Με το που αντικρίζεις το μουσείο, το τεράστιο κτήριο με την επιγραφή Rigas Motormuzejs (Riga Motor Museum) εντυπωσιάζεσαι.
Βλέπεις μπροστά σου να εκτείνεται ένα οικοδόμημα που η είσοδό του σε προϊδεάζει καθώς θυμίζει μάσκα από Rolls Royce.
Να είχε στην κορυφή και το αγαλματίδιο της βρετανικής αριστοκρατικής εταιρίας, που κοσμεί από το 1911 όλα τα μοντέλα της Rolls Royce, τότε το μουσείο θα ήταν άμεσα συνδεδεμένο με την βρετανική εταιρία.
Μουσείο Ρίγας: Μοναδικά και σπάνια εκθέματα
Κατά μια άποψη, πολύ μακρινή βέβαια, είναι συνδεδεμένο με τη Rolls Royce καθώς σε κανένα μουσείο δε θα δείτε τρακαρισμένη Rolls Royce.
Μόνο στο μουσείο της Ρίγα, Riga Motor Museum,στη Λετονία, υπάρχει.
Και μόνο τυχαία δεν είναι αυτή η Rolls Royce εκεί.
Aυτή που βρίσκεται στο μουσείο της Ρίγα, είναι η προσωπική Rolls Royce του Λεονίντ Μπρέζνιεφ (φημολογείται ότι ήταν δώρο της Βασίλισσας Ελισάβετ) τρακαρισμένη πολύ άσχημα μπροστά αριστερά.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έγινε το 1968 με οδηγό τον ίδιο τον Μπρέζνιεφ.
Ήταν η Silver Shadow μοντέλο 1966, με κινητήρα V8 6,2 λίτρων, θωρακισμένη, 100 κιλά η κάθε πόρτα με συνολικό βάρος πάνω από 2 τόνους.
Μάλιστα ο Μπρέζνιεφ «κάθεται» ακόμα στη θέση του οδηγού…
Αναμνήσεις και από τον Στάλιν
Εκεί υπάρχουν και τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούσε ο Ιωσήφ Στάλιν, όπως η ανοικτή πρασινωπή Ζis 110 του 1949 αλλά και στην κλειστή έκδοση, ως μαύρη λιμουζίνα του 1947.
Μάλιστα τον Στάλιν θα τον «δείτε» να κάθεται στο πίσω κάθισμα της λιμουζίνας με τη στρατιωτική του στολή.
Μια ακόμα λιμουζίνα, η πρώτη λιμουζίνα ρωσικής κατασκευής μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, είναι η Zil 111, που το 1956 βρήκε τη θέση της στο βιβλίο ρεκόρ Guinness, ως το μεγαλύτερο επιβατικό αυτοκίνητο του κόσμου.
Πολυτελές με δερμάτινες επενδύσεις, παχιές μοκέτες, ξύλινες διακοσμήσεις, ηλεκτρικά παράθυρα και ραδιόφωνο.
Ο κινητήρας ήταν V8 6λιτρος 200 ίππων με αυτόματο κιβώτιο, υδραυλικά φρένα, προηγμένες αναρτήσεις και τελική ταχύτητα 170 χλμ./ώρα.
Με όλα αυτά που ήταν εξοπλισμένη η Zil 111,μας δίνει το μήνυμα ότι ήταν η πολυτελέστατη λιμουζίνα της εποχής, ποιοι όμως είχαν τον τρόπο να την αποκτήσουν τότε.
Εκεί και η Cadillac Fleetwood all weather Phaeton του Κάρλις Ούλμανις (1877-1942), πρωθυπουργός της Λετονίας για τέσσερις φορές, ένα έργο τέχνης επι τροχών.
Το Gatis Ford του 1919 με τελική ταχύτητα 45 χλμ. ιδιαίτερα σπάνιο μοντέλο, όπως και τα Amilcar.
Γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, που κατασκεύασε αυτοκίνητα για 19 μόνο χρόνια, μεταξύ 1921-1940.
Το τέλος της Amilcar ήρθε στις αρχές Σεπτεμβρίου 1939, όταν η Γαλλία και η βρετανία κήρυξαν τον πόλεμο στη Γερμανία.
Μετά το τέλος του Β’ παγκοσμίου Πολέμου η παραγωγή των αυτοκινήτων Amilcar δεν επαναλήφθηκε.
Στο μουσείο θα δείτε και μέρος της αγωνιστικής ρώσικης ιστορίας.
Όπως το Zil 112 Sports. Μόνο δύο κατασκευάστηκαν και το ένα βρίσκεται στο μουσείο της Ρίγα και το άλλο στη Σουηδία σε συλλέκτη.
Κατασκευάστηκαν το 1961 και συμμετείχαν σε αγώνες μέχρι το 1969.
Έφεραν κινητήρα V8 6 λίτρων 230 ίππων και η έκδοση 112S Sport 270 ίππους με τελική 260-260 χλμ./ώρα, ενώ το βάρος του ήταν γύρω στα 1.300 κιλά.
Θα δείτε επίσης μοντέλα μικρά, οικονομικά που κυκλοφόρησαν επι καθεστώτος, όπως το Zaz 965.
Μικρό αυτοκινητάκι, που έμεινε στην παραγωγή για 10 χρόνια περίπου (1960-1969) με μοτεράκι 746 κ.εκ. η πρώτη έκδοση, και 887 η δεύτερη, με τον κινητήρ στο πίσω μέρος τοποθετημένο.
Επίσης 3τροχα για μεταφορές αγαθών και φυσικά τα πιο γνωστά ρώσικα αυτοκίνητα στη χώρα μας πλέον των Lada, είναι τα Moskvich και τα Volga που ήταν ακούραστα ταξί στην επαρχία.
Θα δείτε μοντέλα προπολεμικά της Ford Renault, Chevrolet, Auto Unio (σήμερα Audi), μεταπολεμικά BMW και κάτι απίθανες Bentley.
Στο μουσείο αυτοκινήτου της Ρίγας, ο θεμέλιος λίθος τοποθετήθηκε το 1986. Το 1989 το μουσείο άνοιξε τις πόρτες και άρχισε να δέχεται τους επισκέπτες.
Το 2013 οι πόρτες έκλεισαν για ένα πρόγραμμα ανακατασκευής, και μετά από 3 χρόνια, το 2016, οι πόρτες άνοιξαν και πάλι με το μουσείο να βρίσκεται στη σημερινή του μορφή.
Το 2019 το μουσείο σε μια ειδική εκδήλωση γιόρτασε τα 30 χρόνια του.
Στο μουσείο, στους τρεις ορόφους, υπάρχει όλη η ιστορία του αυτοκινήτου, από τους τροχούς μέχρι τα αυτοκίνητα.
Ότι κινείται με ρόδες θα το δείτε εκεί.
Από προπολεμικά, μεταπολεμικά αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, ποδήλατα, και φυσικά πολλά αυτοκίνητα της ρώσικης αυτοκινητοβιομηχανίας.
Μεταξύ αυτών και πολεμικά οχήματα και βαριά επαγγελματικά φορτηγά που έχουμε δει κατά καιρούς σε διάφορες ταινίες να αγκομαχούν στα σκληρά εδάφη και στις στέπες της Σιβηρίας, όπως πυροσβεστικά και νοσοκομειακά.
Έχει σημαντική ιστορία το μουσείο αυτοκινήτου στη Ρίγα και δεν αρκεί μόνο να είσαι φανατικός των τεσσάρων τροχών για να το επισκεφθείς.
Βγαίνεις πλουσιότερος σε γνώσεις μετά την επίσκεψή του, που σας το προτείνουμε ασυζητητί, εάν βρεθείτε στην πρωτεύουσα της Λετονίας.