Υπάρχουν αστικοί μύθοι οι οποίοι παραμένουν αναλλοίωτοι με το πέρασμα των χρόνων και διαδίδονται από γενιά σε γενιά. Εξαίρεση ωστόσο αποτελεί το Smart ForTwo, καθώς στην τρίτη του πλέον γενιά και ανανεωμένο, άλλαξε την ιστορία του.
Εξακολουθεί να κρατάει το «κλειδί της πόλης», στα στενά της οποίας όμως πλέον αλωνίζει εντελώς αθόρυβα και εκπέμποντας μηδενικούς ρύπους. Σωστά καταλάβατε, το EQ στην ονομασία του, δηλώνει ότι πλέον διατίθεται αποκλειστικά ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο.
Κάτω από την Ακρόπολη
Ίσως αυτός ήταν ο λόγος που κανένας δε μας στραβοκοίταξε όταν «εισβάλαμε» στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου με το Smart EQ ForTwo Coupe (προσφέρεται και με cabrio αμάξωμα). Άλλωστε δεν παρενοχλήσαμε σε καμία περίπτωση την κυκλοφορία των πεζών, καθώς ο λόγος που το “Smartάκι” έχει αγαπηθεί τόσο πολύ είναι οι λιλιπούτειες αναλογίες του.
Με μόλις 2.695 χλστ. μήκος, 1.663 χλστ. πλάτος και 1.555 χλστ. ύψος μπορείς να το παρκάρεις ακόμα και στην Κυψέλη σε ώρες αιχμής. Ο πιο εύκολος τρόπος να αναγνωρίσεις την ηλεκτρική ταυτότητα του λευκού Smart ForTwo των φωτογραφιών είναι η κλειστού τύπου, χαμηλή και πλατιά του μάσκα με κυψελοειδές πλέγμα, η οποία είναι βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος. Βέβαια υπάρχει και το λογότυπο EQ τοποθετημένο στη μάσκα, πίσω από τους πλευρικούς καθρέπτες και στο πορτμπαγκάζ.
Ένας μόνο συνεπιβάτης
Το αυστηρά διθέσιο-αλλά ευρύχωρο (μεταξόνιο 1.873 χλστ.) ακόμα και για αρκετά ψηλούς επιβάτες-εσωτερικό του, δεν έχει κάποια ειδοποιό διαφορά που να ενημερώνει για την απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης. Παρατηρήστε όμως το στρογγυλό οργανάκι αριστερά του οδηγού. Αυτό προβάλει διαρκώς το επίπεδο της μπαταρίας και το βαθμό ανάκτησης ενέργειας κατά τη διαδικασία της πέδησης. Λευκές πινελιές στους αεραγωγούς και στον πίνακα οργάνων κάνουν ακόμα πιο νεανική και ευχάριστη την ατμόσφαιρα στο εσωτερικό.
Όλα τα πλαστικά είναι σκληρά, αλλά πείθουν με τη συναρμογή τους. Στο κέντρο της κονσόλας ξεχωρίζει μια οθόνη αφής 8 ιντσών, η οποία μας άρεσε για το αρκετά εύκολο μενού της. Το πορτμπαγκάζ ανοίγει σε δυο τμήματα, ενώ προσφέρει 260 λίτρα, ικανοποιητικός αριθμός για τα δεδομένα. Αρκετό χώρο όμως καταλαμβάνουν στο πορτμπαγκάζ τα καλώδια για τη φόρτιση του αυτοκινήτου, τα οποία προφανώς δε μπορείς να τα αφήσεις σπίτι.
Στην πρίζα
Κάτω από το δάπεδο του πορτμπαγκάζ βρίσκεται ο ηλεκτροκινητήρας (μη ρωτήσετε για ρεζέρβα), ο οποίος παράγει 82 ίππους και 160 Nm ροπής. Θα πρέπει κάποιος να είναι κουτός, αν αναζητά επιδόσεις από το ηλεκτρικό Smart, όμως οφείλουμε να αναφέρουμε ότι η επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα διαρκεί 11,6 δευτ. και η τελική ταχύτητα για λόγους εξοικονόμησης αυτονομίας περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 130 χλμ./ώρα.
Mercedes-AMG GLS 63 με 800 ίππους! Όχι, δεν είναι «μαμά»
Ενσωματωμένη στο δάπεδο είναι η μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 17.6 kWh. Για τη φόρτιση της από οικιακή πρίζα απαιτούνται 6 ώρες, από wallbox 4,6 kW 3 ώρες και 30 λεπτά και από ταχυφορτιστή 22 kW φτάνει από το 10% στο 80% σε λιγότερα από 40 λεπτά. Κάπου εδώ φτάσαμε στο σημαντικότερο ερώτημα σχετικά με κάθε ηλεκτρικό μοντέλο. Πόση αυτονομία προσφέρει;
H Smart κάνει λόγο για 159 χλμ. σε πραγματικές συνθήκες όμως, μετά από μια πλήρη φόρτιση, είδαμε 127 χλμ. Πόσο γρήγορα εξαντλείται; Εξαρτάται, από το πόσο βαρύ πόδι έχεις, αν χρησιμοποιείς τον κλιματισμό, και αν έχει πατημένο το διακόπτη Eco, o οποίος εξασθενεί την απόκριση στο γκάζι. Η επίσημη κατανάλωση ενέργειας αναφέρει 17-19,3 kWh/100 χλμ.
Παράγοντας αστυφιλίας
Η οδήγηση ενός Smart EQ ForTwo μέσα στην πόλη είναι απόλαυση, καθώς ξενοιάζεις σχεδόν τελείως από το άγχος του παρκαρίσματος, δε φοβάσαι να τρυπώσεις και στο πιο στενό δρομάκι και η αθόρυβη λειτουργία του σε χαλαρώνει. Οι μανούβρες γίνονται πραγματικά παιχνιδάκι, με τον κύκλο στροφής να είναι μόλις 6,95 μέτρα!
Το ελαφρύ τιμόνι «κόβει» όντως πολύ, όμως αναμενόμενα η ακρίβεια του σε υψηλότερες ταχύτητες δεν είναι το δυνατό του «χαρτί». Ούτε οι υψηλότερες ταχύτητες αποτελούν ατού για το Smart EQ ForTwo, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του θα το περάσει εντός των τειχών της πόλης.
Η ανάρτηση είναι λίγο πιο σφιχτή στην ηλεκτρική έκδοση και θα «ενημερώσει» για την ύπαρξη λακκούβας ανάλογα με το μέγεθος και το βάθος της. Γενικότερα πάντως η απόσβεση ικανοποιεί.
Το κοινό του
Σε ποιον απευθύνεται το Smart EQ ForTwo; Σίγουρα όχι, στον οικογενειάρχη και σε αυτόν που θέλει να ταξιδεύει, λόγω διαστάσεων και χαμηλής αυτονομίας αντίστοιχα. Σίγουρα ναι όμως, σε αυτόν που αναζητά ένα μοντέλο για να μετακινείται τακτικά μέσα στην πόλη για εργασία και ψώνια, σε αυτόν που μπαίνει συχνά στο κέντρο και δε θέλει να πληρώνει πάρκινγκ, σε αυτόν που επιθυμεί ένα δεύτερο αυτοκίνητο για τους παραπάνω λόγους.
Η τιμή του Smart EQ ForTwo Coupe φτάνει τα 24.990 ευρώ, όμως με κρατική επιδότηση και απόσυρση μπορεί να πέσει στα 19.960 ευρώ.