Μικρή βελτίωση της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτων που, ήδη, έχει υποστεί σημαντικές απώλειες, προβλέπεται για το νέο έτος.
Οι πιο τολμηροί αναλυτές (LMC Automotive) κάνουν λόγο για πωλήσεις 84,6 εκατομμυρίων μονάδων όσον αφορά τα καινούργια επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Το 2019 είχαν ξεπεράσει τα 90 εκατ. και έκτοτε η πορεία ήταν πτωτική με μικρή σταθεροποίηση, όπως όλα δείχνουν, από το 2021 έως τώρα. Εκτιμάται ότι το 2022 θα κλείσει στις 81,6 εκατ. μονάδες.
Η εικόνα, ωστόσο, σε όλο τον κόσμο είναι κάπως μικτή, με μια ισχυρή ανάκαμψη στην Κίνα (καθώς μειώνονται οι ελλείψεις ανταλλακτικών) σε αντίθεση με τις υποτονικές πωλήσεις στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Οι προοπτικές παντού υπόκεινται σε αυξανόμενες ανησυχίες για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας καθώς και για άλλους κινδύνους και αβεβαιότητες.
Μικτή η εικόνα, γενικώς…
Το αποτέλεσμα των μη επεξεργασμένων στοιχείων για τον Οκτώβριο, φέτος, είναι 7,1 εκατ. μονάδες, δηλαδή, μια βελτίωση 10% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, χαμηλώνοντας την ετήσια απώλεια στο -1%, περίπου (στο 10μηνο).
Παρά το γεγονός ότι η Κίνα γνώρισε για τρίτο συνεχόμενο μήνα επιβράδυνση των επιτοκίων πώλησης, οι πωλήσεις στην περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου αυξήθηκαν κατά 8%. Ωστόσο, η Βόρεια Αμερική και η Ευρώπη συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες, καθώς οι περιορισμοί της προσφοράς εμποδίζουν τις επιδόσεις ενόψει της επιδείνωσης των μακροοικονομικών συνθηκών.
Ευρώπη: Ειδικότερα, η ισοτιμία πώλησης στη Δυτική Ευρώπη παρέμεινε σταθερή από τον Σεπτέμβριο έως τον Οκτώβριο στα 12,0 εκατ. μονάδες/έτος και εξασφάλισε ότι η τιμή πώλησης από χρόνο σε χρόνο βελτιώθηκε ελαφρά. Σε προσωρινούς όρους μηνιαίων ταξινομήσεων, ο Οκτώβριος σημείωσε άνοδο πάνω από 12% σε ετήσια βάση, λίγο πάνω από 960.000 μονάδες, αν και αυτό εξακολουθεί να αφήνει το αποτέλεσμα του έτους προς έτος μειωμένο κατά, σχεδόν, 10%. Παραμένει σαφές ότι οι περιορισμοί προσφοράς εξακολουθούν να εμποδίζουν τα αποτελέσματα της αγοράς, ακόμη και λόγω της επιδείνωσης της μακροοικονομικής κατάστασης.
Το επιτόκιο πώλησης στην Ανατολική Ευρώπη ήταν σε γενικές γραμμές ευθυγραμμισμένο με τον προηγούμενο μήνα, στα 2,9 εκατ. μονάδες/έτος, αν και τα προσωρινά στοιχεία των πωλήσεων του Οκτωβρίου εξακολουθούσαν να δείχνουν μείωση κατά 29% (Οκτ. με Οκτ.). Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζει να περιορίζει τις προμήθειες, και με τις πωλήσεις της Ρωσίας να συντρίβονται, κυριολεκτικά, από τις κυρώσεις, παρεμποδίζεται η επιχειρηματική δραστηριότητα στην περιοχή.
Β.Αμερική: Οι πωλήσεις «ελαφρών οχημάτων» (LV λένε το mixt επιβατικών-ελαφρών επαγγελματικών) στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 12,1% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο, σε 1,2 εκατ. μονάδες. Αυτός ήταν ο τρίτος συνεχόμενος μήνας κερδών σε ετήσια βάση. Ωστόσο, αυτή η σύγκριση ενισχύεται από ένα αδύναμο εξάμηνο του 2021, την έναρξη της έλλειψης chip. Σε όρους όγκου, ο Οκτώβριος σημείωσε τις υψηλότερες πωλήσεις από τον Απρίλιο. Επιπλέον, το ποσοστό πώλησης ανέβηκε στα 15,2 εκατ. μονάδες/έτος, το υψηλότερο μέχρι στιγμής φέτος. Τα επίπεδα αποθεμάτων αυξήθηκαν κατά 7,8% από τον περασμένο μήνα, αν και αυτά τα οχήματα είναι πιο ακριβά καθώς οι μέσες τιμές συναλλαγών αυξήθηκαν κατά 1,1% από μήνα σε μήνα, στα 46.120 $.
Οι πωλήσεις LV στον Καναδά εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 1,2% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο, στις 134 χιλιάδες μονάδες. Το επιτόκιο πώλησης πιστεύεται ότι έχει αυξηθεί σε 1,7 εκατ. μονάδες/έτος, το υψηλότερο από τον Ιανουάριο, αλλά οι τιμές πώλησης θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με προσοχή σε ένα περιβάλλον περιορισμένης προσφοράς. Στο Μεξικό, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 19,1% σε ετήσια βάση τον περασμένο μήνα, στις 90,6 χιλιάδες μονάδες, ενώ το ποσοστό πώλησης ήταν 1,11 εκατ. μονάδες/έτος. Η αγορά συνεχίζει να εκπλήσσει προς τα πάνω παρά τους αντίξοους οικονομικούς ανέμους.
Ν.Αμερική: Οι πωλήσεις LV στη Βραζιλία αυξήθηκαν κατά 11,8% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο, στις 168 χιλιάδες μονάδες, ενώ ο ρυθμός πώλησης επιβραδύνθηκε στα 2,01 εκ. μονάδες/έτος, από 2,10 εκ. μονάδες/έτος τον Σεπτέμβριο. Τα αποτελέσματα ήταν κάπως απογοητευτικά. Η ετήσια ανάπτυξη ήταν πολύ ισχυρότερη τους τελευταίους μήνες, παρόλο που η αγορά ήταν αδύναμη τον Οκτώβριο του 2021, παρέχοντας χαμηλή βάση. Ο δεύτερος γύρος των προεδρικών εκλογών μπορεί να έχει αποσπάσει την προσοχή των καταναλωτών, ιδιαίτερα προς το τέλος του μήνα, όταν οι πωλήσεις επιβραδύνθηκαν.
Στην Αργεντινή, οι πωλήσεις εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 18,4% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο, στις 30 χιλιάδες μονάδες, ενώ το ποσοστό πωλήσεων αυξήθηκε σε 396 χιλιάδες μονάδες/έτος, από 338 χιλιάδες μονάδες/έτος τον Σεπτέμβριο. Αν και αυτό ήταν ένα πιο ισχυρό αποτέλεσμα από αυτό του Σεπτεμβρίου, οι υποκείμενες συνθήκες παραμένουν προκλητικές. Ο υψηλός πληθωρισμός, η αύξηση των επιτοκίων και οι περιορισμοί στις εισαγωγές κρατούν την αγορά πολύ κάτω από τα ιστορικά της επίπεδα.
Ο κινεζικός «δράκος»
Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία, η κινεζική αγορά συνέχισε να χάνει την άνοδο μετά την έντονη ανάκαμψη τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, μετά το άνοιγμα της Σαγκάης. Το επιτόκιο πώλησης του Οκτωβρίου των 28,6 εκατ. μονάδων/έτος ήταν 7,6% χαμηλότερο από τον Σεπτέμβριο, τον τρίτο συνεχόμενο μήνα πτώσης. Ωστόσο, το μέσο επιτόκιο πώλησης σε ετήσια βάση έφτασε τα 27,6 εκατ. μονάδες/έτος. Σε όρους έτους, τα προσωρινά στοιχεία των πωλήσεων δείχνουν αύξηση μόνο κατά 8,2% τον Οκτώβριο (εν μέρει λόγω της υψηλής επίδρασης της βάσης), σε σύγκριση με περίπου 30% αύξηση ετησίως σε καθέναν από τους προηγούμενους τέσσερις μήνες.
Προφανώς, οι πωλήσεις επηρεάστηκαν και από τα σποραδικά ξεσπάσματα COVID-19 και τα lockdown σε πολλές περιοχές της χώρας. Έχει αναφερθεί ότι οι κατασκευαστές μείωσαν την παραγωγή τον Οκτώβριο από τα επίπεδα του Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, οι πωλήσεις συμβατικών με θερμικούς κινητήρες παρέμειναν εύρωστες. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυξήθηκαν κατά 67% σε ετήσια βάση και 150% σε ετήσια βάση, αντίστοιχα, τον Οκτώβριο. Οι συνολικές πωλήσεις EV και PHEV έφτασαν σχεδόν τα 5,3 εκατομμύρια μονάδες το πρώτο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους.
Οι λοιπές ασιατικές χώρες
Οι πωλήσεις στην Ιαπωνία ανέκαμψαν έντονα μετά από μια απότομη επιβράδυνση. Το επιτόκιο πωλήσεων τον Οκτώβριο έφτασε τα 4,7 εκατ. μονάδες/έτος, αυξημένο κατά σχεδόν 17% από τον αδύναμο Σεπτέμβριο. Σε ετήσια βάση, οι πωλήσεις αυξήθηκαν διψήφια για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Οκτώβριο, χάρη στη χαλάρωση των παγκόσμιων διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, ωστόσο, επιβραδύνθηκαν, καθώς ο προϋπολογισμός της κυβέρνησης για τις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων εξαντλείται.
Η κορεατική αγορά παρέμεινε εύρωστη τον Οκτώβριο, καθώς η κατάσταση της προσφοράς συνέχισε να βελτιώνεται και οι κατασκευαστές αύξησαν την παραγωγή πριν λήξει η προσωρινή μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα επιβατικά οχήματα στα τέλη του τρέχοντος έτους. Η τιμή πώλησης του Οκτωβρίου στα 1,7 εκατ. μονάδες/έτος ήταν ελαφρώς χαμηλότερη από 1,74 εκατ. μονάδες/έτος του Σεπτεμβρίου, αλλά αυτό ήταν ένα καλό αποτέλεσμα. Φαίνεται ότι όλες οι κορεατικές μάρκες κατάφεραν να ομαλοποιήσουν την παραγωγή στα εγχώρια εργοστάσιά τους τον Οκτώβριο, βγαίνοντας από την κρίση των προμηθειών.