Καλά κρατεί η φρενίτιδα της ηλεκτροκίνησης και οι μεγάλοι παίκτες του χώρου κονταροχτυπιούνται. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν οι δύο κολοσσοί VW και Tesla, που επιδίδονται σε ανταλλαγή πυρών, ο ένας στην εγχώρια αγορά του άλλου.
Η Tesla ξεκίνησε επίσημα την παραγωγή στο νέο της «Gigafactory» στο Βερολίνο. Το εργοστάσιο βρίσκεται μόλις μία ώρα μακριά από τα κεντρικά γραφεία της Volkswagen AG στο Wolfsburg, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης και του σημερινού ηγέτη στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Την ίδια ώρα, όμως, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία παίρνει κεφάλι στις ΗΠΑ, μια αγορά όπου η Tesla είναι ο συντριπτικά κυρίαρχος κατασκευαστής EV. Η VW ανακοίνωσε σχέδια επενδύσεων 7,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, στη Βόρεια Αμερική, όπου θα προσθέσει νέα παραγωγική ικανότητα για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα όπως το microbus ID.Buzz.
Η VW και η Tesla δεμ κρύβουν ιδιαιτέρως τους στόχους τους να κυριαρχήσουν στην διευρυνόμενη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία. Σε ένα tweet που σηματοδοτεί την κυκλοφορία των πρώτων οχημάτων παραγωγής στο εργοστάσιο του Βερολίνου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, είπε ότι ο στόχος του «master plan part 3…» της εταιρείας του θα είναι η κλιμάκωση σε ακραίο μέγεθος!!!
Η Tesla έχει, ήδη, τέσσερα εργοστάσια συναρμολόγησης, συμπεριλαμβανομένου του αρχικού του στο Fremont της Καλιφόρνια και ενός άλλου στη Σαγκάη που άρχισε να παράγει οχήματα το 2019. Το νέο εργοστάσιο στο Βερολίνο και ένα τέταρτο στο Τέξας θα διπλασιάσουν περίπου την παραγωγική του ικανότητα. Ο Μusk έχει δηλώσει, συχνά, ότι οραματίζεται την προσθήκη πολλών άλλων φυτών τα επόμενα χρόνια.
Από την πλευρά της, η Volkswagen έχει δεσμεύσει περισσότερα χρήματα για να προχωρήσει ηλεκτρικά πιο γρήγορα από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία αυτοκινήτων, αυξάνοντας το ποσό σε περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030, ώστε να χρηματοδοτήσει τη μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης -που τροφοδοτούνται από βενζίνη- για 14 διαφορετικές μάρκες (από τη Seat και τη Skoda μέχρι τις εξωτικές μάρκες Porsche και Lamborghini). Audi και Bentley έχουν, ήδη, εκπονήσει σχέδια να είναι 100% «ηλεκτρικές» μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, ενώ και άλλες, συμπεριλαμβανομένης της ναυαρχίδας της Volkswagen, θα ακολουθήσουν σύντομα μετά. Έχουμε να δούμε πολλά ακόμη…
Η VW διαθέτει, ήδη, μια αυξανόμενη σειρά από εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων που λειτουργούν στην Ευρώπη και την Κίνα. Άργησε να αναπτύξει το κατασκευαστικό της αποτύπωμα στην αμερικανική αγορά, ξεκινώντας να εισάγει το γερμανικής κατασκευής ID.4 στα τέλη του 2020. Μόλις ολοκληρώνει την επέκταση ενός εργοστασίου συναρμολόγησης στο Chattanooga του Tennessee , το οποίο θα παράγει το ID.4 , αλλά οι φιλοδοξίες του Ομίλου δεν σταματούν εκεί.«Αυτή η βαθιά δέσμευση στις τοπικές δυνατότητές μας θα μετατρέψει τη Volkswagen σε μία από τις κορυφαίες μάρκες EV που είναι γνωστή για τη δέσμευσή της στην καινοτομία, την ποιότητα και τις κοινότητες που αποκαλούμε σπίτι», δήλωσε στο NBC ο Scott Keogh, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Volkswagen Group of America Inc.
Αξιωματούχοι τόσο της Tesla όσο και της Volkswagen έχουν ξεκαθαρίσει την πρόθεσή τους να ανατρέψουν ο ένας τον άλλον στις αντίστοιχες εγχώριες αγορές τους. Η Tesla είναι ο συντριπτικά κυρίαρχος παίκτης στις ΗΠΑ, παράγοντας δύο από τα τέσσερα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην αγορά. Ωστόσο, η Volkswagen αναμένει ότι το 55% των πωλήσεών της στις ΗΠΑ θα αποτελείται από αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030.
Στην Ευρώπη, η VW κατέχει μερίδιο 25% των πωλήσεων EV, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων – έναντι 13% για την Tesla, είπε η Brinley. Όμως, το εργοστάσιο του Βερολίνου δίνει στην εταιρεία την παραγωγική ικανότητα για να τροφοδοτήσει μια σημαντική αύξηση της ανάπτυξης.
Ωστόσο, η αναλύτρια της IHS Markit, Stephanie Brinley, υποβαθμίζει την ιδέα ότι πρόκειται για μια μάχη των ηλεκτρικών τιτάνων. «Υπάρχουν μόνο θετικά και για τους δύο», υποστηρίζει, καθώς επεκτείνουν την παρουσία τους στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη, την Κίνα και άλλες αγορές. Τα ηλεκτρικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό κλάσμα της παγκόσμιας ζήτησης – μόλις 3% στις ΗΠΑ, αν και ορισμένες αγορές, όπως η Νορβηγία και η Βρετανία, έχουν ανέβει σταθερά σε διψήφια επίπεδα. «Η αγορά των EV βρίσκεται σε ανοδική πορεία, επομένως θα υπάρξουν μόνο ευκαιρίες ανάπτυξης», πρόσθεσε.
Φυσικά, η Tesla και η VW δεν είναι σε καμία περίπτωση οι μόνες αυτοκινητοβιομηχανίες που ελπίζουν να επωφεληθούν από τη μεταβαλλόμενη αγορά. Η GM σχεδιάζει να λανσάρει τουλάχιστον 30 πλήρως ηλεκτρικά οχήματα σε όλο τον κόσμο έως το 2025, συμπεριλαμβανομένης της νέας Cadillac Lyriq που ξεκίνησε να κατασκευάζει αυτήν την εβδομάδα. Η GM σκοπεύει να κυκλοφορήσει 100 τοις εκατό EV έως το 2035. Η Volvo σχεδιάζει να επιτύχει αυτόν τον στόχο πριν από το τέλος αυτής της δεκαετίας. Και μεγάλοι παίκτες όπως η Ford, η Honda, η Toyota και το Hyundai Motor Group κινούνται όλοι σε παρόμοιες κατευθύνσεις. Βραχυπρόθεσμα, τουλάχιστον, η ζήτηση EV θα μπορούσε να υπερβεί την παραγωγική ικανότητα, σύμφωνα με την Brinley και άλλους αναλυτές αυτοκινήτων