Σε τροχιά EKΟ Ράλλυ Ακρόπολις είμαστε καθώς πλησιάζει η 7η Σεπτεμβρίου, όπου το πρώτο αυτοκίνητο θα ξεκινήσει από την Ακρόπολη.
Και στη συνέχεια για την Πλατεία Νερού όπου την ίδια ημέρα θα διεξαχθεί η Yπερειδική μήκους 1,48 χλμ. του 10ου γύρου του WRC σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο απέναντι από το Ίδρυμα Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος».
Φέτος ο αγώνας γιορτάζει τα 70 χρόνια από το 1953 που για πρώτη φορά διοργανώθηκε το Ράλι Ακρόπολις, ενώ το 1973 που ξεκίνησε ο θεσμός του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι (WRC) ο εθνικός μας αγώνας ήταν από τους πυλώνες του πρωταθλήματος, ενώ για 8 χρόνια από το 2014 έως το 2021 ήταν εκτός παγκοσμίου πρωταθλήματος.
Στις χρονιές που το Ράλι Ακρόπολις προσμετρούσε στο WRC, 24 οδηγοί έχουν γευτεί τη χαρά της νίκης.
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Ο Κόλιν ΜακΡέι πολυνίκης του αγώνα
Πολυνίκης είναι ο αδικοχαμένος Σκοτσέζος Κόλιν ΜακΡέι που έχει ανέβει στο πρώτο σκαλί του βάθρου 5 φορές.
Το 1996 με τον Ντέρεκ Ρίνγκερ με Subaru Impreza, όπως και το 1998 με τον Νίκι Γκριστ στα δεξιά.
Ακολούθησαν άλλες τρεις φορές στη σειρά με Ford Focus WRC, το 2000, 2001, 2002 με τον Νίκι Γκριστ.
Από τρείς νίκες έχουν οι Βάλτερ Ρερλ, Μίκι Μπιαζιόν, Κάρλος Σάινθ και Σεμπάστιαν Λεμπ.
Ο Βάλτερ Ρερλ μάλιστα κέρδισε τον πρώτο του αγώνα στο WRC το 1975 με τον Γιόχεν Μπέργκερ και την κίτρινη Opel Ascona, που έμεινε μετά στη χώρα μας στα χέρια του Τζόνι Πεσμαζόγλου ως αντιπρόσωπος των γερμανικών αυτοκινήτων τότε.
Ράλι Ακρόπολις, το 1983 ήταν η τελευταία νίκη αυτοκινήτου με κίνηση στους πίσω τροχούς
Ο πανύψηλος Γερμανός με τον Κρίστιαν Γκαιστόρφερ κέρδισαν το 1978 με Fiat 131 Abarth και το 1983 με Lancia 037. Ήταν μάλιστα η τελευταία νίκη στο ράλι Ακρόπολις με αυτοκίνητα έχοντας την κίνηση στους πίσω τροχούς.
Ο Ιταλός Μίκι Μπιαζιόν κέρδισε στη σειρά δύο Ράλι Ακρόπολις με τον Τιτσιάνο Σιβιέρο με Lancia Delta HF το 1988, 1989 και με Ford Escort Cosworth το 1993.
Ο Ισπανός Κάρλος Σάινθ με τον Λούις Μόγια το 1990 με Toyota Celica σημείωσαν την πρώτη τους νίκη σε WRC για να κερδίσουν άλλες δύο φορές το 1994 με Subaru Impreza και το 1997 με Ford Escort WRC.
O πλέον επιτυχημένος οδηγός στο WRC, ο Γάλλος Σεμπάστιαν Λεμπ με τους 9 τίτλους, πάντα με τον Ντανιέλ Ελενά δίπλα του σε αυτές τις επιτυχίες, το πρώτο Ράλι Ακρόπολις το κέρδισαν το 2005 με Citroen Xsara WRC, το 2008 με Citroen C4 WRC και το 2012 με DS3 WRC.
Eνώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και την περσινή του επίδοση με την Γκαλμίς που προηγούνταν με το Ford Puma Rally1, πριν εγκαταλείψουν από μία αστεία βλάβη.
Aπό δύο νίκες οι Βάλτεγκαρντ, Βατάνεν, Κάνκουνεν και Γκρόνχολμ.
Ο Σουηδός Μπιορν Βάλτεγκαρντ με τον Χανς Τορζέλιους κέρδισαν το 1977 και το 1979 με Ford Escort RS 1800.
O δημοφιλής Φινλανδός Άρι Βατάνεν ανέβηκε στο πρώτο σκαλί του βάθρου δύο συνεχόμενες φορές, το 1980, 1981 με Ford Escort RS 1800 με συνοδηγό τον Ντέιβιντ Ρίτσαρντς.
Ο Φινλανδός Γιούχα Κάνκουνεν με τον Γιούχα Πίρονεν με Peugeot 205 T16 το 1986 και με Lancia Delta HF το 1991,
Ένας άλλος Φινλανδός ο Μάρκους Γκρόνχολμ με τον Τίμο Ραουτιάινεν με Ford Focus WRC κερδίζουν δύο συνεχόμενες χρονιές, 2006, 2007
Ακολουθούν 15 οδηγοί που έχουν κερδίσει από μια φορά τον εθνικό μας αγώνα, με πρώτον και καλύτερο τον Γάλλο Ζαν Λικ Τεριέ, το 1973, πρώτη χρονιά στο WRC το ράλι Ακρόπολις με Alpine Renault A110 με τον Κριστιάν Ντελφεριέ.
Το 1974 δεν έγινε αγώνας λόγω ενεργειακής κρίσης.
Το 1976 ο Σουηδός Χάρι Κάλστρομ χαρίζει με τον Γκόραν Άντερσον τη νίκη στη Datsun με το Violet 160 J.
Είναι η πρώτη νίκη Ιαπωνικού αυτοκινήτου στο Ράλι Ακρόπολις.
Το 1982 η Γαλλίδα Μισέλ Μουτόν με την όμορφη Ιταλίδα Φαμπρίτσια Πονς «σπάνε» τα ταμεία με Audi Quattro.
Είναι το πρώτο γυναικείο πλήρωμα που κατακτά νίκη στο Ράλι Ακρόπολις καθώς και το πρώτο πλήρωμα με αυτοκίνητο το οποίο φέρει κίνηση και στους δύο άξονες.
Το WRC αλλάζει…
Το 1984 ο Σουηδός Στιγκ Μπλόμκβιστ με τον πανύψηλο Μπιορν Σέτεμπεργκ διπλασιάζουν τις νίκες της Audi με το Quattro.
O Φινλανδός διοπτροφόρος Τίμο Σάλονεν με τον Σέπο Χαριάνεν δίνουν την πρώτη νίκη στην Peugeot το 1985 με το 205 Τ16.
Το 1987 είναι η σειρά του επίσης πανύψηλου Φινλανδού Μάρκου Άλεν να κερδίσει με τον Ίλκα Κιβιμάκι με Lancia Delta HF.
Mετά από χρόνια ένας Γάλλος στο πρώτο σκαλί, ο Ντιντιέ Οριόλ με τον Μπερνάρ Οσελί με Lancia Delta HF, πρώτοι το 1992.
Το 1999 ο Βρετανός Ρίτσαρντ Μπερνς με τον Ρόμπερτ Ριντ και Subaru Impreza WRC.
Το 2003 για πρώτη φορά Εσθονός κερδίζει το Ράλι Ακρόπολις, ο Μάρκο Μάρτιν με τον Μισέλ Παρκ με Ford Focus WRC.
O Πέτερ Σόλμπεργκ με τον Φιλ Μιλς 2004, χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων στη χώρα μας, δίνουν τη νίκη στη Subaru με το Impreza WRC.
To 2009 oι Μίκο Χίρβονεν-Γιάρμο Λέχτινεν με Ford Focus WRC είναι οι νικητές.
Το 2013 οι Γιάρι Μάτι Λάτβαλα-Μίκα Άντιλα κερδίζουν με τον πύραυλο το Volkswagen Polo WRC.
Από το 2014 έως το 2020 το Ράλι Ακρόπολις περνάει στο σκοτάδι.
Με πολιτική βούληση και μαέστρο τον τότε υφυπουργό Αθλητισμού Λευτέρη Αυγανάκη και την επιτροπή motorsport Greece, το Ράλι Ακρόπολις επιστρέφει το 2021 στα μεγάλα σαλόνια του WRC,
Oι Φινλανδοί Κάλε Ροβάνπερα-Γιόνε Χάλτουνεν με Toyota Yaris WRC κερδίζουν τον αγώνα, με τα αυτοκίνητα της κατηγορίας WRC να περνούν στην ιστορία.
Το 2022 είναι η εποχή της υβριδικής τεχνολογίας με τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally1 όπου η Hyundai με τα i20 Rally1 κάνει ένα απίθανο 1-2-3 στον τερματισμό με τους Νεβίλ-Γουάιταγκε, Τάνακ-Γιαρβέογια και Σόρδο-Καρέρα.
Τι να περιμένουμε το 2023; Ο Οζιέ με τον Λαντέ με Toyota Yaris Rally1, ή ο λυσσασμένος για νίκη Τάνακ με το Ford Puma Rally1.
Aπαντήσεις το μεσημέρι της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου στη Λαμία.
Για το τέλος το Ράλι Ακρόπολις του 1995.
Είναι η χρονιά που το Ράλι Ακρόπολις προσμετρούσε μόνο στην κατηγορία F2.
H νίκη πήγε στους Άρη Βωβό-Κώστα Στεφανή με Lancia HF Integrale.
Μια νίκη που πήγε να αλλάξει χρώμα στην τελευταία Ειδική Διαδρομή.
Η ιστορία έχει ως εξής.
Οι Λεωνίδας Κύρκος-Γιάννης Σταυρόπουλος με Ford Escort Cosworth, μετά την εγκατάλειψη των Μπιαζιόν-Σιβιέρο με τη Lancia HF Integrale, περνούν πρώτοι γενικής κατάταξης στο τέλος του 2ου από τα 3 σκέλη με διαφορά περισσότερη των 7 λεπτών από τους Βωβό-Στεφανή.
Στο τέλος της 1ης Ειδικής Διαδρομής του τρίτου σκέλους το πλήρωμα του Escort Cosworth εγκαταλείπει από μοτέρ (ιμάντας εκκεντροφόρων) και επικεφαλής του αγώνα περνούν οι Βωβός-Στεφανής.
Στην τελευταία Ειδική Διαδρομή του αγώνα κλαταρισμένο ελαστικό ταλαιπωρεί το πλήρωμα της Lancia καθώς ο γρύλος δε λειτουργεί.
Χάνεται πολύτιμος χρόνος και οι Στολ-Μίλερ με το Audi S2 πλησιάζουν επικίνδυνα.
Το ελαστικό επιτέλους αλλάζεται στη Lancia και οι Βωβός-Στεφανής φτάνουν στον τερματισμό, θριαμβευτές του 42ου ράλι Ακρόπολις του 1995.
Φωτογραφίες: Αρχείο Κακολύρη