Η Polestar, η σκανδιναβική εταιρεία που ανήκει στη Volvo και οι δύο στον Κινέζικο κολοσσό Geely, είναι έτοιμη να μειώσει το προσωπικό της κατά 450 εργαζόμενους για να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες δυσκολίες.
Τι ακριβώς συμβαίνει.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη περνά μια δύσκολη περίοδο.
Οι αριθμοί αυξάνονται, αλλά η ανάπτυξη επιβραδύνεται και οι κατασκευαστές, ως αποτέλεσμα, πρέπει να επανεξετάσουν τα σχέδια και τις επενδύσεις ώστε να αντιμετωπίσουν τις περίπλοκες συνθήκες της αγοράς.
Polestar: Μειώνει το προσωπικό αρκετά
Το τελευταίο επεισόδιο αφορά την Polestar, η οποία ανακοίνωσε την περικοπή 450 θέσεων εργασίας (ίσο με το 15% του συνόλου) ως συνέπεια του γεγονότος ότι, στο άμεσο μέλλον, θα πουληθούν λιγότερα αυτοκίνητα με μπαταρία από το αναμενόμενο.
Εν ολίγοις, αυτό που προκύπτει είναι ότι πρέπει να μειωθεί το κόστος και να πάρουν «παράταση» τα νέα μοντέλα, καθώς το 2025 αναμένεται το νέο-καινοτόμο- Polestar 5.
Αυτό το διάστημα η εταιρίας (δεν υπάρχει στη χώρα μας) «παίζει» με 3 μοντέλα το Polestar 2, το Polestar 3 και το Polestar 4, τα οποία αναμένεται να αποφέρουν οφέλη στους τραπεζικούς λογαριασμούς της εταιρείας.
Αλλά από πού προέρχεται αυτή η κρίση;
Η κίνηση της Polestar είναι άμεση συνέπεια της απόφασης της Volvo να αναθεωρήσει (προς τα κάτω) το μερίδιό της στη μάρκα. Είναι επίσης αλήθεια ότι η Geely, ιδιοκτήτρια και των δύο μαρκών, σκοπεύει να αναλάβει θέση μεγαλύτερου ελέγχου.
Polestar: Στήριξη από τον κολοσσό Geely
Η θέση του κινεζικού ομίλου είναι να συνεχίσει να παρέχει υποστήριξη στην Polestar εγγυώντας ένα καλύτερο δυνατό μέλλον, αλλά είναι σαφές ότι αυτή η βαθιά αναδιοργάνωση θα απαιτήσει μια εξίσου βαθιά αλλαγή στη λειτουργία της εταιρίας.
Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επιβραδύνουν την εξάπλωση της κινητικότητας με μηδενικές εκπομπές, όχι μόνο για την Polestar φυσικά, αναγκάζοντας τους Οίκους να αντιμετωπίσουν όλο και πιο δύσκολες προκλήσεις μετά την πανδημία.
Μετά τα lockdown για την καταπολέμηση της πανδημίας, που από μόνα τους έχουν κάνει τα πράγματα πολύπλοκα τουλάχιστον για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, καθώς και για την πλειονότητα των εταιρειών ανεξαρτήτως κλάδου, οι παγκόσμιες αγορές έπρεπε να αντιμετωπίσουν πρώτα την κρίση των τσιπ και μετά την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, που είχε σαν συνέπεια οι τιμές να εκτοξευθούν.
Η πρώτη επιβράδυνε την παραγωγή σε σημείο να αναγκάσει το προσωρινό κλείσιμο ολόκληρων εργοστασίων.
Το δεύτερο μείωσε σημαντικά τα περιθώρια κέρδους, αναγκάζοντας επίσης τους κατασκευαστές να αυξήσουν τις τιμές.
Τιμές οι οποίες στη συνέχεια, σε μια αιματηρή μάχη για την κατάκτηση μεριδίου αγοράς, παρουσίασαν κάποια μείωση, επιδεινώνοντας την κρίση ρευστότητας πολλών κατασκευαστών που βρέθηκαν αντιμέτωποι σε ένα πολύ ύπουλο σταυροδρόμι, που έχει να κάνει με χαμηλότερους τιμοκαταλόγους για τη διατήρηση του όγκου στις ταξινομήσεις ή την προστασία της κερδοφορίας;
Σε ένα τόσο ζοφερό πανόραμα προστίθενται ορισμένοι παράγοντες που κάνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μη ελκυστικά για τους καταναλωτές. Τα δύο πρώτα είναι εξαρχής, δηλαδή το γνωστό άγχος αυτονομίας και η έλλειψη κατάλληλης υποδομής φόρτισης, ενώ υπάρχει και η αύξηση των επιτοκίων που κάνει την αγορά αυτοκινήτου (και κατά συνέπεια ενός ηλεκτρικού) πιο δύσκολη.
Σαν να μην έφτανε αυτό, υπάρχει μια καλά θεμελιωμένη αντίληψη ότι στον τομέα της κινητικότητας μηδενικών εκπομπών, τα σημερινά οχήματα θα αντικατασταθούν σύντομα από άλλα εξοπλισμένα με καλύτερες τεχνολογίες όσον αφορά την μπαταρία, την ταχύτητα φόρτισης και την απόδοση.
Κάποιοι λοιπόν προτιμούν να περιμένουν για να μην επιβαρυνθούν με σημαντικά κόστη αγοράς και βρεθούν σε λίγα χρόνια με ένα ξεπερασμένο ή κατά τα άλλα μη ελκυστικό αυτοκίνητο.
Οι πληροφορίες αναφέρουν επίσης οτι Renault και Volkswagen, θα καθυστερήσουν στην ανάπτυξη των αντίστοιχων εταιρειών τους που είναι αφιερωμένες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (Ampere για τους Γάλλους) και σε εκείνη για την παραγωγή μπαταριών (PowerCo για τους Γερμανούς).
Πάντως όπως δείχνουν οι καταστάσεις, ασχέτως των προβλημάτων, ο αγώνας για την ηλεκτροκίνηση είναι ο μόνος βιώσιμος για την κινητικότητα του μέλλοντος που ακόμη και οι σκεπτικιστές, όπως η Toyota ή άλλοι Ιάπωνες κατασκευαστές, φαίνεται να το έχουν καταλάβει.
Ωστόσο, ο ενθουσιασμός έχει κάπως περιοριστεί και η αγορά θα επιβραδύνει.
Πράγματι, στην περίπτωση της Γερμανίας, η αγορά θα γνωρίσει συρρίκνωση για πρώτη φορά μετά από οκτώ χρόνια.
Αυτά είναι σημάδια που δεν μπορούν να αγνοηθούν και από την άλλη οι Κινέζοι πάνοπλοι ετοιμάζουν πολύ δυναμική απόβαση στην Ευρώπη, με την Ε.Ε. να τους ανοίγει ακόμα περισσότερο την «πόρτα»