Τους αγώνες sprint θέλει να δοκιμάσει η Formula 1, κάτι που θα κάνει σε τρία Γκραν Πρι φέτος. Γιατί όμως έφτασε σε αυτή την απόφαση; Για ποιους λόγους το κάνει; Τι θέλει να πετύχει με αυτό και γιατί διάλεξε τη φετινή σεζόν;
Sprint αγώνες. Όλοι γι’ αυτό μιλάνε, όμως τι είναι τελικά;
Η απόφαση
Η απόφαση των υπεύθυνων του σπορ είναι ότι οι αγώνες sprint θα γίνουν σε τρία Γκραν Πρι, όμως μόνο τα δύο έχουν καθοριστεί. Το ιταλικό στη Monza και το βρετανικό στο Silverstone. Προς το παρόν αυτό που ξέρουμε για το τρίτο είναι ότι κατά πάσα πιθανότητα θα αφορά κάποιο από εκείνα που γίνονται εκτός Ευρώπης.
Το βασικό ερώτημα όμως είναι γιατί γίνεται αυτή η κίνηση;
Γιατί;
Η κυριότερη επιδίωξη της Formula 1 είναι να αυξήσει το engagement, δηλαδή το πόσο ασχολείται το κοινό με τον εκάστοτε αγώνα. Με τη μορφή που έχουν σήμερα τα Γκραν Πρι η Παρασκευή είναι για πολλούς “νεκρή” μέρα, καθώς όχι απλά δεν παρακολουθούν αλλά πολλές φορές δεν ενημερώνονται καν για το πώς κύλησαν οι δύο πρώτες περίοδοι των ελεύθερων δοκιμών.
Το Σάββατο τα πράγματα είναι καλύτερα. Αν και οι ελεύθερες δοκιμές συνεχίζουν να μη συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον όσον αφορά το πλατύ κοινό, σίγουρα το ίδιο δεν ισχύει με τις κατατακτήριες. Βέβαια και πάλι ο casual θεατής, δηλαδή αυτός που θέλει να δει κάποιο σπορ χωρίς να εντρυφήσει περισσότερο, είναι πολύ πιθανό να μην ασχοληθεί.
Τα πράγματα αλλάζουν κατά πολύ την Κυριακή με τον αγώνα. Το ενδιαφέρον είναι κατακόρυφα αυξημένο. Το κοινό που θα συντονιστεί είναι πολύ μεγαλύτερο ενώ ακόμα και αν κάποιος δε δει τον αγώνα, θα θελήσει να μάθει το αποτέλεσμα.
Όμως και εδώ συμβαίνει το εξής. Είναι σημαντικό το ποσοστό εκείνων που βλέπουν την εκκίνηση και τους πρώτους γύρους, μετά βαριούνται και σταματάνε την παρακολούθηση επιλέγοντας να κάνουν κάτι άλλο.
Στόχος είναι τα λεφτά
Η Formula 1 θέλει να αλλάξει αυτή την εικόνα. Θέλει να κάνει τους θεατές να ασχολούνται ολόκληρο το τριήμερο (ει δυνατόν), να βρίσκουν περισσότερο ενδιαφέρον στα Γκραν Πρι, ενώ θέλει να κρατήσει ακόμα και τον θεατή των πρώτων γύρων. Την ενδιαφέρουν όλες οι κατηγορίες θεατών καθώς όσο περισσότερο κόσμο προσελκύει, τόσο θα αυξάνεται η χρηματική πίτα. Περισσότερες και πιο προσοδοφόρες χορηγίες για τις ομάδες, περισσότερα τηλεοπτικά δικαιώματα και γενικότερη άνοδος των εσόδων. Μην ξεχνάμε ότι πάνω από όλα η Formula 1 είναι μια επιχείρηση, για την οποία η Liberty Media έδωσε 4.4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017. Αυτό σημαίνει ότι θέλει να βγάζει κέρδος και μάλιστα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο. Γι’ αυτό αλλάζουν οι κανονισμοί με προσανατολισμό την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και γι’ αυτό εισαγάγονται οι αγώνες sprint (μεταξύ άλλων αλλαγών).
Οι κινήσεις
Τι κάνει για να πετύχει την αύξηση του engagement, λοιπόν. Η πρώτη κίνηση είναι ότι φέρνει τις κατατακτήριες την Παρασκευή το απόγευμα. Από τη στιγμή που αποδεδειγμένα οι κατατακτήριες προσελκύουν περισσότερο κόσμο σε σχέση με τις ελεύθερες δοκιμές, τις βάζει στη “νεκρή” μέρα. Μάλιστα έχει αποδειχθεί ότι ο τρόπος που γίνονται οι κατατακτήριες “κρατάει” τον θεατή.
Η δεύτερη κίνηση είναι ότι βάζει τους αγώνες sprint το Σάββατο το απόγευμα. Μάλιστα το κάνει με έναν πάρα πολύ έξυπνο τρόπο.
Κατά μέσο όρο ένας αγώνας Formula 1 διαρκεί μιάμιση ώρα. Αυτό σημαίνει ότι για τα 100 χλμ. που θα είναι οι αγώνες sprint θα χρειάζεται περίπου μισή ώρα. Επιπλέον, δεν υπάρχει υποχρεωτικό pit stop.
Αυτά τα στοιχεία σημαίνουν ότι το Σάββατο θα έχουμε αγωνιστική δράση, δηλαδή αυτό που αρέσει στο ευρύ κοινό. Ταυτόχρονα θα διαρκεί λίγο ώστε να μην κουράζει και το κυριότερο δε θα έχει pit stop. Το τελευταίο είναι εξαιρετικά σημαντικό. Είναι αρκετοί οι casual viewers που αναφέρουν ότι μπερδεύονται με τα pit stops και τα παιχνίδια στρατηγικής, καθώς υπάρχουν στιγμές του αγώνα που δεν μπορούν να καταλάβουν ποιος προηγείται. Δε χρειάζεται καν να πούμε τι γίνεται με όρους όπως undercut ή overcut.
Τι κάνει λοιπόν η Formula 1; Φτιάχνει έναν mini αγώνα ώστε να δει κάτι εύπεπτο-εύκολο ο απλός θεατής, να περάσει καλά μισή ώρα και να παρακινηθεί ώστε να παρακολουθήσει ξανά, τον κυρίως αγώνα αυτή τη φορά.
Η σημασία της ώρας
Πολύ σημαντική είναι η απόφαση ο αγώνας sprint να γίνεται το απόγευμα του Σαββάτου και όχι το πρωί. Με τον τρόπο που είναι προγραμματισμένοι οι αγώνες αυτό σημαίνει ότι ο Ευρωπαίος θεατής (το μεγαλύτερο ποσοστό του κοινού της F1 είναι στην Ευρώπη) θα δει τον mini αγώνα την ώρα που χαλαρώνει το Σάββατο το απόγευμα, ενώ οριακά προλαβαίνει και τον Ασιάτη το βράδυ που πιθανόν να είναι στο σπίτι του. Πιθανόν το τρίτο Γκραν Πρι στο οποίο θα δούμε αγώνα sprint να είναι στην Αμερική, ώστε οι άνθρωποι της Liberty Media να δουν πώς αποδέχεται και το αμερικανικό κοινό αυτό το νέο τρόπο διεξαγωγής του αγωνιστικού τριημέρου.
Γιατί φέτος;
Μία ακόμα καίρια ερώτηση είναι γιατί επιλέχτηκε η φετινή σεζόν. Οι λόγοι είναι δύο.
Ο ένας είναι ότι χρειάστηκε χρόνος μέχρι η Liberty Media να φέρει τη Formula 1 “στα μέτρα της”. Για να γίνει αυτό έπρεπε να γίνουν άλλες κινήσεις πρώτα και να μεσολαβήσουν κάποια χρόνια για να φανεί η επίδρασή τους (περισσότερη παρουσία στα social media, βελτιωμένα γραφικά στους αγώνες, Netflix κ.λπ.). Με αυτές τις κινήσεις κατάφερε μία πρώτη μεγάλη αύξηση στο κοινό, οπότε πλέον έπρεπε να κάνει κάποια πιο ριζική αλλαγή.
Ο δεύτερος είναι ότι φέτος όλα δείχνουν ότι θα έχουμε μάχη μέχρι το τέλος για το πρωτάθλημα. Δε θα μπορούσε να είναι καλύτερη η συγκυρία, λοιπόν, δεδομένου ότι η μάχη θα προσελκύσει ακόμα περισσότερο κόσμο, ειδικά κοινό που δεν ασχολούνταν ενεργά με το σπορ στις χρονιές της κυριαρχίας της Mercedes ή της Red Bull πιο παλιά.
Τρίτος και τελευταίος λόγος είναι ότι το 2022 θα υπάρξουν τόσο πολλές αλλαγές που οι ομάδες είναι πιθανό να αντιδρούσαν, ενώ φέτος που οι αλλαγές είναι λιγότερες υπάρχει περιθώριο για πειραματισμούς.
Ενστάσεις
Ανάμεσα στις ενστάσεις που εκφράζουν αρκετοί είναι το γεγονός ότι σε μία χρονιά με τόσο κλειστή μάχη, οι βαθμοί από τους αγώνες sprint ίσως να είναι εκείνοι που θα κρίνουν το πρωτάθλημα. Στατιστικά δείχνει απίθανο κάτι τέτοιο όμως ακόμα και αν συμβεί, δε θα μειώσει την αξία όποιου κερδίσει. Άλλωστε και στο παρελθόν υπήρξαν πειραματισμοί με το σύστημα βαθμολόγησης. Πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι το 2014 όταν ο τελευταίος αγώνας έδινε διπλάσιους βαθμούς, όμως έτσι όπως εξελίχθηκε το πρωτάθλημα αυτό δεν επηρέασε την κορυφή.
Ένα άλλο επιχείρημα που βρίσκουν απέναντί τους οι αγώνες sprint είναι ότι με αυτόν τον τρόπο αλλοιώνεται το DNA της Formula 1. Σίγουρα υπάρχει μια βάση σε αυτό, όμως πρόκειται για ένα άθλημα όπου απαιτούνται πάρα πολλά χρήματα, τα οποία πρέπει από κάπου να βρεθούν. Αν η αντίδραση του κοινού είναι θετική, θα μεταφραστεί σε επιπλέον έσοδα για όλους τους εμπλεκόμενους.
“Δοκιμάζουμε και βλέπουμε πώς θα πάει”
Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι άνθρωποι της Formula 1 δεν πρόκειται να κάνουν κάτι που δε θα αρέσει στο κοινό, απλά επειδή έτσι αποφάσισαν. Χαρακτηριστικά ο Ross Brawn είπε πως όταν γίνουν και οι τρεις αγώνες θα υπάρξει αξιολόγηση σχετικά με την αποτελεσματικότητά τους. Ανάλογα με τα αποτελέσματα θα αποφασιστεί αν το 2022 θα δούμε ξανά αγώνες sprint ή όχι. Ωστόσο, αυτό που ξεκαθάρισε ο Brawn είναι πως δεν πρόκειται να δούμε κάτι τέτοιο σε αγώνες όπως του Μονακό.
Μέχρι τώρα έχουν δείξει καλά στοιχεία
Στη Liberty Media έχουν δείξει ότι συνήθως κάνουν σωστές κινήσεις που φέρνουν περισσότερο ενδιαφέρον αλλά και περισσότερο κοινό στο άθλημα. Επιπλέον έχουν δείξει πως όταν μια ιδέα δε φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα δεν εμμένουν σε αυτή. Τα παραπάνω μας προσφέρουν μια σιγουριά σχετικά με το νέο εγχείρημα, όσο ρηξικέλευθο και αν είναι σε ό,τι αφορά της Formula 1.
Ήρθαν για να μείνουν;
Αν και οι αγώνες sprint αποτελούν μια θεμελιώδη αλλαγή στον τρόπο που γίνονται τα Γκραν Πρι, είναι πολύ πιθανό να αυξήσουν σημαντικά τον αριθμό ανθρώπων που παρακολουθεί-ενδιαφέρεται για τη Formula 1. Αν το καταφέρουν, θα παραμείνουν.