Όπως έχει ανακοινωθεί, η Renault φεύγει από τη Ρωσία ως παραγωγική μονάδα, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, με τις πληροφορίες να λένε ότι το εργοστάσιο θα επαναλειτουργήσει, κατασκευάζοντας τα Moskvich.
Σχεδόν 400.000 μονάδες θα χάσει η Renault, κατανεμημένες σε 13 μοντέλα, όλα προορισμένα για την εγχώρια αγορά αλλά και αγορές της Ασίας, προϊόντα δύο εργοστασίων, με 45.000 προσωπικό.
Όλα τα αυτοκίνητα που η Renault δεν μπορεί πλέον να παράγει στη Ρωσία είναι τα εξής
Έχετε ακούσει λοιπόν για το Lada X-Ray; Σας λέει κάτι η ονομασία ο Largus; Ή το Κalina;
Μοντέλα άγνωστα στη συντριπτική πλειοψηφία των Ευρωπαίων, αλλά διάσημα στη Ρωσία.
Μαζί τους είναι η μάρκα Lada, γνωστή στην Ευρώπη κυρίως από το Niva 4X4 και ίσως το εργοστάσιο Τολιάτι (Togliatti), που ανήκει στην AvtoVaz.
Η AvtoVaz της οποίας το 67,69% των μετοχών άλλαξε χέρια. Από τη Renault στο Ρωσικό Κεντρικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης για αυτοκίνητα και κινητήρες, με όραμα την επιστροφή της Moskvich .
H αλλαγή ιδιοκτησίας είχε ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψης όλων των δραστηριοτήτων του ομίλου Renault στο ρωσικό έδαφος, η οποία είχε στα χέρια της, μια πολύ δυνατή αγορά αυτοκινήτου, που πλέον με τη βούληση της κυβέρνησης έχει σαν στόχο να εθνικοποιήσει όλες τις δραστηριότητες που άφησαν οι όμιλοι της Δύσης.
Τώρα λοιπόν που η αλλαγή ιδιοκτησίας μπήκε στα χαρτιά, πώς θα αλλάξει η παραγωγή του γαλλικού ομίλου μετά την αποχώρηση και ποια μοντέλα θα χάσει;
Ας ξεκινήσουμε από τον πυρήνα, την καρδιά της Ρώσικης αυτοκινητοβιομηχανίας την AvtoVaz.
Η παραγωγή της AvtoVaz έχει την καρδιά της στο εργοστάσιο Τολιάτι, ένα εργοστάσιο που γεννήθηκε τη δεκαετία του 1960 υπό την αιγίδα της Fiat και πέρασε υπό τον έλεγχο της Συμμαχίας Renault-Nissan το 2008.
Ένας βιομηχανικός κολοσσός με παραγωγική ετήσια ικανότητα 650.000 αυτοκινήτων και 400.000 κινητήρων, που το 2020 –όταν η πανδημία χτυπούσε την πόρτα- τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία αναφέρουν ότι συναρμολογήθηκαν 318.826 αυτοκίνητα.
Μοντέλα που προορίζονται κυρίως για την εγχώρια αγορά, πλαισιώνονταν από 381.838 κιβώτια ταχυτήτων, 441.506 κινητήρες και 880.956 σασί.
Ποια είναι όμως τα μοντέλα που χάνει ο όμιλος Renault με τον αποχαιρετισμό από τον Τολιάτι;
Ας τα γνωρίσουμε
Lada Granta
Ανήκει στη μικρομεσαία κατηγορία. Παράγεται σε διαφορετικές εκδόσεις αμαξώματος και είναι το δεύτερο αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία το 2021 με 111.430 μονάδες. Ένα πολύ επιτυχημένο μοντέλο που εξήχθη και σε ορισμένες αγορές της Ανατολικής Ευρώπης.
Lada Largus
Πρόκειται για το μετονομασμένο Dacia Logan MCV, ένα minivan βασισμένο στην πλατφόρμα Renault Clio τρίτης γενιάς με 39.541 μονάδες στη Ρωσία το 2021, τερματίζοντας στη δέκατη θέση
Lada Niva 4×4
To πολύ γνωστό σε μας Lada Niva είναι το έκτο αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία το 2021 με 51.242 μονάδες. Ένα εμβληματικό μοντέλο, που όσες φορές και αν ανανεώθηκε, τα χαρακτηριστικά παρέμειναν αναλλοίωτα. Στην Ευρώπη το γνωρίσαμε με 3θυρο αμάξωμα, ενώ στη Ρωσία κυκλοφόρησε και ως 5θυρο. Ένα μοντέλο που έδωσε έννοια στη ζωή λόγω των ικανοτήτων του.
Lada X-Ray
Με μήκος λίγο πάνω από 4 μέτρα, βρέθηκε στη 18η θέση στην κατάταξη των αυτοκινήτων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στη Ρωσία το 2021 με 22.107 μονάδες.
Lada Kalina
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σαν μοντέλο σταμάτησε το 2018, αλλά ήταν τόσο μεγάλη η ζήτηση που για να παραδοθούν τα αυτοκίνητα η παραγωγή συνεχίστηκε αμείωτα έως και το 2021 με την παραγωγή να έχει ξεπεράσει τις 17.563 μονάδες.
Renault Logan
Στις αγορές της Ευρώπης πλασάρεται ως Dacia Logan με τις πωλήσεις να αναφέρουν 29.783 πωλήσεις στη Ρωσία το 2021.
Renault Sandero
Με την αλλαγή της επωνυμίας της προηγούμενης γενιάς του Dacia Sandero, το 2021 ήταν το 17ο αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία με 22.386 μονάδες.
Datsun mi-Do
Αυτή είναι η συνέχεια του Lada Kalina. Ανήκει στη μικρή κατηγορία και έφερε κινητήρα ενός λίτρου απόδοσης 85 ίππων. Το Τολιάτι «έφτιαξε» μόνο 1.208 αυτοκίνητα.
Datsun On-Do
Η πιο μοντέρνα και πιο πλούσια, μια διαφορετική εκδοχή του Lada Granta, με σεντάν αμάξωμα, με 10.298 αυτοκίνητα το 2021.
Εδώ Μόσχα
Το δεύτερο εργοστάσιο της Renault βρίσκεται στη Μόσχα με 100% των μετοχών να ανήκουν στον γαλλικό όμιλο. Αυτό πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία καθώς μετά πέρασε στα χέρια της Ρωσίας.
Τι είχε κατασκευάσει αυτό το εργοστάσιο.
Renault Kaptur
Όταν το μάρκετινγκ έχει τον πρώτο λόγο. Στην πραγματικότητα είναι η πρώτη γενιά του Renault Captur, με το «K» αντί για το «C» να είναι πιο σαγηνευτικό στα μάτια της ρώσικης πελατείας. Το 2021 κατέλαβε την 23η θέση μεταξύ των αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία με 18.889 ταξινομήσεις.
Renault Duster σειρά 1
Επίσης σε αυτή την περίπτωση πρόκειται για απλή αλλαγή μάρκας, ενώ για τα υπόλοιπα το αυτοκίνητο μοιάζει από όλες τις απόψεις με το Dacia Duster πρώτης γενιάς, με πωλήσεις 41.471 μονάδες στη διάρκεια του 2021 στη Ρωσία, κατακτώντας την ένατη θέση.
Renault Duster σειρά 2
Το 2020, το έτος στο οποίο αναφέρονται τα αναφερόμενα νούμερα, ήταν αυτό που σηματοδότησε την έναρξη παραγωγής της νέας γενιάς Dusters, με ανανεωμένη αισθητική και κινητήρες.
Renault Arkana
Ίδιο όνομα και ίδιο στυλ με την έκδοση για την υπόλοιπη Ευρώπη για το κουπέ SUV, το 24ο αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία το 2021 (18.246 μονάδες).
Nissan Terrano
Το μοναδικό επώνυμο μοντέλο της Nissan που παράγεται από τη Συμμαχία Allinace στη Ρωσία. Αν νομίζετε ότι βρίσκετε ομοιότητες με το Dacia Duster δεν κάνετε λάθος: στην πραγματικότητα είναι το ρουμανικό SUV με διαφορετική μάρκα. H παραγωγή έφτασε τις 10.239 μονάδες.
Aυτά είναι τα μοντέλα που κατασκεύαζε η Renault στα δύο εργοστάσια.
Να θυμίσουμε ότι η AvtoVaz είχε επίσης στρατηγικό ρόλο στο project Renaulution που παρουσίασε στις αρχές του 2021 ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault Λούκα Ντε Μέο, που όμως «έμεινε» στη μέση λόγω των γεγονότων στην Ουκρανία.
Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι οι όροι πώλησης του πακέτου μετοχών της AvtoVaz περιλαμβάνουν δικαίωμα επαναγοράς από τον Όμιλο Renault, που θα ασκηθεί τα επόμενα 6 χρόνια.