Με τροπολογία του ΥΠΕΝ επιβάλλεται τέλος από 1000 έως 3000 ευρώ στην εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων του Εξωτερικού προδιαγραφών Euro5, Euro4 και μένουν εκτός συνόρων τα Euro 1,2,3.
Αναστάτωση στην ελεύθερη αγορά αυτοκινήτου επιφέρει, ήδη, η τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που κατατέθηκε το βράδυ της Δευτέρας σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών και προβλέπει την επέκταση του περιβαλλοντικού τέλους στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και φορτηγά που πληρούν την οδηγία «Euro 5b».
Αρκετοί έμποροι έσπευσαν να καταθέσουν δηλωτικά εισαγωγής με ημερομηνία πριν την 9η Φεβρουαρίου 2022 (καθόσον περίμεναν την εξέλιξη αυτή), ώστε να προλάβουν την επιβάρυνση, που όπως λένε, τους δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα ανεβάζοντας τις τιμές για τον τελικό καταναλωτή, περιορίζοντας ταυτόχρονα το περιθώριο κέρδους τους.
Βεβαίως, ήδη αντιμετωπίζουν ζήτημα με την εύρεση αυτοκινήτων-ευκαιρίας στις χώρες της ΕΕ, αφού λόγω της μειωμένης παραγωγής καινούργιων οχημάτων (ελλείψει ημιαγωγών), αρχίζουν να χάνονται από την αγορά τα καλά μεταχειρισμένα, οι τιμές των οποίων έχουν αυξηθεί σημαντικά τελευταία…
Πάντως, ξεκαθαρίζουν ότι τα νέα τέλη αφορούν τους ίδιους στο εξής και όχι τους κατόχους ΙΧ μέχρι τώρα, ενώ, δεν υπάρχει αναδρομικότητα επί του προκειμένου –σε πολλά ρεπορτάζ υπάρχει παρεξήγηση, καθώς μιλούν για πολίτες που θα κληθούν να πληρώσουν.
Ούτως ή άλλως έχει κατατεθεί προσφυγή κατά των νέων κυβερνητικών αποφάσεων, στην Κομισιόν εκ μέρους του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος και υπάρχει περίπτωση, αν γίνει δεκτή, να επιβληθεί πρόστιμο στη χώρα μας.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Αθήνα επιχειρεί και με τον τρόπο αυτό να επιταχύνει τους περιβαλλοντικούς στόχους της με την προώθηση στην εγχώρια αγορά πιο σύγχρονων οχημάτων και πιο καθαρών είτε πρόκειται για ηλεκτροκίνητα είτε για υβριδικά κλπ, περιορίζοντας εκείνα το ιστορικό των οποίων είναι αμφίβολο ως προς την κατάστασή τους (γυρισμένα χιλιόμετρα, κακή συντήρηση, πειραγμένα στοιχεία παρά τους ελέγχους στα ΚΤΕΟ εξωτερικού και εσωτερικού) και την πραγματικότητα των ρύπων που εκπέμπουν σε βάρος της ατμόσφαιρας.
Αρνητικό στοιχείο στην όλη προσπάθεια αποτελεί το γεγονός ότι η αναμονή για καινούργια είναι μεγάλη και οι τιμές βρίσκονται στα ύψη με τα εισοδήματα των πολλών να συμπιέζονται όλο και περισσότερο από την ενεργειακή κρίση και τη γενικευμένη ακρίβεια στην καθημερινότητα.
Ειδικότερα, βάσει της τροπολογίας, επιβάλλεται τέλος ύψους 3.000 ευρώ για εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων «Euro 4», ενώ για εισαγόμενα οχήματα «Euro 5a» και «Εuro 5b», το περιβαλλοντικό τέλος φθάνει τα 1.000 ευρώ.
Σύμφωνα με την τροπολογία, το ίδιο ισχύει και για τα φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνους. Τα οχήματα που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραψές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων «Euro 5b» και για τα οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Άφιξης Οχήματος ή δηλωτικά εισαγωγής, δεν υποχρεώνονται να καταβάλλουν περιβαλλοντικό τέλος.
Απαγορεύεται, δε, η ταξινόμηση οχημάτων που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 1, 2 και 3.
Πιο αναλυτικά, η τροπολογία του ΥΠΕΝ έχει ως εξής:
Περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Κύρωση της από 28.1.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις, επείγουσες διατάξεις για τη διασφάλιση του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας” (Α’14)»
Άρθρο 2
Επέκταση υποχρέωσης καταβολής περιβαλλοντικού τέλους σε παλαιά, ρυπογόνα
οχήματα – Τροποποίηση των παρ. 1 και 2 άρθρου 5 του ν. 4710/2020
Στην υποπερ. αβ’ της περ. α’ των παρ. 1 και 2 του άρθρου 5 του ν. 4710/2020 (Α’ 142), περί επιβολής περιβαλλοντικού τέλους, προστίθεται νέα κατηγορία υπόχρεων αυτοκινήτων και οι παρ. 1 και 2 διαμορφώνονται ως εξής:
«1. Για τα επιβατικά αυτοκίνητα της παρ. 1 του άρθρου 121 του ν. 2960/2001 (Α’ 265), ισχύουν τα εξής:
α) Επιβάλλεται, επιπλέον του τέλους ταξινόμησης, έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος: αα) ύψους τριών χιλιάδων ευρώ (3.000), εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 4, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 4179/346/21.01.2000 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 182) ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτής,
αβ) ύψους χιλίων (1.000) ευρώ, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5a και Euro 5b, όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 715/2007 της 20ής Ιουνίου 2007 και στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 692/2008 της 18ης Ιουλίου 2008.
β) Απαγορεύεται η ταξινόμηση, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 3, 2 και 1, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 28433/2448/2.7.1992 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 542) και στην υπ’ αρ. 6765/ 511/3.3.1995 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 194) ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτών, ή εφόσον δεν υπάγονται σε προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) συμβατικής τεχνολογίας και για τα οποία δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Από την παρούσα εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα άνω των τριάντα (30) ετών, τα οποία προορίζονται να κυκλοφορήσουν αποκλειστικά ως αυτοκίνητα ιστορικού ενδιαφέροντος.
- Για τα φορτηγά αυτοκίνητα των περ. β’, γ’, ε’ της παρ. του άρθρου 123 του ν. 2960/2001 και τις μεταχειρισμένες βάσεις αυτών,
α) επιβάλλεται, επιπλέον του τέλους ταξινόμησης, έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος: αα) ύψους τριών χιλιάδων ευρώ (3.000), εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 4, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 4179/346/21.1.2000 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και ΔημοσίωνΈργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 182) ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτής,
αβ) ύψους χιλίων (1.000) ευρώ, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5a και Euro 5b, όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 715/2007 της 20ης Ιουνίου 2007 (L 171) και στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 692/2008 της 18ης Ιουλίου 2008 (L 199),
β) απαγορεύεται η ταξινόμηση, εφόσον υπάγονται εκ κατασκευής στις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 3, 2 και 1, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 28433/2448/2.7.1992 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 542) και στην υπ’ αρ. 6765/511/3.3.1995 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β’ 194) ή μεταγενέστερες τροποποιητικές αυτών, ή εφόσον δεν υπάγονται σε προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) συμβατικής τεχνολογίας και για τα οποία δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.».
Άρθρο 3
Μεταβατική διάταξη περιβαλλοντικού τέλους οχημάτων
Δεν καταλαμβάνονται από την υποχρέωση καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους της υποπερ. αβ’ της περ. α’ των παρ. 1 και 2 του άρθρου 5 του ν. 4710/2020 (Α’ 142), τα οχήματα που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων «Euro 5b», για τα οποία έχει υποβληθεί κατά τη δημοσίευση του παρόντος Δήλωση Άφιξης Οχήματος (Δ.Α.Ο.) ή δηλωτικά εισαγωγής».