Για πολλούς οδηγούς όταν έρχεται η επιβεβλημένη στιγμή να επιλέξουν ελαστικά, βρίσκονται σε αδιέξοδο.
Για ποιο λόγο; Διότι δε γνωρίζουν τις διαφορές ανάμεσα σε χειμερινά, καλοκαιρινά και παντός καιρού ελαστικά. Πάμε λοιπόν να δούμε πώς γίνεται ο διαχωρισμός τους. Αρχικά σημαντικό ρόλο παίζει η χώρα ή ακόμα και η περιοχή που μένετε, καθώς η σωστή επιλογή ελαστικού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες.
Ο καιρός καθοριστικός παράγοντας για τα ελαστικά
Οι περισσότεροι κατασκευαστές ελαστικών συνιστούν ως γενική οριακή «τιμή» τους 7 βαθμούς Κελσίου. Δηλαδή, αν η συνηθέστερη θερμοκρασία είναι πάνω από 7 βαθμούς Κελσίου ενδείκνυνται τα καλοκαιρινά ελαστικά και κάτω από 7 βαθμούς Κελσίου τα χειμερινά ελαστικά. Επομένως στην Ελλάδα, με εξαίρεση ίσως το πιο βόρειο τμήμα της χώρας, τα καλοκαιρινά ελαστικά είναι δημοφιλέστερα.
Οι βασικότερες διαφορές μεταξύ καλοκαιρινών και χειμερινών ελαστικών είναι το προφίλ και η σύνθεση από καουτσούκ. Το τελευταίο καθορίζει το βαθμό παραμόρφωσης του ελαστικού, ώστε να επιτρέπεται η βέλτιστη πρόσφυση και συνεπώς η καλύτερη απόδοση, κατανάλωση καυσίμου, χειρισμός του οχήματος, απόσταση φρεναρίσματος και αποστράγγιση του νερού.
Σαφέστατα όμως η ομοιόμορφη φθορά του ελαστικού εξαρτάται επίσης από την εξωτερική θερμοκρασία και από τη θέρμανση του ελαστικού κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Η σύνθεση ενός καλοκαιρινού ελαστικού έχει σχεδιαστεί ώστε να αποδίδει καλύτερα σε υψηλότερες θερμοκρασίες, άρα εάν κάνει πολύ κρύο, ένα καλοκαιρινό ελαστικό θα παραμορφωθεί λιγότερο από το προβλεπόμενο. Αυτό ισχύει και για τα χειμερινά ελαστικά, αλλά με αντίθετο τρόπο.
Τα χειμερινά ελαστικά έχουν αναπτυχθεί ειδικά για βέλτιστη απόδοση σε (πολύ) ψυχρές συνθήκες, έτσι αν έχει αρκετή ζέστη, η απόδοσή του επιδεινώνεται απότομα. Επιπλέον τα χειμερινά ελαστικά έχουν λεπτές αυλακώσεις στο προφίλ που εξασφαλίζουν καλύτερη αποστράγγιση του νερού και του χιονιού, οι οποίες όμως φθείρονται γρήγορα όταν χρησιμοποιούνται σε υψηλές θερμοκρασίες.
Τα παντός καιρού ελαστικά
Ορισμένοι οδηγοί αγοράζουν χειμερινά και καλοκαιρινά ελαστικά, τα οποία αλλάζουν στο αυτοκίνητό τους δυο φορές το χρόνο. Αυτή η επιλογή όμως είναι δαπανηρή για τους περισσότερους. Λύση δίνουν τα παντός καιρού ελαστικά, καθώς είναι σχεδιασμένα να ανταπεξέρχονται σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Προσφέρουν μεγαλύτερη πρόσφυση το χειμώνα από τα καλοκαιρινά ελαστικά και μεγαλύτερη πρόσφυση από τα χειμερινά ελαστικά το καλοκαίρι. Βέβαια δεν έχουν την ίδια καλή απόδοση όσο ένα χειμερινό ελαστικό το χειμώνα και όσο ένα καλοκαιρινό ελαστικό το καλοκαίρι.
Ένα πλεονέκτημα των ελαστικών παντός καιρού είναι ότι φέρουν το σύμβολο 3PMSF (χιονονιφάδα βουνών τριών κορυφών), που τα καθιστά επιτρεπτά σε περιοχές, όπου τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά από το νόμο. Η δημοφιλία των ελαστικών παντός καιρού αποδεικνύεται από το γεγονός ότι στην Ευρώπη το 2021 οι πωλήσεις τους σημείωσαν άνοδο +35%. Ωστόσο εμπορικότερα παραμένουν τα καλοκαιρινά ελαστικά, έχοντας τις περισσότερες πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ τοποθετούνται στα περισσότερα καινούργια μοντέλα από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάτε ποτέ ένα βασικό κανόνα. Δεν τοποθετούμε στο ίδιο αυτοκίνητο χειμερινά, καλοκαιρινά και παντός καιρού ελαστικά μαζί, καθώς υπάρχει κίνδυνος σημαντικής απώλειας πρόσφυσης, μειωμένης σταθερότητας στις στροφές και στο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.