Το πρόβλημα που έχει προκύψει με τις υψηλές θερμοκρασίες, που αναπτύσσονται στο εσωτερικό των αυτοκινήτων Rally1 δεν είναι νέο.
Εμφανίστηκε πρώτη φορά στο Μόντε Κάρλο μόνο που οι θερμοκρασίες εκεί, δεν ενόχλησαν καθώς ήταν το κρύο στις Άλπεις, όπως και στους επόμενους αγώνες -Σουηδία και Κροατία- δεν έκαναν τόσο επώδυνη τη ζέστη μέσα στο αυτοκίνητο.
Διαβάστε ακόμα
Στην Πορτογαλία όμως, τα πράγματα άλλαξαν δραματικά. Οι συνοδηγοί έλιωναν στην κυριολεξία από τις υψηλές θερμοκρασίες και αυτό γιατί το πρόβλημα είναι ακριβώς κάτω από το κάθισμά τους.
Το “τούνελ” των εξατμίσεων ξεκινά από το δεξί bucket και εκεί αναπτύσσονται θερμοκρασίες απαγορευτικές για την ασφάλεια του πληρώματος. Από το Μόντε Κάρλο, τόσο οι οδηγοί, όσο και ομάδες εντόπισαν το πρόβλημα και μάλιστα κατά τη διάρκεια των δοκιμών πριν ακόμα αρχίσει το Πρωτάθλημα.
Έχουν ήδη ενημερώσει τη FIA για να λάβει μέτρα και η όλη υπόθεση είναι υπό διερεύνηση, γιατί είναι πολύ δύσκολο να βρουν λύση εν μέσω πρωταθλήματος.
Στην Πορτογαλία, όμως οι θερμοκρασίες ,που αναπτύχθηκαν, σε συνδυασμό και με τη ζέστη, που επικρατούσε ήταν ανυπόφορες.
Ο αναπληρωτής διευθυντής της Hyundai Motorsport, ο Julian Moncet, είπε ότι τα προβλήματα είναι τόσο σοβαρά, που φοβάται ότι τα πληρώματα μπορεί να μην είναι σε θέση να ολοκληρώσουν τις τεράστιες ειδικές διαδρομές στο Safari Rally, εάν ο καιρός είναι ζεστός στην Κένυα.
Οι οδηγοί και οι ομάδες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι μετά την Πορτογαλία πιέζουν πιο έντονα τη FIA για μια λύση, μάλιστα φωνάζουν πλέον ότι είναι “θέμα ασφάλειας των πληρωμάτων” καθώς ο Kalle Rovanperä περιέγραψε ως «μη ασφαλείς» θερμοκρασίες στο πιλοτήριο κατά τη διάρκεια του αγώνα.
Το πρόβλημα επικεντρώνεται γύρω από τη θέση των εξατμίσεων στα νέα Rally1 που είναι στο πλάι, και βρίσκονται στη δεξιά πλευρά των οχημάτων – ακριβώς εκεί που κάθεται ο συνοδηγός.
Μάλιστα, σύμφωνα με τους ανθρώπους της Hyundai, το πρόβλημα εντοπίστηκε κατά τη διάρκεια δοκιμών του i20 N Rally1 τον περασμένο Οκτώβριο, πολύ πριν ξεκινήσει το πρωτάθλημα. Επειδή όμως, οι πρώτοι αγώνες έγιναν σε θερμοκρασίες χειμωνιάτικες δεν ήταν τόσο έντονο. Τώρα στην Πορτογαλία, όπου οι θερμοκρασίες ήταν πολύ υψηλότερες από ότι ήταν στο Μόντε Κάρλο, τη Σουηδία και την Κροατία τα πληρώματα και δη οι συνοδηγοί “ψήθηκαν”.
Η εξάντληση από τη ζέστη ήταν ιδιαίτερα έντονη την Παρασκευή, αλλά και το Σάββατο.
Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του οδηγού της M-Sport Craig Breen στο DirtFish.
«Ειλικρινά ήταν πολύ άσχημα. Μερικές φορές νόμιζα ότι είχα κλατάρισμα, αλλά στην πραγματικότητα ήταν τα παπούτσια του Paul (Nagle), που έλιωναν από το καυτό πάτωμα. Τις μύριζα που έλιωναν. Μάλιστα, στην ειδική διαδρομή Amarante, έπρεπε να σηκώσει τα πόδια του από το πάτωμα αρκετές φορές για να βεβαιωθεί ότι δεν είχε καεί».
Ο Thierry Neuville συμφώνησε: «Ήμασταν αρκετά επικριτικοί σχετικά με αυτό το πρόβλημα από την αρχή, από τότε που οδηγούσαμε πρώτη φορά αυτά τα αυτοκίνητα. Ειδικά οι συνοδηγοί κάθονται ακριβώς πάνω στη “γραμμή της εξάτμισης”
Αποτέλεσμα είναι το πιλοτήριο να βράζει. Και νομίζω ότι είδαμε και τον Ott Τanak και τον συνοδηγό μου Martijn Wydaeghe πως ήταν στον αγώνα την Παρασκευή το απόγευμα. Οπωσδήποτε ανησυχούμε σοβαρά”.
Ο Rovanpera ανησυχεί για την ασφάλεια, εάν δεν ληφθούν γρήγορα μέτρα.
«Για να είμαι ειλικρινής, κάνει πολύ ζέστη στο αυτοκίνητο», είπε ο Φινλανδός.
«Αυτό είναι κάτι που πιστεύω, πως οι ομάδες και η FIA θα πρέπει να φροντίσουν ή να κάνουν κάποιους κανονισμούς για το όλο θέμα, γιατί όταν έχεις 50, 60 βαθμούς μέσα στο πιλοτήριο δεν είναι πια πραγματικά ασφαλές. Ο εγκέφαλός δεν λειτουργεί φυσιολογικά και παρόλο, που σωματικά είσαι σε πολύ καλή κατάσταση, δεν σημαίνει ότι είναι ακόμα ασφαλές να βρίσκεσαι στο εσωτερικό του αυτοκινήτου με τόσο υψηλές θερμοκρασίες».
Ο Moncet είπε ότι οι ομάδες ήδη «μιλούν για αυτό το θέμα» με τη FIA.
«Ναι, είναι ανησυχητικό. Γνωρίζαμε αυτό το ζήτημα από την αρχή αυτών των αυτοκινήτων, είχαμε ήδη αναφέρει ότι έχει πολύ ζέστη στο πιλοτήριο. Τώρα πήραμε την απόδειξη πραγματικά στην Πορτογαλία, η οποία τελικά δεν ήταν τόσο καυτή, οπότε είναι πραγματικά ανησυχητικό για το τι θα συμβεί στη Σαρδηνία. Για την Κένυα μπορείτε να φανταστείτε, δεν είμαι καν σίγουρος, πως θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν μια ειδική διαδρομή κάποια από τα πληρώματα. Είναι πραγματικά ανησυχητικό και κάτι πρέπει να γίνει. Αυτή τη στιγμή ο κανονισμός είναι ακόμα νέος και είναι δύσκολο να βρούμε κάποια λύση για αυτό το πρόβλημα, επειδή συνδέεται με τη διαμόρφωση του Rally1 και την εξάτμιση στο πλάι, αλλά σίγουρα είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπίσουμε αμέσως με τη FIA”.
Θα προλάβουν να βρουν λύση μέχρι τη Σαρδηνία; Να θυμίσουμε ότι ο αγώνας είναι σε 15 μέρες (2-5 Ιουνίου). Η Αφρική τους ανησυχεί περισσότερο, όμως οι καύσωνες έχουν ήδη κάνει αισθητή την παρουσία τους στο Νότο της Ευρώπης. Αν στη Σαρδηνία οι θερμοκρασίες είναι 35-40 βαθμοί, όπως ήταν αυτό το Σαββατοκύριακο στην Ισπανία, τότε το θέμα πραγματικά θα πάρει δραματικές διαστάσεις. Θα το αφήσουν στην τύχη;