H εξασφάλιση σπάνιων γαιών είναι το μεγάλο ζητούμενο για την αυτοκινητοβιομηχανία, ώστε να ανταπεξέλθει στους ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης.
Η Κίνα ελέγχει, επί του παρόντος, την προμήθεια μετάλλων σπάνιων γαιών, που χρησιμοποιούνται στους περισσότερους ηλεκτρικούς κινητήρες «μόνιμου μαγνήτη» οι οποίοι παράγονται, σήμερα.
Και η ΕΕ επιδιώκει, από την πλευρά της, να μειώσει, εκτός των άλλων, την εξάρτηση από την Κίνα για τα μέταλλα, τα οποία χρησιμοποιούνται, επίσης, σε ανεμογεννήτριες, καθώς έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για ουδετερότητα άνθρακα, έως το 2050. Το πρόβλημα είναι σύνθετο, λοιπόν…
Συμφωνία Schaeffler-REEtec
Τελευταία εξέλιξη, με ξεχωριστό ενδιαφέρον, σε σχέση με τα παραπάνω η συμφωνία της Schaeffler για την προμήθεια μαγνητών σπάνιων γαιών από την Ευρώπη.
Είναι η πρώτη συμφωνία από έναν ευρωπαϊκό προμηθευτή ή αυτοκινητοβιομηχανία στον κλάδο για την προμήθεια σπάνιων γαιών, στην ευρύτερη περιοχή.
Συγκεκριμένα, η Schaeffler συμφώνησε σε μια πενταετή συμφωνία με τη νορβηγική REEtec για την προμήθεια οξειδίων σπάνιων γαιών από το 2024, δήλωσε ο Chief operating officer της πρώτης Andreas Schick στο Reuters.
Η συμφωνία ανακοινώθηκε επίσημα από τις δύο εταιρείες την Τετάρτη 20 Απριλίου. Η αξία της ωστόσο δεν έγινε γνωστή. «Μεταμορφωνόμαστε σε προμηθευτή ηλεκτρονικών κινητήρων και αναπτυσσόμαστε σημαντικά», είπε ο Schick σε συνέντευξή του. «Ως εκ τούτου, από την πλευρά των σπάνιων γαιών χρειαζόμαστε ικανούς εταίρους, όχι μόνο μέσω της τυπικής αλυσίδας εφοδιασμού μέσω Κίνας, χρειαζόμαστε μια τοπική αλυσίδα εφοδιασμού για την Ευρώπη».
To Schaeffler Group, είναι Γερμανός κατασκευαστής ρουλεμάν και άλλων στοιχείων για την αυτοκινητοβιομηχανία την αεροδιαστημική και τη βιομηχανία γενικότερα.
Ιδρύθηκε το 1946 από τους αδελφούς Dr. Wilhelm και Dr.-Ing. Ε. H. George Schaeffler.
H Schaeffler Automotive Aftermarket χειρίζεται, για περισσότερα από 35 χρόνια, τις μάρκες LuK, INA & FAG στην παγκόσμια αγορά ανταλλακτικών, με ένα διεθνές δίκτυο περίπου 11.500 διανομέων και περισσότερα από 30 περιφερειακά γραφεία πωλήσεων και αντιπροσώπευσης.
Σήμερα, πλέον, η Schaeffler με έδρα το Herzogenaurach της Γερμανίας, μετατρέπει τις δραστηριότητές της από εξαρτήματα εσωτερικής καύσης σε εξαρτήματα ηλεκτρικών οχημάτων όπως κινητήρες, ηλεκτρικούς άξονες και ενσωματωμένες μονάδες μετάδοσης κίνησης.
Με τη συμφωνία που κάνει, τώρα, ο προμηθευτής θέλει να «κλειδώσει» την προσφορά μόνιμων μαγνητών για να υποστηρίξει το σχέδιό του να καταστεί ένας σημαντικός παγκόσμιος παίκτης στα ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης στην ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία EV.
Ο τομέας ηλεκτροκίνησης της Schaeffler είχε παραγγελίες αξίας 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ πέρυσι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, σχεδόν το ένα τρίτο των συνολικών παραγγελιών στο τμήμα Τεχνολογιών Αυτοκινήτου της και πολύ υψηλότερο από τον αρχικό στόχο για την ηλεκτροκίνηση από 1,5 έως 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν υπογράψει συμβόλαια τα τελευταία χρόνια με ανθρακωρύχους για πρώτες ύλες μπαταριών όπως κοβάλτιο, λίθιο και το νικέλιο, αλλά τέτοιες συμφωνίες έχουν περιοριστεί στον τομέα των σπάνιων γαιών.
Το Δεκέμβριο, η GM κατέληξε σε συμφωνία για την προμήθεια μαγνητών σπάνιων γαιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, ωστόσο, η συμφωνία Schaeffler είναι η πρώτη που αναφέρεται στην Ευρώπη.
Απεξάρτηση από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Βρετανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες προσπαθούν να δημιουργήσουν εγχώριες βιομηχανίες σπάνιων γαιών και μαγνητών για να απογαλακτιστούν από την Κίνα, η οποία προμηθεύει το 98 % των μόνιμων μαγνητών στην Ευρώπη. Το «μπλοκ» αναμένει ότι η ζήτηση για μόνιμους μαγνήτες σε ηλεκτρικά οχήματα και ανεμογεννήτριες θα αυξηθεί ίσως και δέκα φορές έως το 2050, όταν η ΕΕ και η Βρετανία έχουν δεσμευτεί ότι θα μειώσουν τις καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο μηδέν.
Σημειώνεται πως η Schaeffler, συνήθως, αγοράζει κατασκευασμένα εξαρτήματα από υπεργολάβους ή από τους λεγόμενους προμηθευτές Tier 2. Η εστίαση της εταιρείας στη βιωσιμότητα την έκανε να προμηθεύεται πρώτες ύλες για πρώτη φορά αντί για έτοιμους μαγνήτες, είπε ο Schick -συνεργάζεται, επίσης, με ευρωπαίους εταίρους για τη χρήση των σπάνιων γαιών που επεξεργάζεται η REEtec για την παραγωγή μόνιμων μαγνητών.
Όταν ρωτήθηκε εάν η εταιρία του είναι διατεθειμένη να πληρώσει ένα ασφάλιστρο για εγχώριους μαγνήτες που παράγονται με βιώσιμο και διαφανή τρόπο, ο Schick είπε: «Από εμπορική άποψη, δεν είναι μια βόλτα στο πάρκο, είναι μια πρόκληση, αλλά αυτή είναι η δέσμευσή μας για βιωσιμότητα.»
Ως ώριμος κλάδος με στενά περιθώρια κέρδους, ο κλάδος των αυτοκινήτων είναι γνωστός ότι επικεντρώνεται έντονα στη μείωση του κόστους, αλλά παράγοντές του ανέφεραν ότι υπάρχει μια συζήτηση μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών και των προμηθευτών τους ότι πρέπει να πληρώνουν περισσότερα για σπάνιες γαίες που προέρχονται από την Ευρώπη.
Μπορούν να διατεθούν στην αγορά ως πιο βιώσιμα στοιχεία, γεγονός που μπορεί να δικαιολογήσει την επιβολή υψηλότερης τιμής στον πελάτη, λένε οι αναλυτές. Οι σπάνιες γαίες, πάντως, δεν είναι στην πραγματικότητα τόσο σπάνιες, αλλά απαιτείται πολύπλοκη επεξεργασία τους, η οποία μπορεί να δημιουργήσει τοξικά απόβλητα, για τον διαχωρισμό του μεταλλεύματος στα 17 μεμονωμένα στοιχεία και την παραγωγή των κραμάτων που χρησιμοποιούνται σε μια σειρά ηλεκτρονικών, καθώς και σε ηλεκτρικά οχήματα.
Η REEtec χρησιμοποιεί μια καθαρότερη τεχνολογία που χρειάζεται λιγότερη ενέργεια και σύμφωνα με την οποία, σχεδόν, όλες οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται στην επεξεργασία ανακτώνται και επαναχρησιμοποιούνται, δήλωσε ο CEO της, Sigve Sorstol.
Η REEtec λειτουργεί ένα εργοστάσιο επίδειξης από το 2019 και η νέα συμφωνία θα επιτρέψει στην εταιρεία να κατασκευάσει μια εμπορική εγκατάσταση διαχωρισμού, προμηθεύοντας πρώτες ύλες από τη Vital Metals VML.AX στον Καναδά, η οποία ξεκίνησε την παραγωγή πέρυσι.