Το Arkana αποτελεί το νεότερο μοντέλο στην γκάμα της Renault αλλά και την πιο ριζοσπαστική προσθήκη στην οικογένεια των μοντέλων της.
“Παίζει” χωρίς αντίπαλο
Είναι αυτοκίνητο το οποίο αποτελεί μια εντελώς νέα πρόταση από τους Γάλλους, ενώ παίζει σε ένα γήπεδο όπου βρίσκεται σχεδόν μόνο του, καθώς σχεδιαστικά υπάρχουν αντίστοιχες προτάσεις όμως βρίσκονται στην premium κατηγορία και ξεφεύγουν σε τιμή…
Επί της ουσίας αυτή τη εποχή στην τιμή και τις διαστάσεις του δεν υπάρχει κάποιο άλλο SUV με coupe σχεδίαση. Ναι, η Renault τόλμησε και έριξε το γάντι…
Από τη Ρωσία με αγάπη
Το Arkana αρχικά δημιουργήθηκε αποκλειστικά για την αγορά της Ρωσίας. Όντως, το ξεκίνημα της εμπορικής τους πορείας έγινε από εκεί όμως σύντομα η εταιρεία κατάλαβε ότι το μοντέλο είχε δημιουργήσει θετικές εντυπώσεις και στην ευρωπαϊκή αγορά. Οπότε μπήκε πάλι στο σχεδιαστήριο, έγιναν οι απαραίτητες αισθητικές αλλά και τεχνικές αλλαγές ώστε το αυτοκίνητο να προσαρμοστεί στα ευρωπαϊκά δεδομένα και τώρα έφτασε και στη χώρα μας.
Διαστάσεις
Πιο πάνω αναφέραμε ότι το Arkana προς το παρόν είναι μόνο του καθώς δεν υπάρχει άλλο coupe SUV με κοντινή τιμή και παρόμοιες διαστάσεις, όμως ποιες είναι αυτές; Μετρώντας το μήκος/πλάτος/ύψος τα νούμερα του Arkana είναι 4.568/1.821/1.576 χλστ. Η απόσταση από το έδαφος φτάνει τα 200 χλστ. ενώ η χωρητικότητα του πορτ-παγκάζ είναι 513 ή 480 λίτρα, ανάλογα την έκδοση.
Κινητήρες
Ας ξεκινήσουμε εξηγώντας γιατί το πορτ-παγκάζ έχει δύο χωρητικότητες. Το Arkana διατίθεται με δύο κινητήρες. Ο ένας είναι ο ήπια υβριδικός TCe 140. Είναι στα 1.33 λίτρα, αποδίδει 140 ίππους και 260 Nm ροπής και έχει τη βοήθεια ενός ηλεκτρικού κυκλώματος το οποίο λειτουργεί στα 12 Volts. Ο ρόλος του είναι να επανεκκινεί το θερμικό μοτέρ στο πλαίσιο της λειτουργίας του start-stop (σε φανάρι, μποτιλιάρισμα κ.λπ.) καθώς και να προσφέρει 6 Nm ροπής σε περιπτώσεις όπως άμεση επιτάχυνση ή κίνηση σε ανηφόρα. Η μπαταρία του συστήματος είναι μόλις 130 Wh και φορτίζει κατά το φρενάρισμα και το ρολάρισμα. Ο κινητήρας συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη EDC με τις 7 σχέσεις. Με αυτό το σύνολο η χωρητικότητα του πορτ-παγκάζ είναι στα 513 λίτρα.
Δείτε ακόμα
Η δεύτερη επιλογή είναι ένα υβριδικό σύνολο. Αυτό ονομάζεται E-TECH 145. Χρησιμοποιεί βενζινοκινητήρα 1.6 λίτρων και συνδυάζεται με σαφώς ισχυρότερο ηλεκτρικό σύστημα, με τη συνδυαστική ισχύ να φτάνει τους 145 ίππους. Όσο για τη ροπή, ο βενζινοκινητήρας προσφέρει μέχρι και 148 Nm, με τον ηλεκτροκινητήρα να συμβάλλει με 205 Nm ακόμα. Σε αυτή την περίπτωση η μπαταρία έχει χωρητικότητα 1.2 kWh και μπορεί να προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία για μέχρι και 3 χλμ. Η Renault αναφέρει πως μέσα στην πόλη το αυτοκίνητο μπορεί να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά μέχρι και στο 80% της απόστασης. Η υβριδική εκδοχή συνδυάζεται και πάλι με αυτόματο κιβώτιο, όμως άλλου τύπου.
“Έξυπνο” κιβώτιο
Πρόκειται για μια ιδιαίτερη κατασκευή της Renault, η οποία αποτελείται ουσιαστικά από δύο κιβώτια ταχυτήτων ενωμένα. Το ένα έχει δύο σχέσεις και ασχολείται με τον ηλεκτροκινητήρα. Το άλλο έχει τέσσερις σχέσεις και αφορά τον βενζινοκινητήρα. Συνολικά το κιβώτιο λειτουργεί πάντα ως αυτόματο και δε διαθέτει χειροκίνητη λειτουργία. Με αυτό το συνδυασμό κινητήρα – κιβωτίου το αυτοκίνητο ξεκινάει πάντα αμιγώς ηλεκτρικά και κινείται έτσι μέχρι τα 30 χλμ./ώρα (εκτός αν ο οδηγός πατήσει τέρμα το γκάζι οπότε λειτουργούν και οι δύο κινητήρες για μέγιστη επιτάχυνση).
Με το υβριδικό σύστημα κίνησης η χωρητικότητα του πορτ-παγκάζ μειώνεται ελαφρώς στα 480 λίτρα, λόγω της παρουσίας της μπαταρίας λιθίου. Σε αυτό το σύνολο αλλάζει σημαντικά και ο τρόπος που γίνεται το φρενάρισμα. Η Renault έχει εφαρμόσει μια καινοτομία. Όσο η επιβράδυνση είναι μικρότερη ή ίση των 0.4G (δηλαδή η συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων) για τη μείωση της ταχύτητας κίνησης χρησιμοποιείται αποκλειστικά η ανάκτηση ενέργειας, ακόμα και αν ο οδηγός πατάει το πεντάλ του φρένου. Αυτό γίνεται επειδή το πεντάλ δε συνδέεται υδραυλικά με τα φρένα, αλλά είναι ηλεκτρικό. Το σύστημα καταλαβαίνει πόσο έντονη είναι η επιβράδυνση που ζητάει ο οδηγός και ανάλογα αποφασίζει αν θα χρησιμοποιήσει μόνο την ανάκτηση ή θα δώσει εντολή να πατηθούν και τα κλασικά φρένα. Με αυτόν τον τρόπο φορτίζει συχνότερα και περισσότερο η μπαταρία, ενώ μειώνεται πάρα πολύ η φθορά στα τακάκια και τους δίσκους.
Αντίο χειροκίνητο, καλώς ήρθες ηλεκτροκίνηση
Όπως ίσως παρατηρήσατε, το Arkana προσφέρεται αποκλειστικά με αυτόματα κιβώτια, ενώ δεν υπάρχει κάποια χειροκίνητη επιλογή ούτε ως κομμάτι του προαιρετικού εξοπλισμού. Αυτό αποτελεί σημάδι της κατεύθυνσης στην οποία κινείται συνολικά η αυτοκινητοβιομηχανία με ταχύ ρυθμό, καθώς τα χειροκίνητα αποτελούν εμπόδιο για τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας (για παράδειγμα αν φρενάρει το αυτοκίνητο μόνο του τόσο ώστε να σταματήσει, με το χειροκίνητο κιβώτιο θα σβήσει ο κινητήρας ενώ με το αυτόματο όχι). Επιπλέον, μία ακόμα τάση που γίνεται έκδηλη στο Arkana είναι ο εξηλεκτρισμός, καθώς και οι δύο κινητήρες του είναι υβριδικοί. Σε ήπιο βαθμό ο ένας και πλήρως υβριδικός ο άλλος.
Επιδόσεις
Όσον αφορά τις επιδόσεις, το σύνολο των 1.33 λίτρων για τα 0-100 χλμ./ώρα χρειάζεται 9.8 δευτερόλεπτα και έχει τελική ταχύτητα 205 χλμ./ώρα, με τις εκπομπές ρύπων στα 132 – 138 γρ. CO2/χλμ. (τέλη κυκλοφορίας 84.48 – 88.32 ευρώ). Το υβριδικό των 1.6 λίτρων κάνει 10.8 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ./ώρα και έχει τελική ταχύτητα στα 172 χλμ./ώρα, με τις εκπομπές ρύπων στα 112 – 117 γρ. CO2/χλμ. (71.68 – 74.88 τέλη κυκλοφορίας ευρώ).
Με premium “αέρα”
Η εξωτερική εμφάνιση του αυτοκινήτου θυμίζει κάτι από πιο premium κατασκευές και αυτό συνεχίζεται και μέσα με την ποιότητα των πλαστικών τα οποία είναι μαλακά, αλλά και τις πολλές τεχνολογικές λύσεις. Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός με διαγώνιο μέχρι και 10.2 ίντσες, ενώ η οθόνη του infotainment έχει δύο επιλογές, μία στις 7 ίντσες και μία στις 9.3 ίντσες.
Σταθερότητα
Η ποιότητα κύλισης συμβάλλει στην πολυτελή αίσθηση καθώς η απομόνωση από το περιβάλλον είναι μεγάλη, ειδικά σε ό,τι αφορά τον ήχο, ενώ πάρα πολύ καλή είναι η λειτουργία της ανάρτησης. Περνάει πάνω από τις κακοτεχνίες με ελάχιστη ενόχληση για τους επιβάτες, και η όποια ταλάντευση προκύψει σταματάει πολύ σύντομα δημιουργώντας μία αίσθηση σταθερότητας.
Ευρύχωρο
Το Arkana πετυχαίνει υψηλό σκορ και στους χώρους. Εκτός από το μεγάλο πορτ-παγκάζ, περίσσεια άνεσης υπάρχει και στην καμπίνα. Τόσο εκείνοι που θα καθίσουν μπροστά, όσο και εκείνοι που θα βρεθούν πίσω δε θα νιώσουν εγκλωβισμένοι. Μάλιστα, το εσωτερικό πλάτος επιτρέπει πίσω να βρεθούν άνετα τρία άτομα, τα οποία δε θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα στα γόνατα αλλά ούτε και στο διαθέσιμο ύψος, παρά την κλίση της οροφής.
Συμπέρασμα
Συνολικά το Arkana αποτελεί μία διαφορετική πρόταση η οποία δεν έχει άμεσο ανταγωνισμό αυτή τη στιγμή. Δείχνει πού θέλει να κινηθεί η εταιρεία με τον εξηλεκτρισμό και τα αυτόματα κιβώτια, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μία λύση που πρέπει να εξετάσει κάθε αγοραστής που ενδιαφέρεται για ένα μεγάλο SUV με περίσσεια χώρου, διαφορετική σχεδίαση, αλλά και αυξημένη απόσταση από το έδαφος που σημαίνει ότι μπορεί να κινηθεί και εκτός ασφάλτου μέχρι να αρχίσουν να διαμαρτύρονται οι μπροστινοί τροχοί.
Τιμές
Το αυτοκίνητο προσφέρεται σε δύο εξοπλιστικές εκδόσεις, την Expression και την Dynamic. Οι τιμές για τον ήπια υβριδικό κινητήρα είναι 25.290 ευρώ και 27.790 ευρώ, ενώ για το υβριδικό σύνολο είναι 29.390 ευρώ και 31.890 ευρώ, αντίστοιχα.
1.3 TCe 140hp Expression EDC Hybrid MHEV: 25.290 ευρώ
1.3 TCe 140hp Dynamic EDC Hybrid MHEV: 27.790 ευρώ
Hybrid E-Tech 145hp Expression: 29.390 ευρώ
Hybrid E-Tech 145hp Dynamic: 31.890 ευρώ