σοβαρά ερωτήματα από παράγοντες της αγοράς γιατί και πως προ ημερών, το υπουργείο Μεταφορών, έπειτα από εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής, αποφάσισε τον αποκλεισμό της BYD, προκρίνοντας τις συμμετοχές των IRIZAR (συμφερόντων Σαρακάκη) και YUTONG (επίσης κινεζική).
Η υπόθεση αφορά ακριβώς το τμήμα του διαγωνισμού για τα 250 απλά ηλεκτρικά λεωφορεία 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 123,75 εκατ. ευρώ. Σε αυτά προσφορές κατατέθηκαν από τις IRIZAR, BYD και YUTONG, και, βάσει απόφασης του υπουργείου Μεταφορών, IRIZAR και YUTONG συνεχίζουν στη διαδικασία, ενώ η νεοφερμένη BYD αποκλείστηκε…
Ειδικότερα, η βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς της YUTONG ήταν 146,181 μονάδες και της IRIZAR 128,65 μονάδες, ενώ ακολουθεί το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, από το οποίο θα κριθεί το τελικό αποτέλεσμα.
Στελέχη της αγοράς επαγγελματικού αυτοκινήτου, υπογράμμιζαν ότι με δεδομένο ότι η BYD συμμετέχει και σε άλλο τμήμα του διαγωνισμού (τα 100 απλά ηλεκτρικά λεωφορεία), η προσφυγή της θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ.
Πάντως, όλα δείχνουν πως το τμήμα του διαγωνισμού για τα 100 αρθρωτά αστικά λεωφορεία 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ, κατακυρώνεται στην Iveco που την αντιπροσωπεύει η Παύλος Ι. Κοντέλλης ΑΕΒΕ.
Απομένει να δούμε τι εξελίξεις θα έχουμε και στα άλλα δύο τμήματα του διαγωνισμού, ήτοι:
-Προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 59 εκατ. ευρώ, προσφορές έχουν καταθέσει η ιταλική Industria Italiana Autobus και η IVECO.
-Προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, προσφορές έχουν κατατεθεί από την Irizar, την Van Hool, την IVECO και την BYD.
Στόχος είναι να ανακηρυχθούν οι ανάδοχοι μέχρι τα τέλη του έτους, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο πως θα υπάρχουν διαφορετικές ημερομηνίες στις υπογραφές των συμβάσεων λόγω φάσεων του χρόνου ολοκλήρωσής τους και ενδεχόμενη υποβολή ενστάσεων.