«Πάρτε το καλύτερο που υπάρχει και κάντε το καλύτερο». Τα λόγια αυτά του συνιδρυτή της μάρκας, Sir Henry Royce, αποτελούν διαχρονικά τον «οδηγό» εξέλιξης της Rolls-Royce, που επί δεκαετίες υποστήριζε ότι κατασκευάζει τα «Καλύτερα Αυτοκίνητα στον Κόσμο».
Οι καιροί αλλάζουν, τα σήματα ελέγχονται από νέους …υπερεθνικούς επενδυτές, ωστόσο, είναι γεγονός ότι τα προϊόντα της εν λόγω εταιρείας θεωρούνται υποδείγματα με έμφαση στο «χειροποίητον» του πράγματος -σε αρκετούς ακόμη τομείς- με χρήση κορυφαίων υλικών, έχοντας λάβει πολλά βραβεία. Η μάρκα και το περίφημο ειδώλιο της, το πνεύμα της έκστασης, έχουν γίνει icons.
To λογότυπο της Rolls-Royce, είναι, συνώνυμο της ακραίας πολυτέλειας!
Τα τελευταία χρόνια, η Rolls-Royce γνώρισε αλλαγές με ταχύτερο ρυθμό από κάθε άλλη φορά στο παρελθόν. Το χαρτοφυλάκιό της έχει επεκταθεί σε πέντε μοντέλα, το καθένα με τον δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα. Σχεδόν κάθε αυτοκίνητο που δημιουργήθηκε στο Παγκόσμιο Κέντρο Πολυτελούς Κατασκευής Αριστείας, στο Goodwood (West Sussex), είναι Bespoke -προσαρμοσμένο στις υψηλές απαιτήσεις του τρόπου ζωής, διαφορετικών ειδικών πελατών. Η εισαγωγή του Black Badge, του alter-ego της μάρκας, έχει ικανοποιήσει τις ανάγκες ενός υποσυνόλου αυτών των πελατών, απαντώντας στο αίτημά τους για μια πιο «εναλλακτική» Rolls-Royce, με δυναμικό, επιβλητικό πρόσωπο. Μια τέτοια επιλογή, δεν αποτελεί έκπληξη, καθόσον η ηλικία των ιδιοκτητών έχει μειωθεί σημαντικά, κατά μέσο όρο, στα 43 έτη!
Πώς λοιπόν, μια μάρκα παρουσιάζεται μέσω της οπτικής της «γλώσσας» και παραμένει πιστή στην κληρονομιά της, ενώ, ταυτόχρονα, μιλάει για το εξελιγμένο τεχνολογικά παρόν και το λαμπρό μέλλον της; Ο Torsten Müller-Ötvös, Διευθύνων Σύμβουλος της Rolls-Royce, σχολίασε: «Καθώς η ψηφιακή παρουσία της μάρκας αυξάνεται, δεν υπήρξε ποτέ πιο σημαντική στιγμή για τα οπτικά μηνύματα της εταιρείας, ώστε αυτά να αντικατοπτρίζουν τη θέση μας ως η κορυφαία μάρκα πολυτελείας στον κόσμο. Έχουμε ξεκινήσει ένα συναρπαστικό ταξίδι εκσυγχρονισμού της ταυτότητας της επωνυμίας μας, προκειμένου να επαναλάβουμε τις αλλαγές που εμφανίζονται στο χαρτοφυλάκιό μας, τα δημογραφικά στοιχεία των πελατών μας, τον τρόπο ζωής τους και τον πολυτελή κόσμο που τους περιβάλλει».
Η Rolls-Royce ανέθεσε στη Μαρίνα Γουίλερ, συνεργάτη στο Pentagram -ένα πολυεπιστημονικό στούντιο σχεδιασμού που είναι σεβαστό στον τομέα του- να δημιουργήσει μια νέα ταυτότητα μάρκας που θα μπορούσε να πάει παραπέρα το μότο του «Καλύτερου Αυτοκινήτου στον Κόσμο», ενσωματώνοντας την παρουσία της μάρκας και τη στάση της, ως ένα πραγματικό House of Luxury. Η ταυτότητα σχεδιάστηκε για να προσελκύσει τα νέα χαρακτηριστικά των πελατών και όλα αυτά που αντιπροσωπεύουν τόσο ψηφιακά όσο και φυσικά.
Το Pentagram ξεκίνησε μια βαθιά εξερεύνηση της Rolls-Royce, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων της -καινούργια και παλιά, το ήθος του σχεδιασμού της, αντικείμενα που είναι ιερά για τη μάρκα καθώς και τη μοναδική σχέση που διατηρεί η μάρκα με τους πελάτες της. Πέρασαν πολύ χρόνο στο εργοστάσιο, κατανοώντας την ίδια την ουσία του Bespoke και πώς αυτό ήταν το κλειδί για την ίδρυση της σύγχρονου Rolls-Royce.
«Αυτό που σύντομα έγινε εμφανές, λέει η Γουίλερ, είναι ότι η Rolls-Royce έχει εξελιχθεί, από το να θεωρείται, απλώς, σπουδαίος κατασκευαστής αυτοκινήτων, σε υπέρλαμπρο φως στον κόσμο της πολυτέλειας. Ήταν απαραίτητο για εμάς να διασφαλίσουμε ότι η νέα ταυτότητα της μάρκας αντικατοπτρίζει αυτήν την αλλαγή. Χρειαζόμασταν να παρουσιάσουμε τη Rolls-Royce με τρόπο στραμμένο προς τα εμπρός, φρέσκο, μιλώντας σε νέο κοινό, σεβόμενοι, ταυτόχρονα, τους πιστούς πελάτες της εταιρείας». Η ίδια κατάφερε να προσεγγίσει τον επανασχεδιασμό από μια εντελώς νέα προοπτική, εξηγώντας τα εξής: «Δεν προέρχομαι από αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό το πλεονέκτημα μου έδωσε την ευκαιρία να παρατηρήσω τη Rolls-Royce ως κατασκευαστή προϊόντων πολυτελείας. Φιλοδοξία μου ήταν να αναδείξω την πολυτέλεια της μάρκας, παρέχοντάς της τα μέσα για οπτική επικοινωνία με το νεότερο, όλο και πιο διαφοροποιημένο κοινό της Rolls-Royce».
Το «πνεύμα της έκστασης»
Το «πνεύμα της έκστασης» είναι μια άμεσα αναγνωρίσιμη, μοντέρνα εικόνα της βρετανικής πολυτέλειας. Έχοντας κοσμήσει τα αυτοκίνητα Rolls-Royce από το 1911, σήμερα, παραμένει ένα από τα πιο διάσημα σύμβολα του κόσμου, ενσωματώνοντας την ομορφιά, την πολυτέλεια, το στυλ και την τελειότητα. Το πνεύμα της έκστασης θα αποκτήσει, πλέον, μεγαλύτερη σημασία στην ταυτότητα της μάρκας. Ενώ, το γλυπτό, που κοσμεί κάθε αυτοκίνητο με …σιωπηλή χάρη, παραμένει αμετάβλητο, μια επανάληψη του αινιγματικού ειδώλου έχει εξελιχθεί περαιτέρω, για τον εικονικό κόσμο του σήμερα.
Το αρχικό ειδώλιο σχεδιάστηκε από τον Βρετανό καλλιτέχνη Charles Sykes. Τιμώντας το δημιουργό, ο Chris Mitchell, ένας κορυφαίος εικονογράφος σημάτων/ταυτότητας, κλήθηκε από το Pentagram να επανεξετάσει τη μορφή του εικονικού αγαλματιδίου. Αντλώντας έμπνευση από την ήρεμη δύναμη και την αυθεντική του φύση, έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στις αναλογίες που αγκαλιάζουν αυτή τη δύναμη, ώστε να μη θεωρηθεί εύθραυστο ή …αδύναμο. Όταν απεικονίζεται σε δισδιάστατη μορφή, η κατεύθυνσή του έχει αλλάξει από αριστερά σε δεξιά, με τολμηρό βλέμμα στο μέλλον, αντανακλώντας τη φιλοσοφία της μάρκας. «Η χρήση του πνεύματος της έκστασης σηματοδοτεί μια μετατόπιση της τάσης, από ένα αυτοκίνητο σε ένα γενικότερο πλαίσιο τρόπου ζωής. Προβάλει μια έντονη φιλοδοξία στον τομέα της πολυτέλειας, με κεντρικό ρόλο. Το πνεύμα της έκστασης μπορεί τώρα να ερμηνευτεί ως η μούσα για τη μάρκα, πέρα από τα αυτοκίνητα», σημειώνει η Γουίλερ.
Χρωματική παλέτα
Κατά την επιλογή μιας παλέτας χρωμάτων για τη νέα ταυτότητα, η ομάδα σχεδιασμού της Pentagram έστρεψε αρχικά την προσοχή της στα προϊόντα της εταιρείας. Πλούσια υφή, ξύλινες καφέ αποχρώσεις και τεχνητές ίνες χρώματος γραφίτη συμπληρώνουν μια πολύχρωμη σειρά από δέρματα Rolls-Royce. Παρόλο που σηματοδοτούν την παράδοση, οι παλέτες καφέ και σχιστόλιθου περιορίζουν την ταυτότητα στο παρελθόν. Η επιθυμία ήταν να αναζητηθούν πιο εκφραστικές χρωματικές επιλογές, ελκυστικές τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες, με οραματική διάσταση.
Το Pentagram επέλεξε μοβ αποχρώσεις, ειδικά αυτές με βαθύ και μαγευτικό τόνο. Ιστορικά ξεχωριστό στη φύση και με ρίζες στη μυθολογία, την τέχνη, την ευσέβεια και τη …βασιλεία, το μοβ πάντα συμβόλιζε πλούτο και δύναμη. Κάνοντας ένα νεύμα προς το πνεύμα της έκστασης, μια απόχρωση που ονομάζεται Purple Spirit θα ανοίξει το δρόμο για το μέλλον της πολυτέλειας, καθιστώντας το «χρώμα υπογραφής» της Rolls-Royce. Το μεταλλικό Rose Gold επιλέγεται για να συμπληρώσει αυτό το χρώμα. Αυτή η κομψή και μοντέρνα απόχρωση προορίζεται για αντικείμενα μακροζωίας και χρησιμοποιείται μόνο σε έντυπη μορφή. Έχει προσδιοριστεί μια ευρύτερη παλέτα εκφραστικών χρωμάτων,παράλληλα, με αυτούς τους πρωταρχικούς τόνους.
Ο Sami Coultas, σχεδιαστής Bespoke Color and Trim, Rolls-Royce, δήλωσε ότι: «Το Purple Spirit έχει έναν βαθύ και δυνατό τόνο. Είναι ένα χρώμα της νεωτερικότητας που υπονοεί τη σκοτεινή και σηνάμα σαγηνευτική νύχτα. Έχει μια ενέργεια που συνδυάζει το συναίσθημα με σκέψεις δύναμης και φιλοδοξίας παραπέμποντας στο μεγαλείο. Αυτό θα συμπληρωθεί από ένα σπασμένο Rose Gold που προσθέτει κομψότητα και χάρη στα υλικά της μάρκας».
Οι εικόνες του Noir που περιβάλλουν τη σειρά Black Badge της Rolls-Royce είναι πια διάτρητες από ριπές χρώματος, αντικατοπτρίζοντας τις αυστηρές προδιαγραφές εκκίνησης κάθε μοντέλου και την τολμηρή φύση της υπογραφής.
Badge of Honor / Wordmark / Monogram
Το διπλό σήμα “R” Honor είναι, διαχρονικά, η έκφραση της αληθινής πολυτέλειας. Το σήμα, που αντιπροσωπεύει τους Rolls and Royce, τους ιδρυτές της μάρκας, είναι γνωστό σε όλο τον κόσμο ως σύμβολο της τεχνολογικής αριστείας και της ανώτερης ανθρώπινης προσπάθειας. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, το γεγονός ότι αυτό το φημισμένο brand παραμένει αμετάβλητο. Το Badge of Honor θα βασίζεται μόνο στα προϊόντα της μάρκας -αποκλειστικά για τις πολύτιμες δημιουργίες που γεννήθηκαν στο σπίτι του Rolls-Royce στο Goodwood του West Sussex.
Το Monogram διατηρεί επίσης την αρχική του μορφή, αλλά αντικαθιστά το σήμα Badge of Honor, ενώ το Wordmark «Rolls-Royce Motor Cars», όπως βρέθηκε να επιγράφεται πάνω από την πύλη των εγκαταστάσεων της μάρκας, είναι παραδοσιακά εταιρικό, χωρίς να αντιπροσωπεύει την τάση της μάρκας ως ένα «σπίτι πολυτέλειας».
Το Pentagram αποκάλυψε έντυπα στα αρχεία της μάρκας από τη δεκαετία του 1930 και χρησιμοποίησε ένα στιλ «αρ ντεκό» ως βάση από την οποία θα μπορούσε να φανταστεί ένα νέο Wordmark, ένα κατάλληλο για τη σύγχρονη Rolls-Royce. Η λέξη «Αυτοκίνητα» (Cars) έχει μειωθεί σε μέγεθος, ενώ κυριαρχεί το Rolls-Royce, σε αναγνώριση της σημαντικά ευρύτερης επιρροής της μάρκας πέραν της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το Wordmark έχει γίνει πιο εκλεπτυσμένο στην εμφάνισή του, απεικονίζοντας τον …ψίθυρο ισχύος της σύγχρονου Rolls-Royce. Ιδιαίτερη σημασία έχει δοθεί στο γράμμα «R», ώστε να παρέχει επιπλέον σταθερότητα και προβολή σε αυτόν τον σημαντικό χαρακτήρα στο γενικότερο «σενάριο Rolls-Royce».
Η ομάδα σχεδιασμού της Typeface Pentagram ανίχνευσε πολλές γραμματοσειρές, αναζητώντας εκείνη που απεικονίζει την πολυτέλεια, χωρίς να είναι υπερβολικά διακοσμητική. Πίστευαν ότι η γραμματοσειρά πρέπει, επίσης, να αποδεικνύει τη σχέση με την πλούσια ιστορία της μάρκας. Η επιλεγμένη γραμματοσειρά, η Riviera Nights, προέρχεται από την ίδια οικογένεια με την Gil Sans Alt, την προηγούμενη γραμματοσειρά της μάρκας, αλλά, με επιπλέον χειροποίητα και λοξά γράμματα.
Η Έκφραση
Το The Expression (Η Έκφραση) φέρνει μια άλλη αύρα στη νέα οπτική ταυτότητα. Σύγχρονο στην εμφάνιση, μιλά για την παρουσία του μοντέρνου τρόπου ζωής της μάρκας. Έχοντας ως ένα μεταξωτό ύφασμα, το The Expression υιοθετεί μια ρευστή μορφή και είναι ευπροσάρμοστο στη φύση. Ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο που χρησιμοποιεί κωδικοποίηση έχει αναπτυχθεί από το Pentagram για να επιτρέπει στο The Expression να χρησιμοποιείται σε οποιαδήποτε επιφάνεια, από προβολή έως κεντήματα, εκτύπωση ή χάραξη. Μπορεί να βρεθεί σε φυσική μορφή στα παγκόσμια ιδρύματα της μάρκας και σε ψηφιακή μορφή, συνδέοντας τα στοιχεία του χαρτοφυλακίου της μάρκας. Η Έκφραση θα γίνει ένα διακριτικό και αναγνωρίσιμο στοιχείο της οπτικής γλώσσας της μάρκας, που αποτελεί βασικό σηματοδότη του House of Luxury. Η προηγούμενη συμφωνία του Rolls-Royce Art Program Marina Willer για τη Rolls-Royce ήταν να σχεδιάσει μια ταυτότητα για το νέο όραμα του Rolls-Royce Art Program. Ξεκίνησε εκ νέου το 2019, με την ονομασία Muse και αποτελείται από δύο νέες διετείς πρωτοβουλίες, την Dream Dream και το Spirit of Ecstasy Challenge. Η Γουίλερ και η ομάδα σχεδίασαν μια ξεχωριστή ταυτότητα που αποτυπώνει τη δέσμευση του προγράμματος για την κίνηση της τέχνης της εικόνας, ενώ, τη συνδέει με τη μάρκα μέσω μιας προσαρμογής του The Expression.