Οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί στην αυτοκινητοβιομηχανία, όταν αφήνονται ελεύθεροι, δημιουργούν πολλές φορές διαχρονικές δημιουργίες.
Εκτός από εντυπωσιακά αμαξώματα, καινοτομικούς κινητήρες ή αναρτήσεις, μηχανικοί και σχεδιαστές εστιάζουν και στο διαφορετικό άνοιγμα των θυρών, ώστε να εντυπωσιάσουν το κοινό και τους υποψήφιους αγοραστές.
Ειδικά στις κατηγορίες των supercars ή hypercars, όπου το κόστος ελάχιστο ρόλο διαδραματίζει στην επιλογή ενός μοντέλου, θεωρείται δεδομένος ο ξεχωριστός τρόπος ανοίγματος των θυρών. Βέβαια υπάρχουν και πιο γήινα μοντέλα που ξεχωρίζουν με τις πόρτες τους και συνεισφέρουν κυρίως στην πρακτικότητα και στην ευκολία μετάβασης στο εσωτερικό.
Το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να μην είχε πάντοτε και την ανάλογη αποδοχή από το κοινό, ωστόσο πολλά μοντέλα έχουν μείνει στην ιστορία για τον διαφορετικό από τον συνηθισμένο τρόπο ανοίγματος των θυρών τους.
Ας δούμε ορισμένα από αυτά, κλασικά, σύγχρονα, ιστορικά, εμβληματικά , περιορισμένης ή μαζικής παραγωγής, με αλφαβητική σειρά
1) Alfa Romeo 33 Stradale 1967
To θρυλικό μοντέλο της Alfa Romeo δεν εντυπωσιάζει φυσικά μόνο με το άνοιγμα των θυρών του, αλλά και για τα μηχανικά του μέρη, με σημείο αιχμής τον ατμοσφαιρικό, δίλιτρο V8 κινητήρα με τους 230 ίππους, εν έτη 1967. Σε συνδυασμό με το πολύ χαμηλό βάρος, οι επιδόσεις ήταν εκρηκτικές, καθιστώντας την 33 Stradale ένα από τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα της εποχής.
2) Alfa Romeo 33 Stradale 2023
Το καλοκαίρι που μας πέρασε η Alfa Romeo έκανε την έκπληξη με την αποκάλυψη της 33 Stradale της σύγχρονης εποχής. Διατήρησε φυσικά το άνοιγμα των θυρών του αυθεντικού μοντέλου κι εκεί σταματούν οι ομοιότητες, εκτός φυσικά από τ’ όνομα και την πίσω κίνηση. Ο κινητήρας είναι V6 turbo 2.9 λίτρων με ισχύ που ξεπερνά τους 620 ίππους και το κιβώτιο αυτόματο διπλού συμπλέκτη. Φυσικά και οι 33 μονάδες έχουν προπωληθεί, διατηρώντας το μύθο της σπάνιας και αυθεντικής του 1967.
3) Aston Martin Valkyrie
Ο διάσημος αεροδυναμιστής Άντριαν Νιούι, δεν θα μπορούσε να σχεδιάσει ένα απλό, αγωνιστικό αυτοκίνητο, που ναι μεν προορίζεται κυρίως για χρήση πίστας, αλλά κυκλοφορεί νόμιμα και στο δρόμο. Το υβριδικό hypercar των 1.160 συνολικά ίππων, εντυπωσιάζει και με τον τρόπο που ανοίγουν οι πόρτες, κατακόρυφα προς τα πάνω, που δεν γίνεται μόνο για λόγους εντυπωσιασμού, αλλά και ουσίας, αφού διευκολύνει την πρόσβαση στο κόκπιτ.
4) Autozam AZ-1
Τα kei cars (ελαφρύ αυτοκίνητο στα ιαπωνικά) μπορεί να είναι άγνωστα στο ευρύ κοινό στην Ευρώπη, ωστόσο στην Ιαπωνία ήταν άκρως δημοφιλή. Το μήκος τους δεν ξεπερνά τα 3.3 μέτρα και ο κινητήρας τους έχει ανώτατη χωρητικότητα τα 660 κ.εκ. Ένα kei car είναι το AZ-1, που το κατασκεύαζε η Mazda, μέσω της θυγατρικής της Autozam. O τρικύλινδρος turbo κινητήρας είχε ισχύ (τη μέγιστη επιτρεπτή) 64 ίππους, που φαντάζουν λίγοι, αλλά το βάρος του ήταν μόλις 720 κιλά και σε συνδυασμό με την πίσω κίνηση, ήταν αρκετά διασκεδαστικό στο δρόμο.
5) BMW Z1
Σπάνιες πόρτες υπάρχουν πολλές, αλλά σαν της BMW Z1, δύσκολα θα βρεθούν αντίστοιχες. Για την πρόσβαση στο εσωτερικό οι σχεδιαστές της BMW σκέφτηκαν να πέφτει η μισή πόρτα μέσα στο αμάξωμα. Πρωτότυπο αν μη τι άλλο. Βέβαια η Ζ1 ξεχώριζε και για την οδική της συμπεριφορά με την κλασική διάταξη κινητήρας μπροστά κατά το διαμήκη άξονα και πίσω κίνηση. Ο κινητήρας ήταν φυσικά, ατμοσφαιρικός, straight-six, 2.5 λίτρων με ισχύ 170 ίππους.
6) BMW i8
Ένα επαναστατικό για αυτοκίνητο ήταν η BMW i8, που ενσωμάτωνε τεχνολογικές καινοτομίες που συναντούμε σήμερα σε πλήθος υβριδικών και PHEV μοντέλων. Αρκεί ν’ αναφέρουμε πως το… τρικύλινδρο plug-in υβριδικό σύνολο των 1.5 λίτρων, αποδίδει 370 ίππους, καθιστώντας το ίσως το μοναδικό… τρικύλινδρο supercar. Φυσικά την παράσταση κλέβει και εδώ το ιδιαίτερο άνοιγμα των θυρών.
7) Byd Yangwang U9
Με τη φόρα που έχουν πάρει οι Κινέζοι στην ηλεκτροκίνηση, όχι μόνο κατασκευάζουν πανίσχυρα ηλεκτρικά supercars, αλλά εντυπωσιάζουν και με τον σχεδιασμό τους, όπως στην περίπτωση του BYD Yangwang U9, ένα ηλεκτρικό supercar με ισχύ 1.287 ίππων και άνοιγμα θυρών που παραπέμπει σε ευρωπαϊκά υπεραυτοκίνητα.
8) Cadillac Eldorado 1957
Πόρτες που ανοίγουν αντίθετα, διαθέτουν πολλά μοντέλα, αλλά εκείνα που δεν έχουν κεντρική κολώνα είναι ελάχιστα. Ένα από τα πλέον κλασικά, συνώνυμο του American Dream είναι η Cadillac Eldorado του 1957, με τον διαχρονικό, αμερικανικό σχεδιασμό, τα υπέρ-τονισμένα φτερά στο πίσω μέρος και το χρώμιο να κυριαρχεί σε όλο το αμάξωμα. Ο κινητήρας είναι φυσικά V8, 6.0 λίτρων και προφανώς συνδυαζόταν με αυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων.
9) Ferrari La Ferrari
Η Ferrari δεν θα μπορούσε να μην διαθέτει μοντέλα που ξεχωρίζουν και με το άνοιγμα των θυρών, με το πρώτο υβριδικό hypercar της ιταλικής εταιρείας, να συνεχίζει επάξια τον θρύλο της Enzo. Το υβριδικό σύνολο αποδίδει συνολικά 963 ίππους, 800 από τον ατμοσφαιρικό V12 των 6.3 λίτρων και 163 από τον ηλεκτροκινητήρα.
10) Ferrari Enzo
Η απόλυτη Ferrari της εποχής, φόρος τιμής στον ιδρυτή της, Έντζο Φεράρι, δεν θα μπορούσε να μην είναι ξεχωριστή και στο σχεδιασμό της. Το απόλυτο supercar της δεκαετίας του 2000, εξοπλιζόταν με ατμοσφαιρικό V12 κινητήρα, 6.0 λίτρων, τοποθετημένο στο κέντρο, με την ισχύ να φτάνει του 660 ίππους. Ο Έντζο θα ήταν σίγουρα περήφανος για το δημιούργημα των μηχανικών του.
11) Ford B-Max
Τα πολυμορφικά μοντέλα εστιάζουν κυρίως στην πρακτικότητα και τη διαμόρφωση του εσωτερικού τους. Με αυτό το σκεπτικό, η Ford σχεδίασε το B-Max ώστε να προσφέρει και μεγάλη ευκολία πρόσβασης, καθώς ο συνδυασμός κλασικών θυρών μπροστά και συρόμενων πίσω και χωρίς κεντρική κολώνα, σίγουρα διευκολύνει τους πίσω επιβάτες, ειδικά σε στενούς χώρους στάθμευσης. Ωστόσο διάδοχος δεν υπήρξε, καθώς η κατηγορία των MPV είχε αρχίσει να φθίνει, με τα SUV να παίρνουν τη σκυτάλη
12) Isetta
Το Isetta ή αλλιώς bubble-car, το αυτoκίνητο που θυμίζει φούσκα, ξεκίνησε την παραγωγή του στην Ιταλία, από την Iso Spa, ενώ στη συνέχεια το κατασκεύαζε και η BMW. Η μοναδική πόρτα ανοίγε μαζί με το… τιμόνι, για να διευκολύνεται η πρόσβαση και στην εποχή του είχε προταθεί σαν η λύση για το αυξανόμενο κυκλοφοριακό στους στενούς δρόμους των ιταλικών πόλεων. Όσον αφορά στον κινητήρα… είχε χωρητικότητα 246 κ.εκ., με την μετάδοση κίνησης να γίνεται με αλυσίδα, δηλαδή μία κλειστή τρίκυκλη μοτοσικλέτα.
13) Koenigsegg CCX
Η σουηδική εταιρεία που κατασκευάζει μερικά από τα ταχύτερα αυτοκίνητα παραγωγής, δεν θα μπορούσε να μην πρωτοτυπεί και στο σχεδιασμό των θυρών. Στo CCX δεν ανοίγουν μόνο προς τα επάνω, αλλά εκτείνονται ελαφρώς προς τα έξω, μέσω ενός υδραυλικού μηχανισμού. Στο CCX είχε τοποθετηθεί υπερτροφοδοτούμενος V8 κινητήρας 4.7 λίτρων, με ισχύ άνω των 800 ίππων.
14) Lamborghini Countach
Από μία τέτοια «παρέα» αυτοκινήτων, δεν θα μπορούσε να λείψει η Lamborghini, που ανέκαθεν κατασκεύαζε ξεχωριστά, σχεδιαστικά αυτοκίνητα. Η Countach ήταν το απόλυτο icon της δεκαετίας του 1970 με τις θρυλικές πόρτες «ψαλίδια», χωρίς να ξεχνάμε φυσικά τον V12 κινητήρα, τοποθετημένο στο κέντρο.
15) Lamborghini Aventador
Άξιος διάδοχος της Countach, είναι η Aventador, που για πολλούς θεωρείται η τελευταία κλασική Lambo, καθώς εκτός απροόπτου, η ιταλική εταιρεία δεν θα τοποθετήσει ξανά ατμοσφαιρικό V12 κινητήρα στα μοντέλα της, χωρίς κάποια ηλεκτρική υποβοήθηση. Ο τρόπος ανοίγματος των θυρών είναι εφάμιλλος της Countach, στη σύγχρονη εκδοχή της, με την ισχύ του V12 των 6.5 λίτρων, να ξεκινά από τους 690 ίππους και να φτάνει μέχρι και τους 770, στις διάφορες παραλλαγές της
16) Maserati MC20
Ούτε η Maserati θα μπορούσε να λείψει από αυτη τη συγκεκριμένη λίστα, με την εξωτική MC20, με τις πόρτες τύπου «πεταλούδας» Αποτελεί άξια διάδοχο της MC12 που στον τομέα των θυρών, ήταν πιο συμβατική. Η MC20 εντυπωσιάζει και στις πίστες, καθώς με ελάχιστες μετατροπές συμμετέχει σε διάφορες μορφές αγώνων GT. Ο κινητήρας της υπερτροφοδοτούμενος V6, 3.0 λίτρων με ισχύ περί τους 630 ίππους
17) Mazda MX-30
Η ιαπωνική εταιρεία πάντα έβρισκε κάτι διαφορετικό για να ξεχωρίζει, είτε με τον Wankel κινητήρα, είτε με κάποια σχεδιαστική πρωτοτυπία, όπως στο SUV MX-30, με τις πόρτες ν’ ανοίγουν αντίθετα και χωρίς κεντρική κολώνα, στοιχείο που δύσκολα συναντάς στην κατηγορία. Επιπροσθέτως, το MX-30 είναι και ηλεκτρικό, καθιστώντας το ακόμα πιο σπάνιο.
18) Mazda RX-8
Όταν παρουσιάστηκε το RX-8 προκάλεσε τεράστιο ενθουσιασμό στους φίλους της αυτοκίνησης με τα χαρακτηριστικά του, χάρη στους 231 ίππους του περιστροφικού κινητήρα, την coupe σχεδίαση του αμαξώματος, την πίσω κίνηση και φυσικά το ιδιαίτερο για τετραθέσιο coupe, άνοιγμα των θυρών του.
19) McLaren F1
To πρώτο αυτοκίνητο δρόμου της McLaren έμελλε να είναι ένα από τα ταχύτερα αυτοκίνητα παραγωγής, που τα διάφορα ρεκόρ του κράτησαν αρκετά χρόνια για να καταρριφθούν. Δεν ήταν μόνο ο προερχόμενος από την BMW, ατμοσφαιρικός V12 κινητήρας, των 6.0 λίτρων, αλλά κυρίως η αεροδυναμική του και τα μηχανικά μέρη. Φυσικά ένα supercar σαν την F1, δεν θα μπορούσε να έχει συμβατικό άνοιγμα θυρών, που επιμελήθηκε όπως και το αυτοκίνητο συνολικά, ο Γκόρντον Μάρει
20) McLaren 765LT
Η McLaren συνέχισε την παραγωγή supercars και hypercars με την 765LT να αποτελεί άξια διάδοχο της αυθεντικής F1. Οι πόρτες και εδώ ανοίγουν προς τα πάνω, καθώς δύσκολα θα μπορούσαν οι επιβάτες να εισέλθουν στο εσωτερικό με άλλο τρόπο, ακόμα και στην roadster παραλλαγή. Ο υπερτροφοδοτούμενος V8 των 4.0 λίτρων αποδίδει 720 ίππους και χάρη στο ελαφύ αμάξωμα από ανθρακονήματα, χαρίζει καταιγιστικές επιδόσεις.
21) Mercedes SL 300
Ίσως το πιο επιθυμητό αυτοκίνητο παγκοσμίως και ένα από τα πιο ακριβά που πωλούνται στους διάφορους πλειστηριασμούς είναι η SL 300 Gullwing του 1954. Τ’ όνομά της δηλώνει και τον τρόπο ανοίγματος των θυρών κι αποτελεί ακόμα σημείο αναφοράς στην αυτοκίνηση. Επιπροσθέτως το αμάξωμα είχε και εξαιρετική για την εποχή αεροδυναμική σχεδίαση, καθώς η τελική ταχύτητα ξεπερνούσε τα 260 χλμ./ωρα, αν και ο τρίλιτρος straight-six απέδιδε «μόλις» 215 ίππους.
22) Mercedes SLS AMG
Η σύγχρονη εκδοσή της SL 300, προκάλεσε το κοινό όταν παρουσιάστηκε με σημείο αναφοράς το άνοιγμα των θυρών. Φυσικά και τα μηχανικά μέρη ήταν αντάξια και του ονόματος και της εμφάνισης, καθώς το 2009 ο V8 των 6.2 λίτρων με τους 571 ίππους, ήταν από τους πιο ισχυρούς ατμοσφαιρικούς κινητήρες παραγωγής, χαρίζοντας τις ανάλογες επιδόσεις λόγω και του χαμηλού -αναλογικά- βάρους του αμαξώματος.
23) Microlino
Το σύγχρονο bubble-car έρχεται από την Ελβετία κι αποτελεί τη σύγχρονη μετενσάρκωση του Isetta με παρόμοιο άνοιγμα θυρών. Στη σημερινή εποχή, ειδικά ένα αυτοκίνητο πόλης -nano car- , δεν θα μπορούσε να μην είναι ηλεκτρικό, με την μέγιστη αυτονομία του να φτάνει τα 230 χλμ με μπαταρία 14 kWh.
24) Opel Meriva
Η δεύτερη γενιά του Meriva ξεχώριζε από τα υπόλοιπα MPV με τις αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες, κάτι που είχε εκτιμήσει το κοινό. Ωστόσο, δεν υπήρξε τρίτη γενιά, αποτελώντας άλλο ένα «θύμα» της επέλασης των SUV, παρόλο που ήταν αρκετά πρακτικό και με μεγάλη γκάμα κινητήρων που ταίριαζε στα χαρακτηριστικά του
25) Pagani Utopia
Είναι γνωστό ότι η Pagani κατασκευάζει ακραία σχεδιαστικά αυτοκίνητα που να μην μοιάζουν με κανένα άλλο. H Utopia, δικαιολογεί πλήρως τ’ όνομά της, καθώς δεν είναι μόνο οι πόρτες που ανοίγουν με ιδιαίτερο τρόπο, αλλά και τα δύο καπό. Ναι, θυμίζει έντονα 33 Stradale, αλλά ο τρόπος της Pagani προχωράει ένα επίπέδο παραπάνω. Για τον κινητήρα τι να σχολιάσεις; V12 6.0 λίτρων με δύο τούρμπο, ισχύ 864 ίππους και βάρος… 1.280 κιλά.
26) Peugeot 1007
Το σπάνιο στο 1007 δεν ήταν οι συρόμενες πόρτες, καθώς υπάρχουν σε πολλά αυτοκίνητα, κυρίως επαγγελματικά. Η σπανιότητα οφείλεται στο γεγονός ότι ήταν και οι μοναδικές πόρτες, που σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία ήταν βολικές στους στενούς χώρους στάθμευσης στα διάφορα εμπορικά κέντρα. Σαν ιδέα ήταν σωστή, η υλοποίησή της όμως δεν είχε την επιθυμητή ανταπόκριση από το κοινό, με την εμπορική του πορεία να μην ήταν ανάλογη των προσδοκιών, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους για αυτοκίνητο πόλης.
27) Rolls Royce Cullinan
Ένα από τα πιο πολυτελή και ακριβά SUV που κυκλοφορούν, μέσα σε όλα τα χαρακτηριστικά του, έχει και αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες. Ωστόσο δεν είναι μονο οι κύριες πόρτες που ανοίγουν διαφορετικά, αλλά και η πίσω, που ανοίγει σε δύο τμήματα, με τη δυνατότητα να καθίσουν δύο επιβάτες και ν’ απολάυσουν ένα κρασί από το ειδικό ψυγείο που βρίσκεται εντός του θαλάμου των επιβατών.