Νίκες, πρωταθλήματα, κορυφαίες ομάδες ως προμηθευτής κινητήρων και top οδηγοί συνθέτουν το παζλ της Renault στην 43χρονη ιστορία της στη Formula 1.
Όλα ξεκίνησαν το 1977. Eίναι η χρονιά που η Renault κάνει την πρώτη της εμφάνιση στο μαγικό κόσμο της Formula 1.
16 Ιουλίου στο Γκραν Πρι της Αγγλίας στο Σίλβερστον δίνει το «παρών» ένα κίτρινο μονοθέσιο με τα logo της Renault (RS01) με κινητήρα turbo 1.5 λίτρων με τον αριθμό 15 και στο κόκπιτ τον Ζαν Πιερ Ζαμπούιγ.
H ομάδα συμμετέχει στην πρώτη της χρονιά- 1977- σε πέντε επιλεγμένα Γκραν Πρι. Εκτός της Αγγλίας στο Σίλβερστον, στο Ζάντβουρτ στην Ολλανδία, στη Μόντσα στην Ιταλία, στο Γουότκινς Γκλεν στις ΗΠΑ και στον Καναδά.
Όμως οι εργασίες για την είσοδο της Renault στη Formula 1 είχαν ξεκινήσει δύο χρόνια πριν.
Στην «άγνωστη» αυτή διαδρομή 6 είναι τα βασικά κλειδιά πριν την πρώτη εμφάνιση της Renault με το κίτρινο RS01.
Στις 23 Ιουλίου 1975, ο πρώτος V6 turbo κινητήρας 1.5 λίτρων με τον κωδικό 32T δοκιμάζεται στο δυναμόμετρο στις εγκαταστάσεις της ομάδας στο Viry-Chatillon
8 Aυγούστου1975, ο δεύτερος turbo κινητήρας V6 1.5 λίτρων με τον κωδικό 33T είναι έτοιμος και γράφει ώρες λειτουργίες στο δυναμόμετρο.
21 Νοεμβρίου 1975, ο κινητήρας για πρώτη φορά συμπληρώνει χλμ. σε πίστα καθώς είναι τοποθετημένος στο πρωτότυπο Alpine–Renault A441
19 Δεκεμβρίου 1975, ο πρώτος κινητήρας, ο 32 Τα, στο ίδιο σασί δοκιμάζεται στην πίστα
3 Ιανουαρίου 1977, ξεκινάει η ανάπτυξη του μονοθεσίου σε ο,τι αφορά το σασί, το Renault RS01.
10 Μαΐου 1977, στο Atelier Renault στην πιο φημισμένη λεωφόρο του κόσμου, στην Champs Elysees, το κίτρινο μονοθέσιο αποκαλύπτεται επισήμως.
Ετσι ξεκινάει η ιστορία της Renault στη Formula 1.
Και πάμε στη 2η χρονιά παρουσίας της Renault στη Formula 1, το 1978.
Δηλώνει συμμετοχή σε 14 από τα 16 Γκραν Πρι του παγκοσμίου πρωταθλήματος και στο Γκραν Πρι των ΗΠΑ ο Ζαμπούιγ γιορτάζοντας τα 36α γενέθλιά του τερματίζει στην 4η θέση. Η καλύτερη για τη Renault το 1978.
Το 1979 η ομάδα κατεβαίνει στο τερέν με δύο μονοθέσια με τον Ρενέ Αρνού team-mate του Ζαμπούιγ.
Οι τεχνικοί δοκιμάζουν δύο turbo στον V6 κινητήρα των 1.5 λίτρων και στο Γκραν Πρι της Γαλλίας η Renault γράφει ιστορία.
Με τον Ζαμπούιγ κερδίζει το Γκραν Πρι στην πίστα της Ντιζόν, 14 δευτ. μπροστά από τη Ferrari του Ζιλ Βιλνέβ και την άλλη Renault του Αρνού.
Είναι η πρώτη νίκη κινητήρα turbo στη Formula 1
To 1980 η ομάδα με την ίδια σύνθεση οδηγών συμμετέχει στο πρωτάθλημα της Formula 1, σημειώνοντας τρείς νίκες. Δύο με τον Αρνού (Βραζιλία, Νότιος Αφρική) και μια με τον Ζαμπούιγ (Aυστρία) που όμως ο Γάλλος αποχώρησε από τους τελευταίους αγώνες λόγω τραυματισμού στο Γκραν Πρι του Καναδά.
Το 1981 ο εγχειρισμένος Ζαμπούιγ φοράει τη φόρμα της Ligier και στο κόκπιτ της Renault RE20B «στριμώχνεται» ένας κοντός νεαρός εν ονόματι Αλεν Προστ, ο οποίος είχε κάνει το ντεμπούτο του στη Formula 1 τον περασμένο χρόνο με McLaren που χρησιμοποιούσε κινητήρες Ford.
O Προστ κάνει με τη νέα Renault RE20B τρείς νίκες σε Ολλανδία, Ιταλία και Γαλλία. Τον Μάιο της ίδιας χρονιάς η Renault RE20B δίνει τη θέση της στη Renault RE 30.
Η Renault ως ομάδα συνεχίζει μέχρι και το 1986 όπου πλέον σταματάει ως ομάδα και εστιάζει στην κατασκευή και προμήθεια κινητήρων σε άλλες ομάδες, κάτι που ξεκίνησε το 1984 με τη Lotus (1.5 turbo V6), και στη συνέχεια με τη Williams (V10 3.5 λίτρων ατμοσφαιρικός) τo 1988. Μια συνεργασία που θα ολοκληρωθεί το 1997 με τους κινητήρες να είναι 3 λίτρων V10.
Aπό το 1995 τροφοδοτεί με κινητήρες και τη Benetton έως το 2001. Το 2002 η Renault επιστρέφει και πάλι ως ομάδα.
Το 2009 ξεκινάει η συνεργασία με την Red Bull. Κινητήρες 2.4 V8 ατμοσφαιρικοί. Το 2014 η Formula 1 περνάει στην υβριδική τεχνολογία και οι κινητήρες είναι 1.6 turbo V6.
To 2018 ολοκληρώνεται με πολύ παρασκήνιο η συνεργασία με τη Red Bull και για πρώτη φορά προμηθεύει κινητήρες στη McLaren εως και το 2020 όπου η ομάδα από το 2021 επιστρέφει και πάλι στη Mercedes.
H Williams με κινητήρες Renault κατέκτησε τα πρωταθλήματα στους κατασκευαστές το 1993/1994/1996/1997, η Benetton το 1995, η Renault 2003/2005, και η Red Bull τέσσερα χρόνια στη σειρά 2010/2011/2012/2013.
Επίσης έχει προμηθεύσει κινητήρες και ομάδες όπως Ligier, Tyrrell, Caterham, Toro Rosso
Όσο για τους οδηγούς τι ονόματα να πρωτοθυμηθούμε.
Πέρα από τους Ζαμπούιγ, Αρνού και Προστ που ήταν οι πρώτοι με τα χρώματα της Renault είτε μονοθέσια, είτε μονοθέσια με κινητήρες Renault οδήγησαν, Nάιτζελ Μάνσελ, Εντι Τσίβερ, Πατρικ Ταμπέ, Ντέρεκ Γοργουϊκ, Ελιο Ντε Άντζελις, Φιλιπ Στρέιφ, Αντρέα Ντε Τσέζαρις, Ρικάρντο Πατρέζε, Ζακ Λαφίτ, Στέφαν Μπέλοφ, Μάρτιν Μπράντλ, Τιερί Μπουτσέν, Μαρκ Μπαλντέλ, Ντέιμον Χιλ, Ντέιβιντ Κούλθαρ, Μίκαελ Σουμάχερ, Τζόνι Χέρμπερτ, ζαν Αλεζί, Γκέρχαρντ Μπέργκερ, Χάραλντ Φρέντσεν, Ζακ Βιλένβ, Τζιανκάρλο Φιζικέλα, Αλεξ Βουρτς, Ραλφ Σουμάχερ, Αλεξ Τσανάρντι, Πέντρο Ντε Λα Ρόσα, Γιος Φερστάπεν, Τζένσον Μπάτον, Γιάρνο Τρούλι, Φερνάντο Αλόνσο, Κίμι Ραϊκόνεν, Χέικι Κοβαλάινεν, Μαρκ Γουέμπερ, Νέλσον Πικέ τζ., Ρομαίν Γκροζάν, Βιτάλι Πετρόφ, Ρόμπερτ Κούμπιτσα, Σεμπάστιαν Φέτελ, Νικ Χάιντφιλτ, Μπρούνο Σένα, Παστόρ Μαλντονάντο, Βάλτερι Μπότας, Ντανίλ Κβίατ, ζαν Ερικ Βερνιέ, Τζόλιον Πάλμερ, Κέβιν Μάγκνουσεν, Νίκο Χούλκεμπεργκ, Κάρλος Σάινθ, Ντανιέλ Ρικίαρντο, Εστεμπαν Οκόν ενώ τελευταίο αφήσαμε τον Άιρτον Σένα.
Το 2021 και μετά από απουσία δύο χρόνων ο Φερνάντο Αλόνσο επιστρέφει στην ομάδα με team-mate τον Οκον.
Αυτή είναι λοιπόν σε λίγες γραμμές η 43χρονη ιστορία της Renault στην κορωνίδα του παγκόσμιου motorsport.
Δείτε και ένα χαρακτηριστικό video: